• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:53:53 följande:
    Det är att förutsätta att anledningen till att personen svarar emot, är att denne inte läst inläggen ordentligt/noggrant. Det är i allra högsta grad en härskarteknik, bara ett sätt att försöka avfärda personen. Man går ju på personen i det läget. 

Det här är precis det jag skrev om i mitt första inlägg(eller, ett av de första i alla fall), att kommunikation i skrift kan vara knepigt, och att sändare då lägger all skuld på mottagaren. 
    Jag upprepar, NEJ, DET ÄR INGEN HÄRSKARTEKNIK FRÅN MIN SIDA! Personen hade uppenbart inte läst igenom min kommentar, varför jag bar denne göra det. Den här gången är det du som har fel. Nu orkar jag inte sitta framför skärmen och bli upprörd med då jag har viktigare saker att göra.

Jag känner mig kränkt av din kommentar. Hejdå.

• Anonym (jasså)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:11:45 följande:
    Ja, det är också ganska vanligt. Det har väl att göra med att under lång tid så har känsloargument fått samma status som rationella argument, om inte mer. Om person A känner någonting så har person As känslor företräde framför allt annat. Det spelar ingen roll om det är rationellt, eller ens sant, dessa känslor ska bekräftas till varje pris.

Det har bland annat fått effekten att många inte kan föra ett sakligt, rationellt resonemang. Precis som du skriver så kan de inte se skillnad mellan att en åsikt eller ett argument blir ifrågasatt eller kritiserat, och att de som personer blir detta. Då blir det ju också lätt så att man går på meningsmotståndare personligen, istället för deras argument, eftersom man inte riktigt förstår eller vet skillnaden.

Jag har länge tyckt att det borde vara obligatoriskt i skolan att studera argumentering och logik.
    För övrigt tror jag att mycket av det oxå kan bero på uppfostran, har själv sett många exempel på föräldrar som inte orkar ta konflikter med sina barn utan låter dem få som de vill till slut för att det blir för jobbigt. Och med tiden så blir det bara värre och värre och alla får trippa på tå runt lillan så hon inte får utbrott.

Såna barn kommer ju växa upp i tron att de alltid kan få som de vill och alltid har rätt. Och när folk helt plötsligt inte alltid låter dem få som de vill blir de helt ställda och har svårt att acceptera det.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 12:59:32 följande:
    Jag upprepar, NEJ, DET ÄR INGEN HÄRSKARTEKNIK FRÅN MIN SIDA! Personen hade uppenbart inte läst igenom min kommentar, varför jag bar denne göra det. Den här gången är det du som har fel. Nu orkar jag inte sitta framför skärmen och bli upprörd med då jag har viktigare saker att göra.

Varför startar du en tråd om taskig kommunikation när du ska dra så fort folk inte håller med dig?
  • Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:49:08 följande:
    Det där sista, har inte jag upplevt som speciellt vanligt under de typ 15+ år som jag varit medlem här. Jag menar inte att det inte förekommer, och jag läser ju verkligen inte alla inlägg eller alla kategorier, men det du beskriver tycker jag mer är en typ av trollande, och kanske inte lika vanligt som brister i argumentation.

Sedan finns det absolut vissa som verkar se på allt meningsmotstånd som om personerna bakom det är typ Voldemort. Att de som tänker och resonerar annorlunda per definition är hemska och onda. Ett par nick som brukar svara andra på det sättet (även om de inte använder precis de orden) kommer upp direkt i huvudet hos mig. Ett av de nicken jag tänker på är också ofta väldigt otrevlig överlag i sina inlägg, även om hon inte blivit illa bemött.

Inte? Jag upplever tvärtom att det är vanligt förekommande men det kan ju som sagt bero på hur man läser forumet. Bara nu finns en tråd om faderskap där folk genast gått på TS om att hon säkert är en otrogen kvinna och hon fick ta emot rätt hårda ord om det, trots att det ingenstans stod i trådstarten. 

