• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 14:47:13 följande:
    Jag är väldigt medveten om att det finns människor här som anser sig vara offer för orättvis och dålig behandling, att det finns en konspirationer mot dem både från FL, samhället i stort och delar av samhället. Det är ett otroligt vanligt gnälltema.

"Jag och flera andra". Bara för att någon tycker något blir det inte automatiskt en sanning. Inte heller av att flera personer tycker samma saker tillsammans.

"Svar på tal" - alltså någon bemöter vad den själv tycker är ett personangrepp med ett personangrepp. Inte alls konstigt att inlägg ryker då eftersom någon anmäler dessa personangrepp som personangrepp. Varför ska jag läsa en särskild tråd där tyckare tycker? Så ser väl ungefär alla trådar ut.

Ge mig ett exempel på ett personangrepp som du anser någon har "kommit undan med."
    Svar på tal innebär för min del inte att bemöta ett personangrepp med ett liknande personangrepp. Det innebär bara att jag ger ett svar som gör klart för den andre att jag inte håller med, och att jag påpekar det onödiga i att slänga sig med invektiv eller epitet avsedda att nedvärdera den andre.

Jag påtalade i ett inlägg att vissa personer på forumet verkar ha satt i system att klassa ner och vara otrevliga mot vissa skribenter, för det fick jag 24h, trots att jag inte nämnde dem vid alias (namn). Samtidigt som jag, när jag anmälde två uppenbara personangrepp, blev nekad åtgärd på anmälningarna. Då är det något som inte är som det ska.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:23:21 följande:
    Känner så väl igen det. Ibland hjälper det inte heller att försöka förklara på ett pedagogiskt vis. De placerar ändå in en i ett fack. Felet dessa ofta gör är att tro att de är bättre och/eller godare människor. Men i min värld bör en människa som ser sig som bättre och godare än andra bevisa det på flera plan.
    Ja det finns folk som anser sig vara "godare människor". De brukar av någon anledning dras till den här typen av trådar.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:23:21 följande:
    Känner så väl igen det. Ibland hjälper det inte heller att försöka förklara på ett pedagogiskt vis. De placerar ändå in en i ett fack. Felet dessa ofta gör är att tro att de är bättre och/eller godare människor. Men i min värld bör en människa som ser sig som bättre och godare än andra bevisa det på flera plan.
    Så de här människorna talar om för dig att de tror att de är "bättre och/eller godare människor" eller hur framkommer det att de anser detta om sig själva?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:27:51 följande:
    Svar på tal innebär för min del inte att bemöta ett personangrepp med ett liknande personangrepp. Det innebär bara att jag ger ett svar som gör klart för den andre att jag inte håller med, och att jag påpekar det onödiga i att slänga sig med invektiv eller epitet avsedda att nedvärdera den andre.

Jag påtalade i ett inlägg att vissa personer på forumet verkar ha satt i system att klassa ner och vara otrevliga mot vissa skribenter, för det fick jag 24h, trots att jag inte nämnde dem vid alias (namn). Samtidigt som jag, när jag anmälde två uppenbara personangrepp, blev nekad åtgärd på anmälningarna. Då är det något som inte är som det ska.
    Alltså inga autentiska exempel som går att bedöma utan din subjektiva syn både på vad du och andra skrivit.
  • nihka
    Anonym (Nej) skrev 2023-04-15 18:27:55 följande:
    Ja det finns folk som anser sig vara "godare människor". De brukar av någon anledning dras till den här typen av trådar.
    Är det därför du är här eller vad är det du försöker säga?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:27:51 följande:
    Samtidigt som jag, när jag anmälde två uppenbara personangrepp, blev nekad åtgärd på anmälningarna. Då är det något som inte är som det ska.
    Då finns alltså dessa "uppenbara personangrepp" kvar. Kan du citera dem?
  • Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 18:34:49 följande:
    Alltså inga autentiska exempel som går att bedöma utan din subjektiva syn både på vad du och andra skrivit.
    Ett personangrepp är ett personangrepp. Jag tror att du, om du blir utsatt för ett sådant, även du tenderar att vara subjektiv.

• Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 18:29:39 följande:
    Så de här människorna talar om för dig att de tror att de är "bättre och/eller godare människor" eller hur framkommer det att de anser detta om sig själva?
    Vissa reagerar på ens uppfattningar om olika saker som att man genom sin uppfattning kan ses som en sämre människa. Även om de kanske inte säger det rent ut, så kan man ofta läsa det mellan raderna.

• Anonym (Nej)
    nihka skrev 2023-04-15 18:36:55 följande:
    Är det därför du är här eller vad är det du försöker säga?
    Jag säger att det brukar vara samma användare som diskuterar stämningen på FL och som förfasar sig över andra här (ibland med all rätt, andra gånger inte). Jag får känslan att många av dem tycker sig vara lite godare än övriga FL-användare.

Nej, det är inte därför jag är här, jag tycker inte att jag är godare än någon annan, har absolut hänt att jag tappat humöret, särskilt i kvinnofientliga trådar.
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 18:41:14 följande:
    Vissa reagerar på ens uppfattningar om olika saker som att man genom sin uppfattning kan ses som en sämre människa. Även om de kanske inte säger det rent ut, så kan man ofta läsa det mellan raderna.
    Så det är inget någon har sagt utan något du har tolkat in i deras svar.

Kan det tänkas att du kan ha tillskrivit andra åsikter de inte har?
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?