• Jemp

Han vill att sonen ska flytta in

Jag kan förstå er båda.
    Han hade definitivt kunnat lägga fram det snyggare och det är såklart något som måste diskuteras.
    För de flesta föräldrar är det nog dock självklart att barnet får flytta hem i ett sånt läge. 

Jag reflekterar över att du verkar tycka han har mindre att bestämma över för att han flyttat in till dig nyligen, stämmer det? Svårt att leva ihop om man inte bor på samma villkor i sitt hem tänker jag. 

• Jemp

Jag hade velat diskutera hur sambon tänker om framtiden i så fall. Är förhoppningen att sonen ska kunna bo själv om ett par år, eller kommer det vara stödboende som gäller? Vad tänker sambon i så fall om framtiden?

Kanske är det ett tecken på att ni inte ska bo ihop. 

• Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:34:36 följande:

Sonen behöver stöd idag, men jag är säker på att han kommer klara sig mer eller mindre själv om några år.

Då låter det ju ännu rimligare att han flyttar in. Men är du tydlig med att du vägrar blir det ju upp till din sambo att prioritera och välja om han hellre flyttar ut. 
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:38:14 följande:
    Vadå ännu rimligare att han flyttar in?
    Som förälder hade mitt barn självklart varit välkommen att bo hos mig om hen inte var redo att flytta hemifrån. Det hade varit prio. 
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-07 17:41:53 följande:
    Hade du kört över din partner? Tvingat hen att ge upp sitt kontor?
    Hade min nya partner visat så låg förståelse för mitt föräldraskap och anse sig ha mer rätt till boendet än mig hade det nog blivit spiken i kistan för förhållandet. 
  • Jemp
    Anonym (Parasiter avhyses) skrev 2024-04-07 23:05:40 följande:
    Det är givetvis PAPPAN som parasiterar! Har han ett omvårdnadsbehov? Nej! Han har däremot ett eget ansvar för sonens behov. 
    Hur menar du att pappan parasiterar i sitt hem?
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:06:47 följande:
    Vi pratar, men är inte överens. Finns inte så mycket nytt att säga. Han börjar inte skolan förrän i höst, så är ju ett tag kvar.
    Vi är nog många som förutsatt att det är universitetet eller annan typ av vuxenutbildning det gäller, stämmer det? 
  • Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-09 12:13:17 följande:
    Japp, det stämmer.
    Ok. Då antar jag att det gäller ?annan vuxenutbildning?.

För universiteten har inte sista ansökningsdag ens varit så pappan kanske bör diskutera alternativ med barnet i så fall. Men då kan han ju omöjligt fått antagningsbesked redan. 
Svar på tråden Han vill att sonen ska flytta in