Det är för mig både ett trollande men också ett rätt effektivt sätt på ett forum att få tyst på en tråd eller få en tråd att spåra ur, vilket blir ett extremt fult sätt att använda forumet på. 

Sen är det väl så att många också läser trådar med sin egen livshistoria som filter för texten och svarar utifrån det - det kan ju också förvränga en tråd då två livsöden kan ytligt se lika ut men vara otroligt olika egentligen. Att då inte ta sig distansen att tänka hur mkt det man svarar bara färgas av vad man själv varit med om och inte det som faktiskt står i trådstarten kan ibland, i min erfarenhet, ge att folk blir onödigt hårda i sina svar.

• Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 12:59:32 följande:

Så länge personen inte uttryckligen skrivit att denne inte läst en viss kommentar, så är det härskarteknik att uppmana någon att läsa kommentaren. Att man missförstår det man läser är nämligen  inte samma sak som att man inte läst. Inte heller ligger alltid hela skulden för missförståndet på mottagaren, såsom jag resonerat om ovan.

Är det menat som ironi? Försöker du få fram en poäng? Jag menar, du startar en tråd om att en del har behov av att trycka ned andra, och sedan när du inte får hundraprocentigt medhåll börjar du själv trycka ned andra, fast du försöker bortförklara det med att i just ditt fall är det inte att trycka ned, det du skrev var berättigat?

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tro, om det är ironi eller provokation eller om du verkligen tror på det du skriver.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 12:59:03 följande:
    Jag har inte sagt att man måste hålla med eller inte ta kritik. Däremot ser jag att inlägg i känsliga rummet ändå kan få hårda svar trots att en regel/riktlinje för forumet är att vara vänligare där.

Vad tänker du på som omoraliskt? Trådarna om otrohet? Där tänker jag att man kan bemöta det sakligt ändå. Jag tycker väl framför allt att man kan utgå ifrån att den man diskuterar med inte är ondskan personifierad utan en människa den med. Saker är ofta mer komplexa än de först ser ut, så msn kanske kan avvakta att gå på personen snabbt åtminstone.
    Och jag har skrivit att de KAN förekomma men att det verkar vara betydligt vanligare att folk inte kan ta kritik och den hårda tonen börjar där.

Vad jag menar med omoraliskt kan väl vara i stort sett vad som helst man normalt sett anser vara omoraliskt. Och det är ju inte direkt okänt att folk som har dåligt samvete har väldigt svårt för ifrågasättande och kritik.

Om det personen gjort är ont, varför skulle man inte kunna kalla det för vad det är? Är det någon slags krav på att man alltid måste dalta med omoraliska människor? Hur ska dessa människor någonsin kunna förstå att deras beteende är oacceptabelt om de alltid bemöts med empati och förståelse? Hur empatiska och förstående har de själva varit mot andra? Är det rationellt att kräva empati och förståelse av andra när man själv inte har det för andra?

När det gäller människor som inte tål kritik så spelar det ingen roll om kritiken är saklig eller ej, allt som inte är medhåll och förståelse anses vara kränkande. Om du säger till en person som betett sig omoraliskt att det personen gjort är omoralisk så ÄR det ju ett sakligt argument.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 13:04:49 följande:

Inte? Jag upplever tvärtom att det är vanligt förekommande men det kan ju som sagt bero på hur man läser forumet. Bara nu finns en tråd om faderskap där folk genast gått på TS om att hon säkert är en otrogen kvinna och hon fick ta emot rätt hårda ord om det, trots att det ingenstans stod i trådstarten. 

Det är för mig både ett trollande men också ett rätt effektivt sätt på ett forum att få tyst på en tråd eller få en tråd att spåra ur, vilket blir ett extremt fult sätt att använda forumet på. 

