Inlägg från: Anonym (Hahss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hahss)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 13:12:00 följande:
    Och jag har skrivit att de KAN förekomma men att det verkar vara betydligt vanligare att folk inte kan ta kritik och den hårda tonen börjar där.

Vad jag menar med omoraliskt kan väl vara i stort sett vad som helst man normalt sett anser vara omoraliskt. Och det är ju inte direkt okänt att folk som har dåligt samvete har väldigt svårt för ifrågasättande och kritik.

Om det personen gjort är ont, varför skulle man inte kunna kalla det för vad det är? Är det någon slags krav på att man alltid måste dalta med omoraliska människor? Hur ska dessa människor någonsin kunna förstå att deras beteende är oacceptabelt om de alltid bemöts med empati och förståelse? Hur empatiska och förstående har de själva varit mot andra? Är det rationellt att kräva empati och förståelse av andra när man själv inte har det för andra?

När det gäller människor som inte tål kritik så spelar det ingen roll om kritiken är saklig eller ej, allt som inte är medhåll och förståelse anses vara kränkande. Om du säger till en person som betett sig omoraliskt att det personen gjort är omoralisk så ÄR det ju ett sakligt argument.

Det du skriver i första stycket är så som du ser på det, men jag håller inte med dig i det då min upplevelse är en annan. Det du anser är ju din sanning men då vi inte har statistik på det är det också en känsla. Precis som min.

Vem avgör vad som är ont och omoraliskt? Du? Jag? Moral är inte ett svartvitt begrepp, något jag ofta tycker det utmålas som här på forumet.

Är otrohet omoraliskt? Även om den otrogna blivit misshandlad av sin partner i flera år och flytt till en annan hen älskar där personen blir behandlad väl? Är du ond om du bryter kontakten med en förälder eller barn? Är du ond om du vill göra slut med din respektive? Eller kan det behövas mer information om det specifika fallet innan man går på en person?

• Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 13:16:20 följande:
    Ja, jag säger inte emot. Jag läser som sagt inte allt, och jag har kanske en tendens att bara lämna en tråd om jag ser att den består av så mycket otrevliga inlägg, så jag lägger det så att säga inte på minnet?

Alla har vi filter. Vi lever alla i åsiktsbubblor. Även om en del filter är grövre och en del bubblor är större än andras. Frågan är bara hur mycket man låter dessa filter och bubblor styra när man bemöter andra människor.
    Det är det senaste här jag skulle önska att många var mer ödmjuk inför när man svarar andra. Lite att man inte vet någon annans hela sits helt enkelt. 
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 13:52:05 följande:
    Japp vi har olika åsikter i en fråga och det är helt ok, och något man måste kunna acceptera som vuxen. Sen finns det tyvärr människor som inte klarar av att andra inte tycker som dem.

Vad som är moraliskt eller omoraliskt sätts oftast av samhället inte av individen. En sak bli inte moraliskt bara för att en individ själv tycker det är helt ok. Jag kan tex inte hävda att slå dig i huvudet med en klubba är moraliskt bara för att det är ok enligt min egen personliga uppfattning. 

Japp otrohet är omoraliskt eftersom det är svek och lögner. Att en person själv blir utsatt för omoraliska handlingar gör det inte per automatik rätt. I så fall agerar BÅDA parter omoraliskt. 2 fel gör inte ett rätt. Vad man sen känner kring det, om man har mer förståelse förståelse för den ena än den andra är känsloargument, inte faktiska argument.

Du gör precis samma misstag som det Embla är inne på, blandar ihop faktiska argument med känsloargument.

Så är det. Jag har inget emot att någon inte håller med mig. Har personen tillräckligt bra argument kan jag till och med ändra mig Flört. Om alla skulle hålla med varann hela tiden vore det tråkigt och aldrig ge en utveckling.

Om det är vad samhället anser som styr moralismen i en händelse kan ju fallet ?kraftigt misshandlad kvinna lämnar sin man för någon som hjälper henne då hon inte annars tagitsig ur förhållandet och dött? eller varianter på detta ses som inte omoraliskt handlat, då jag tror många skulle hysa förståelse för agerandet och inte se det som fel. Om en person då i sin trådstart inte beskriver allt om situationen utan bara kort - så tycker jag det är onödigt att svara hårt och dömande innan man vet mer om läget.

