• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Fröken Allvar

Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, liksom att sätta olika diagnoser och antaganden om livssituation på andra, vilket har förekommit i samhällsdiskussioner tidigare. Jag har själv gjort mig skyldig till detta, just för att jag önskat ge igen på en person som talat i  svepande i ordalag om mig utifrån vad jag har berättat. Det blir lite knepigt. 

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:37:20 följande:
    Ja, kanske har det med självbilden att göra. Eller självkänslan. Att det är svårt att hantera allting som inte är strykningar medhårs, oavsett i vilken ton de framförs och oavsett om det är sakligt eller ej. Att allt sådant tas personligt.
    Att diskutera med vissa här som hakar upp sig på sådant som inte för diskussionen framåt, är helt dödfött och det var inte så jag hade tänkt att min tråd skulle utvecklas. Min frågeställning i TS gällde om vissa här mår bättre av att trycka ner andra. Och nu visar flera kommentarer i tråden just prov på att klassa ned den som inte håller med. Du och Nikha får väl ta över tråden då och diskutera min dåliga självkänsla och spekulera i varför jag är så dum som jag är. Varsågod. Tråden är härmed er.

• Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:36:31 följande:

Jag är också trött, men även intresserad. Att påpeka argumentationsfel, att säga "läs igen", att ropa halmgubbe: dessa tre saker utan motivation av vad som är argumentationsfel, vad som är missförstånd och vad som är halmgubbe, allt detta kan vara härskarteknik eller ren slöhet, liksom att svepande tala om hyckleri utan att motivera vad som är hyckleri.
    Att motivera sitt svar långt är mer rättvist, eftersom andra då kan läsa och ta ställning till hur motiveringen sker. 

Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.

Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder  'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
    Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism.
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:41:16 följande:

Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, liksom att sätta olika diagnoser och antaganden om livssituation på andra, vilket har förekommit i samhällsdiskussioner tidigare. Jag har själv gjort mig skyldig till detta, just för att jag önskat ge igen på en person som talat i  svepande i ordalag om mig utifrån vad jag har berättat. Det blir lite knepigt. 

Visst är det så.
  • Fröken Allvar
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:55:43 följande:
    Jag är skolad i att hitta just argumentationsfel. Jag har väldigt lätt för att upptäcka sådana, och eftersom jag vill ha en saklig diskussion ofta, är jag inte heller rädd för att påpeka när någon går ifrån sakligheten.

Jag har märkt att en del har oerhört svårt att hantera detta. En typisk försvarsstrategi är just att försöka med olika typer av whataboutism/tu quoque, att de använder  'du använder minsann också härskarteknik/halmgubbar/whatever!'. Dessa brukar dock aldrig kunna motivera exakt vad i resonemanget som skulle vara just härskarteknik eller logiskt felslut. Kanske för att de egentligen inte har koll på definitionen av dessa.
    Jag ser inte detta som ett försök till härskarteknik, utan som en försvarsmekanism. Det här med att vissa skulle använda det som härskarteknik specifikt, har jag faktiskt aldrig upplevt, det fick jag höra första gången i samband med denna tråd. Vilket jag också uppfattar som en försvarsmekanism.
    Jag uppfattar dig som saklig, men ibland lite självgod i dina övertygelser. Kan det vara det folk reagerar på? Jag säger detta för att vi kommunicerat i flera trådar och jag tror att du kan ta det. 
  • nihka
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 19:41:16 följande:

Att tala om någons självkänsla är ett känsloargument som flyttar fokus från argumentationen, 

Fast i just det här fallet var det en konversation mellan två personer där båda visste att det syftade till inlägg #405.

Fast det visste inte du. På tal på inlägg #470 Flört
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Embla twopointoh
    Fröken Allvar skrev 2023-04-16 20:19:54 följande:
    Jag uppfattar dig som saklig, men ibland lite självgod i dina övertygelser. Kan det vara det folk reagerar på? Jag säger detta för att vi kommunicerat i flera trådar och jag tror att du kan ta det. 
    Det är möjligt. Jag ska försöka tänka på att undvika det. Tack för inputen, det är alltid svårt att veta hur andra uppfattar en.
  • Fröken Allvar
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 20:24:20 följande:
    Det är möjligt. Jag ska försöka tänka på att undvika det. Tack för inputen, det är alltid svårt att veta hur andra uppfattar en.
    Jag har inte intrycket att du vill vara dryg, utan bara att du är så säker på din sak att folk kan känna sig överkörda. Du uppmärksammade mig på att jag pratar för ofta om mig själv utan att mena att vara självcentrerad. Det är inte alltid man uppfattas på det sättet man tänkt sig. 
  • Anonym (Dragan)

Det har nog många. Alexander Schulman är nog en mest kända av dem.

• Fröken Allvar
    nihka skrev 2023-04-16 20:23:16 följande:
    Fast i just det här fallet var det en konversation mellan två personer där båda visste att det syftade till inlägg #405.

Fast det visste inte du. På tal på inlägg #470 Flört
    Nej, det visste inte jag. Tack för referens. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?