• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 12:45:59 följande:

Tänkte strunta i det, men du är ju för kul med att försöka fastslå dina egna tankar som definitioner? 

Så högSKOLA och universitet räknas inte som skola? Du bryr dig inte om ju hur du framstår eller sanningshalten i det du hasplar ur dig för att försöka göra en poäng.

Vad du tänkte är ju inte intressant utan det är vad du gör som räknas vilket är att försöka lansera dina hemkokta definitioner på ord.

Skolverket kallar den verksamhet de är myndighetsutövare för för skola medan
    Universitetskanslerämbetet är tillsynsmyndigheten för universitet och högskola (går inte att dela på precis som flodhäst inte är en typ av häst)
    Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    UKÄ är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.
    Här får du som jobbar i skolan...

Det här är UKÄ - Universitetskanslersämbetet
    uka.se
    www.uka.se ? om-oss ? det-har-ar-uka

UKÄ
     är en tillsynsmyndighet. Vi granskar att universitet och högskolor följer de lagar och regler som gäller.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 12:45:59 följande:

Det debatteras hela tiden, överallt. Så, när folk hasplar ur sig att andra inte fått lära sig det i skolan eller liknande är det ett uselt argument. De talar högst sannolikt om sig själva. För det ingår kontinuerligt i utbildningen från förskola numer.

Personen som till och med blev lektor i sin iver att försvara sitt originaluttalande via anekdotisk bevisföring.

Igen. Hon "hasplar" inte ur sig något av det du påstår. Hon sa inte att hennes barn inte hade fått lära sig argumentation, logik och debatteknik i skolan utan hon tyckte att de inte hade fått lära sig det i någon större utsträckning, så föräldrarna jobbade mer med det med sina barn. Jättebra initiativ!

Eftersom lektorn tycks ha det aktuellt kunde du ju be lektorn snällt att få ta del av lektorns kunskaper istället för att ljuga om vad lektorn har sagt och bygga halmgubbar.

Du har ju förfasat dig över att andra bygger halmgubbar och då förstår jag inte riktigt varför du vill göra det så uppenbart själv. Eller kan det vara så att du faktiskt är blind för det?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 18:51:10 följande:
    Igen. Hon "hasplar" inte ur sig något av det du påstår. Hon sa inte att hennes barn inte hade fått lära sig argumentation, logik och debatteknik i skolan utan hon tyckte att de inte hade fått lära sig det i någon större utsträckning, så föräldrarna jobbade mer med det med sina barn. Jättebra initiativ!

Eftersom lektorn tycks ha det aktuellt kunde du ju be lektorn snällt att få ta del av lektorns kunskaper istället för att ljuga om vad lektorn har sagt och bygga halmgubbar.

Du har ju förfasat dig över att andra bygger halmgubbar och då förstår jag inte riktigt varför du vill göra det så uppenbart själv. Eller kan det vara så att du faktiskt är blind för det?
    Akta dig. Bara att påpeka argumentationsfel är minsann en härskarteknik har jag fått lära mig, och man gör det för att man vill missförstå med flit och trycka till. Håhå jaja,. Solig
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 12:41:47 följande:
    Stringent och tydligt, tack!
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:00:31 följande:
    Akta dig. Bara att påpeka argumentationsfel är minsann en härskarteknik har jag fått lära mig, och man gör det för att man vill missförstå med flit och trycka till. Håhå jaja,. Solig
    Gällde inte det bara när man påstår att det finns argumentationsfel där inga finns?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:02:51 följande:
    Jag tyckte det var lätt att följa med i ditt resonemang men det kanske var för att jag läste bakåt. Jag tror att en del "missförstånd" ändå är genuina missförstånd för att man bara läser ett eller ett par inlägg och tappar något viktigt längre bak som gör att man ser senare inlägg i ett annat ljus. En del menar att man inte ska behöva vara "detektiv" och läsa bakåt, medan en del längre konversationer ändå nästan kräver det.
    Tack, skönt att höra.

Ja, kontext ska inte underskattas.
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:06:47 följande:
    Gällde inte det bara när man påstår att det finns argumentationsfel där inga finns?
    Nej, tydligen inte. I alla fall inte när man påpekar TS med fleras argumentationsfel. Då är man bara ute efter att förminska dem. Dessutom är man en hycklare också. Inte för att de någonsin kan motivera på vilket sätt och varför, men en förminskande hycklare är man i alla fall.

(Märks det att jag är rätt trött på detta? Inte så att jag är upprörd eller arg, mest som att stilla sucka och skaka på huvudet.)
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 19:17:45 följande:
    Nej, tydligen inte. I alla fall inte när man påpekar TS med fleras argumentationsfel. Då är man bara ute efter att förminska dem. Dessutom är man en hycklare också. Inte för att de någonsin kan motivera på vilket sätt och varför, men en förminskande hycklare är man i alla fall.

(Märks det att jag är rätt trött på detta? Inte så att jag är upprörd eller arg, mest som att stilla sucka och skaka på huvudet.)
    Äh. Jag kunde ju inte hålla en "respektfull ton" för att jag frågade med citat vad någon menade. Tror gapa som en val och svälja är enda sättet att "visa respekt" enligt en dels standard.

Det där med självbilden igen. 
  • Fröken Allvar

Jag är också trött, men även intresserad. Att påpeka argumentationsfel, att säga "läs igen", att ropa halmgubbe: dessa tre saker utan motivation av vad som är argumentationsfel, vad som är missförstånd och vad som är halmgubbe, allt detta kan vara härskarteknik eller ren slöhet, liksom att svepande tala om hyckleri utan att motivera vad som är hyckleri.
    Att motivera sitt svar långt är mer rättvist, eftersom andra då kan läsa och ta ställning till hur motiveringen sker. 

• Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-16 19:31:30 följande:
    Äh. Jag kunde ju inte hålla en "respektfull ton" för att jag frågade med citat vad någon menade. Tror gapa som en val och svälja är enda sättet att "visa respekt" enligt en dels standard.

Det där med självbilden igen. 
    Ja, kanske har det med självbilden att göra. Eller självkänslan. Att det är svårt att hantera allting som inte är strykningar medhårs, oavsett i vilken ton de framförs och oavsett om det är sakligt eller ej. Att allt sådant tas personligt.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?