• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 14:04:02 följande:

Så är det. Jag har inget emot att någon inte håller med mig. Har personen tillräckligt bra argument kan jag till och med ändra mig Flört. Om alla skulle hålla med varann hela tiden vore det tråkigt och aldrig ge en utveckling.

Om det är vad samhället anser som styr moralismen i en händelse kan ju fallet ?kraftigt misshandlad kvinna lämnar sin man för någon som hjälper henne då hon inte annars tagitsig ur förhållandet och dött? eller varianter på detta ses som inte omoraliskt handlat, då jag tror många skulle hysa förståelse för agerandet och inte se det som fel. Om en person då i sin trådstart inte beskriver allt om situationen utan bara kort - så tycker jag det är onödigt att svara hårt och dömande innan man vet mer om läget.

Det jag menade med mitt argument var även just det att omständigheter kan påkalla hur man bemöter en situation. Om någon uppenbart mår hemskt dåligt i en sits som ger en trådstart så är det kanske inte läge att gå in med hårda släggan direkt även om man kan. 

Japp som sagt det är något som hör till vuxenlivet, men det finns människor som inte klarar det.

Att lämna sin partner anses inte vara omoraliskt, det är vad skilsmässor är till för, men att lämna sin partner är inte otrohet, otrohet är när man inleder nya förhållanden bakom ryggen på sin partner. Bra om du håller isär begreppen.

Som sagt vad du hyser förståelse för är ett känsloargument, inte ett faktiskt argument. Du fortsätter blanda ihop dessa. Precis som du kan hysa förståelse för att den misshandlade kvinnan är otrogen så kan någon annan hysa förståelse för att mannen misshandlar henne med det gör ju inte hans agerande moraliskt.

Att man själv mår dåligt är ingen ursäkt för att bete sig illa mot andra och beter man sig illa mot andra så får man helt enkelt acceptera att man kan bli ifrågasatt och kritiserad. Ingen människa är fri ifrån ifrågasättande och kritik oavsett om man mår bra eller dåligt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 13:48:54 följande:

Att raljera eller spetsa till är inte mobbing för att någon tar det så. 

I ett sådant här forum är det på ett visst vis. Det kommer inte att förändras till exakt det forumet du vill ha och skulle trivas på. Hur många storebrorsinlägg du än skriver. Sök dig till ett forum som passar dig istället, det lider ju inte brist på dem. 

Hela grejen med att gå in på McDonalds och klaga på att de inte grillar burgarna som på Big Burger istället för att gå just dit är ju generalknas. 

P.S. Den fetaste av alla härskartekniker är att ideligen felaktigt påstå att alla andra använder sig av dem. D.S.

Något vanligt förekommande är nämligen att folk medvetet misstolkar det du skrivit och konfronterar dig med sin egen aktiva missuppfattning. "Du tycker alltså... etc."
    Ja, då saknar de helt enkelt förståelse för det budskap jag syftade på när jag skrev. Då måste jag påpeka detta för att dennes sanning inte helt plötsligt ska häftas till mig. Klart ohederligt argumentationsfel med halmgubbar etc. 

Jag sade inte heller att det är mobbing. Jag sade bara att resonemanget var likt en mobbares, att man lägger skulden på offret som inte 'tål lite skoj'. Det är det där med att jämföra inte är samma sak som att jämställa.

Man kan fortfarande diskutera varför det är på ett visst vis. Att säga 'gå någon annan stans om det inte passar' är även det ett försök att lägga ansvaret på dem som kritiserar.

Nej, det är inte härskarteknik att säga att andra ägnar sig åt detta, när man motiverar vad i andras inlägg är just härskarteknik. I denna tråd är det 'läs vad jag skriver' som jag påpekat är en sådan. Istället för att ge motargument till varför jag har fel, försöker du bara med whataboutism.

