Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 14:55:25 följande:
Tycker du att det handlar om att vara glad och snäll i det här?
Personen fördömer ett visst beteende. Men gör likadant själv. Och istället för att fundera över det och ta ansvar för ett beteende skyller denne på hur andra betett sig. Och om man ska vara petig bygger det dessutom på en en känsla av att bli illa bemött i stunden som man anser ger en själv rätten till att eskalera något.
I.e. någon ifrågasätter mitt resonemang, då får jag kalla andra skitstövlar och anmäla inlägg, även fast jag tycker att det beteendet är dåligt.
Det är ju hela iden här. Att man ska fundera över vilket budskap man sänder. Men inte hur man tar emot. Och de motsägelser som uttalas. Till exempel att om man är deprimerad får man vara svinig, men alla andra ska fundera över om de då ska påtala det för den deprimerade eftersom denne kanske tar illa vid sig? Men kom igen, det resonemanget hör hemma hos en navelskådande treåring, på sin höjd.
Är man inte mogen för något och ändå gör det medvetna valet att göra det är det ens eget ansvar, endast denne som kan ändra sitt eget beteende. Men samma personer kämpar sig trötta genom att försöka få omgivningen att anpassa sig till var de är istället för tvärtom.
Enklare val finns knappast än vilket forum man väljer att besöka och vika ut sig i?
Det är så basalt som att frihet bygger på ansvar och med rättigheter följer skyldigheter. Jag är väl naiv när jag tror att vuxna människor insett detta?
Nej, det tycker jag inte. Jag menade bara att om man blir på dåligt humör, vilket man har rätt till att bli så kan det bero på att någon beter sig illa mot en. Jag menar inte att man ska skylla ifrån sig.
Vuxna kan vara mer barnsliga än barn och att tro att bara för att man är vuxen så är man så rättfärdig och så, ja, det kan tolkas som lite naivt.