Inlägg från: Anonym (Origo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Origo)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-04 19:41:17 följande:
    Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

De som känner sig misslyckade trillar lätt ner i det facket. Jag har varit där själv. Och det kan vara mycket svårt att ta sig därifrån. Det är mycket enklare att trycka ner andra, hoppas att andra misslyckas så att man kan känna sig bra på det sättet. Även om den känslan är flyktig och ej bestående är det lockande om man känner sig misslyckad själv.

Med tiden märker man vilken kategori olika personer tillhör. Om A gör något bra. Berömmer då personen A inför A och inför andra? Eller försöker personen förminska As prestation inför A men även bakom rygg?

Detta är också ett väldigt bra sätt att utvärdera om en person är en riktig vän eller inte.
  • Anonym (Origo)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-17 14:12:17 följande:
    Klokt, men det är inte så enkelt tänker jag. Det finns inga personer som tillhör enbart en enda kategori. Jag brukar inte använda ordet loser som jag gjorde här, men uppfattar ordet losers som väldigt passande här. Nya medlemmar och losers diskuterar, gamla medlemmar och sådana som kanske inte ens är medlemmar utan bara läser här dras till pajkastningen och trådarna får många visningar. När tråden blivit långrandig, som i denna tråd, avviker de som vill bli underhållna till någon annan plats att bli underhållna på och antalet visningar går ner. 
    Jag håller med om att det inte är svart eller vitt utan att människan befinner sig där någonstans på skalan. 

Det är inte heller så enkelt att framgångsrik i samhällets ögon måste betyda att personen är generös. Jag har däremot sett en korrelation. När jag gjort framsteg så har jag ofta fått hurra-rop från personer som ur samhällets ögon är mer lyckade än mig, men väldigt sällan från de som har det mindre bra.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?