• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 10:28:39 följande:
    Nu tog du ett extremt exempel i A. Men det är ett faktum att vissa får haspla ur sig vad som helst, och kommer undan med det (anmälningar hjälper inte), medan andra får 24h- 1 vecka bara för att de gett svar på tal eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteenden. FL måste börja modereras med rättvist, och använder någon benämningen som du skrev i första meningen i A, så anmäler nog de flesta normala.
    Au contraire var det ett relativt tamt och dessutom ett tämligen vanligt förekommande exempel. Sker ofta nattetid då personen kan gå full bärsärkagång tills modereringen vaknar för dagen, plockar bort skiten och kastar ut fanskapet.

Nej, det är inte alls ett faktum att "vissa får haspla ur sig vad som helst och kommer undan med det". Det är en konspirationsteoretisk tanke som vissa när som inte förmår hålla isär fakta, åsikter och personangrepp, eventuellt i kombination med bristande färdigheter att formulera en anmälan utifrån forumreglerna. Mina är sällan lägre än 3-5 ord. Personangrepp är inte allt man inte gillar att höra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 10:24:23 följande:

Det där känns igen. I början av denna tråd var det någon som menade att jag körde med "härskarteknik" bara för att jag bad en person läsa mitt inlägg mer noga. Jag har förstått att uttryck som "Du bör öva på din läsförståelse" kan användas som ett sätt att trycka ned, men så var det alltså inte i mitt fall. Jag ville bara bli förstådd utifrån det jag skrivit, men en person hävdade återkommande att det minsann var en ful härskarteknik. Jag drog mig ur diskussionen då jag antog att denne nog bara ville ha en anledning att träta.

Överhuvudtaget att medvetet misstolka och haka upp sig på en enda mening eller ett ord, kan ju vara en härskarteknik i sig, och ett försök att hindra diskussionen från att komma framåt, genom att endast fokusera på någon mening som en medlem skrivit.

Ditt exempel är ändå ganska typisk för hur många diskussioner på Familjeliv ser ut.
    Jag står fortfarande för att det du skrev i alla fall kan tolkas som förminskande, även om det inte var så du menade. Jag har väl och utförligt motiverat varför jag anser att det du konkret skrev i alla fall kunde tolkas som en härskarteknik, medan din enda motivering till varför det inte var det är 'det var inte så jag menade'.

Jag förstår nu vad du menade när du uttryckte dig så, men det verkar inte som om du förstår mig.
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 10:28:39 följande:
    Nu tog du ett extremt exempel i A. Men det är ett faktum att vissa får haspla ur sig vad som helst, och kommer undan med det (anmälningar hjälper inte), medan andra får 24h- 1 vecka bara för att de gett svar på tal eller påtalar andra medlemmars felaktiga beteenden. FL måste börja modereras med rättvist, och använder någon benämningen som du skrev i första meningen i A, så anmäler nog de flesta normala.

Det kommer inte ändras på den punkten. Hur mycket samma fåtal samlas i trådar och känner sig kränkta. Det är naivt att fortsätta på samma vis och förvänta sig ett annat resultat och därefter skylla det på alla andra, och i förlängningen moderatorer. 

Det kommer inte att förändras här. Klarar ni inte av det får ni söka er vidare. Det är så enkelt. Det är som att äta samma sak till lunch i fem år och alltid gnälla på den istället för att fixa något annat. 

• Freddie K

Det är ett hårt klimat här tidvis och klarar man inte av det så ska man nog inte vara här. Jag själv anses vara ovanligt känslig, men jag har lärt mig hur det funkar här. Jag kan bli förvånad när jag möter någon som är genuint snäll här, för det händer inte ofta. Just saying.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-15 11:39:28 följande:

Det kommer inte ändras på den punkten. Hur mycket samma fåtal samlas i trådar och känner sig kränkta. Det är naivt att fortsätta på samma vis och förvänta sig ett annat resultat och därefter skylla det på alla andra, och i förlängningen moderatorer. 

Det kommer inte att förändras här. Klarar ni inte av det får ni söka er vidare. Det är så enkelt. Det är som att äta samma sak till lunch i fem år och alltid gnälla på den istället för att fixa något annat. 

