• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 04:00:12 följande:
    Handlar inte om att stryka medhårs. Dina ord. "felaktig och fossiliserad utan utvecklingspotential" och "en snyftistråd där tanken är att alla ska hålla med om att det är för jävligt att du och några till blir så otroligt missuppfattade hela tiden av elaka människor", bara din ton indikerar att du är ute efter att trycka ned, och det finns flera exempel från dig genom tråden. Du har inte direkt gjort dig känd som en av Familjelivs trevligare medlemmar, därför är det lönlöst att diskutera med dig, för det blir bara en rundgång, dvs du vill bara ha en ursäkt för att förminska, men genom att delvis linda in dina ord eller balansera på gränsen. Din stil är utstudera
    d och jag tror att fler kan hålla med om det. Sedan det att du motsätter dig att vi ska visa varandra respekt på forumet visar ju verkligen att du helst inte vill att den ska förekomma, eller har jag fel?
    Det är min åsikt om gnäll och offermentalitet. Varför ska man "respektera" gnäll och offermentalitet? Jag betvivlar inte ett ögonblick på att du blivit utsatt för personer som missuppfattar med flit och går in för sätta sig på folk, det har väl alla känt nån gång och jag är inte undantagen, men jag ser ju också vad för typ av uttalande i den här tråden som du anser kvala in på oförrätter och tänker att om man inte ens tål frågor om hur man tänker har man lite väl tunn hud för att befinna sig på ett diskussionsforum.

Jag fungerar som de flesta och är trevlig mot människor som är trevliga mot mig. Fast trevlig innebär inte att man måste hålla med. Förstås.

Som svar på din fråga, fundera på hur du hade reagerat på den själv. Hade du tålt den? Eller hade den lagts till högen av bevis för vad du påstår i din trådstart?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Aviga

Har lite svårt att avgöra vad som egentligen diskuteras här. Har följt tråden men inte känt mig tillräckligt engagerad förrän nu. 

Jag kanske missuppfattar alltsammans men om det nu handlar om hur härskartekniker används för att "trycka ner" sina s.k motståndare så har jag några tankar om det.

Att ord kan såra känner vi nog alla till. Vi vet också att ord kan tjäna som vapen, det är därför inte så konstigt om det blir reaktioner på vad man skriver.

Som jag ser det är det syftet med vad man skriver som kan bli ett problem. Om mina inlägg blir attackerade bara för för att det är jag som skrivit dem tar jag det självklart personligt. 

Det finns även en tendens till att låsa in andras åsikter i kommentarerna. Man kan inte ställa frågor utan att blir anklagad för att ha en viss åsikt. Med andra ord det är inte alla här på forumet som kan föra en diskussion. 

En del vill bara höras så högt och tydligt som bara möjligt. Oftast har de snöat in på en fråga eller ett ämne. Ibland har jag försökt att ta diskussionen på en bättre nivå så att även andra kan få komma till tals. Det är vid dessa tillfällen jag ibland blivit anklagad för att använda mig av härskartekniker. 

Då inställer sig frågan, Är det inte den som tycker sig har den enda rätta åsikten som vill härska och dominera de andra?

• Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-17 09:57:16 följande:

Har lite svårt att avgöra vad som egentligen diskuteras här. Har följt tråden men inte känt mig tillräckligt engagerad förrän nu. 

Jag kanske missuppfattar alltsammans men om det nu handlar om hur härskartekniker används för att "trycka ner" sina s.k motståndare så har jag några tankar om det.

Att ord kan såra känner vi nog alla till. Vi vet också att ord kan tjäna som vapen, det är därför inte så konstigt om det blir reaktioner på vad man skriver.

Som jag ser det är det syftet med vad man skriver som kan bli ett problem. Om mina inlägg blir attackerade bara för för att det är jag som skrivit dem tar jag det självklart personligt. 

Det finns även en tendens till att låsa in andras åsikter i kommentarerna. Man kan inte ställa frågor utan att blir anklagad för att ha en viss åsikt. Med andra ord det är inte alla här på forumet som kan föra en diskussion. 

En del vill bara höras så högt och tydligt som bara möjligt. Oftast har de snöat in på en fråga eller ett ämne. Ibland har jag försökt att ta diskussionen på en bättre nivå så att även andra kan få komma till tals. Det är vid dessa tillfällen jag ibland blivit anklagad för att använda mig av härskartekniker. 

Då inställer sig frågan, Är det inte den som tycker sig har den enda rätta åsikten som vill härska och dominera de andra?

