• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (y)
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 00:32:26 följande:
    Det sa jag ju inte heller. Jag sa att har man ett genuint intresse kan man läsa i Bibelns nya testamente, som borjar med boken Matteus.

Sen om man vill att ens synder ska forsvinna (som svar på kommentaren Mina synder har då inte försvunnit i alla fall) måste man tro på konceptet.
    Men bara man tror på konceptet så är det fritt fram att synda så mycket man vill, Jesus backar upp ändå och kommer att göra för alltid?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 08:39:04 följande:
    Ett "klassiskt" grepp på Familjeliv, vissa försöker hitta förevändningar för att klassa ned en människa och tillskriva denne saker. Dessa personer hoppas på att den de diskuterar med ska "tappa balansen" och skriva något i affekt, så kan de sitta och gotta sig och skratta åt när de lyckats få igenom en anmälan.

Det är egentligen ett vidrigt beteende, men har tyvärr mer eller mindre blivit synonymt med Familelivs debatter.
    Låter som vissa drar på sig en massa anmälningar och sedan försöker skylla det på andra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Freddie K
    nihka skrev 2023-04-18 21:38:25 följande:
    Jo, på FL går det. Död Spöke Tomte Tyvärr.
    Jo, det är sant och vissa tror att de är Jesus! Tungan ute
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-18 12:41:23 följande:
    Du verkar ha haft otur med dina vänskaper. Det har jag också haft, mycket pga att jag varit för snäll och låtit folk utnyttja mig och köra med mig. Därför påverkar det givetvis mitt mående och humör när folk på forum som dessa försöker strö salt i såren genom att trycka ner en ännu mer. Någonstans vill man möta vänligt sinnade människor.
    Tänk att man kan vara så drabbad av kronisk otur.
  • nihka
    Freddie K skrev 2023-04-19 05:57:59 följande:
    Jo, det är sant och vissa tror att de är Jesus! Tungan ute
    Mmm. Korsfästa av en massa ovänligt sinnade människor. Eller tänkte du mer på frälsaren?
  • Freddie K
    nihka skrev 2023-04-19 06:03:46 följande:
    Mmm. Korsfästa av en massa ovänligt sinnade människor. Eller tänkte du mer på frälsaren?
    Jag tänkte väl lite på både och. Folk korsfäster ju gärna andra folk som inte tänker på de, så att säga, sen har vi de som vet allt och vet bäst.
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2023-04-19 06:05:38 följande:
    Jag tänkte väl lite på både och. Folk korsfäster ju gärna andra folk som inte tänker på de, så att säga, sen har vi de som vet allt och vet bäst.
    *Som inte tänker som de*, skulle det stå.
  • nihka
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 16:56:24 följande:
    Ja ur ett psykologiskt perspektiv är bibeln väldigt intressant... röster i huvudet? pratar med en buske? ta död på sin son för att bevisa sin tro på en fantasifigur?
    Hahaha. Aldrig tänk på det så. Fast det sista är ju bara sorgligt.
  • Tow2Mater
    Anonym (y) skrev 2023-04-19 04:22:01 följande:
    Men bara man tror på konceptet så är det fritt fram att synda så mycket man vill, Jesus backar upp ändå och kommer att göra för alltid?
    Du kan hitta svaren om du har ett genuint intresse i Bibelns nya testamente, som borjar med boken Matteus.
  • Aviga

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att mycket beror på VARFÖR man är inne på forumet överhuvudtaget. VAD vill man med sina inlägg och trådar. Vad är SYFTET med det man skriver?  VAD vill man förmedla?

Kanske kan man genom att ställa dessa frågor undvika de värsta 

• Freddie K
    Aviga skrev 2023-04-22 15:32:49 följande:

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att mycket beror på VARFÖR man är inne på forumet överhuvudtaget. VAD vill man med sina inlägg och trådar. Vad är SYFTET med det man skriver?  VAD vill man förmedla?

Kanske kan man genom att ställa dessa frågor undvika de värsta 

Det var bra sagt, tycker jag.Glad
  • Anonym (y)
    Tow2Mater skrev 2023-04-19 16:28:46 följande:
    Du kan hitta svaren om du har ett genuint intresse i Bibelns nya testamente, som borjar med boken Matteus.
    Nog för att jag gillar att läsa och jag tackar för boktipset.

Ser ändå inte riktigt varför jag ska läsa 10-12 böcker (eller hur många det nu ingår i nya testet), när det är en specifik fråga jag undrar över som kom upp i tråden, och du mfl sitter precis här och borde vara kapabla att svara på den frågan.

Vill du veta något om mina intresseområden så är jag mer än gärna villig att dela med mig om allt jag kan: )
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?