• Anonym (XXX)

Han vill att sonen ska flytta in

Din sambo får skaffa en lägenhet till sig och sonen och flytta ut. Tur i oturen i alla fall att du hade lägenheten först och han flyttade in hos dig, för då gäller inte sambolagen. D.v.s. det finns ingen risk att han ska få lägenheten om han går till domstol.

Det är sådant här som gör att jag aldrig tänker bo ihop med någon någonsin igen. Jag vill ha min lya ifred, jag vill aldrig mer (ja det hände sådant här tråkigt med min exmake också) vara med om att någon annan tycker sig ha rätt att bjuda hit någon - för en kväll, en vecka eller på obestämd tid. Vi kan vara särbo, och när jag inte vill längre går jag hem till mig och låser dörren om mig.

Dimisi skrev 2024-04-07 21:35:40 följande:

TS, jag tror situationen kan förklaras av att sonen har autism. Jag har också en son med autism som börjar bli vuxen. Han skulle också kunna planera något sådant och ta för givet att det ska bli som han har tänkt, utan att betänka hur det drabbar andra. Det är det som är autism.

Som förälder är det lätt att bli lite medberoende. Hindrar man en autistisk persons planer blir hen upprörd. 

Sonen har rätt till boendestöd. Det är rätt läge nu att stötta honom i att lära sig bo själv. Med stöd från kommunen och er kommer han att klara det. Du kan stötta din sambo i att tryggt vägleda sonen till detta. Det kommer bli tufft för både far och son.

Håller med här. Dessutom kan det vara så att pappan också har autism, eftersom det är ärftlig.
  • Anonym (XXX)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 21:59:48 följande:
    Det är så folk resonerar nu för tiden, låt staten eller kommunen ta hand om problemet!
    Fast det kan vara bättre för de unga vuxna också, att de kommer ifrån föräldrarnas kontroll och får umgås med andra unga människor, med stöd av personal som förhoppningsvis är trygga och socialt kompetenta.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-04-08 09:27:11 följande:
    Som sagt, informera oss om vad det är för typ av boende? Det är så intressant hur människor tror att samhället tillhandahåller insatser som inte finns...
    Jag hittade det här, t.ex.:

nytida.se/verksamheter/vanadis/

Vanadis LSS-gruppbostad vänder sig till dig som är vuxen och har diagnos inom autismspektrum eller Aspergers syndrom samt eventuella tilläggsdiagnoser. Du är redo för eget boende men behöver fortfarande stöd och träning innan du kan klara dig helt själv.

Boendet på Vanadis ska bidra till att du blir så självständig som möjligt. Samtidigt som du är omgiven av det stöd du behöver. Stödet kan bestå av att du får träna på att sköta ditt hem, till exempel tvätta och laga mat. En annan viktig del är att du får träna din sociala förmåga för att i framtiden kunna klara dig i samhället, skaffa vänner, planera fritiden och annat som hör till livet. När, hur mycket och på vilket sätt vi stöttar dig, hänger samman med dina unika förutsättningar.

• Anonym (XXX)
    Anonym (jury) skrev 2024-04-09 07:56:16 följande:

Om sonen får lov till att flytta in, oavsett om han får eget rum eller ej, kommer det nog inte gå lång tid förrän sambon vill lösa trångboddhetproblemen genom att 'vi' , och då med hjälp av TS ekonomi, skall flytta till något större.

Gå för allt i världen inte med till detta, i varje fall inte utan att göra ett samboavtal som skyddar din ekonomi, eftersom vi tydligen har att göra med en utspekulerad fullblodssnyltare.

Jo, det är vanligt. Och då hoppas den beräknande sambon även på, att partnern inte ska känna till sambolagen. D.v.s. att när ett par flyttar vidare till en ny bostad "för gemensamt bruk" så får båda lika rätt till den, oavsett vems pengar som betalade kontantinsatsen, eller vems köpoäng hos en hyresvärd det var som gav hyreslägenheten. Är det en ägd bostad så ska värdet av den delas vid separation.

Det är OBEGRIPLIGT att vi har en sådan lag, att man kan bli av med sin bostad och halva sin förmögenhet (de flesta amorterar ju bolånet i stället för att spara pengar), utan att ha skrivit på något avtal (som man ju gör när man gifter sig). Men nu ÄR lagen så, och då måste man undvika denna situation, om man är den som har pengar eller bostad från början.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-09 10:37:37 följande:
    Som sambo har man aldrig rätt till den andres ekonomi/pengar, varken vid en separarion eller dödsfall. Så samboavtal för den grunden är onödigt. 

Däremot är det alltid bra att ha avtal om man ska gå bort från det som står i sambolagen, ex art läge heten ska tillfalla den ena oavsett om den är inköpt för gemensamt bruk.
    Pengarna är ju oftast till stor del instoppade just i bostaden. Och då ska de delas vid separation.
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2024-04-09 13:54:53 följande:

Det är ganska oansvarigt av pappan att ta sitt pick och pack och flytta långt ifrån sonen från första början. Sen är det ännu mer oansvarigt att bara deklarera att grabben ska flytta in.
    En 20 åring förutsätts klara sig själv. Och har man olika funktionshinder finns det stödboende och andra insatser från kommunen att få.

Jag hade inte varit intresserad av att nån annans vuxna barn skulle flytta in i mitt hem. TS ska inte tvingas ge upp sitt kontor (det spelar ingen roll vad hon jobbar med!) det behövs för at TS ska kunna arbeta - punkt!

Sambon flyttar in och inom kommer bomben att hans son ska flytta in. Det osar något  konstigt här!

Ja, jag tycker att det osar som att han och sonen (eller bara han själv) hade planerat det. Hur kan det annars komma sig, att sonen måste flytta just dit pappan bor? Och hur kan det komma sig att pappan flyttade långt bort ifrån sonen från början - han kände ju till dennes särskilda behov.
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in