Vi har varit här ungefär lika länge. Du kom hit någon månad efter mig, och vi har skrivit i samma trådar. Nivån på samhällsdiskussioner här är, ursäkta att jag säger det, liksom på Flashback, rätt basal. Personligen tycker jag att det är skönt. Då kan även jag hänga med. Det är uppsidan. Nersidan är att frustrerade människor med alltför höga tankar om sin egen intellektuella överlägsenhet tar ut sin frustration över att inte sitta med i samhällets övre och mer mäktiga skikt genom att kasta koblajor på de dumdristiga själar som försöker uttrycka en folkligt bristfällig åsikt utan källreferenser till oläsliga amerikanska forskningsrapporter på forumet. Vilket i sig får den som kastar koblajorna att se dum ut för vem som helst som har det minsta A-seminarium någonstans att jämföra med. Finns några glimrande undantag, ingen nämnd, ingen glömd. (Detta gäller märk väl samhällstrådarna och inget annat. Det finns många som skrivit kloka saker i relationstrådarna) . Ursäkta att jag säger det också, men majoriteten som "debatterar" här är losers som försöker att få andra att se ut som större losers, vilket är så himla synd. Du Aviga är ett undantag som försöker lyfta andra och ta diskussionen på allvar, men har tidigare berättat att du inte riktigt har utrymme att leka moderator i dina trådar, vilket är ett klokt beslut.
  • Freddie K

Jag har lite svårt att hänga med då jag inte sitter klistrad framför datorn, men det pratas mycket om härskartekniker och det är jag emot. Kan man inte diskutera på ett civiliserat sätt så ska man inte diskutera alls!

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (jasså)
    Freddie K skrev 2023-04-17 12:39:46 följande:

Jag har lite svårt att hänga med då jag inte sitter klistrad framför datorn, men det pratas mycket om härskartekniker och det är jag emot. Kan man inte diskutera på ett civiliserat sätt så ska man inte diskutera alls!

Är inte det lite som att säga att "fred på jorden och mat åt alla barnen"?
    Jag menar, alla fattar nog att det är så det borde vara men uppenbarligen är det ju inte alltid så och det som diskuterats i denna tråd är hur det kommer sig.

För om man skrapar lite på ytan på klyshor så ser man snabbt att det sällan är så enkelt.  Tex.

Vad är en civiliserad diskussion?

Vem avgör när det är civiliserat eller ej?

Om någon annan påstår att du inte beter dig civiliserat per automatik sant bara för att personen tycker så?

Är att inte hålla med andra per automatik detsamma som ociviliserat?

Är kritik och ifrågasättande per automatik ociviliserat?
  • Anonym (Origo)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-04 19:41:17 följande:
    Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
  • Freddie K
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-17 12:56:54 följande:
    Är inte det lite som att säga att "fred på jorden och mat åt alla barnen"?
    Jag menar, alla fattar nog att det är så det borde vara men uppenbarligen är det ju inte alltid så och det som diskuterats i denna tråd är hur det kommer sig.

För om man skrapar lite på ytan på klyshor så ser man snabbt att det sällan är så enkelt.  Tex.

Vad är en civiliserad diskussion?

Vem avgör när det är civiliserat eller ej?

Om någon annan påstår att du inte beter dig civiliserat per automatik sant bara för att personen tycker så?

Är att inte hålla med andra per automatik detsamma som ociviliserat?

Är kritik och ifrågasättande per automatik ociviliserat?
    Du har en poäng. En civiliserad diskussion ur mina ögon sett är en diskussion där folk samtalar lugnt om något. Man behöver inte hålla med, men man behöver heller inte bli ohövlig. Många kanske inte skulle hålla med mig om det, men det tar jag. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 13:10:11 följande:
    De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
    Klokt, men det är inte så enkelt tänker jag. Det finns inga personer som tillhör enbart en enda kategori. Jag brukar inte använda ordet loser som jag gjorde här, men uppfattar ordet losers som väldigt passande här. Nya medlemmar och losers diskuterar, gamla medlemmar och sådana som kanske inte ens är medlemmar utan bara läser här dras till pajkastningen och trådarna får många visningar. När tråden blivit långrandig, som i denna tråd, avviker de som vill bli underhållna till någon annan plats att bli underhållna på och antalet visningar går ner. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-17 14:01:40 följande:
    Du har en poäng. En civiliserad diskussion ur mina ögon sett är en diskussion där folk samtalar lugnt om något. Man behöver inte hålla med, men man behöver heller inte bli ohövlig. Många kanske inte skulle hålla med mig om det, men det tar jag. 
    Något jag tror går dig förbi ibland är att de som uppträder hövligt inte alltid är hövliga under ytan. 

Det finns många exempel på det om man är uppmärksam. Andra trollar. Trollkontona försvinner efter en tid, då vederbörande lekt av sig med just det kontot.

Det är ett annat sätt att vara losig på. Tänk att inte ha något bättre för sig än att trolla eller skratta åt när någon annan blir borttrollad? 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 14:20:17 följande:
    Något jag tror går dig förbi ibland är att de som uppträder hövligt inte alltid är hövliga under ytan. 

Det finns många exempel på det om man är uppmärksam. Andra trollar. Trollkontona försvinner efter en tid, då vederbörande lekt av sig med just det kontot.

Det är ett annat sätt att vara losig på. Tänk att inte ha något bättre för sig än att trolla eller skratta åt när någon annan blir borttrollad? 
    Jo, så kan det vara. Jag känner ändå att jag har lite koll i alla fall, men visst jag kan ha svårt att till exempel uppfatta att någon driver med mig eller så.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?