• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Embla twopointoh
    nihka skrev 2023-04-15 21:03:38 följande:
    I skolan jobbar man väl med argumentation och källkritik och därmed subjektivitet och objektivitet. Känsloargument är ju inte undermåliga argument men man ska veta att de är just känsloargument och när de är relevanta och inte.
    Det beror säkert i viss utsträckning på läraren, men mina barn har inte fått med sig denna kunskap från skolan. De pratade mest om hur man strukturerar en argumenterande text med fem paragrafer (eftersom det var det som skulle examineras på Nationella provet, som jag förstod det).

Jag har jobbat som lärare på universitetsnivå, och jag har därför personlig erfarenhet av att se att det är beklämmande många studenter som inte har med sig detta från gymnasiet, trots att de uppenbarligen har godkända betyg i de ämnena. Vissa kan knappt skriva begriplig svenska (även de som har svenska som modersmål), och har man svårt att uttrycka sig i skrift blir det såklart även svårt att argumentera i skrift. Det är inte heller ovanligt att studenter brister i källkritik. Så, bara för att skolan ska lära ut det, betyder det inte att de med godkända betyg faktiskt får lära sig det.
  • Anonym (Nä)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 23:17:19 följande:
    Mina barn, födda under 00-talet, har inte fått lära sig detta i någon större utsträckning. Det är vi föräldrar som har fått gå igenom argumentering, logik och debatteknik med dem.

Aj då. Så då finns det en generation till som ropar härskarteknik hela tiden. Samtidigt som de inte vet vad det är. 

Tråkigt att deras lärare inte tagit till sig läroplanen. Mina barn har fått med sig det genom hela skolgången, en helt naturlig följd med så mycket digital undervisning.
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kallkritik-for-yngre-elever
    Om så inte hade varit fallet hade jag påpekat det för lärarna. Mer effektivt än att i efterhand gnälla över att det "inte lärs ut"?

• Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-16 00:03:24 följande:

Aj då. Så då finns det en generation till som ropar härskarteknik hela tiden. Samtidigt som de inte vet vad det är. 

Tråkigt att deras lärare inte tagit till sig läroplanen. Mina barn har fått med sig det genom hela skolgången, en helt naturlig följd med så mycket digital undervisning.
    www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/kallkritik-for-yngre-elever
    Om så inte hade varit fallet hade jag påpekat det för lärarna. Mer effektivt än att i efterhand gnälla över att det "inte lärs ut"?

Brukar du skriva sådana här otrevligheter till andra under ditt eget nick också, eller gör du bara det när du är dubbelanonym?

Det är ganska ironiskt med tanke på att TS handlar om det här, att trycka ned andra (att insinuera att jag inte vet var härskarteknik är och att jag gnäller är två praktexempel på förminskningar).
  • Anonym (Nä)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-16 00:33:23 följande:
    Brukar du skriva sådana här otrevligheter till andra under ditt eget nick också, eller gör du bara det när du är dubbelanonym?

Det är ganska ironiskt med tanke på att TS handlar om det här, att trycka ned andra (att insinuera att jag inte vet var härskarteknik är och att jag gnäller är två praktexempel på förminskningar).

Jag insinuerar inte, jag påstår det. Och det har du ju själv visat. 

Jag påstår även att du argumenterar mot dig själv flera gånger i tråden, och att sakframställningen ändras. 

Exempelvis: "Jag har länge tyckt att det borde vara obligatoriskt i skolan att studera argumentering och logik."

Som ändrades till att just dina barn inte fått det, till att du arbetat som lektor och att eleverna inte hade fått med sig tillräckligt med kunskap när de läste ämnena du först påstod inte fanns. 

Att tala om för någon som missförstått det du skrivit när de konfronterar dig med denna felaktiga uppfattning att läsa det man skrivit en gång till är ingen härskarteknik. Jag har redan länkat sammanställning och förklaring till vad härskartekniker innebär.

Där kan man läsa sig till att det är en härskarteknik och en personlig anmärkning att påtala att andra använder sig av just det utan grund. Passivt-aggressivt. Det är fortfarande inte så att om någon skriver något som petar lite på just ditt ego så att just du blir stött är i sak förminskande. Precis som du själv mansplainat när du tycker det är konstigt att känsloargument väger lika tungt, eller tyngre, än rationella argument.

