Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag brukar inte trycka ner folk i alla fall. Jag tänker att även om man har olika åsikter så behöver man inte komma med personliga påhopp och så. Alla är vi olika och tänker olika. Det är bara att acceptera.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

TS: Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

• Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 13:55:45 följande:

Är det inte bättre att ägna tiden till att reflektera över varför du känner att du måste "försvara" ditt beteende? 

Är du inte lite för gammal för att hävda att ditt eget beteende beror på hur alla andra bemöter dig? 

Jag har en fråga och jag är varken för eller emot det ni diskuterar, men beror ens beteende inte lite på hur folk bemöter en? Jag menar, man kan ju inte alltid gå runt och vara glad, även om folk är taskiga mot en, så lite beror det väl på hur folk bemöter en? Man vill ju inte vara glad och snäll mot en som är taskig.
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 14:55:25 följande:

Tycker du att det handlar om att vara glad och snäll i det här?

Personen fördömer ett visst beteende. Men gör likadant själv. Och istället för att fundera över det och ta ansvar för ett beteende skyller denne på hur andra betett sig. Och om man ska vara petig bygger det dessutom på en en känsla av att bli illa bemött i stunden som man anser ger en själv rätten till att eskalera något. 
    I.e. någon ifrågasätter mitt resonemang, då får jag kalla andra skitstövlar och anmäla inlägg, även fast jag tycker att det beteendet är dåligt. 

Det är ju hela iden här. Att man ska fundera över vilket budskap man sänder. Men inte hur man tar emot. Och de motsägelser som uttalas. Till exempel att om man är deprimerad får man vara svinig, men alla andra ska fundera över om de då ska påtala det för den deprimerade eftersom denne kanske tar illa vid sig? Men kom igen, det resonemanget hör hemma hos en navelskådande treåring, på sin höjd. 

Är man inte mogen för något och ändå gör det medvetna valet att göra det är det ens eget ansvar, endast denne som kan ändra sitt eget beteende. Men samma personer kämpar sig trötta genom att försöka få omgivningen att anpassa sig till var de är istället för tvärtom. 
    Enklare val finns knappast än vilket forum man väljer att besöka och vika ut sig i? 

Det är så basalt som att frihet bygger på ansvar och med rättigheter följer skyldigheter. Jag är väl naiv när jag tror att vuxna människor insett detta?

Nej, det tycker jag inte. Jag menade bara att om man blir på dåligt humör, vilket man har rätt till att bli så kan det bero på att någon beter sig illa mot en. Jag menar inte att man ska skylla ifrån sig.

Vuxna kan vara mer barnsliga än barn och att tro att bara för att man är vuxen så är man så rättfärdig och så, ja, det kan tolkas som lite naivt. 
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 15:22:00 följande:

Det inte bara tolkas naivt, det är naivt. Och den enda som kan stå till svars för och ändra ett  beteende är personen i fråga. Om man då väljer att beskylla andra för ens eget beteende kommer man ju aldrig till den punkten och spiralen fortsätter. 

Att använda begreppsvridning hjälper inte. Konstigt att definitiva saker får tolkas olika eller att sanningen har blivit "min sanning". 
    Jag kommer nog fortsättningsvis kalla en spade spade, inte att det kan tolkas som en spade. 

Jo, men man kan ju inte förändra andras beteende. 

Att kalla en spade för en spade när det är en spade är ju i och för sig korrekt i mina ögon, sen om folk tolkar det för något annat, det får stå för dem.
  • Freddie K

Jag har inte riktigt följt med faktiskt, men det som jag har läst verkar nästan snudd på mobbning. Sandlådenivå anser jag.

• Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 14:17:59 följande:
    Tack för att du orkade skriva något. Tack för konversationen om vänskap i den andra tråden, eftersom andra refererar till vad vi skrev till varandra där så vill bara säga att jag ångrar inte att jag svarade dig där, även om det delvis ledde till det här. ❤️
    Det är ingen fara. Glad. Jag tyckte bara att stämningen var lite hätsk så jag kände för att skriva något. Dessutom tycker jag att den här tråden har spårat ut lite grann med personliga påhopp och så. Synd tycker jag. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 14:28:42 följande:
    Ja, jag har märkt att trådar om påhopp brukar leda till fler påhopp. Det finns ännu en just nu men jag lät bli den, och Moderator har skrivit mycket i den tråden. Av någon anledning låter de denna vara. Men jag fick svar nu i alla fall från Forumvärd att det inte var okej att dela mail, även om det är svårt att upptäcka, vilket det såklart är! Vi hörs! ❤️
    De kanske plockar bort den här till slut om de märker att det har gått för långt. Ta hand om dig så hörs vi i en annan tråd. Glad
  • Freddie K

Lite OT nu, men jag sitter och funderar på om folk verkligen är så här elaka, eller om det bara är på nätet som de är det? 

• Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-04-13 16:07:01 följande:
    Jag tror att de verkligen är såhär elaka. Det är därför jag söker nya vänner, på grund av att flera av mina gamla är, ursäkta språket, manipulativa as som utnyttjar snällhet. Men jag har lärt mig att känna igen det nu. Du är inte sådan t ex, åtminstone inte medvetet. Alla har vi det i oss dock, ingen är enbart snäll. 
    Jag tycker synd om de som är elaka. Nej, ingen är enbart snäll. Jag har mina mörka sidor också, men jag väljer att visa de ljusa och håller de mörka för mig själv. Rätt eller fel, det får man tycka vad man vill om. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?