Inlägg från: Anonym (Hahss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hahss)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Host) skrev 2023-04-04 20:01:36 följande:

Då kan ts själv börja med att även respektera och ta till sig  de svar som kommer och inte bara acceptera ett medhåll. Eller är det bara vi som ska respektera dig? 
    Tråden med samma frågeställning, räckte inte den? 

Din sista mening här är så Familjeliv i ett nötskal. Man läser en tråd man stör sig på och kommenterar på ett sarkastiskt vis att TS borde sluta. Istället för att läsa de trådar man är intresserad av och svara i dem.

Men ja, till TS; Familjeliv är nog ett av de otrevligare forumen som finns online med väldigt mycket dryghet. 
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-04 21:06:11 följande:
    Också väldigt Familjeliv att tillåta dubbelanonymitet så att användare kan starta samma tråd om och om igen. På Flashback, till exempel, är det inte tillåtet och trådarna sammanfogas. Har full förståelse för att folk blir trötta på det. Ja, man kan läsa andra trådar, men det kan ju vara svårt att veta innan man börjar läsa tråden.
    Då kan man också sluta läsa. Det är faktiskt fullt möjligt att backa och inte svara utsn läsa en annan istället. Trådar försvinner också snabbare då så slipper man se dem.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-04 21:24:05 följande:
    Såklart man kan. Men man har också valet att svara, om man så önskar. Brukar inte göra det själv, men förstår till 100 procent de som gör det.
    Och jag finner dem dryga och onödiga. Typ med ett pratbehov att måsta svara för att svara, även om man inte svarar på tråden utan bara svarar för att få känns sig lite förmer. Funderar alltid på om såna människor gör samma sak i verkligheten men landar i att få nog är lika dryga live.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-04 21:30:14 följande:
    Du får väl låta bli att läsa dem då Flört
    Jag brukar ignorera dem och svara TS istället. Vilket säkert retar de personerna en del eftersom trådarna då stannar kvar längre högre upp i forumet.  Ibland ser jag säkert en tråd bara för att nån svarat i den att TS borde sluta skriva, och på så vis fått den att ligga högre i listan.

Funderar ibland också om det är samma personer som gnäller att en TS skriver många liknande trådar som brukar gnälla att TS istället lyfter upp en äldre tråd och skriver i den.  
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 11:55:55 följande:

Säger du det? Jag tycker mig snarare ofta se människor som drar på sig offerkoftan och känner sig kränkta och påhoppade när deras argument ifrågasätts och kritiseras.

Personligen tycker jag att om man inte tål att ens åsikter ifrågasätts ska man nog inte skriva i öppna forum öht.

Fast det finns en skillnad mellan att ifrågasätta någons argument och att vara direkt elak och hånfull.
  • Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:11:45 följande:
    Ja, det är också ganska vanligt. Det har väl att göra med att under lång tid så har känsloargument fått samma status som rationella argument, om inte mer. Om person A känner någonting så har person As känslor företräde framför allt annat. Det spelar ingen roll om det är rationellt, eller ens sant, dessa känslor ska bekräftas till varje pris.

Det har bland annat fått effekten att många inte kan föra ett sakligt, rationellt resonemang. Precis som du skriver så kan de inte se skillnad mellan att en åsikt eller ett argument blir ifrågasatt eller kritiserat, och att de som personer blir detta. Då blir det ju också lätt så att man går på meningsmotståndare personligen, istället för deras argument, eftersom man inte riktigt förstår eller vet skillnaden.

Jag har länge tyckt att det borde vara obligatoriskt i skolan att studera argumentering och logik.
    Men det finns ju fler sidor här. Att få sitt argument ifrågasatt sakligt är en sak. Att få det hånfullt kommenterat är en annan. Båda sätten förekommer här på forumet.
  • Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:29:01 följande:
    Det är väl det vi diskuterar, eller? Att en del tar även sakligt ifrågasättande av deras åsikt personligt, och omvänt att de då har en tendens att gå på meningsmotståndare personligen. Det är två sidor av samma mynt.
    Jag tolkade diskussionen som bredare, att det är tonen i sig. Detta kan dels som du skriver komma av att vissa inte kan ta sakliga kommentarer som det utan som personpåhopp och svarar med känsla.

