• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:48:04 följande:
    Och ändå försöker du säga till mig vad jag har för avsikt, säga att jag 'försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen', du talar om för mig att jag 'missförstår med flit' med mera. Alltså känslomässig argumentation som går på person och inte på sak. Jag har hela tiden diskuterat det du skrev, inte dig som person eller din avsikt.
    Jag tror inte jag har skrivit det om dig? Det enda jag reagerade på var att du såg min uppmaning till en annan person om att läsa det jag skrev mer noggrant var en "härskarteknik". Men ja, jag får intrycket av att min önskan om att vi ska bete oss mer respektfullt mot varandra, stöter på patrull av vissa som inte tycker det är så viktigt, eller anser att det är jag som har problem. Självklart reagerar jag på det.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 20:28:35 följande:

Ja, eftersom du påstod att det kändes konstigt och var en härskarteknik att be någon läsa vad som står. 

Ett rent känsloargument som dessutom blev gravt osakligt och personligt på en gång. 

Urtypen för vad som just dryftats med sak och person, saklighet och känslor etc. 

Ja, ett känsloargument om något. Det är skillnad på att be någon läsa vad man faktiskt skrivit och att försöka trycka ner någon genom att hävda att denne har bristande läsförståelse.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 19:41:59 följande:

Nä, det måste de inte. De har de inte gjort och kommer sannolikt inte att göra. 

Jag fattar inte hur man kan sitta och gnälla på det när man har accepterat ramverket. Eller ännu hellre agera småpåve och försöka "styra upp" hur det ska vara eftersom det modereras "så dåligt". Befängt. Stick dit forumet passar ditt ramverk. Sisyfos-gnäll. 

Du låter väldigt aggressiv nu. Ta några djupa andetag och beakta vad jag skriver,
  • Aviga
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:11:21 följande:
    Javisst, jag kan försöka i alla fall. Ibland när det går hett till i trådar, så kommer folk in och säger ungefär som jag skrev. "Nej nu känner jag att jag måste gå in här för tråden har spårat ur". Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de personerna tycker sig vara bättre/snällare än personerna som diskuterar i heta debatter. Ungefär som en lärare som ska disciplinera den busiga klassen.
    Så du menar att den som startar tråden inte ska ha möjlighet att styra den om den håller på att spåra ur?

Hur gör du i den situationen? Lämnar du bara och låter den flyta iväg åt sitt håll
    och startar ny tråd ?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 20:34:02 följande:
    Du låter väldigt aggressiv nu. Ta några djupa andetag och beakta vad jag skriver,

Ha ha ha. Du inser inte hur du motsäger dig själv omlott?
    Hur var det nu med sak och person, känslor och annat?

"Du låter aggressiv", ha ha ha. 

Det spelar ingen roll. Om du inte trivs med moderering eller vad det nu kan vara är det enklare att söka sig vidare till där man finner sig tillrätta än att sitta och gnöla om det. Det är ditt val. Och det är ett knasigt, för att uttrycka det milt, beteende. Vem vinner något på det erbarmliga och egoistiska gnället?

• nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 19:23:39 följande:
    Jag har inte tänkt på det förut, men det kanske du har rätt i. Jag har tidigare ansett att denna oförmåga handlar mycket om att man dels inte får lära sig sådana saker i skolan (i alla fall har inte mina barn fått det), och dels (som jag var inne på tidigare i tråden) att känslomässig argumentation har varit kutym i vår kultur under ganska lång tid. Men, jag ska fundera på det där med självbild också.
    I skolan jobbar man väl med argumentation och källkritik och därmed subjektivitet och objektivitet. Känsloargument är ju inte undermåliga argument men man ska veta att de är just känsloargument och när de är relevanta och inte.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-15 21:03:38 följande:
    I skolan jobbar man väl med argumentation och källkritik och därmed subjektivitet och objektivitet. Känsloargument är ju inte undermåliga argument men man ska veta att de är just känsloargument och när de är relevanta och inte.

Ja, argumentation ingår i språk. Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik. Och även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan. 

Unga beter sig bättre på nätet. Värst är den äldre generationen som varken lärt sig debattera eller hur nätet fungerar som engagerar sig i diverse missnöjesgrupper och annat.

• Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 20:30:19 följande:
    Jag tror inte jag har skrivit det om dig? Det enda jag reagerade på var att du såg min uppmaning till en annan person om att läsa det jag skrev mer noggrant var en "härskarteknik". Men ja, jag får intrycket av att min önskan om att vi ska bete oss mer respektfullt mot varandra, stöter på patrull av vissa som inte tycker det är så viktigt, eller anser att det är jag som har problem. Självklart reagerar jag på det.
    Jo, det har du. Det finns i tråden att läsa till allmän beskådan. Emotionell respons på sakligt ifrågasättande.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 20:28:35 följande:

Ja, eftersom du påstod att det kändes konstigt och var en härskarteknik att be någon läsa vad som står. 

Ett rent känsloargument som dessutom blev gravt osakligt och personligt på en gång. 

Urtypen för vad som just dryftats med sak och person, saklighet och känslor etc. 

Jag har inte påstått att det 'kändes konstigt'. Det jag skrev var att be någon läsa vad man skrivit är en vanlig härskarteknik, och jag har dessutom sakligt motiverat varför. Det är inte jag som har gått på person och inte sak i detta, eftersom att kritisera eller argumentera emot vad som skrivits inte att diskutera person, det är att diskutera sak. Försöker du hävda motsatsen, ska du även motivera exakt vad i min argumentation som är känslomässig och varför.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 21:44:36 följande:

Ja, argumentation ingår i språk. Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik. Och även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan. 

Unga beter sig bättre på nätet. Värst är den äldre generationen som varken lärt sig debattera eller hur nätet fungerar som engagerar sig i diverse missnöjesgrupper och annat.

Mina barn, födda under 00-talet, har inte fått lära sig detta i någon större utsträckning. Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?