• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-14 17:55:37 följande:
    En sak med medlemmar på Familjeliv är också att åsikter och bedömningar spretar åt så olika håll. Man kan vid första intrycket döma en person efter vad denne skriver, och tänka att "Jaha, han/ hon är sådan" och placera in denne i ett fack. Sedan ser man en kommentar av samma person som får en att inse att personen faktiskt är lite mer nyanserad och att en kommentar inte behöver vara avgörande för personens inställning i andra frågor.

Kul om du upplever det så.

Jag tycker att de som är trångsinta och svart-vita är det i alla frågor. De som bara "känner" vad andra skriver istället för att läsa det beter sig likadant i alla trådar. De som gärna vill tala om att de är cuckolds, gillar stora kukar eller whatever gör det i alla trådar oavsett ämne. O.s.v.

Man kanske blir fintad i ett eller två dubbelanonyma inlägg, men sedan visar det sig vilken skribent det ligger bakom. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-14 19:27:23 följande:

Kul om du upplever det så.

Jag tycker att de som är trångsinta och svart-vita är det i alla frågor. De som bara "känner" vad andra skriver istället för att läsa det beter sig likadant i alla trådar. De som gärna vill tala om att de är cuckolds, gillar stora kukar eller whatever gör det i alla trådar oavsett ämne. O.s.v.

Man kanske blir fintad i ett eller två dubbelanonyma inlägg, men sedan visar det sig vilken skribent det ligger bakom. 

Men det är nog svårare än man tror att veta vem personen är. Man tror sig veta, men det är långt ifrån säkert.

Jag har sett ett rejält gäng antydningar att kaffedraken ligger bakom så fort någon handlar om genus. Folk verkar tro att det inte finns fler som har liknande erfarenheter/åsikter angående genus och åldersskillnad. Det MÅSTE helt enkelt vara kaffedraken.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-14 19:32:50 följande:
    Men det är nog svårare än man tror att veta vem personen är. Man tror sig veta, men det är långt ifrån säkert.

Jag har sett ett rejält gäng antydningar att kaffedraken ligger bakom så fort någon handlar om genus. Folk verkar tro att det inte finns fler som har liknande erfarenheter/åsikter angående genus och åldersskillnad. Det MÅSTE helt enkelt vara kaffedraken.

Jag talar såklart inte för någon annan än mig själv. Jag har ingen fixering vid Kaffedraken som jag får intrycket av att en del andra har. 

Har inte heller någon anledning att påtala att jag fattar vem det är och dra in vad de skrivit i andra trådar. Korspostning är bara ett otyg. 

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-14 19:32:50 följande:

Det har jag med bevittnat, KD uttrycker sig på ett visst sätt angående kvinnor och då tror de att alla som uttrycker sig på liknande sätt är KD. Som att de tror att han skulle vara ensam om att vara som han är på forumet. För övrigt har jag reagerat starkt på hur vissa gaddar ihop sig mot honom och bland annat därför skrev jag trådstarten.

• Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 04:05:03 följande:
    Det har jag med bevittnat, KD uttrycker sig på ett visst sätt angående kvinnor och då tror de att alla som uttrycker sig på liknande sätt är KD. Som att de tror att han skulle vara ensam om att vara som han är på forumet. För övrigt har jag reagerat starkt på hur vissa gaddar ihop sig mot honom och bland annat därför skrev jag trådstarten.
    Jag ska erkänna att jag ibland stört mig lite på honom. Han är dock mer harmlös än de som trycker ner andra genom att uttrycka sig otrevligt i långa haranger mot dem som på minsta sätt ifrågasätter dem.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 07:24:49 följande:
    Jag ska erkänna att jag ibland stört mig lite på honom. Han är dock mer harmlös än de som trycker ner andra genom att uttrycka sig otrevligt i långa haranger mot dem som på minsta sätt ifrågasätter dem.
    Det finns såklart folk som stör sig även på dig och dina åsikter. Vi är alla olika och har olika perspektiv. Sen finns det ju dom som även håller med dig.

Det jag menar är att KD är långt ifrån ensam. Jag sympatiserar delvis med hans åsikter, men bara delvis. Det finns många därute som gör det, men här på forumet så är det många som verkar tro att om man har en åsikt kring KDs ämnen så är det han. Det bara måste vara så i deras värld.
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Mx) skrev 2023-04-15 07:55:08 följande:
    Det finns såklart folk som stör sig även på dig och dina åsikter. Vi är alla olika och har olika perspektiv. Sen finns det ju dom som även håller med dig.

Det jag menar är att KD är långt ifrån ensam. Jag sympatiserar delvis med hans åsikter, men bara delvis. Det finns många därute som gör det, men här på forumet så är det många som verkar tro att om man har en åsikt kring KDs ämnen så är det han. Det bara måste vara så i deras värld.

Att ha andra åsikter är en sak, men när man tar till fula grepp som att medvetet missförstå och på ett långsökt sätt tillskriva andra åsikter som de inte uttryckt är en annan sak.

