• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Fröken Allvar
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 18:25:03 följande:
    Fast det beror ju kanske på vad du sagt eller gjort?
    Det handlade om en tråd om kändisar. Då åt det inte en relevant kommentar "Och du har åkt fast på Dumpen hör jag"?  Det är förtal och OT. Den tråden blev raderad utan att jag informerades, liksom den tråd om kändisar som är kvar blev innan jag påtalade att den saknade personangrepp och kom tillbaka. Det enda tydliga personangrepp som tråden som raderades innehöll var förtalskommentaren om Dumpen. I övrigt var det en lång och jag hoppas för bägge givande diskussion mellan mig och en annan användare. Jag har kvar den i skärmdumpar, något jag rekommenderar att man tar ifall en diskussion är viktig för en. Även de riktigt risiga kommentarerna är bra att ha skärmdumpar på. 
  • Anonym (Nä)
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 18:22:40 följande:
    Varför skulle man ge sig om man inte håller med vad någon annan skriver?

Är det så du ser på diskussioner, det handlar inte om att argumentera för en åsikt utan nån slags tävling om vem som vinner?

Nu skrev jag ju inte så. Som vanligt. Jag menar att du aldrig slutar medvetet missuppfatta andra eller sända exakt samma budskap om och om igen i åratal.

Som en propagandaradio. 

• Anonym (Ja)

Ja, när jag själv mår dåligt av någon anledning, då märker jag att jag tenderar att vara mer otrevlig. 

Men eftersom jag vet om det hinner jag oftast hejda mig innan jag trycker på skicka. 

• Anonym (jasså)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:26:11 följande:
    Jag måste säga att dina inlägg är väldigt insiktsfulla överlag. Men nätet är mångas plats. Det är det som gör det så svårt. Jag skulle kunna gå över till att bara uttrycka mig som Embla föreslår, sakligt och utan känslor, men det skulle vara absurt i mina ämnesval, eftersom jag utgår ifrån mina egna erfarenheter. 

"Avsaknad av pengar leder till begränsade livsmöjligheter" . Jaha, det visste vi redan, kom med något nytt.

"Mobbning får människor att må dåligt. Här är en artikelserie om ämnet av några kunniga journalister på SvD" Okej, gäsp?

Jag avstod först från att läsa i den här tråden.Men sedan gick jag in och såg att människor antagit att det jag som startat den, och då känner jag att jag vill svara angående hur jag ser på det. 

Jag håller med om att skrikfest sällan blir bra. I den tråden som de utgår ifrån som trodde att jag startat tråden är det inte någon skrikfest. 

Jag har i den tråd man hänvisar till gjort som Embla menar att man "bör" och kopplat bakåt i diskussionen. Sedan är inte det inte alltid det lättaste för mig att förhålla mig lugn när angreppen haglar. Det som är sakligt ifrågasättande och handlar om sådant jag skrivit är lättare att bemöta. Men det finns de som maskerar sin kritik som saklighet så väl att de nog tror på det själva. Det leder inte till skrikfest men kan leda till väldigt långa diskussioner om ingenting.
    Inte förvånad över att du tycker hen är insiktsfull för du verkar dela personens känsloargumentation och saknar objektivitet (du utgår helt ifrån egna erfarenheter men verkar inte fundera över att andra kanske har andra erfarenheter)

"Mobbing får folk att må dåligt", men vem är mobbare och vem är offer? Är en person som själva mobbar andra offer bara för att personen påstår det?

"det är inte alltid lätt att hålla mig lugn när angreppen haglar"... betyder det att du då uttryck dig lika illa som de som du påstår angripit dig? Och vem av er var det då som startade angreppen, du eller dem? Var det faktiska angrepp eller höll de bara inte med dig?

"Men det finns de som maskerar sin kritik med saklighet".. du tycker alltså inte att kritik får förekomma i trådar? Och vad är det som säger att kritik inte kan vara saklig?
  • Anonym (Förståelse)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 18:18:53 följande:
    Underskatta inte den  här personen. Han har sänt på samma sätt i åratal och ger sig aldrig.
    Min tanke är ändå att är man en diskussionsmänniska så gillar man att bolla olika åsikter och tankar. Det bör väl vara en anledning till att man uppehåller sig på diskussionsforum?

Men vissa verkar se forumet som en plattform där de kan söndra och härska.

• Anonym (Förståelse)
    Anonym (Ja) skrev 2023-04-05 18:41:09 följande:

Ja, när jag själv mår dåligt av någon anledning, då märker jag att jag tenderar att vara mer otrevlig. 

Men eftersom jag vet om det hinner jag oftast hejda mig innan jag trycker på skicka. 

Att tänka efter 2 ggr och försöka förstå vad skribenten menade, är något jag också försökt lära mig successivt, oavsett dagsform. Då minskar risken att man skriver något galet som man känner sig tvungen att försvara sen.

