• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 17:02:22 följande:
    Jag tänker här att man sällan vinner något på att ge sig in i en skriktävling med någon. Vare sig mot personens möjlighet att senare ta in vad man sagt när den lugnat sig eller omgivningens syn på det hela.
    Fast att inte hålla med andra behöver inte vara en skriktävling och om folk inte tål att andra inte tycker som dem och börjar skrika så beror ju det i så fall på dem.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:10:03 följande:
    Fast det ser jag nog mer som att vara överdrivet försiktig. Att be någon läsa vad man faktiskt skriver, är ju inte alltid samma sak som att dumförklara någon och inte samma sak som att slänga ur sig invektiv mot någon.

För min del innebär det att jag önskar att ha en diskussion där vi förstår varandra, även om vi är av olika uppfattningar. Jag startade denna tråd för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland direkt elaka mot en trådstartare som kanske bara signalerar ett rop på hjälp, även om denne uttryckt sig på ett klumpigt sätt (inte alla är ju så duktiga på att formulera sig på ett sådant sätt att inte missförstånd uppstår hos läsaren), kanske beroende på ett dåligt mående. Men också nedvärderanden och elakheter som riktar sig mot skribenten som person, på så sätt att man förbiser sakfrågan, eller bara är rent subjektiv i sin bedömning.
    Jag anser att man ska förutsätta att folk faktiskt läser det man skriver. Det är onödigt nedvärderande eller förminskande att insinuera att de på något sätt inte skulle förstå att man läser något ordentligt. Dessutom kan en sådan fråga eller uppmaning tolkas som att man skjuter över skulden för eventuella missförstånd på dem. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det två som kommunicerar, och missförstånd kan ha sitt ursprung hos bägge.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:10:03 följande:
    Fast det ser jag nog mer som att vara överdrivet försiktig. Att be någon läsa vad man faktiskt skriver, är ju inte alltid samma sak som att dumförklara någon och inte samma sak som att slänga ur sig invektiv mot någon.

För min del innebär det att jag önskar att ha en diskussion där vi förstår varandra, även om vi är av olika uppfattningar. Jag startade denna tråd för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland direkt elaka mot en trådstartare som kanske bara signalerar ett rop på hjälp, även om denne uttryckt sig på ett klumpigt sätt (inte alla är ju så duktiga på att formulera sig på ett sådant sätt att inte missförstånd uppstår hos läsaren), kanske beroende på ett dåligt mående. Men också nedvärderanden och elakheter som riktar sig mot skribenten som person, på så sätt att man förbiser sakfrågan, eller bara är rent subjektiv i sin bedömning.
    "Som kanske bara ropat på hjälp"... nu målar du upp en ganska vinklad scenario.

Ropat på hjälp för vad? Att ta död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa? Tror du man får snälla och trevliga svar då?

Ropat på hjälp och sen inte kan tåla att andra inte håller med och börjar bete sig som en obstinat 5-åring? Vem sätter då tonen i tråden?

"Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra"... måste det alltid innebära att man måste hålla med dig? Eller går det att ha en bra diskussion även om man inte håller med varandra?

"för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland elaka mot en trådstartare".. och vi konstaterade att du var lika nedvärderande och elak som det du säger att andra är. Varför skulle ditt nedvärderande och elakhet vara bättre än andras?
  • Anonym (Nä)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 16:22:05 följande:
    Återigen, jag sade inte att det var mobbing. Jag sade att resonemanget var liknande det som mobbare använder för att rättfärdiga sitt eget beteende.

Jag har heller inte sagt vad någon annan menar. Jag har argumenterat kring vad som skrivs, inte vad skribenten menar. Det vore ju dumt av mig, för jag kan ju inte veta vad någon menar. Allt jag har att gå efter är det de skriver, och om de två sakerna inte riktigt är samstämmiga, kan man förklara vad man menar på ett mer trevligt sätt, och inte bara förutsätta att de som missförstår gör det med flit, eller är korkade eller inte läskunniga.

Inte heller har jag ropat varg/härskarteknik för att jag inte håller med. Jag såg en person uttrycka sig nedtryckande, och påpekade detta, och jag gav också argument till varför jag ansåg det var en härskarteknik.

Jag har inte sagt att jag blir upprörd över hur andra beter sig.

Hur var det nu med de där halmgubbarna som du enligt egen utsago tycker är ohederligt?

Jada, jada.

A) Ok. Särskilj då att jag citerar dig och påstår att "det är så nazister resonerar" när de har den åsikten och "du resonerar som en nazist" när du skriver som du gör. 

B) Nej, jag resonerade inte alls så. Det blev din egen lilla tolkning att dra in mobbare i resonemanget till mig. 
    Jag kan inte ansvar för dina fultolkningar, Det är väl det trådens resonemang handlar om. 

C) I den harangen, riktad till mig, lyckades du definiera en "härskarteknik" - "speciellt det där med att avfärda andra med att de har bristande läsförståelse (vilket faktiskt är en typ av härskarteknik, dessutom).", för att strax efter belägga ts med exakt det. Och nu är ni inslingrade i pseudodebatten om hur man definierar härskartekniker, inte ens hur man ber någon sluta misstolka budskap utan att be dem läsa det som står. 

