Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 19:24:29 följande:
Från det ena till det andra. Hur reagerar du själv när en person verkar ha ett intresse av att trycka till dig, bara för att du tycker som du gör? Har du själv aldrig känt att en meningsmotståndares "agenda" är tvivelaktig? Att du upplever att hur tydligt du än försöker formulera dig, så misstolkas du och placeras in i ett fack.
Jag vet att du inte frågade mig, och jag hoppas att det är okej att jag svarar hur jag ser på detta.
Jag tar det aldrig (eller, ytterst sällan i alla fall) personligt, inte som att personen är ute efter att trycka till
mig. Jag ser det som att personen i fråga inte argumenterar sakligt, av någon anledning. Om jag då invänder mot till exempel förminskande eller påhopp, är det sättet personen argumenterar på som jag svarar emot, inte personens känslor eller avsikter.
Min inställning är att anledningen till olika åsikter, till missförstånd av min text eller liknande, inte handlar om att personen på andra sidan skulle vara dum, har en agenda eller bara vill bråka. Utan om att folk kan kommunicera väldigt olika, att vi alla har olika erfarenheter och lever lite i våra egna åsiktsbubblor. Det ska ganska mycket till innan jag tänker att personen i fråga kanske har en agenda av något slag eller bara vill provocera (för visst förekommer det också).