Jag håller med om att halmgubbar är ett oskick. Men, möjligheten finn ju att det är man själv som skrivit otydligt och därför kommer ens mening inte riktigt fram.Man behöver därför vara lite ödmjuk även där och inte automatiskt lägga all skuld på den som missförstått det man skrivit, för det är ett lika stort oskick det.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 14:14:16 följande:

Det är ju själva meningen. Allt kräver inte en bra diskussion. Tusentals trådar är upprepningar, startade för att provocera, trollande eller rent bisarra. 

Om man då påpekar det uppenbara och lägger till lite hån för att accentuera är "som man frågar får man svar". Om hela avsikten med att undvika hån eller kränkningar skulle man ju tänkt på det innan man startade tråden. Det är en motreaktion på deras eget medvetna agerande. 

Fast en bisarr tråd kan vara någon som är dålig att formulera sig. Vad hjälper då hån?

Tror jag bara har svårt för det här att, som du skriver, lägga till lite hån, tidigt i en tråd, eftersom det kan slå fel om jag misstolkat TS. 
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 14:20:12 följande:
    Japp som sagt det är något som hör till vuxenlivet, men det finns människor som inte klarar det.

Att lämna sin partner anses inte vara omoraliskt, det är vad skilsmässor är till för, men att lämna sin partner är inte otrohet, otrohet är när man inleder nya förhållanden bakom ryggen på sin partner. Bra om du håller isär begreppen.

Som sagt vad du hyser förståelse för är ett känsloargument, inte ett faktiskt argument. Du fortsätter blanda ihop dessa. Precis som du kan hysa förståelse för att den misshandlade kvinnan är otrogen så kan någon annan hysa förståelse för att mannen misshandlar henne med det gör ju inte hans agerande moraliskt.

Att man själv mår dåligt är ingen ursäkt för att bete sig illa mot andra och beter man sig illa mot andra så får man helt enkelt acceptera att man kan bli ifrågasatt och kritiserad. Ingen människa är fri ifrån ifrågasättande och kritik oavsett om man mår bra eller dåligt.

Du skrev ovan att vad som är moral avgörs av samhället och inte den enskilde. Om ett beteende då är ett som inte anses omoraliskt på samhällsbasis, men en TS är dålig att skriva, så kan det i en trådstart framstå som något annat pga brist på information. Då är det ju bättre att be om mer info själv innan man svarar än att utgå ifrån något och raljera kring det.

Jag anser, och det här står jag verkligen fast vid, att man kan behöva bemöta människor med en förståelse för deras livssituation. Någon som är mitt i en livskris eller depression kommer inte att vara lika trevlig som någon som mår bra. Hur mycket jag än anser mig ha rätt i sak om jag diskuterar med vederbörande kommer jag inte trycka lika hårt på det på samma vis som om jag diskuterar med någon som livet leker för. Då försöker jag diskutera på ett annat vis, och inte till varje pris vinna varje argument där och då bara för att jag anser att jag har rätt i mitt sätt att se på saken.

• Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 14:58:49 följande:
    Fast en bisarr tråd kan vara någon som är dålig att formulera sig. Vad hjälper då hån?

Tror jag bara har svårt för det här att, som du skriver, lägga till lite hån, tidigt i en tråd, eftersom det kan slå fel om jag misstolkat TS. 
    Och om man är dålig på att formulera sig så får ingen påpeka det för då är det genast kränkande?
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 15:05:25 följande:

Du skrev ovan att vad som är moral avgörs av samhället och inte den enskilde. Om ett beteende då är ett som inte anses omoraliskt på samhällsbasis, men en TS är dålig att skriva, så kan det i en trådstart framstå som något annat pga brist på information. Då är det ju bättre att be om mer info själv innan man svarar än att utgå ifrån något och raljera kring det.

Jag anser, och det här står jag verkligen fast vid, att man kan behöva bemöta människor med en förståelse för deras livssituation. Någon som är mitt i en livskris eller depression kommer inte att vara lika trevlig som någon som mår bra. Hur mycket jag än anser mig ha rätt i sak om jag diskuterar med vederbörande kommer jag inte trycka lika hårt på det på samma vis som om jag diskuterar med någon som livet leker för. Då försöker jag diskutera på ett annat vis, och inte till varje pris vinna varje argument där och då bara för att jag anser att jag har rätt i mitt sätt att se på saken.