Där har du några ironiska svängningar. 

I ena inlägget ska man tänka sig för innan man är saklig för att någon kan ta illa vid sig och i nästa är status för känsloargument märklig.

• nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:21:25 följande:
    I mitt fall handlar det oftast om att jag reagerar på när flera gaddar ihop sig mot en som är dålig på att försvara sig. Personen kanske faktiskt har något viktigt att förmedla, men misstolkas avsiktligt för att skribenten liknar en annan skribent de inte gillar. För att diskussionen ska bli mer nyanserad.
    Många tolkningar och antagande där.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:29:46 följande:
    Känslomässig argumentation är kutym i vår kultur, och det kan man se många exempel på på forum som detta, men ännu mer i olika Facebook-grupper, särskilt politiska sådana. Folk reagerar med ryggmärgen och hasplar ur sig grova saker utan att tänka två gånger innan de skriver.

En bra början är att försöka förstå bevekelsegrunderna för andras reaktioner. Vi har alla olika livshistoria, erfarenheter och referensramar. Själv har jag på senare tid försökt bli bättre på att förstå meningsmotståndares bevekelsegrunder. Det visar sig ofta att även folk som man kan tycka är "dumma i huvudet" i sin argumentation, har personliga skäl till varför de tycker och tänker som de gör. Man får skrapa lite på ytan och vara lite analyserande.
    Är den det? Vilken kultur syftar du på?

Så ska man eller ska man inte ta särskild hänsyn till att folk som säger "grova saker" har "personliga skäl" till det?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2023-04-15 23:25:03 följande:
    Det beror säkert i viss utsträckning på läraren, men mina barn har inte fått med sig denna kunskap från skolan. De pratade mest om hur man strukturerar en argumenterande text med fem paragrafer (eftersom det var det som skulle examineras på Nationella provet, som jag förstod det).

Jag har jobbat som lärare på universitetsnivå, och jag har därför personlig erfarenhet av att se att det är beklämmande många studenter som inte har med sig detta från gymnasiet, trots att de uppenbarligen har godkända betyg i de ämnena. Vissa kan knappt skriva begriplig svenska (även de som har svenska som modersmål), och har man svårt att uttrycka sig i skrift blir det såklart även svårt att argumentera i skrift. Det är inte heller ovanligt att studenter brister i källkritik. Så, bara för att skolan ska lära ut det, betyder det inte att de med godkända betyg faktiskt får lära sig det.
    Känner igen den här kritiken från flera utbildningsnivåer.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 19:36:31 följande:
    Jag har inte lagt någon värdering i det. Jag skriver det jag lagt märke till, att den här typen av trådar drar till sig samma användare (mer eller mindre) varje gång och att de medlemmarna ofta ser sig som snällare än vanliga medlemmar.
    Förstår fortfarande inte hur du kan anse dig veta att de ser sig som "snällare än vanliga medlemmar". Är inte det en värdering förresten?
  • nihka
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 21:44:36 följande:

Ja, argumentation ingår i språk. Man lägger ganska stort fokus på just argumentationsteknik, netikett och källkritik. Och även om man nu tror att ens barn inte fått den informationen i skolan är det flathet att skylla på det och avsäga sig föräldraansvar i frågan. 

Unga beter sig bättre på nätet. Värst är den äldre generationen som varken lärt sig debattera eller hur nätet fungerar som engagerar sig i diverse missnöjesgrupper och annat.

Ändå är det de facto den äldre generationen som undervisar den yngre i skolan.
  • Anonym (Nä)
    nihka skrev 2023-04-16 02:17:30 följande:
    Ändå är det de facto den äldre generationen som undervisar den yngre i skolan.

Avsåg tidiga sextiotalister och äldre, och det förstod nog du med. De flesta yngre än så förstår hur internet och dess forum är uppbyggt och att om man ska brunstvråla sina åsikter om bensinpriset eller grovt näthat gör man det inte från personliga konton till exempel. 

Fast det är korrekt att lågstadielärare tillhör en äldre generation än eleverna. Fast samtidigt kan en lektor eller motsvarande tillhöra en yngre, om man nu vill vara petimäter. Men det verkar ju inte vara din stil ;)

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?