• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 05:51:28 följande:
    Jag avser inte bara politiska åsikter eller tyckande om företeelser i samhället (där tycker jag istället det borde vara högre i tak), jag menar också åsikter om relationer människor emellan och sådant som rör tyckanden om andra människor och deras livsval och beteenden. Att man stämplar människor bara för att de har en viss typ av relationer, syn på relationer eller har gjort val i livet om "provocerar" vissa. Även diskussioner om mäns respektive kvinnors beteenden.

Det är främst i sådana diskussioner den sanna elakheten brukar komma fram, och som ofta är så onödig.
    Jag avsåg också i allmänhet, inte bara politiska trådar eller liknande. Jag ville bara säga att om nu samhällets förebilder när det kommer till diskussioner, sitter i sina TV-soffor eller skriver sina kolumner och använder sig av invektiv och hån mot människor som de inte håller med, då är det inte konstigt att 'gemene man' använder sig av samma ton när de pratar eller skriver med andra människor, oavsett om ämnet är politik eller relationer.
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 07:53:55 följande:
    Fast, det där är ju lite så mobbare resonerar. De tycker ju ofta inte att de mobbar någon, det är offret som är överkänsligt som inte tål 'lite skoj'.

Jag tycker det är viktigt att tänka på att människor kan ha så olika förhållande till saker som raljans eller att retas. En del är uppväxta i familjer och eller kommer från kretsar där sådant är en del av kulturen. Andra kommer från sammanhang där man sällan använder raljans eller sarkasm eller absolut inte får retas. Det blir lätt 'kulturkrockar', som inte alls egentligen handlar om att vissa skulle vara överkänsliga snöflingor som inte kan ta ett skämt, utan om att man helt enkelt inte förstår varandra.

I ett sådant här forum vet man ju inte vem det är som sitter på andra sidan. Inte heller har man saker som tonfall och kroppsspråk till hjälp när man ska tolka en text. Därför är det lätt hänt att någon misstar till exempel raljans som elakhet, att man inte uppfattar tonen som sändaren avsåg. Här gör många sändare (den som skriver eller talar) misstaget att skylla missuppfattningen enbart på mottagaren (den som hör/läser), sändaren blir lätt defensiv och tycker att mottagaren saknar läsförståelse eller är överkänslig. Insikten om att det kan vara ens egen text som bidrar till missförståndet finns då inte. Detta är något som är väldigt vanligt här på FL, speciellt det där med att avfärda andra med att de har bristande läsförståelse (vilket faktiskt är en typ av härskarteknik, dessutom).
    Ett problem är också att flera generaliserar pga hur trådstartaren/ kommentatorn uttrycker sig. Om någon skriver på ett liknande sätt som någon redan känd skribent så antas den personen vara likadan som den "kände", eller t.o.m. samma person fast under annat nick.

Så en del missuppfattningar sker också pga att man generaliserar över personer med samma åsikter och uppfattningar och/eller som har ett liknande sätt att skriva.

Har sett det hur många gånger som helst på detta forum.

I övrigt har du helt rätt i din kommentar. Vi behöver lära oss förstå att alla har olika bakgrunder och har olika känslighet för "spontana", raljanta kommentarer. Man brukar kunna ha lite fingertoppskänsla för när det passar och när det inte passar sig.

• Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 07:57:18 följande:
    Jag avsåg också i allmänhet, inte bara politiska trådar eller liknande. Jag ville bara säga att om nu samhällets förebilder när det kommer till diskussioner, sitter i sina TV-soffor eller skriver sina kolumner och använder sig av invektiv och hån mot människor som de inte håller med, då är det inte konstigt att 'gemene man' använder sig av samma ton när de pratar eller skriver med andra människor, oavsett om ämnet är politik eller relationer.
    Ja, missade att kommentera det. Ja, det blir ju de som sätter tonen för samtalsklimatet hos gemene man. Kanske borde de tänka lite på hur de uttrycker sig om de vet att de "inspirerar" folk, men sedan är väl diskussioner/ debatter mellan folk av olika åsikter tänkt att vara lite underhållning, så då måste man spä på med raljans och invektiv för att tittarna/ åhörarna inte ska tappa intresset.

• Spucks

Ja, ibland tycker jag det känns bra att trycka ner någon annan.
    Sedan är det oftas s
    å att folk känner sig nertryckt när man säger emot eller presenterar fakta och/eller källor, oavsett på vilket sätt man gör det.

Och jag tycker det är rolig (om än inte förv
    ånansvärd), att självklart ingen i tråden själv beter sig annat än trevlig. Det är bara andra som gör det. Mhm, det är väl just därför majoriteten i detta forum (och i den här tråden) använder sig av dubbelanonymiteten, oavsett tema, och varför knappt någon svarar i trådar där man inte får vara dubbelanonym.

