Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
Vad jag menar med omoraliskt kan väl vara i stort sett vad som helst man normalt sett anser vara omoraliskt. Och det är ju inte direkt okänt att folk som har dåligt samvete har väldigt svårt för ifrågasättande och kritik.
Om det personen gjort är ont, varför skulle man inte kunna kalla det för vad det är? Är det någon slags krav på att man alltid måste dalta med omoraliska människor? Hur ska dessa människor någonsin kunna förstå att deras beteende är oacceptabelt om de alltid bemöts med empati och förståelse? Hur empatiska och förstående har de själva varit mot andra? Är det rationellt att kräva empati och förståelse av andra när man själv inte har det för andra?
När det gäller människor som inte tål kritik så spelar det ingen roll om kritiken är saklig eller ej, allt som inte är medhåll och förståelse anses vara kränkande. Om du säger till en person som betett sig omoraliskt att det personen gjort är omoralisk så ÄR det ju ett sakligt argument.
Det du skriver i första stycket är så som du ser på det, men jag håller inte med dig i det då min upplevelse är en annan. Det du anser är ju din sanning men då vi inte har statistik på det är det också en känsla. Precis som min.
Vem avgör vad som är ont och omoraliskt? Du? Jag? Moral är inte ett svartvitt begrepp, något jag ofta tycker det utmålas som här på forumet.
Är otrohet omoraliskt? Även om den otrogna blivit misshandlad av sin partner i flera år och flytt till en annan hen älskar där personen blir behandlad väl? Är du ond om du bryter kontakten med en förälder eller barn? Är du ond om du vill göra slut med din respektive? Eller kan det behövas mer information om det specifika fallet innan man går på en person?