Embla twopointoh skrev 2023-04-18 12:48:06 följande:
Det är sant. Men, det är ändå osakligt att försöka använda 'har du en diagnos, eller?' som någon typ av förminskning eller avfärdande. Det kan nog finnas tillfällen där det är relevant att ställa den uppriktiga frågan till någon, men jag vill påstå att de tillfällena är ovanliga i sammanhanget.
Håller med, givetvis ska man inte använda en potentiell diagnos som ett sätt att förminska andra.
Angående inte diagnostiserad så har jag ett exempel hos en närstående vars dotter har uppenbara diagnoser/diagnos men som vägrat testa sig. Både hennes bror och kusiner har blivit diagnostiserade med ADHD så det är ju ganska troligt att även hon har det. Hon är nu runt 30 och lever i ständig kaos, med ständiga konflikter med allt och alla, både vänner, familj och myndigheter men har noll självinsikt om sina problem utan allt är alltid alla andras fel. Tar ständigt mindre bra beslut och hamnar konstant i knipor. Jag tycker det är tragiskt för hennes liv hade förmodligen kunnat bli mycket lättare om hon kunna få den hjälp hon behöver samt haft insikt kring sina issues.
Och för att göra saker än mer komplicerat så har hon såklart gått och skaffat barn med två olika skithögar till killar som hon givetvis inte klarar av att hantera så de ungarna kommer inte få något lätt liv de heller.