• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:16:47 följande:
    Jag tror att det är socialt gångbart att hålla det mörka lite för sig själv. Men här på forumet så berättar ju många om sitt mörker, eller trollar kring hur de föreställer sig andras mörker, just för att de vill hålla det trevligt i sina vanliga relationer, och precis så gör jag också. Som jag skrev innan någonstans, vet inte om det var till dig eller någon annan, om de jag har i mitt liv visste hur ensam jag känner mig skulle de bli bestörta. Jag ska försöka vara elak mindre ofta med tanke på dig. Men Torsten är ju elak åt dig! 😊
    Jo, så kan det ju vara. Man liksom spyr ut all skit här. Torsten är inte elak. Han är bara ouppfostrad! Tungan ute
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-13 15:09:29 följande:
    Det mesta sköts nog av botar, ja. Men jag tror även att de som är satta att moderera är rätt partiska, då vissa medlemmar verkar kunna haspla ur sig vad som helst och anmälan på dessa inlägg har ingen verkan, medan andra censureras bara de säger sin åsikt på ett offensivt sätt eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteende.

Har själv råkat ut för/ upplevt detta.
    Kan ju oxå vara så att andra inte är lika benägna att slänga sig på anmäla knappen och då kommer ju dessa undan med att säga vad de vill och själva anmäla allt de inte gillar. Om allt går igenom så gynnar det ju det personer som gillar att missbruka anmälningar.

Dessutom har jag märkt att vissa av dessa gärna trollar i flock och och hålls om ryggen av andra troll. Tjafsar du med en av dessa så kommer de ge sig på dig i flock och du drar förmodligen på dig ett gäng med anmälningar från hela flocken :)

Så länge det går att missbruka anmälningar så kommer det alltid finnas folk som gör det.
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-13 16:18:42 följande:
    Jo, så kan det ju vara. Man liksom spyr ut all skit här. Torsten är inte elak. Han är bara ouppfostrad!  // Tungan ute
    Jag med! Bara saknar de rätta maneren för att bli upptagen i hemliga sällskap med rätt att läsa andras mail! 😁
  • Anonym (jadu)

Jag har länge funderat på samma sak. Det finns ett antal personer som har gjort det till en sport att missförstå med flit och uttrycka sig i extremt nedlåtande ton. Oavsett hur vänligt och sakligt du bemöter dem gör de alltid sitt bästa för att kasta skit och tar på sig offerkoftan när du kritiserar deras uppträdande. Jag tror att de är samma personer som var mobbare under skoltiden och sedan tagit med sig den attityden till vuxenlivet.

• Meddelande borttaget
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:23:20 följande:
    Jag med! Bara saknar de rätta maneren för att bli upptagen i hemliga sällskap med rätt att läsa andras mail! 😁
    Det är nog inget att sträva efter. Jag tycker du ska vara som du är. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (jadu)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-13 16:48:54 följande:
    Själv blev jag anmäld endast för att jag påtalade vissa medlemmars systematiska elakheter, inte minst mot en del ensamma män på forumet, och fick 24h för det. När jag själv anmält ett par kvinnor som kommit med tydliga personangrepp, så har anmälningarna nekats. Detta är inte okej.
    Jag har varit med om liknande. Ibland tror jag att det beror på att vissa som beter sig illa är poppis på forumet och därför kommer undan med nästan vad som helst, medan det är lättare att straffa dem som är mindre populära och inte uppfattas som lika charmiga.
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (jadu) skrev 2023-04-13 17:01:17 följande:
    Jag har varit med om liknande. Ibland tror jag att det beror på att vissa som beter sig illa är poppis på forumet och därför kommer undan med nästan vad som helst, medan det är lättare att straffa dem som är mindre populära och inte uppfattas som lika charmiga.
    Så lär det nog vara. Vissa är vad man skulle kunna kalla "VIP-kunder" på FL och har carte blanche till att bete sig illa. Den som är ny på FL känner ju givetvis inte till detta och inbillar sig kanske att det är högt i tak, när de ser hur dessa beter sig, sedan får de 24h för att endast ha sagt emot någon och undrar då "Vad gjorde jag för fel"?

• Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-13 16:51:09 följande:
    Det är nog inget att sträva efter. Jag tycker du ska vara som du är. Glad
    Har fått nog av hemliga sällskap i mitt liv om man säger så. Jag är som jag är! Skönt att du var i den här galna tråden med mig Freddie K. 🙂
  • Fröken Allvar
    Anonym (Elva) skrev 2023-04-13 17:16:01 följande:
    Då jag ju läst mailen så är du helt på villovägar. Det var inte ens en kvinna som skärmdumpat. 
    Okej. Då kan det inte ens handla om något som jag inte skrivit om i någon av mina andra trådar. De enda som jag skyddat är de två turturduvorna, och av händelser under dagen känner jag mig relativt säker på att det i så fall är mannen som skärmdumpat mail, och han vet, till skillnad från vad vissa av er andra verkar tro, att jag är allt annat än korkad. Vi får båda skylla oss själva. Jag, som inte accepterade varningen från den kärlekskranka kvinnan, och han, för att han underskattade mig. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?