Embla twopointoh skrev 2023-04-05 12:49:08 följande:
Det där sista, har inte jag upplevt som speciellt vanligt under de typ 15+ år som jag varit medlem här. Jag menar inte att det inte förekommer, och jag läser ju verkligen inte alla inlägg eller alla kategorier, men det du beskriver tycker jag mer är en typ av trollande, och kanske inte lika vanligt som brister i argumentation.
Sedan finns det absolut vissa som verkar se på allt meningsmotstånd som om personerna bakom det är typ Voldemort. Att de som tänker och resonerar annorlunda per definition är hemska och onda. Ett par nick som brukar svara andra på det sättet (även om de inte använder precis de orden) kommer upp direkt i huvudet hos mig. Ett av de nicken jag tänker på är också ofta väldigt otrevlig överlag i sina inlägg, även om hon inte blivit illa bemött.
Inte? Jag upplever tvärtom att det är vanligt förekommande men det kan ju som sagt bero på hur man läser forumet. Bara nu finns en tråd om faderskap där folk genast gått på TS om att hon säkert är en otrogen kvinna och hon fick ta emot rätt hårda ord om det, trots att det ingenstans stod i trådstarten.
Det är för mig både ett trollande men också ett rätt effektivt sätt på ett forum att få tyst på en tråd eller få en tråd att spåra ur, vilket blir ett extremt fult sätt att använda forumet på.
Sen är det väl så att många också läser trådar med sin egen livshistoria som filter för texten och svarar utifrån det - det kan ju också förvränga en tråd då två livsöden kan ytligt se lika ut men vara otroligt olika egentligen. Att då inte ta sig distansen att tänka hur mkt det man svarar bara färgas av vad man själv varit med om och inte det som faktiskt står i trådstarten kan ibland, i min erfarenhet, ge att folk blir onödigt hårda i sina svar.