Anonym (jadu) skrev 2023-04-15 08:47:41 följande:
Att ha andra åsikter är en sak, men när man tar till fula grepp som att medvetet missförstå och på ett långsökt sätt tillskriva andra åsikter som de inte uttryckt är en annan sak.
Vi kan ta ett påhittat exempel:
A: Jag älskar färgen blått. Det är den absolut bästa färgen både för kläder och annat.
B: Så du ser ner på dem som gillar andra färger? Det låter som om du är rasist eftersom du dömer folk efter färg.
A: Nej, var fick du det ifrån? Jag har inte uttalat mig om andras smak.
B: Nej, men det märks ändå att du har en nedlåtande syn på andra människor. Jag tycker synd om dem som har människor som tänker som du i sin närhet. Vad har de som har röda kläder på sig gjort dig?
A: Nu får du sluta med de här dumheterna. Det är så lågt så det finns inte att du kallar mig rasist bara för att jag skriver om min favoritfärg. Har du ingen som helst skam i kroppen?
B: Oavsett vad du påstår visar det du skriver vad du har för syn på andra. Det är egentligen för jävligt att jag måste tillbringa min tid med att diskutera med såna som dig och jag kommer att anmäla dina inlägg.
Det där känns igen. I början av denna tråd var det någon som menade att jag körde med "härskarteknik" bara för att jag bad en person läsa mitt inlägg mer noga. Jag har förstått att uttryck som "Du bör öva på din läsförståelse" kan användas som ett sätt att trycka ned, men så var det alltså inte i mitt fall. Jag ville bara bli förstådd utifrån det jag skrivit, men en person hävdade återkommande att det minsann var en ful härskarteknik. Jag drog mig ur diskussionen då jag antog att denne nog bara ville ha en anledning att träta.
Överhuvudtaget att medvetet misstolka och haka upp sig på en enda mening eller ett ord, kan ju vara en härskarteknik i sig, och ett försök att hindra diskussionen från att komma framåt, genom att endast fokusera på någon mening som en medlem skrivit.
Ditt exempel är ändå ganska typisk för hur många diskussioner på Familjeliv ser ut.