• Anonym (Hahss)
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-05 18:10:18 följande:

Fast nu tillför du ju saker. Nu förutsätter du att man ska veta att den som skriver elakt och utåtagerande skulle vara deprimerad? På ett dubbelanonymt forum? 

Och fortfarande ger ju inte depressionen förmånen att bete sig illa på nätet. Då är det inte "inhumant"? 

Vill du säga att du är deprimerad och att jag ska vara lite gulligare? Eller tänker du att så snart någon anonymt beter sig som en skitstövel mot mig ska jag bemöta det med rosor för att det finns en möjlighet att denne är deprimerad och då blir det inhumant att svara med samma mynt. 

Själv tänker jag tvärtom faktiskt. Om jag var deprimerad, hemmabunden och hyperkänslig för intryck skulle jag nog inte gå in på ett forum och fäkta omkring mig. 

Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.

Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande. 

I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression. 

Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.
  • Fröken Allvar
    Anonym (jasså) skrev 2023-04-05 18:44:24 följande:
    Inte förvånad över att du tycker hen är insiktsfull för du verkar dela personens känsloargumentation och saknar objektivitet (du utgår helt ifrån egna erfarenheter men verkar inte fundera över att andra kanske har andra erfarenheter)

"Mobbing får folk att må dåligt", men vem är mobbare och vem är offer? Är en person som själva mobbar andra offer bara för att personen påstår det?

"det är inte alltid lätt att hålla mig lugn när angreppen haglar"... betyder det att du då uttryck dig lika illa som de som du påstår angripit dig? Och vem av er var det då som startade angreppen, du eller dem? Var det faktiska angrepp eller höll de bara inte med dig?

"Men det finns de som maskerar sin kritik med saklighet".. du tycker alltså inte att kritik får förekomma i trådar? Och vad är det som säger att kritik inte kan vara saklig?
    Vem som är förövare och vem som är offer är en tolkningsfråga som lett till många gladiatorspel på forumet. 

Jag har ibland uttryckt mig lika illa. Jag tror därför att Embla kan ha syftat på mig i ett av sina inlägg, bl a detta som gjorde att jag vill ge mig själv röst i tråden, men hon får själv bekräfta, dementera eller ignorera efter behag.

Angrepp på mig kan du läsa i flera av de trådar som jag startat under mitt nick. Jag anmälde inte i början utan försvarade mig med samma mynt. Sedan började jag anmäla. Men jag har slutat anmäla eftersom jag får kopior på de vidriga inläggen i min mail och det vill jag inte ha. När de inte håller med mig kan jag ofta diskutera, om det sker utan härskartekniker. Ibland svarar jag med härskartekniker. Om man då går in i tråden och inte orkar läsa hela så förstår jag att man utan sammanhanget har svårt att förstå hur och varför det gick snett. 

Kritik kan vara saklig, och saklighet förrädisk. 
  • Anonym (jasså)
    Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 19:00:23 följande:
    Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.

Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande. 

I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression. 

Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.
    Fast frågan är ju inte om man är eller inte är deprimerad, frågan är om det ger en rätt att bete sig illa mot andra?
  • Anonym (Hahss)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:26:11 följande:
    Jag måste säga att dina inlägg är väldigt insiktsfulla överlag. Men nätet är mångas plats. Det är det som gör det så svårt. Jag skulle kunna gå över till att bara uttrycka mig som Embla föreslår, sakligt och utan känslor, men det skulle vara absurt i mina ämnesval, eftersom jag utgår ifrån mina egna erfarenheter. 

"Avsaknad av pengar leder till begränsade livsmöjligheter" . Jaha, det visste vi redan, kom med något nytt.

"Mobbning får människor att må dåligt. Här är en artikelserie om ämnet av några kunniga journalister på SvD" Okej, gäsp?

Jag avstod först från att läsa i den här tråden.Men sedan gick jag in och såg att människor antagit att det jag som startat den, och då känner jag att jag vill svara angående hur jag ser på det. 

Jag håller med om att skrikfest sällan blir bra. I den tråden som de utgår ifrån som trodde att jag startat tråden är det inte någon skrikfest. 

Jag har i den tråd man hänvisar till gjort som Embla menar att man "bör" och kopplat bakåt i diskussionen. Sedan är inte det inte alltid det lättaste för mig att förhålla mig lugn när angreppen haglar. Det som är sakligt ifrågasättande och handlar om sådant jag skrivit är lättare att bemöta. Men det finns de som maskerar sin kritik som saklighet så väl att de nog tror på det själva. Det leder inte till skrikfest men kan leda till väldigt långa diskussioner om ingenting.
    Ja, jag håller med dig, också - det är svårt att helt lyfta bort känslor ur ett argumenterande eftersom det är människor och inte robotar som talas vid och vi är kännande varelser (och inte Vulcans från Star Trek). 
    Tror att få klarar det helt, hela tiden. Däremot kan man ju tänka på att ord uttalade inte går att helt ta tillbaka, har man sårat någon är skadan gjord.
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?