• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:55:43 följande:
    Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.

Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder  'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
    Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism.
    Eller hur. Ibland kan man bara saker. Inget märkvärdigt, men någon annan ser det inte alls och tycker man gör sig märkvärdig.

Precis! Inga konkreta exempel inte ens när man särskilt ber om det utan en allmän "känsla" av att stora oförrätter har begåtts och börjar man plocka den gåsen kan den implodera. Jag har både varit med om det själv och sett det hända andra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-16 18:22:07 följande:
    Vad du tänkte är ju inte intressant utan det är vad du gör som räknas vilket är att försöka lansera dina hemkokta definitioner på ord.

Skolverket kallar den verksamhet de är myndighetsutövare för för skola medan
    Universitetskanslerämbetet är tillsynsmyndigheten för universitet och högskola (går inte att dela på precis som flodhäst inte är en typ av häst)
    Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    UKÄ är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.
    Här får du som jobbar i skolan...
    Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    uka.se
    www.uka.se ? om-oss ? det-har-ar-uka
    UKÄ är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.

Jaha? Det är lärosäten där man studerar. Det är skolor. Oavsett tillsynsmyndighet. 

Fast nu handlar det om huruvida man lär sig källkritik och argumentation i skolan, vare sig det är vuxenstudier eller för barn och ungdomar. Och det gör man. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-16 19:02:51 följande:
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.

Men du misslyckades ju. Vände på tidsaxeln och därmed resonemanget. Det hindrade ju inte dig från att kasta dig ut på okänt vatten och bygga bakvänd argumentation i anklagande ton. 
    Du kanske ska upphöra att försöka hänga med baklänges, eller i alla fall klädsamt tänka efter innan du exponerar din tankevurpa offentligt?
    Lite trådens topic..

• Fröken Allvar

Jag tror att man ska sätta sina egna varningstrianglar, men det tar ju lite tid och blir svårare om människor är "dubbelanonyma", som det kallats. Någon skrev till mig att jag skulle släppa vad ett annat konto skrivit till mig, att jag tar upp förtalet för ofta. Jag tog till mig av det, men det var väl just för att jag uppfattade utsagan om Dumpen som så pass extrem att jag velat uppmärksamma andra på kontot och vad det är kapabelt till, sätta en varningstriangel om man så vill. Men det är att underskatta andra. Ingen som skriver eller läser här är dummare än den gör sig. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 22:30:55 följande:

Jag tror att man ska sätta sina egna varningstrianglar, men det tar ju lite tid och blir svårare om människor är "dubbelanonyma", som det kallats. Någon skrev till mig att jag skulle släppa vad ett annat konto skrivit till mig, att jag tar upp förtalet för ofta. Jag tog till mig av det, men det var väl just för att jag uppfattade utsagan om Dumpen som så pass extrem att jag velat uppmärksamma andra på kontot och vad det är kapabelt till, sätta en varningstriangel om man så vill. Men det är att underskatta andra. Ingen som skriver eller läser här är dummare än den gör sig. 

Fast det underlättar och sparar mycket tid om någon presenterar sig med att de är på spektrat, grälsjuk eller vad det nu kan vara. 

En bekant presenterar sig med: Hej, jag heter X och jag har Asperger. 
    Det sätter ett ok ramverk och är en icebreaker i ett och samma. 

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 22:30:55 följande:

Jag måste nog ge bifall på det. Don't wear it out.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 22:51:25 följande:

Fast det underlättar och sparar mycket tid om någon presenterar sig med att de är på spektrat, grälsjuk eller vad det nu kan vara. 

En bekant presenterar sig med: Hej, jag heter X och jag har Asperger. 
    Det sätter ett ok ramverk och är en icebreaker i ett och samma. 

Ja, det låter som om det fungerar för den personen. Bra. Med det sagt: För några månader sedan skrev jag att jag är rak. Här har jag skrivit att jag är snäll. Jag har också skrivit att jag blir elak ibland om någon är dum mot mig eller mot andra människor som är utsatta på något vis. Jag har skrivit att jag blivit mobbad. Av kommentarerna i denna tråd att döma har ingen av dessa etiketter som jag klistrat på mig själv hjälpt så mycket. Inte heller har de fungerat som isbrytare. Vad jag upplever har hjälpt är att nogsamt undvika dem som visat mig sin varningstriangel tills de har ändrat sig. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 22:53:46 följande:
    Jag måste nog ge bifall på det. Don't wear it out.
    Jag tycker att den som skriver att någon annan finns på Dumpen och samtidigt känner sig initierad i förtalsfrågor har lite självrannsakan att göra. Om andra tycker att det är tröttande att läsa om att det finns ett konto som säger att andra finns på Dumpen så föreslår jag att man tar kontakt med kontot och frågar hur kontot får ihop de två sakerna. Men det är ett fåfängt förslag. Vad jag menar är: Skriv inte att någon är på Dumpen om du vill vara trovärdig i något alls efteråt. 
  • Anonym (Nej)

Jag gissar att du själv tagit upp det betydligt fler gånger, så även jag håller med om att det är dags att släppa det nu.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?