Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 13:48:54 följande:
Att raljera eller spetsa till är inte mobbing för att någon tar det så.
I ett sådant här forum är det på ett visst vis. Det kommer inte att förändras till exakt det forumet du vill ha och skulle trivas på. Hur många storebrorsinlägg du än skriver. Sök dig till ett forum som passar dig istället, det lider ju inte brist på dem.
Hela grejen med att gå in på McDonalds och klaga på att de inte grillar burgarna som på Big Burger istället för att gå just dit är ju generalknas.
P.S. Den fetaste av alla härskartekniker är att ideligen felaktigt påstå att alla andra använder sig av dem. D.S.
Något vanligt förekommande är nämligen att folk medvetet misstolkar det du skrivit och konfronterar dig med sin egen aktiva missuppfattning. "Du tycker alltså... etc."
Ja, då saknar de helt enkelt förståelse för det budskap jag syftade på när jag skrev. Då måste jag påpeka detta för att dennes sanning inte helt plötsligt ska häftas till mig. Klart ohederligt argumentationsfel med halmgubbar etc.
Jag sade inte heller att det är mobbing. Jag sade bara att resonemanget var likt en mobbares, att man lägger skulden på offret som inte 'tål lite skoj'. Det är det där med att jämföra inte är samma sak som att jämställa.
Man kan fortfarande diskutera varför det är på ett visst vis. Att säga 'gå någon annan stans om det inte passar' är även det ett försök att lägga ansvaret på dem som kritiserar.
Nej, det är inte härskarteknik att säga att andra ägnar sig åt detta, när man motiverar vad i andras inlägg är just härskarteknik. I denna tråd är det 'läs vad jag skriver' som jag påpekat är en sådan. Istället för att ge motargument till varför jag har fel, försöker du bara med whataboutism.
Jag håller med om att halmgubbar är ett oskick. Men, möjligheten finn ju att det är man själv som skrivit otydligt och därför kommer ens mening inte riktigt fram.Man behöver därför vara lite ödmjuk även där och inte automatiskt lägga all skuld på den som missförstått det man skrivit, för det är ett lika stort oskick det.