• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Hermis123
    Anonym (Louise) skrev 2024-04-07 19:44:11 följande:

Pappan kände nog på sig att det inte var läge att säga att sonen också ska få plats. Då hade ju TS nekat. Så därför höll han tyst. 

Hur kan du ta för givet att det är så? Du kan ingenting om den personen!  Saker kan ändras i efterhand, herregud! 
  • Anonym (Vad säger du Kaffedraken?)

Kaffedraken,

Ser du tydligt i denna tråden att TS (och kvinnor i allmänhet) tycker det så självklart att ens egna intressen (eller barn) skall tillgodoses medans mannens intressen (dvs hans barn) inte alls behöver tillgodoses, trots uppenbart behov i form av sjukdom.

För kvinnor är det inte alls konstigt att egna intressen sätts före mannens intresse. Kaffedraken, du måste förstå att detta är helt naturligt för kvinnor.

Vi är många som vill veta vad du tycker här, KD.

• ciann
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:27:46 följande:
    Kanske den som flyttar till en ny stad? Han kanske bara har sin pappa där,   när han börjar skolan lär han skaffa nya vänner och kommer säkert försöka flytta själv! Men lite stöd behövs i början!
    Men han är vuxen. Det är mer åldersadekvat att söka sig mot eget boende. Stöd kan han få från sin far utan att flytta hem till honom. Jag undrar om det verkligen är sonens vilja att flytta hem till pappa? Eller om det är pappa som vill ha honom hemma. 
  • Anonym (Louise)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:41:14 följande:
    Förmodlingen trodde han att det var ok, eftersom det är ok för hans pappa!  Han kan inte veta att pappans nya partner ska vägra! 

Konstigt, pappan säger ju till TS att pappan inte ens visste att sonen sökt utbildningen. Så här ljuger ju antingen sonen eller pappan. Hade sonen frågat pappan om det var ok att bo där innan han sökte borde ju pappan pratat med TS om det redan då. 

Så frågan är, vem ljuger? 

• Anonym (Varför?)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 19:43:48 följande:
    Det kanske han inte alls är? Vi bara tar för givet att han är si och så för att han vill ge tak över huvudet på sitt barn ett tag! Hur som kommunicerade med varandra innan dom bestämde sig med samboskap kan ingen av oss veta Faktiskt!  Dom verkar Ha kommunikationsproblem, som inte bara kan skyllas på den ena!
    Jo, eftersom det finns en tråd från ts kom detta som en chock. eller hur? så mannen i fråga har inte antytt, pratat eller nämnt detta tidigare, då hade det inte varit chock utan ett faktum att nu hände det.

pappan är oansvarig, har betett sig oansvarigt och får nu med svansen mellan benen fixa situationen. om han prompt ska ha ts kontor till sovrum på obestämd tid är det inte mer än rätt att mannen i fråga betalar för en kontorsplats. eller så får han och biologiska mamman förklara för sonen att han får gärna flytta till staden men bo på skolan, och är välkommen på middag ett par gånger i veckan som ett led i att lära sig att bli vuxen. Eller så får mannen välja att bli särbo.

hur ska den autistiske sonen klara av att bo med alla andra mindre barn? Vissa med autism har svårt för oljud och stim. Ska dessa barn få en styvbror de eventuellt behöver tassa på äggskal runt? Tänker du ens på dom? nej för allas bästa borde ts bli särbo igen, eller bara dumpa karln. Jag hade valt dumpa, all respekt och attraktion hade försvunnit mot en man med sådant beteende som ts berättat om
  • Anonym (Sorgsen)

Känns ju nästan som ett troll inlägg som vill få reaktioner eller har mänskligheten blivit så kalla? När jag läser inlägg som dessa blir jag så ledsen över vad som hänt med empatin och att värna om varandra 

• Anonym (Vad säger du Kaffedraken?)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 19:50:09 följande:
    Jo, eftersom det finns en tråd från ts kom detta som en chock. eller hur? så mannen i fråga har inte antytt, pratat eller nämnt detta tidigare, då hade det inte varit chock utan ett faktum att nu hände det.

pappan är oansvarig, har betett sig oansvarigt och får nu med svansen mellan benen fixa situationen. om han prompt ska ha ts kontor till sovrum på obestämd tid är det inte mer än rätt att mannen i fråga betalar för en kontorsplats. eller så får han och biologiska mamman förklara för sonen att han får gärna flytta till staden men bo på skolan, och är välkommen på middag ett par gånger i veckan som ett led i att lära sig att bli vuxen. Eller så får mannen välja att bli särbo.

hur ska den autistiske sonen klara av att bo med alla andra mindre barn? Vissa med autism har svårt för oljud och stim. Ska dessa barn få en styvbror de eventuellt behöver tassa på äggskal runt? Tänker du ens på dom? nej för allas bästa borde ts bli särbo igen, eller bara dumpa karln. Jag hade valt dumpa, all respekt och attraktion hade försvunnit mot en man med sådant beteende som ts berättat om

Men Herregud, människa. 

Oansvarig är man väl om man skiter i sin partners barn och tycker att ett skrivbord till en själv är viktigare än ett barn till personen som man säger sig älska.

Kan man ö.ht bli mer egoist???

• Anonym (Mx)
    Anonym (Sorgsen) skrev 2024-04-07 20:02:05 följande:

Känns ju nästan som ett troll inlägg som vill få reaktioner eller har mänskligheten blivit så kalla? När jag läser inlägg som dessa blir jag så ledsen över vad som hänt med empatin och att värna om varandra 

Det som är häpnadsväckande är att TS verkar utgå från att även hennes sambo skulle prioritera hennes kontor före sin son.
  • Anonym (Sorgsen)

Han är vuxen ..

larvigt som att alla är ?vuxna? när de är 18 alla mognar vid olika ålder och klarar sig själv tidigare och senare

om det här hade varit omvänt att det var en mamma som nekade sonen skulle den här diskussionen se helt annorlunda ut

om man sätter barn till den här kalla och hjärtlösa planeten får man se till att ta hand om dem tills dess att de skaffat sig egna vingar 

• Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:25:04 följande:

Pappan har inte råd till en extra lägenhet. Det är stödboende eller att bo på skolan som är alternativen jag kan se.

Gäller detta även dina egna barn i framtiden?
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in