Vi kan ta ett påhittat exempel:

A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
    B: Så du ser ner på dem som gillar andra färger? Det låter som om du är rasist eftersom du dömer folk efter färg.
    A: Nej, var fick du det ifrån? Jag har inte uttalat mig om andras smak.
    B: Nej, men det märks ändå att du har en nedlåtande syn på andra människor. Jag tycker synd om dem som har människor som tänker som du i sin närhet. Vad har de som har röda kläder på sig gjort dig?
    A: Nu får du sluta med de här dumheterna. Det är så lågt så det finns inte att du kallar mig rasist bara för att jag skriver om min favoritfärg. Har du ingen som helst skam i kroppen?
    B: Oavsett vad du påstår visar det du skriver vad du har för syn på andra. Det är egentligen för jävligt att jag måste tillbringa min tid med att diskutera med såna som dig och jag kommer att anmäla dina inlägg.

• nihka
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 08:47:41 följande:

Att ha andra åsikter är en sak, men när man tar till fula grepp som att medvetet missförstå och på ett långsökt sätt tillskriva andra åsikter som de inte uttryckt är en annan sak.

A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
    B: Så du ser ner på dem som gillar andra färger? Det låter som om du är rasist eftersom du dömer folk efter färg.
    B: Nej, men det märks ändå att du har en nedlåtande syn på andra människor. Jag tycker synd om dem som har människor som tänker som du i sin närhet. Vad har de som har röda kläder på sig gjort dig?
    A: Nu får du sluta med de här dumheterna. Det är så lågt så det finns inte att du kallar mig rasist bara för att jag skriver om min favoritfärg. Har du ingen som helst skam i kroppen?
    B: Oavsett vad du påstår visar det du skriver vad du har för syn på andra. Det är egentligen för jävligt att jag måste tillbringa min tid med att diskutera med såna som dig och jag kommer att anmäla dina inlägg.

Vi kan ta ett annat mindre påhittat exempel:

B: Jag tycker mer eller mindre om alla regnbågens färger förutom brunt naturligtvis. Och gult. Gult är fult. Mest gillar jag vitt.

A: Din jävla kommunistfeministfitta som tror att du är bäst och hoppar på folk helt utan anledning. Kvinnor är falska och vill bara ha allt serverat. Jag får inte knulla bara för att jag vägrar vara lata kvinnors slav. Du är brain dead och nu blir jag förstås anmäld bara för att jag talar om vad jag tycker och du är lättkränkt. Såna som dig däremot med dina FL-adminkompisar har ju frikort och får vräka ur er vad som helst utan påföljd. Dina personangrepp får ändå stå kvar. Eftersom jag inte är pk blir jag hela tiden orättvist utkastad från diktaturforumet som håller äckliga troll som dig om ryggen.

B: Vilka påhopp och personangrepp? Citera gärna. Du har en nedlåtande syn på andra människor, främst kvinnor. Den som vill få till det med en kvinna behöver du tänka om. Kvinnor dras i regel inte till personer som ser ner på dem.

A: #$@!%
    B: Den som inte vill att deras inlägg ska försvinna bör avhålla sig från personangrepp.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 08:47:41 följande:

Det där känns igen. I början av denna tråd var det någon som menade att jag körde med "härskarteknik" bara för att jag bad en person läsa mitt inlägg mer noga. Jag har förstått att uttryck som "Du bör öva på din läsförståelse" kan användas som ett sätt att trycka ned, men så var det alltså inte i mitt fall. Jag ville bara bli förstådd utifrån det jag skrivit, men en person hävdade återkommande att det minsann var en ful härskarteknik. Jag drog mig ur diskussionen då jag antog att denne nog bara ville ha en anledning att träta.

Överhuvudtaget att medvetet misstolka och haka upp sig på en enda mening eller ett ord, kan ju vara en härskarteknik i sig, och ett försök att hindra diskussionen från att komma framåt, genom att endast fokusera på någon mening som en medlem skrivit.

Ditt exempel är ändå ganska typisk för hur många diskussioner på Familjeliv ser ut.
  • Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 10:09:36 följande:
    Vi kan ta ett annat mindre påhittat exempel:

B: Jag tycker mer eller mindre om alla regnbågens färger förutom brunt naturligtvis. Och gult. Gult är fult. Mest gillar jag vitt.

A: Din jävla kommunistfeministfitta som tror att du är bäst och hoppar på folk helt utan anledning. Kvinnor är falska och vill bara ha allt serverat. Jag får inte knulla bara för att jag vägrar vara lata kvinnors slav. Du är brain dead och nu blir jag förstås anmäld bara för att jag talar om vad jag tycker och du är lättkränkt. Såna som dig däremot med dina FL-adminkompisar har ju frikort och får vräka ur er vad som helst utan påföljd. Dina personangrepp får ändå stå kvar. Eftersom jag inte är pk blir jag hela tiden orättvist utkastad från diktaturforumet som håller äckliga troll som dig om ryggen.

B: Vilka påhopp och personangrepp? Citera gärna. Du har en nedlåtande syn på andra människor, främst kvinnor. Den som vill få till det med en kvinna behöver du tänka om. Kvinnor dras i regel inte till personer som ser ner på dem.

A: #$@!%
    B: Den som inte vill att deras inlägg ska försvinna bör avhålla sig från personangrepp.
    Nu tog du ett extremt exempel i A. Men det är ett faktum att vissa får haspla ur sig vad som helst, och kommer undan med det (anmälningar hjälper inte), medan andra får 24h- 1 vecka bara för att de gett svar på tal eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteenden. FL måste börja modereras med rättvist, och använder någon benämningen som du skrev i första meningen i A, så anmäler nog de flesta normala.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?