Det jag menade med mitt argument var även just det att omständigheter kan påkalla hur man bemöter en situation. Om någon uppenbart mår hemskt dåligt i en sits som ger en trådstart så är det kanske inte läge att gå in med hårda släggan direkt även om man kan. 

• Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 14:14:16 följande:

Det är ju själva meningen. Allt kräver inte en bra diskussion. Tusentals trådar är upprepningar, startade för att provocera, trollande eller rent bisarra. 

Om man då påpekar det uppenbara och lägger till lite hån för att accentuera är "som man frågar får man svar". Om hela avsikten med att undvika hån eller kränkningar skulle man ju tänkt på det innan man startade tråden. Det är en motreaktion på deras eget medvetna agerande. 

Fast en bisarr tråd kan vara någon som är dålig att formulera sig. Vad hjälper då hån?

Tror jag bara har svårt för det här att, som du skriver, lägga till lite hån, tidigt i en tråd, eftersom det kan slå fel om jag misstolkat TS. 
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 14:20:12 följande:
    Japp som sagt det är något som hör till vuxenlivet, men det finns människor som inte klarar det.

Att lämna sin partner anses inte vara omoraliskt, det är vad skilsmässor är till för, men att lämna sin partner är inte otrohet, otrohet är när man inleder nya förhållanden bakom ryggen på sin partner. Bra om du håller isär begreppen.

Som sagt vad du hyser förståelse för är ett känsloargument, inte ett faktiskt argument. Du fortsätter blanda ihop dessa. Precis som du kan hysa förståelse för att den misshandlade kvinnan är otrogen så kan någon annan hysa förståelse för att mannen misshandlar henne med det gör ju inte hans agerande moraliskt.

Att man själv mår dåligt är ingen ursäkt för att bete sig illa mot andra och beter man sig illa mot andra så får man helt enkelt acceptera att man kan bli ifrågasatt och kritiserad. Ingen människa är fri ifrån ifrågasättande och kritik oavsett om man mår bra eller dåligt.

Du skrev ovan att vad som är moral avgörs av samhället och inte den enskilde. Om ett beteende då är ett som inte anses omoraliskt på samhällsbasis, men en TS är dålig att skriva, så kan det i en trådstart framstå som något annat pga brist på information. Då är det ju bättre att be om mer info själv innan man svarar än att utgå ifrån något och raljera kring det.

Jag anser, och det här står jag verkligen fast vid, att man kan behöva bemöta människor med en förståelse för deras livssituation. Någon som är mitt i en livskris eller depression kommer inte att vara lika trevlig som någon som mår bra. Hur mycket jag än anser mig ha rätt i sak om jag diskuterar med vederbörande kommer jag inte trycka lika hårt på det på samma vis som om jag diskuterar med någon som livet leker för. Då försöker jag diskutera på ett annat vis, och inte till varje pris vinna varje argument där och då bara för att jag anser att jag har rätt i mitt sätt att se på saken.

• Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 15:11:02 följande:
    Och om man är dålig på att formulera sig så får ingen påpeka det för då är det genast kränkande?
    Man kan ju uttrycka det som ?jag ser din trådstaft som otydligt, vad menar du med x och y?? Och inte som ?haha du är ju värdelös på att skriva inte undra på att det går illa för dig? eller ?ingen här kommer fatta vad du menar för ditt inlägg suger?.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 15:15:39 följande:
    Varför skulle det vara fel att påpeka för någon som är dålig på att skriva att personen skriver dåligt? Är inte det bara att påpeka fakta?

Jag anser inte att man behöver bemöta människor som beter sig som rövhål mot andra med respekt och förståelse för då kan de lätt få för sig att det är fullt acceptabelt. 

Att befinna sig i livskris eller depression ger inte en rätten att bete sig som man vill mot andra, och beter man sig som en idiot så kommer man bli bemött som en sådan.

Se mitt svar innan i hur jag menade.

I det övriga håller jag helt enkelt inte med dig. Någon som mår dåligt kommer ofta vara en sämre version av sig själv. Medmänskligt bemötande då och inte millimeterrättvisa tror jag starkt på. 

Man kan också bemöta någon som beter sig rövigt med saklighet och lugn och inte genom att vara likadan tillbaka. Det är en skillnad på att backa och på att inte spegla personens beteende, utan istället hålla sig saklig. 

• Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 15:56:24 följande:
    Man kan inte kräva medmänsklighet av andra när man själv inte kan visa det. Medmänsklighet bygger på att det är ömsesidigt. Ensidig medmänsklighet mot människor som själva inte är det är inget annat än naivitet.

Problemet med personer som beter sig rövaktigt är att de oftast har värderingar som matchar deras agerande och kommer givetvis själva inte vara sakliga och lugna men gärna kräva att andra ska vara det mot dem.

Som sagt, vi har olika syn på hur man beter sig.

Ensidig medmänsklighet mot någon som beter sig illa pga depression eller livskris är att vara den större personen. Att hävda sin absoluta rätt även mot någon som mår dåligt är empatilöst. Så ser jag det. 

Att vara saklig och lugn mot någon som beter sig illa, gapigt och elakt är dock effektivt. Att bemöta någon som skriker med skrik ger bara oljud. Att bemöta med lugn ger en skillnad.

Sen undrar jag hur du menar när du säger stt medmänsklighet bygger på ömsesidighet? Den första definition som kommer när man googlar begreppet är:

Medmänsklighet (latin: humanitas), att känna medkänsla med andra människor, ofta syftandes på medmänniskor i mindre privilegierade situationer än en själv. Dygd inom religion.

Besläktat med altruism i modern filosofi.

• Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 16:16:24 följande:

Ja, och vi kan ha pronomenrunda också. 

Jag tycker att det är finast om alla gillar semlor. Och lyfter på hatten. 

Om man inte bör skriva något någon kan se som kränkande, anstötligt eller fel bör man inte skriva någonting. 

Lågaffektivt bemötande i anonyma forum leder inte till något. 

Alla som skriver i den här tråden har varit här tillräckligt länge för att bunkra upp en massa åsikter om hur illa alla andra beter sig. Hur kan man då vara förvånad över det när man själv ger sig in i det? 
    Tänker man verkligen att nu, den här gången efter femton år, kommer alla att bete sig vänligt och medkännande? 

Göra saker precis likadant upprepade och förvänta sig ett annat resultat?
    Det påstås ju vara höjden av dumhet?

Högaffektivt bemötande i anonyma forum ger ju inte direkt något heller annat än näthat till slut.

Jag tror dock att de flesta är hyfsat bra på detta, att man inte skriver något riktat rill en annan människa som man inte skulle säga i verkligheten eller stå för om ens nick blev röjt och ens verkligs namn utskrivet. Och, om man inte kan det, så kanske man ska tänka på hur man skriver, eftersom risken ändå alltid finns att någon kommer på en hur anonym man än är.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 16:34:24 följande:
    Jag anser att bete sig medmänskligt mot någon som beter sig som ett rövhål är naivt och kontraproduktivt för det förstärker bara tron att det är ok att bete sig så.

Att påpeka för någon att den beter sig som ett rövhål går att göra sakligt och koncist utan att gapa och bete sig illa... tex genom att påpeka för personen att den beter sig som ett rövhål. Om personen inte kan tåla det och börjar gapa och bete sig illa så är det i så fall hen som står för tonen.

All slags mänsklig interagerande bygger  på ömsesidighet och andras respekt och förtroende är inget man får gratis utan något som behöver förtjänas. Att sätta folk i fängelse är tex inte humant men man gör det ändå för att markera att det inte är ok att bryta mot de gränser samhället satt. Dvs det finns villkor.

Din länk förklarar bara vad medmänsklighet betyder, det säger absolut ingenting om man förtjänar medmänsklighet av andra när man själv beter sig som en röv.

Så en människa som är deprimerad och berer sig dåligt pga sin depression förtjänar inte medmänskligt bemötande? 

Som sagt, här står vi långt från varandra. Du anser att mitt sätt är naivt, jag anser att ditt sätt är oempatiskt och kan vara skadligt.

För min del ser jag inte att vi kommer längre i den här diskussionen så vi kanske inte vinner något på att fortsätta hävda att den andre har fel?

• Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:37:42 följande:
    Precis detta har vi ju fått exempel på i tråden.
    Och då kan man välja att inte fortsätta diskussionen med en sådan person, inte gå på.
  • Anonym (Hahss)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:57:01 följande:
    Helt sant. Var någonstans man ger upp är nog dock lite olika, beroende på personlighet (och dagsform).
    Jag tänker här att man sällan vinner något på att ge sig in i en skriktävling med någon. Vare sig mot personens möjlighet att senare ta in vad man sagt när den lugnat sig eller omgivningens syn på det hela.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 17:36:27 följande:
    Hur menar du att en depression skulle ge dig frikort att medvetet ge dig ut på nätet och bete dig illa mot andra människor? Det får du gärna utveckla. 

Om du är deprimerad kanske du mer sällan tar dig ut ur huset. Då kan nätet bli din plats. 

Om du är deprimerad kanske du uttrycker dig sämre än annars, mer ältande, mkndre dynamiskt, mindre empatiskt och mer egocentriskt. 

Att bemöta en människa på nätet som är deprimerad och ensam i övrigt med hån, med att kalla den för okvädningsord eller kyla - när det ofta kan skina igenom att personenjust är deprimerad i hur den skriver, det anser jag inhumant och otroligt onödigt. 

• Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 18:10:18 följande:

Fast nu tillför du ju saker. Nu förutsätter du att man ska veta att den som skriver elakt och utåtagerande skulle vara deprimerad? På ett dubbelanonymt forum? 

Och fortfarande ger ju inte depressionen förmånen att bete sig illa på nätet. Då är det inte "inhumant"? 

Vill du säga att du är deprimerad och att jag ska vara lite gulligare? Eller tänker du att så snart någon anonymt beter sig som en skitstövel mot mig ska jag bemöta det med rosor för att det finns en möjlighet att denne är deprimerad och då blir det inhumant att svara med samma mynt. 

Själv tänker jag tvärtom faktiskt. Om jag var deprimerad, hemmabunden och hyperkänslig för intryck skulle jag nog inte gå in på ett forum och fäkta omkring mig. 

Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.

Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande. 

I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression. 

Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.
  • Anonym (Hahss)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:26:11 följande:
    Jag måste säga att dina inlägg är väldigt insiktsfulla överlag. Men nätet är mångas plats. Det är det som gör det så svårt. Jag skulle kunna gå över till att bara uttrycka mig som Embla föreslår, sakligt och utan känslor, men det skulle vara absurt i mina ämnesval, eftersom jag utgår ifrån mina egna erfarenheter. 

"Avsaknad av pengar leder till begränsade livsmöjligheter" . Jaha, det visste vi redan, kom med något nytt.

"Mobbning får människor att må dåligt. Här är en artikelserie om ämnet av några kunniga journalister på SvD" Okej, gäsp?

Jag avstod först från att läsa i den här tråden.Men sedan gick jag in och såg att människor antagit att det jag som startat den, och då känner jag att jag vill svara angående hur jag ser på det. 

Jag håller med om att skrikfest sällan blir bra. I den tråden som de utgår ifrån som trodde att jag startat tråden är det inte någon skrikfest. 

Jag har i den tråd man hänvisar till gjort som Embla menar att man "bör" och kopplat bakåt i diskussionen. Sedan är inte det inte alltid det lättaste för mig att förhålla mig lugn när angreppen haglar. Det som är sakligt ifrågasättande och handlar om sådant jag skrivit är lättare att bemöta. Men det finns de som maskerar sin kritik som saklighet så väl att de nog tror på det själva. Det leder inte till skrikfest men kan leda till väldigt långa diskussioner om ingenting.
    Ja, jag håller med dig, också - det är svårt att helt lyfta bort känslor ur ett argumenterande eftersom det är människor och inte robotar som talas vid och vi är kännande varelser (och inte Vulcans från Star Trek). 
    Tror att få klarar det helt, hela tiden. Däremot kan man ju tänka på att ord uttalade inte går att helt ta tillbaka, har man sårat någon är skadan gjord.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 19:04:19 följande:
    Fast frågan är ju inte om man är eller inte är deprimerad, frågan är om det ger en rätt att bete sig illa mot andra?
    Det jag försöker förmedla är att den deprimerade inte alltid fungerar eller ser världen så. Den är i sitt eget huvud på ett helt annat vis. Därför är förståelse för att det som sägs av någon som är deprimerad kanske behöver bemötas annorlunda viktigt. Anser jag då.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?