Dels att en del går på personligt direkt, eller hånfullt, utan sakliga argument, för att de kan. Svarar inte på trådstarten, hittar på egna saker de läser in och hånar skribenten för utan att se om det ens är korrekt som de tolkat eller vantolkat frågan.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 12:36:58 följande:
    Det beror väl kanske på hur man definierar hånfull och elak, bara för att en person TYCKER att andra är hånfulla och elaka så betyder inte det att det faktiskt är så. Personer som ogillar att bli kritiserade tycker ju ofta att allt som inte är rent medhåll och förståelse är hånfullt och elakt.

Absolut. Men när de som svarar går in, gör egna tolkningar av vad trådstartaren frågar och svarar spydigt eller hånande utifrån deras egna tolkningar av frågan, så anser jag att det just inte skapar en bra diskussion. 

Istället för att fråga om det som saknas på ett neutralt vis för att få en tydlig bild av frågan, och sen ge sin åsikt om det.

• Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 12:48:16 följande:
    Fast vad är en "bra ton"... innebär det god ton att man alltid måste hålla med alla i all?

Om en person gjort något omoraliskt är det då konstigt om argumenten riktas mot personen? Det är ju trotts allt personen som gjort det. Det är tex vanligt att folk skriver att "de inte vill ha kritik" i sin trådstart... tycker du att det räcker för att slippa kritik?
    Jag har inte sagt att man måste hålla med eller inte ta kritik. Däremot ser jag att inlägg i känsliga rummet ändå kan få hårda svar trots att en regel/riktlinje för forumet är att vara vänligare där.

Vad tänker du på som omoraliskt? Trådarna om otrohet? Där tänker jag att man kan bemöta det sakligt ändå. Jag tycker väl framför allt att man kan utgå ifrån att den man diskuterar med inte är ondskan personifierad utan en människa den med. Saker är ofta mer komplexa än de först ser ut, så msn kanske kan avvakta att gå på personen snabbt åtminstone.
  • Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:49:08 följande:
    Det där sista, har inte jag upplevt som speciellt vanligt under de typ 15+ år som jag varit medlem här. Jag menar inte att det inte förekommer, och jag läser ju verkligen inte alla inlägg eller alla kategorier, men det du beskriver tycker jag mer är en typ av trollande, och kanske inte lika vanligt som brister i argumentation.

Sedan finns det absolut vissa som verkar se på allt meningsmotstånd som om personerna bakom det är typ Voldemort. Att de som tänker och resonerar annorlunda per definition är hemska och onda. Ett par nick som brukar svara andra på det sättet (även om de inte använder precis de orden) kommer upp direkt i huvudet hos mig. Ett av de nicken jag tänker på är också ofta väldigt otrevlig överlag i sina inlägg, även om hon inte blivit illa bemött.

Inte? Jag upplever tvärtom att det är vanligt förekommande men det kan ju som sagt bero på hur man läser forumet. Bara nu finns en tråd om faderskap där folk genast gått på TS om att hon säkert är en otrogen kvinna och hon fick ta emot rätt hårda ord om det, trots att det ingenstans stod i trådstarten. 

Det är för mig både ett trollande men också ett rätt effektivt sätt på ett forum att få tyst på en tråd eller få en tråd att spåra ur, vilket blir ett extremt fult sätt att använda forumet på. 

Sen är det väl så att många också läser trådar med sin egen livshistoria som filter för texten och svarar utifrån det - det kan ju också förvränga en tråd då två livsöden kan ytligt se lika ut men vara otroligt olika egentligen. Att då inte ta sig distansen att tänka hur mkt det man svarar bara färgas av vad man själv varit med om och inte det som faktiskt står i trådstarten kan ibland, i min erfarenhet, ge att folk blir onödigt hårda i sina svar.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?