• Anonym (Jag)

Han vill att sonen ska flytta in

Min numera sambo flyttade in i höstas och bor nu med mig och mina barn. Barnen har egna rum och jag har ett kontor då jag jobbar hemifrån.
    Nu från ingenstans har han fått för sig att hans son som bor hos mamman i en annan stad ska flytta in, för han har kommit in på en skola här. Jag upplever det inte som en fråga, utan mer ett konstaterande att "han flyttar in", att han har lika stor rätt att bo här som mina barn. Jag hade aldrig ens övervägt att flytta ihop om jag vetat att jag skulle få den 20-åriga sonen på köpet. Grabben har autism och är inte redo att bo ensam, men varför blev det plötsligt mitt ansvar? Han kan bo på skolan, vi kan söka stödboende eller något, varför är det så självklart att han ska flytta in? Jag påpekade att vi inte ens har plats... då sa han att vi har mitt kontor och att sonens behov trumfar mitt att ha ett eget rum för dator etc? Han har bott här några månader och anser sig ha rätten att bestämma något sånt?

Snälla någon, ge mig råd! Jag älskar honom, men jag känner mig helt överkörd.

• Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in
  • Anonym (Parasiter avhyses)
    Jemp skrev 2024-04-08 08:18:23 följande:
    Hur menar du att pappan parasiterar i sitt hem?
    Han flyttade in i hennes fina lägenhet och han har inte råd att ordna ett motsvarande boende till sig själv och sonen i stan. 
  • Anonym (Alexandra)
    EpicF skrev 2024-04-08 12:34:36 följande:
    Mer rätt har väl inte men har har också rättigheter att bestämma i sitt egna boende. 
    Nja, man bör ju diskutera stora förändringar som påverkar alla i bostaden med sin partner oavsett? Är ju sak samma vilka rättigheter man har, självklart kan han inte bestämma att sonen flyttar in hur som helst.
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 18:56:54 följande:
    Nej, ts äger bostaden. Hennes hem, när de valde att bli sambos ingick inte den vuxne sonen. Om pappan vill ändra förutsättningarna för samboskapet får han också räkna med särboskap. Det är inte ts ansvar att ställa upp för sambons vuxna barn, om pappan inte har råd med lägenhet till sonen kanske biologiska mamman har råd. Oavsett om de har råd eller ej har det noll och inget med ts att göra. Vill ts ha kvar sitt hemmakontor som ts dessutom har behov av så ska det accepteras utan gnissel.
    Blir man sambo med en som har barn så ingår de vare sig man vill eller inte och även oavsett ålder. Det är vanligt att man som 20-åring flyttar hem eller fortsätter bo hemma ett tag till. Detta också utan diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-08 05:34:37 följande:

Din sambo får skaffa en lägenhet till sig och sonen och flytta ut. Tur i oturen i alla fall att du hade lägenheten först och han flyttade in hos dig, för då gäller inte sambolagen. D.v.s. det finns ingen risk att han ska få lägenheten om han går till domstol.

Det är sådant här som gör att jag aldrig tänker bo ihop med någon någonsin igen. Jag vill ha min lya ifred, jag vill aldrig mer (ja det hände sådant här tråkigt med min exmake också) vara med om att någon annan tycker sig ha rätt att bjuda hit någon - för en kväll, en vecka eller på obestämd tid. Vi kan vara särbo, och när jag inte vill längre går jag hem till mig och låser dörren om mig.

Håller med här. Dessutom kan det vara så att pappan också har autism, eftersom det är ärftlig.
    Eller att bio-modern har det.... 

Förövrigt även ts ha det utan att ha formell diagnos. 
  • EpicF

Anonym (Alexandra): Det skrev jag inte heller. Men eftersom pappan också bor där så har rätt att också bestämma over boendet. Men sjävklart ska/bör man diskutera stora förändringar. 

• EpicF

Anonym (Alexandra): Det skrev jag inte heller. Men eftersom pappan också bor där så har rätt att också bestämma over boendet. Men sjävklart ska/bör man diskutera stora förändringar.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ui)

Jag hade vägrat. Sambon borde ha vetat att sonen sökte en utbildning i er stad och kunde ha flaggat för det innan ni flyttade ihop. STOR skillnad om det var urakut och det bara gällde några veckor på soffan, men att du ska flytta ut från kontoret är absurt. Det är din arbetsplats.

Sonen är vuxen och föräldrarna bör behandla honom som det. De får leta stödboende till sonen så han lär sig att bo ensam.

Jag är ganska säker på att om du låter sonen flytta in så kommer han ALDRIG flytta ut!

• Anonym (Ui)

Din sambo har inte ens föreslagit att ni ska ordna ett boende där alla får plats?

• Anonym (Jaha)

Givetvis skulle din inneboende ha diskuterat med dig och frågat. En inneboende kan inte ta sig vilka friheter som helst.

Och givetvis ska du inte heller anpassa dig i någon större utsträckning efter en inneboende. Vad inbillar han sig?

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in