Härskartekniker är definierade. Att du blir kränkt betyder inte att någon använder härskartekniker. Att ivrigt påtala att andra använder sig av dem är det däremot. 

sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik

• Anonym (Nä)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 16:44:11 följande:

Så en människa som är deprimerad och berer sig dåligt pga sin depression förtjänar inte medmänskligt bemötande? 

Som sagt, här står vi långt från varandra. Du anser att mitt sätt är naivt, jag anser att ditt sätt är oempatiskt och kan vara skadligt.

För min del ser jag inte att vi kommer längre i den här diskussionen så vi kanske inte vinner något på att fortsätta hävda att den andre har fel?

Hur menar du att en depression skulle ge dig frikort att medvetet ge dig ut på nätet och bete dig illa mot andra människor? Det får du gärna utveckla. 
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 17:25:41 följande:
    "Som kanske bara ropat på hjälp"... nu målar du upp en ganska vinklad scenario.

Ropat på hjälp för vad? Att ta död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa? Tror du man får snälla och trevliga svar då?

Ropat på hjälp och sen inte kan tåla att andra inte håller med och börjar bete sig som en obstinat 5-åring? Vem sätter då tonen i tråden?

"Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra"... måste det alltid innebära att man måste hålla med dig? Eller går det att ha en bra diskussion även om man inte håller med varandra?

"för att jag reagerat på folk som är nedvärderande och ibland elaka mot en trådstartare".. och vi konstaterade att du var lika nedvärderande och elak som det du säger att andra är. Varför skulle ditt nedvärderande och elakhet vara bättre än andras?
    Oj, vad du misstolkar. Du skrev: "Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra" - måste det alltid innebära att man måste hålla med dig. Lägg märke till att jag också skrev "ÄVEN om man är av olika uppfattningar". Du hoppade över den biten, kanske medvetet?

Du skrev: "Ropat på hjälp för vad? Att död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa", varför tar du ett sådant extremfall? Tror inte jag har sett en så brutal mening på Familjeliv.

På vilka sätt har jag varit elak och nedvärderande?

• Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 17:36:27 följande:
    Hur menar du att en depression skulle ge dig frikort att medvetet ge dig ut på nätet och bete dig illa mot andra människor? Det får du gärna utveckla. 

Om du är deprimerad kanske du mer sällan tar dig ut ur huset. Då kan nätet bli din plats. 

Om du är deprimerad kanske du uttrycker dig sämre än annars, mer ältande, mkndre dynamiskt, mindre empatiskt och mer egocentriskt. 

Att bemöta en människa på nätet som är deprimerad och ensam i övrigt med hån, med att kalla den för okvädningsord eller kyla - när det ofta kan skina igenom att personenjust är deprimerad i hur den skriver, det anser jag inhumant och otroligt onödigt. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Gwen) skrev 2023-04-04 20:22:18 följande:

Samma TS som i tråden om folk ute hade kompisar i skolan förstår jag

Nej. 
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 17:38:59 följande:
    Oj, vad du misstolkar. Du skrev: "Jag önskar ha en diskussion där man förstår varandra" - måste det alltid innebära att man måste hålla med dig. Lägg märke till att jag också skrev "ÄVEN om man är av olika uppfattningar". Du hoppade över den biten, kanske medvetet?

Du skrev: "Ropat på hjälp för vad? Att död på sin partner och vill ha hjälp att välja yxa", varför tar du ett sådant extremfall? Tror inte jag har sett en så brutal mening på Familjeliv.

På vilka sätt har jag varit elak och nedvärderande?
    Jag misstolkar inte jag ställer dig frågor (du vet det där lilla ? tecknet efter en mening betyder att det är en fråga inte ett påstående).

På tal om att förstå varandra, hur mycket ansträngde du dig för att förstå personen du tjafsade med i denna tråd?

Var du förstående när du deklarerade att inte ville diskutera mer med Embla och skulle dra?
  • Anonym (Förståelse)
    Embla twopointoh skrev 2023-04-05 17:17:20 följande:
    Jag anser att man ska förutsätta att folk faktiskt läser det man skriver. Det är onödigt nedvärderande eller förminskande att insinuera att de på något sätt inte skulle förstå att man läser något ordentligt. Dessutom kan en sådan fråga eller uppmaning tolkas som att man skjuter över skulden för eventuella missförstånd på dem. Som jag skrivit tidigare i tråden så är det två som kommunicerar, och missförstånd kan ha sitt ursprung hos bägge.
    Du försöker vrida diskussionen till att jag är den dåliga personen här, kanske medvetet? Nej, det är inte alltid "onödigt nedvärderande", jag tror att de flesta här på forumet önskar att andra som reagerar på ens inlägg, faktiskt förstår vad man säger, och inte hoppar över vissa stycken, och därmed missar helheten.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle vara märkligt eller "kränkande" med det. Om du skulle gå till en terapeut och du försöker förklara tydligt vad ditt problem består i, skulle du då uppskatta att terapeuten reagerar på vad denne tror att du sagt snarare än vad du faktiskt sagt? Om du går till din arbetsgivare och påtalar ett arbetsmiljöproblem, skulle du då uppskatta om arbetsgivaren anklagar dig för att syssla med härskartekniker?

Sätt saker i sina sammanhang, det är så man ökar sin förståelse.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?