Varför skulle det vara fel att påpeka för någon som är dålig på att skriva att personen skriver dåligt? Är inte det bara att påpeka fakta?

Jag anser inte att man behöver bemöta människor som beter sig som rövhål mot andra med respekt och förståelse för då kan de lätt få för sig att det är fullt acceptabelt. 

Att befinna sig i livskris eller depression ger inte en rätten att bete sig som man vill mot andra, och beter man sig som en idiot så kommer man bli bemött som en sådan.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 15:11:02 följande:
    Och om man är dålig på att formulera sig så får ingen påpeka det för då är det genast kränkande?
    Man kan ju uttrycka det som ?jag ser din trådstaft som otydligt, vad menar du med x och y?? Och inte som ?haha du är ju värdelös på att skriva inte undra på att det går illa för dig? eller ?ingen här kommer fatta vad du menar för ditt inlägg suger?.
  • Anonym (Hahss)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 15:15:39 följande:
    Varför skulle det vara fel att påpeka för någon som är dålig på att skriva att personen skriver dåligt? Är inte det bara att påpeka fakta?

Jag anser inte att man behöver bemöta människor som beter sig som rövhål mot andra med respekt och förståelse för då kan de lätt få för sig att det är fullt acceptabelt. 

Att befinna sig i livskris eller depression ger inte en rätten att bete sig som man vill mot andra, och beter man sig som en idiot så kommer man bli bemött som en sådan.

Se mitt svar innan i hur jag menade.

I det övriga håller jag helt enkelt inte med dig. Någon som mår dåligt kommer ofta vara en sämre version av sig själv. Medmänskligt bemötande då och inte millimeterrättvisa tror jag starkt på. 

Man kan också bemöta någon som beter sig rövigt med saklighet och lugn och inte genom att vara likadan tillbaka. Det är en skillnad på att backa och på att inte spegla personens beteende, utan istället hålla sig saklig. 

• Embla twopointoh
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-05 13:46:32 följande:
    Alltså, vill man bli arg och upprörd, ska man delta i diskussioner på Familjeliv, den saken är säker. Jag upprepar nu för andra gången, nej, det är ingen härskarteknik från MIN sida, jag vet väl från vilka bevekelsegrunder jag skriver något, eller är du jag? Finns du i min hjärna och kan se vad jag tänker? Hade jag velat använda härskartekniker hade jag gjort det, men nu är inte jag sådan.

Nu gjorde du mig så upprörd att jag tappade min smörgås med råa falukorvsskivor, ost, tomat och dressing på golvet, så att jag fick kladd på mina strumpor. och även på byxlinningen. Nu får jag ju tvätta pga dig.

Håll en sansad ton tack!
    Bara för att du tycker att du hade goda intentioner när du skrev det, betyder det inte att det inte var härskarteknik.  *Läs det jag skriver' är ett sätt att avfärda och trycka till andra, oavsett om du menade det så eller ej.

Istället för att bli arg på mig, kanske du ska ta till dig detta och inte använda dig av 'läs det jag skriver' något mer.
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 15:38:01 följande:

Se mitt svar innan i hur jag menade.

I det övriga håller jag helt enkelt inte med dig. Någon som mår dåligt kommer ofta vara en sämre version av sig själv. Medmänskligt bemötande då och inte millimeterrättvisa tror jag starkt på. 

Man kan också bemöta någon som beter sig rövigt med saklighet och lugn och inte genom att vara likadan tillbaka. Det är en skillnad på att backa och på att inte spegla personens beteende, utan istället hålla sig saklig. 

Man kan inte kräva medmänsklighet av andra när man själv inte kan visa det. Medmänsklighet bygger på att det är ömsesidigt. Ensidig medmänsklighet mot människor som själva inte är det är inget annat än naivitet.

Problemet med personer som beter sig rövaktigt är att de oftast har värderingar som matchar deras agerande och kommer givetvis själva inte vara sakliga och lugna men gärna kräva att andra ska vara det mot dem.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?