• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 13:36:57 följande:
    Den som använder sin diagnos som ursäkt gränsar till att försöka tillskansa sig det som kallas sjukdomsvinst. Jag uppfattar ditt sätt att vara, med eller utan diagnoser som motsatsen till den som försöker få sjukdomsvinst

sv.wikipedia.org/wiki/Sjukdomsvinst
    Tack för de fina orden. Du vet precis hur du ska lyfta upp mig. Solig
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-18 09:27:21 följande:
    På ett sätt förstår jag det, eftersom vissa diagnoser gör att man har ett annat sätt att fungera på. Det kan vara ganska tydligt och någon ovan skrev om hur en vän brukade presentera sig: Hej, jag har Aspergers. Jag fick då intrycket att det var välavvägt och inte gjorde någon obekväm. Personen hade säkert tränat länge på att presentera sig så på ett avväpnande sätt. Avvikare kan samtidigt avfärdas med att antas ha någon diagnos, och därmed underförstått inte vara värd att lyssna till, i ungefär samma bemärkelse som jag använder "losers" ovan. Man kanske verkligen tycker att människor med diagnos, eller människor som är fattiga, eller människor som är eller har varit utsatta aldrig är värda att lyssna till. Jag har själv en indelning för att manövrera livet. En människa som visat sig kapabel till skrupellös manipulation vill jag helst hålla distans till, även om jag tycker synd om personen. Det måste vara mycket ensamt därinne. 

Det där verkar väldigt dumt. Att ha en diagnos betyder på intet sätt att man är sämre vetande, ofta tvärtom. Men det kan ge en ledtråd om HUR någon framför det eller diskuterar. Hur exempelvis någon med autism ser på gränsdragningar, personliga möten etc. 

Därför blir tumregeln bemöt andra som du vill bli bemött lite haltande. Det är ju rätt uppenbart att det inte fungerar så bra, så bemöt andra som du tror att de vill bli bemötta är nog en bättre riktlinje om man vill att det ska vara friktionsfritt och meningsutbyte. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 14:16:25 följande:

Det där verkar väldigt dumt. Att ha en diagnos betyder på intet sätt att man är sämre vetande, ofta tvärtom. Men det kan ge en ledtråd om HUR någon framför det eller diskuterar. Hur exempelvis någon med autism ser på gränsdragningar, personliga möten etc. 

Därför blir tumregeln bemöt andra som du vill bli bemött lite haltande. Det är ju rätt uppenbart att det inte fungerar så bra, så bemöt andra som du tror att de vill bli bemötta är nog en bättre riktlinje om man vill att det ska vara friktionsfritt och meningsutbyte. 

Jag håller med dig. 
  • Anonym (jasså)
    Freddie K skrev 2023-04-18 13:43:18 följande:
    Jo, så är det. Jag är i alla fall tacksam över mina diagnoser, hur konstigt det än låter.
    Och det tycker jag du ska fortsätta vara {#emotions_dlg.flower}
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 14:26:27 följande:
    Och det tycker jag du ska fortsätta vara {#emotions_dlg.flower}
    Tack, det var snällt sagt! Solig
  • Anonym (Nä)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-18 10:34:27 följande:
    Sade nog Jesus oxå men det gick inte så bra för honom :)

Problemet med den filosofin är att den utgår ifrån att "de hårda" har liknande värderingar som mjuka har vilket sällan är fallet. Människor som beter sig som rövhål mot andra är ju sällan "snälla inners inne".

Tycker du att det gått dåligt för Jesus? Världens kändaste person som tillbes och ses som förebild hos ett par miljarder människor. Som har helgedomar resta världen runt. 

Nej, min filosofi går inte alls ut på det. Om du vill att din ska göra det kan du skriva det, inte påstå att jag anser att det är så. 

Ganska ironiskt, va? När du ägnar en massa inlägg om hur det är fel och irriterande när andra beter sig så. Som de flesta. 
    Roten är självinsikt. 

• Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-18 14:34:47 följande:

Tycker du att det gått dåligt för Jesus? Världens kändaste person som tillbes och ses som förebild hos ett par miljarder människor. Som har helgedomar resta världen runt. 

Nej, min filosofi går inte alls ut på det. Om du vill att din ska göra det kan du skriva det, inte påstå att jag anser att det är så. 

Ganska ironiskt, va? När du ägnar en massa inlägg om hur det är fel och irriterande när andra beter sig så. Som de flesta. 
    Roten är självinsikt. 

En dum fråga kanske, men jag måste ändå fråga. Tycker du att det gick bra för Jesus när han blev uppspikad på korset, eller allt annat skit som han fick utstå? Jag är inte det minsta religiös, men jag var ändå bara tvungen att ställa den frågan.
  • Tow2Mater
    Freddie K skrev 2023-04-18 14:39:44 följande:
    En dum fråga kanske, men jag måste ändå fråga. Tycker du att det gick bra för Jesus när han blev uppspikad på korset, eller allt annat skit som han fick utstå? Jag är inte det minsta religiös, men jag var ändå bara tvungen att ställa den frågan.
    Han sitter på Guds högra sida. Han är precis där han ska vara, och han gjode det för oss. Så det gick sannerligen bra för honom!
  • Freddie K
    Tow2Mater skrev 2023-04-18 14:56:52 följande:
    Han sitter på Guds högra sida. Han är precis där han ska vara, och han gjode det för oss. Så det gick sannerligen bra för honom!
    Om man bortser från att han faktiskt blev uppspikad på ett kors under våldsamma plågor?
  • Anonym (jasså)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-18 12:48:06 följande:
    Det är sant. Men, det är ändå osakligt att försöka använda 'har du en diagnos, eller?' som någon typ av förminskning eller avfärdande. Det kan nog finnas tillfällen där det är relevant att ställa den uppriktiga frågan till någon, men jag vill påstå att de tillfällena är ovanliga i sammanhanget.
    Håller med, givetvis ska man inte använda en potentiell diagnos som ett sätt att förminska andra. 

Angående inte diagnostiserad så har jag ett exempel hos en närstående vars dotter har uppenbara diagnoser/diagnos men som vägrat testa sig. Både hennes bror och kusiner har blivit diagnostiserade med ADHD så det är ju ganska troligt att även hon har det. Hon är nu runt 30 och lever i ständig kaos, med ständiga konflikter med allt och alla, både vänner, familj och myndigheter men har noll självinsikt om sina problem utan allt är alltid alla andras fel. Tar ständigt mindre bra beslut och hamnar konstant i knipor. Jag tycker det är tragiskt för hennes liv hade förmodligen kunnat bli mycket lättare om hon kunna få den hjälp hon behöver samt haft insikt kring sina issues.

Och för att göra saker än mer komplicerat så har hon såklart gått och skaffat barn med två olika skithögar till killar som hon givetvis inte klarar av att hantera så de ungarna kommer inte få något lätt liv de heller.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?