Sen är det väl så att många också läser trådar med sin egen livshistoria som filter för texten och svarar utifrån det - det kan ju också förvränga en tråd då två livsöden kan ytligt se lika ut men vara otroligt olika egentligen. Att då inte ta sig distansen att tänka hur mkt det man svarar bara färgas av vad man själv varit med om och inte det som faktiskt står i trådstarten kan ibland, i min erfarenhet, ge att folk blir onödigt hårda i sina svar.

Ja, jag säger inte emot. Jag läser som sagt inte allt, och jag har kanske en tendens att bara lämna en tråd om jag ser att den består av så mycket otrevliga inlägg, så jag lägger det så att säga inte på minnet?

Alla har vi filter. Vi lever alla i åsiktsbubblor. Även om en del filter är grövre och en del bubblor är större än andras. Frågan är bara hur mycket man låter dessa filter och bubblor styra när man bemöter andra människor.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 13:12:00 följande:
    Och jag har skrivit att de KAN förekomma men att det verkar vara betydligt vanligare att folk inte kan ta kritik och den hårda tonen börjar där.

Vad jag menar med omoraliskt kan väl vara i stort sett vad som helst man normalt sett anser vara omoraliskt. Och det är ju inte direkt okänt att folk som har dåligt samvete har väldigt svårt för ifrågasättande och kritik.

Om det personen gjort är ont, varför skulle man inte kunna kalla det för vad det är? Är det någon slags krav på att man alltid måste dalta med omoraliska människor? Hur ska dessa människor någonsin kunna förstå att deras beteende är oacceptabelt om de alltid bemöts med empati och förståelse? Hur empatiska och förstående har de själva varit mot andra? Är det rationellt att kräva empati och förståelse av andra när man själv inte har det för andra?

När det gäller människor som inte tål kritik så spelar det ingen roll om kritiken är saklig eller ej, allt som inte är medhåll och förståelse anses vara kränkande. Om du säger till en person som betett sig omoraliskt att det personen gjort är omoralisk så ÄR det ju ett sakligt argument.

Det du skriver i första stycket är så som du ser på det, men jag håller inte med dig i det då min upplevelse är en annan. Det du anser är ju din sanning men då vi inte har statistik på det är det också en känsla. Precis som min.

Vem avgör vad som är ont och omoraliskt? Du? Jag? Moral är inte ett svartvitt begrepp, något jag ofta tycker det utmålas som här på forumet.

Är otrohet omoraliskt? Även om den otrogna blivit misshandlad av sin partner i flera år och flytt till en annan hen älskar där personen blir behandlad väl? Är du ond om du bryter kontakten med en förälder eller barn? Är du ond om du vill göra slut med din respektive? Eller kan det behövas mer information om det specifika fallet innan man går på en person?

• Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 13:16:20 följande:
    Ja, jag säger inte emot. Jag läser som sagt inte allt, och jag har kanske en tendens att bara lämna en tråd om jag ser att den består av så mycket otrevliga inlägg, så jag lägger det så att säga inte på minnet?

Alla har vi filter. Vi lever alla i åsiktsbubblor. Även om en del filter är grövre och en del bubblor är större än andras. Frågan är bara hur mycket man låter dessa filter och bubblor styra när man bemöter andra människor.
    Det är det senaste här jag skulle önska att många var mer ödmjuk inför när man svarar andra. Lite att man inte vet någon annans hela sits helt enkelt. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 05:38:43 följande:
    Fast samma personer som gillar att raljera och "skriva folk på näsan" brukar vara oerhört ömtåliga när de själva drabbas av någon som vill sätta dem på plats, och är då inte sena att trycka på anmälningsknappen. De som tycker att andra är lättkränkta brukar ofta själva vara det, har jag märkt.

Jaha. Så du vill sätta andra "på plats" men tycker att de är snowflakes samtidigt som du skriver ett rymdkramsinlägg om hur alla borde vara snälla? Skruvat budskap. 

Jag tror inte att du vinner något på att projicera kränkthet. 

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?