Han vill att sonen ska flytta in
Din sambo får skaffa en lägenhet till sig och sonen och flytta ut. Tur i oturen i alla fall att du hade lägenheten först och han flyttade in hos dig, för då gäller inte sambolagen. D.v.s. det finns ingen risk att han ska få lägenheten om han går till domstol.
Det är sådant här som gör att jag aldrig tänker bo ihop med någon någonsin igen. Jag vill ha min lya ifred, jag vill aldrig mer (ja det hände sådant här tråkigt med min exmake också) vara med om att någon annan tycker sig ha rätt att bjuda hit någon - för en kväll, en vecka eller på obestämd tid. Vi kan vara särbo, och när jag inte vill längre går jag hem till mig och låser dörren om mig.
TS, jag tror situationen kan förklaras av att sonen har autism. Jag har också en son med autism som börjar bli vuxen. Han skulle också kunna planera något sådant och ta för givet att det ska bli som han har tänkt, utan att betänka hur det drabbar andra. Det är det som är autism.
Som förälder är det lätt att bli lite medberoende. Hindrar man en autistisk persons planer blir hen upprörd.
Sonen har rätt till boendestöd. Det är rätt läge nu att stötta honom i att lära sig bo själv. Med stöd från kommunen och er kommer han att klara det. Du kan stötta din sambo i att tryggt vägleda sonen till detta. Det kommer bli tufft för både far och son.