Fröken Allvar skrev 2023-04-05 18:26:11 följande:
Jag måste säga att dina inlägg är väldigt insiktsfulla överlag. Men nätet är mångas plats. Det är det som gör det så svårt. Jag skulle kunna gå över till att bara uttrycka mig som Embla föreslår, sakligt och utan känslor, men det skulle vara absurt i mina ämnesval, eftersom jag utgår ifrån mina egna erfarenheter.
"Avsaknad av pengar leder till begränsade livsmöjligheter" . Jaha, det visste vi redan, kom med något nytt.
"Mobbning får människor att må dåligt. Här är en artikelserie om ämnet av några kunniga journalister på SvD" Okej, gäsp?
Jag avstod först från att läsa i den här tråden.Men sedan gick jag in och såg att människor antagit att det jag som startat den, och då känner jag att jag vill svara angående hur jag ser på det.
Jag håller med om att skrikfest sällan blir bra. I den tråden som de utgår ifrån som trodde att jag startat tråden är det inte någon skrikfest.
Jag har i den tråd man hänvisar till gjort som Embla menar att man "bör" och kopplat bakåt i diskussionen. Sedan är inte det inte alltid det lättaste för mig att förhålla mig lugn när angreppen haglar. Det som är sakligt ifrågasättande och handlar om sådant jag skrivit är lättare att bemöta. Men det finns de som maskerar sin kritik som saklighet så väl att de nog tror på det själva. Det leder inte till skrikfest men kan leda till väldigt långa diskussioner om ingenting.
Inte förvånad över att du tycker hen är insiktsfull för du verkar dela personens känsloargumentation och saknar objektivitet (du utgår helt ifrån egna erfarenheter men verkar inte fundera över att andra kanske har andra erfarenheter)
"Mobbing får folk att må dåligt", men vem är mobbare och vem är offer? Är en person som själva mobbar andra offer bara för att personen påstår det?
"det är inte alltid lätt att hålla mig lugn när angreppen haglar"... betyder det att du då uttryck dig lika illa som de som du påstår angripit dig? Och vem av er var det då som startade angreppen, du eller dem? Var det faktiska angrepp eller höll de bara inte med dig?
"Men det finns de som maskerar sin kritik med saklighet".. du tycker alltså inte att kritik får förekomma i trådar? Och vad är det som säger att kritik inte kan vara saklig?