Det handlar om att alla medlemmars inlägg ska bedömas utifrån samma mall när det gäller regler. Det är inget som helst konstigt i det, utan en självklarhet. Och det är upp till oss medlemmar att se till att det blir så, då modsen måste ta våra synpunkter i beaktande.

• Anonym (Förståelse)
    Freddie K skrev 2023-04-15 11:56:23 följande:

Det är ett hårt klimat här tidvis och klarar man inte av det så ska man nog inte vara här. Jag själv anses vara ovanligt känslig, men jag har lärt mig hur det funkar här. Jag kan bli förvånad när jag möter någon som är genuint snäll här, för det händer inte ofta. Just saying.

På ett diskussionsforum med många ämnen och många medlemmar så ska man tänka på att behandla andra som man själv vill bli behandlad, för att en något sånär trivsam stämning ska kunna bibehållas. Det är inte de känsliga som ska behöva ge vika för folk som inte klarar att visa normal respekt. Och förhåller det sig så måste man verka för att ändra på det.

• Freddie K
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 11:58:58 följande:
    På ett diskussionsforum med många ämnen och många medlemmar så ska man tänka på att behandla andra som man själv vill bli behandlad, för att en något sånär trivsam stämning ska kunna bibehållas. Det är inte de känsliga som ska behöva ge vika för folk som inte klarar att visa normal respekt. Och förhåller det sig så måste man verka för att ändra på det.
    Jag håller med om att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad, men menar du att man ska trippa på tå för de känsliga? Stämningen kan bli lite hätsk emellanåt och det är inte alla som klarar det.
  • Anonym (Förståelse)
    nihka skrev 2023-04-15 10:49:22 följande:
    Au contraire var det ett relativt tamt och dessutom ett tämligen vanligt förekommande exempel. Sker ofta nattetid då personen kan gå full bärsärkagång tills modereringen vaknar för dagen, plockar bort skiten och kastar ut fanskapet.

Nej, det är inte alls ett faktum att "vissa får haspla ur sig vad som helst och kommer undan med det". Det är en konspirationsteoretisk tanke som vissa när som inte förmår hålla isär fakta, åsikter och personangrepp, eventuellt i kombination med bristande färdigheter att formulera en anmälan utifrån forumreglerna. Mina är sällan lägre än 3-5 ord. Personangrepp är inte allt man inte gillar att höra.
    Jag och flera andra på forumet har varit med om samma sak, att vissa kan komma med rena personangrepp och en anmälan mot dessa har ingen verkan, medan det för andra räcker med att ge svar på tal eller påtala andra medlemmars felaktiga beteenden, för att åka på 24h. Det är inte konspirationsteoretiskt och jag föreslår att du läser tråden "Trött på Familjeliv" som postades för några dagar sedan så kan du se detta i svaren (även mod. deltar i tråden).

• nihka
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-15 12:01:30 följande:
    Jag och flera andra på forumet har varit med om samma sak, att vissa kan komma med rena personangrepp och en anmälan mot dessa har ingen verkan, medan det för andra räcker med att ge svar på tal eller påtala andra medlemmars felaktiga beteenden, för att åka på 24h. Det är inte konspirationsteoretiskt och jag föreslår att du läser tråden "Trött på Familjeliv" som postades för några dagar sedan så kan du se detta i svaren (även mod. deltar i tråden).
    Jag är väldigt medveten om att det finns människor här som anser sig vara offer för orättvis och dålig behandling, att det finns en konspirationer mot dem både från FL, samhället i stort och delar av samhället. Det är ett otroligt vanligt gnälltema.

"Jag och flera andra". Bara för att någon tycker något blir det inte automatiskt en sanning. Inte heller av att flera personer tycker samma saker tillsammans.

"Svar på tal" - alltså någon bemöter vad den själv tycker är ett personangrepp med ett personangrepp. Inte alls konstigt att inlägg ryker då eftersom någon anmäler dessa personangrepp som personangrepp. Varför ska jag läsa en särskild tråd där tyckare tycker? Så ser väl ungefär alla trådar ut.

Ge mig ett exempel på ett personangrepp som du anser någon har "kommit undan med."
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Freddie K

nihka: Jag är glad att såna som du finns här och det menar jag ärligt och utan att försöka fjäska. Du har fått ta mycket skit och det är synd, tycker jag. Jag ville bara säga det. Glad

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?