• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 13:10:11 följande:
    De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
    Själv berömmer jag alltid när jag tycker att någon gör något bra. Som en medlem jag fick en viss kontakt med som är empatisk nog att bry sig om vissa som känner sig ensamma på forumet. Vad vi behöver idag är mer omtanke om de utstötta och de som känner sig utanför gemenskaper. Inte mer egoism, arrogans och behov av att trycka ned andra för att själv få känna sig bättre för stunden.

Att kritisera och ifrågasätta är bra, för det tyder på att man har en egen bedömningsförmåga och inte bara är en ja-sägare eller kameleont. Men när kritiserandet och ifrågasättandet är av sådan art att det blir uppenbart att man försöker sänka den andre som person, då bör man reagera.

Själv har jag sedan ung ålder sagt vad jag tycker och tänker, oavsett vilka personer som varit närvarande, och även när risken för att jag skulle åka på stryk för vad jag sagt varit överhängande. Men samtidigt har jag haft känslighet och fingertoppskänsla nog att veta och förstå när jag ska undvika att säga något, av risk för att det kan såra eller göra mer skada än nytta. Jag är försiktigare när det gäller känsliga människor med trauman och motgångar i bagaget, men är "hård mot de hårda".

• Fröken Allvar
    Anonym (Origo) skrev 2023-04-17 17:08:21 följande:
    Jag håller med om att det inte är svart eller vitt utan att människan befinner sig där någonstans på skalan. 

Det är inte heller så enkelt att framgångsrik i samhällets ögon måste betyda att personen är generös. Jag har däremot sett en korrelation. När jag gjort framsteg så har jag ofta fått hurra-rop från personer som ur samhällets ögon är mer lyckade än mig, men väldigt sällan från de som har det mindre bra.
    Allt sånt beror på så mycket. Om nån tar sig en bit från botten kan nog de flesta visa generositet men "går man om" kan det bli problem på olika sätt. Vänskap för mig är att unna andra saker, och det kan vara nog så svårt för många. Den som har det dåligt upplever jag antingen gillar läget eller spottar på andra, men det brukar inte finnas jättemycket energi över för att visa generositet, så jag förstår att du har kunnat uppleva det du beskriver. 
  • Aviga

Ni har nog rätt i att generositeten inte direkt flödar här på forumet, men jag tycker väl ändå att det finns både trevliga och intressanta bekantskaper att göra här.

Nu har jag väl lite svårt för att jämställa denna typ av kontakt med att fysiskt träffa någon men visst känner jag sympati för några här. 

Har sett att man i vissa trådar nu direkt i tråd starten talar om vilka man inte vill ha in i tråden. Det känns sådär tycker jag, men de får ju faktiskt skylla sig själva och kanske blir det en ögonöppnare för några av dem.

• Anonym (Nej)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 15:10:41 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det behövs fler som jag här. Det är för det mesta fullständigt sjukt här, förutom i några få trådar, och jag kan inte göra något åt det, lika lite som någon annan. Såg nyss att folk känner sig mobbade i en tråd för nakenbilder. Jag läser inte tråden för nakenbilder, men jag läste i en tråd som klagade på alla trolltrådar att någon kände sig utmobbad i nakentråden. Så den destruktiva mentaliteten färgar allt verkar det som. 
    Vad är det som du tillför som du känner att FL behöver?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 17:29:23 följande:
    Själv berömmer jag alltid när jag tycker att någon gör något bra. Som en medlem jag fick en viss kontakt med som är empatisk nog att bry sig om vissa som känner sig ensamma på forumet. Vad vi behöver idag är mer omtanke om de utstötta och de som känner sig utanför gemenskaper. Inte mer egoism, arrogans och behov av att trycka ned andra för att själv få känna sig bättre för stunden.

Att kritisera och ifrågasätta är bra, för det tyder på att man har en egen bedömningsförmåga och inte bara är en ja-sägare eller kameleont. Men när kritiserandet och ifrågasättandet är av sådan art att det blir uppenbart att man försöker sänka den andre som person, då bör man reagera.

Själv har jag sedan ung ålder sagt vad jag tycker och tänker, oavsett vilka personer som varit närvarande, och även när risken för att jag skulle åka på stryk för vad jag sagt varit överhängande. Men samtidigt har jag haft känslighet och fingertoppskänsla nog att veta och förstå när jag ska undvika att säga något, av risk för att det kan såra eller göra mer skada än nytta. Jag är försiktigare när det gäller känsliga människor med trauman och motgångar i bagaget, men är "hård mot de hårda".

Vad fint att du hittat rätt i avvägningen i din mjukhårda fingertoppsärlighet där ute i livet. 

Jag är mjuk mot de hårda och hård mot de mjuka. Det tror jag behövs. Piska och morot. Kram till aggressiva och lite smisk till velourfolk. Yin/yang.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:
    Hon tillför mer än många här. En tänkande och reflekterande personlighet..

• Fröken Allvar
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:
    Du måste ha läst fel, den här gången, även om vi pratat så mycket i tråden om att inte påpeka det. Jag skrev ett svar till Freddie K. Det går att läsa vad Freddie K skrev och vad jag skrev ovan. Jag är inte så duktig som Nikha på att hålla reda på olika inläggs nummer, men informationen du vill ha finns.🙂
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-17 19:09:17 följande:
    Hon tillför mer än många här. En tänkande och reflekterande personlighet..
    Tack! Om du ska skriva snälla saker som svar när någon medvetet missförstår, gör gärna det i PM. Annars är risken att de blir galna på oss igen och börjar med nya föreläsningar om hyckleri och godhetsknark. 🙂
  • Fröken Allvar
    Aviga skrev 2023-04-17 18:50:36 följande:

Ni har nog rätt i att generositeten inte direkt flödar här på forumet, men jag tycker väl ändå att det finns både trevliga och intressanta bekantskaper att göra här.

Nu har jag väl lite svårt för att jämställa denna typ av kontakt med att fysiskt träffa någon men visst känner jag sympati för några här. 

Har sett att man i vissa trådar nu direkt i tråd starten talar om vilka man inte vill ha in i tråden. Det känns sådär tycker jag, men de får ju faktiskt skylla sig själva och kanske blir det en ögonöppnare för några av dem.

Va? Har det gått så långt alltså? Det är många som skrivit här om forumet som förströelse vs att människor tar det på för stort allvar, och det låter ju väldigt intensivt att lista i trådstarten vilka som inte "får" svara. 
  • Anonym (Nej)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 19:24:51 följande:
    Du måste ha läst fel, den här gången, även om vi pratat så mycket i tråden om att inte påpeka det. Jag skrev ett svar till Freddie K. Det går att läsa vad Freddie K skrev och vad jag skrev ovan. Jag är inte så duktig som Nikha på att hålla reda på olika inläggs nummer, men informationen du vill ha finns.🙂
    Japp, det gjorde jag mycket riktigt. Tack för klargörandet.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?