• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Per och Angelina)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 15:36:40 följande:
    Nej, det är inte "jätteenkelt", då hade jag väl bara gjort det? Det vore helt orimligt att skriva till konton jag haft kontakt med i några meddelanden och fråga om de delat mina mail. "Jätteenkelt" hade varit att Elva eller någon av de som säger sig vara med i gruppen och därför har läst mina mail postade de här mailen till mitt konto. 

Fröken Allvar skrev 2023-04-13 15:36:40 följande:
    Nej, det är inte "jätteenkelt", då hade jag väl bara gjort det? Det vore helt orimligt att skriva till konton jag haft kontakt med i några meddelanden och fråga om de delat mina mail. "Jätteenkelt" hade varit att Elva eller någon av de som säger sig vara med i gruppen och därför har läst mina mail postade de här mailen till mitt konto. 
    Klart det är jätteenkelt. Själv hade jag bara kört uteslutningsmetoden. Förmodligen är de delade mailen de som har nåt värde/smaskigt för andra att läsa Dvs inte vardagsmailen. Jag hade nog valt att fråga de som jag öppnat mig för det vill säga de som har något nyhetsvärde för andra att prata om. Med tanke på vilka konflikter du verkar ha med diverse medlemmar härinne så gissar jag på att mailen kanske är likadan. Annars förstår jag inte syftet att visa just dina Mail i en grupp. Det verka ju inte som om Anonym(Elva) kommer att ge dig uppgifterna heller varför hon nu skulle det? Med vänlig hälsning, / P och A
  • Fröken Allvar

Tack. Utifrån de kriterierna blir jag nästan helt säker på vilka mail det rör sig om, och i så fall är det en överhövan manipulativ kvinna som varit kär i en man här. 

• Fröken Allvar

(dvs en kvinna som har intresse av att framställa mig som en kvinna som skriver till div män)
    Mailen det i så fall gäller handlar om en man den kvinnan varit ordentligt kär i, och som jag också haft kontakt med.

• Freddie K

Lite OT nu, men jag sitter och funderar på om folk verkligen är så här elaka, eller om det bara är på nätet som de är det? 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:02:16 följande:

(dvs en kvinna som har intresse av att framställa mig som en kvinna som skriver till div män)
    Mailen det i så fall gäller handlar om en man den kvinnan varit ordentligt kär i, och som jag också haft kontakt med.

Hur jag upplevde situationen då går att läsa här:

www.familjeliv.se/forum/thread/82313580-har-du-blivit-catfishad-nagon-gang
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-13 16:03:07 följande:

Lite OT nu, men jag sitter och funderar på om folk verkligen är så här elaka, eller om det bara är på nätet som de är det? 

Jag tror att de verkligen är såhär elaka. Det är därför jag söker nya vänner, på grund av att flera av mina gamla är, ursäkta språket, manipulativa as som utnyttjar snällhet. Men jag har lärt mig att känna igen det nu. Du är inte sådan t ex, åtminstone inte medvetet. Alla har vi det i oss dock, ingen är enbart snäll. 
  • Anonym (Gwen)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:02:16 följande:

Det var ju dock jag och inte anonym(Elva) som använde uttrycket div män. Det är ju du själv som skriver i flera trådar om dina kontakter med andra medlemmar och även män. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:07:01 följande:
    Jag tror att de verkligen är såhär elaka. Det är därför jag söker nya vänner, på grund av att flera av mina gamla är, ursäkta språket, manipulativa as som utnyttjar snällhet. Men jag har lärt mig att känna igen det nu. Du är inte sådan t ex, åtminstone inte medvetet. Alla har vi det i oss dock, ingen är enbart snäll. 
    Jag tycker synd om de som är elaka. Nej, ingen är enbart snäll. Jag har mina mörka sidor också, men jag väljer att visa de ljusa och håller de mörka för mig själv. Rätt eller fel, det får man tycka vad man vill om. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-04-13 16:09:24 följande:
    Jag tycker synd om de som är elaka. Nej, ingen är enbart snäll. Jag har mina mörka sidor också, men jag väljer att visa de ljusa och håller de mörka för mig själv. Rätt eller fel, det får man tycka vad man vill om. 
    Jag tror att det är socialt gångbart att hålla det mörka lite för sig själv. Men här på forumet så berättar ju många om sitt mörker, eller trollar kring hur de föreställer sig andras mörker, just för att de vill hålla det trevligt i sina vanliga relationer, och precis så gör jag också. Som jag skrev innan någonstans, vet inte om det var till dig eller någon annan, om de jag har i mitt liv visste hur ensam jag känner mig skulle de bli bestörta. Jag ska försöka vara elak mindre ofta med tanke på dig. Men Torsten är ju elak åt dig! 😊
  • Anonym (Per och Angelina)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:04:56 följande:
    Hur jag upplevde situationen då går att läsa här:

www.familjeliv.se/forum/thread/82313580-har-du-blivit-catfishad-nagon-gang

Jag ser bara en tråd som handla om manipulativa män eller så har jag missat något väsentligt. 

Men om du är säker så får du väl fråga henne eller honom bara?  Då är ju ditt problem löst och det är ju positivt.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?