• EpicF

Han vill att sonen ska flytta in

Anonym (Hur gick diskussionen innan?) skrev 2024-04-07 17:37:21 följande:

När sonen och föräldrarna sökte till denna skola vilken var du tanken om boende?
    Var sonen införstådd att han kunde bo på skolan? finns det garanterat boende där?
    Att få stödboende på annat sätt kan ta ett tag och inget man oftast får omedelbart speciellt om sonen är skriven i en annan kommun än där skolan och ni bor. Så om det skulle gälla tillfälligt är det ju en sak.
    Men dom måste ju ha diskuterat boenden när han sökte skolan.
    Vad vill sonen själv?

Var står det att föräldrarna var med och sökte skola? 
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:23:53 följande:

Boendet valdes efter de krav jag hade, däri låg behovet av en bra arbetsyta. Jag har haft i sovrum tidigare och det fungerade inte alls för mig. Varför ska hans åsikter trumfa mina behov? Han flyttade in här, det är inget vi skaffade gemensamt. Vi kan hitta annat boende åt sonen, han kommer inte hamna på gatan. Dock var det väldigt ansvarslöst att söka utan att öht kontrollera boendemöjligheterna innan.

Han tog väl för givet att han kunde bo en period till sin pappa. Vilket inte alls är ovanligt att ta i den åldern, även utan diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 18:43:36 följande:
    Om jag tvingas ge upp mitt kontor så ja, då kör han över mig. Vad har hyran med saken att göra? Har han mer rätt att bestämma för det?
    Mer rätt har väl inte men har har också rättigheter att bestämma i sitt egna boende. 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2024-04-07 18:56:54 följande:
    Nej, ts äger bostaden. Hennes hem, när de valde att bli sambos ingick inte den vuxne sonen. Om pappan vill ändra förutsättningarna för samboskapet får han också räkna med särboskap. Det är inte ts ansvar att ställa upp för sambons vuxna barn, om pappan inte har råd med lägenhet till sonen kanske biologiska mamman har råd. Oavsett om de har råd eller ej har det noll och inget med ts att göra. Vill ts ha kvar sitt hemmakontor som ts dessutom har behov av så ska det accepteras utan gnissel.
    Blir man sambo med en som har barn så ingår de vare sig man vill eller inte och även oavsett ålder. Det är vanligt att man som 20-åring flyttar hem eller fortsätter bo hemma ett tag till. Detta också utan diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-08 05:34:37 följande:

Din sambo får skaffa en lägenhet till sig och sonen och flytta ut. Tur i oturen i alla fall att du hade lägenheten först och han flyttade in hos dig, för då gäller inte sambolagen. D.v.s. det finns ingen risk att han ska få lägenheten om han går till domstol.

Det är sådant här som gör att jag aldrig tänker bo ihop med någon någonsin igen. Jag vill ha min lya ifred, jag vill aldrig mer (ja det hände sådant här tråkigt med min exmake också) vara med om att någon annan tycker sig ha rätt att bjuda hit någon - för en kväll, en vecka eller på obestämd tid. Vi kan vara särbo, och när jag inte vill längre går jag hem till mig och låser dörren om mig.

Håller med här. Dessutom kan det vara så att pappan också har autism, eftersom det är ärftlig.
    Eller att bio-modern har det.... 

Förövrigt även ts ha det utan att ha formell diagnos. 
  • EpicF

Anonym (Alexandra): Det skrev jag inte heller. Men eftersom pappan också bor där så har rätt att också bestämma over boendet. Men sjävklart ska/bör man diskutera stora förändringar. 

• EpicF

Anonym (Alexandra): Det skrev jag inte heller. Men eftersom pappan också bor där så har rätt att också bestämma over boendet. Men sjävklart ska/bör man diskutera stora förändringar.

Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in