• Anonym (Förståelse)
    Spucks skrev 2023-04-05 10:30:05 följande:

Ja, ibland tycker jag det känns bra att trycka ner någon annan.
    Sedan är det oftas så att folk känner sig nertryckt när man säger emot eller presenterar fakta och/eller källor, oavsett på vilket sätt man gör det.

Och jag tycker det är rolig (om än inte förvånansvärd), att självklart ingen i tråden själv beter sig annat än trevlig. Det är bara andra som gör det. Mhm, det är väl just därför majoriteten i detta forum (och i den här tråden) använder sig av dubbelanonymiteten, oavsett tema, och varför knappt någon svarar i trådar där man inte får vara dubbelanonym.

Bra att du åtminstone är ärlig. Av en del av reaktionerna att döma känner sig vissa uppenbart träffade. Men samma personer som inte drar sig för att vara plumpa och nedvärderande mot folk vars uppfattningar de inte delar, brukar själva vara rätt lättkränkta och de första att trycka på anmälningsknappen så fort något upprör dem.

Den ganska ofta låga nivån på diskussioner kommer av att folk reagerar med ryggmärgen och inte tänker två gånger innan de skriver. Sen när kommentaren (skriven i affekt) väl är skriven så känner de sig då tvungna att utgå från den och försvara vad de skrivit. Det är sällan man ser att någon backar och erkände att denne hade fel eller att man ber om ursäkt när man skrivit något som är elakt.

• Spucks
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 10:59:12 följande:
    Bra att du åtminstone är ärlig. Av en del av reaktionerna att döma känner sig vissa uppenbart träffade. Men samma personer som inte drar sig för att vara plumpa och nedvärderande mot folk vars uppfattningar de inte delar, brukar själva vara rätt lättkränkta och de första att trycka på anmälningsknappen så fort något upprör dem.

Den ganska ofta låga nivån på diskussioner kommer av att folk reagerar med ryggmärgen och inte tänker två gånger innan de skriver. Sen när kommentaren (skriven i affekt) väl är skriven så känner de sig då tvungna att utgå från den och försvara vad de skrivit. Det är sällan man ser att någon backar och erkände att denne hade fel eller att man ber om ursäkt när man skrivit något som är elakt.
    Vet du, det finns väl de som tror att även det du skriver är nertryckande. För du skriver hur dåliga andra beter sig, men tar själv avstånd från detta beteende. Är det inte så att du gör just det du kritiserar andra för? Du lyfter dig själv genom att skriva skit om andra.

Dessutom: hur vill du veta vem som trycker p
    å anmälningsknappen?
  • Meddelande borttaget
  • Spucks
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 11:18:33 följande:
    Jag skriver bara hur jag upplever att det är och vad jag sett/ märkt.Kanske i en förhoppning om att de som känner sig träffade tänker över sina beteenden lite. I debatter är det svagt att anmäla någon för att man upplever att personens åsikt eller uppfattning är "provokativ". Ett exempel är en person som hävdade att kvinnor har lättare att få partner än män, och efter det skrev något som liknade det någon känd incel (Elliot Rodgers el. likn.) hade skrivit och därför fick personen kommentaren borttagen. Själv skrev jag om ett gäng kvinnor på forumet som jag upplevde närmast  trakasserade ensamma män och för det fick jag min kommentar anmäld. Man måste få säga sin åsikt och även påtala när andra medlemmar beter sig illa. Jag kan ge fler exempel, men dessa är vad jag kommer på just nu.
    Jaja, visst. DU berättar bara neutralt om hur dåliga andra beter sig och att du aldrig skulle göra så. Du gör det absolut inte för att lyfta dig själv. Självklart inte.

Igen: hur vill du veta vem som anmäler inlägg?
  • Anonym (Förståelse)
    Spucks skrev 2023-04-05 11:23:57 följande:
    Jaja, visst. DU berättar bara neutralt om hur dåliga andra beter sig och att du aldrig skulle göra så. Du gör det absolut inte för att lyfta dig själv. Självklart inte.

Igen: hur vill du veta vem som anmäler inlägg?
    Jag kan tyvärr inte förklara bättre för dig. Eftersom jag inte vill gå i polemik med dig så svarar jag dig därför inte mer. Läs kommentaren mer noggrannt och ha en fortsatt bra dag!

• Spucks
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 11:42:01 följande:
    Jag kan tyvärr inte förklara bättre för dig. Eftersom jag inte vill gå i polemik med dig så svarar jag dig därför inte mer. Läs kommentaren mer noggrannt och ha en fortsatt bra dag!
    Hahaha. Du känner dig nog påkommen. Vet du, skillnaden mellan dig och tex. mig är att jag medger att det ibland helt enkelt känns bra att lyfta mig själv genom att trycka ner andra, istället för att bortförklara mitt beteende. Och att jag aldrig gömmer mig bakom dubbelanonymiteten.
    Ha det bra!
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?