• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Fröken Allvar
    Anonym (Förståelse) skrev 2023-04-06 09:03:03 följande:
    Ja, det finns många här som tycker de är "goda", men visar sina rätta sidor när de svarar en person de av någon anledning inte gillar. Jag försvarade med Kaffedraken, och fick då en hel skock kvinnor på mig som försökte ursäkta sina beteenden mot honom genom att hävda att KD gör si och så och det finns anledningar till varför han är så illa omtyckt. Så mycket som jag sett har KD:s trådstarter inte varit direkt elaka utan mest konstateranden över hur han upplever kvinnor och deras åldersfascism mot män över 40, varpå de elaka och nedvärderande kommentarerna från vissa kvinnor inte låter vänta på sig.

Det är bland annat behandlingen av KD och andra ensamma olyckliga män som jag reagerat på och en av anledningarna till min trådstart.
    Jag är glad över att Kaffedraken tycks ha kommit på bättre tankar och lämnat mobbarna som älskar honom så för hans trådar. Jag hoppas att Kaffedraken mött någon som förstår honom och möter våren med kärlek. Man kan alltid drömma, och jag har stora drömmar för den goda Kaffedraken som alla rävar har en stark relation till. 
  • Fröken Allvar
    Ja, det finns många här som tycker de är "goda", men visar sina rätta sidor när de svarar en person de av någon anledning inte gillar. Jag försvarade med Kaffedraken, och fick då en hel skock kvinnor på mig som försökte ursäkta sina beteenden mot honom genom att hävda att KD gör si och så och det finns anledningar till varför han är så illa omtyckt. Så mycket som jag sett har KD:s trådstarter inte varit direkt elaka utan mest konstateranden över hur han upplever kvinnor och deras åldersfascism mot män över 40, varpå de elaka och nedvärderande kommentarerna från vissa kvinnor inte låter vänta på sig.

Det är bland annat behandlingen av KD och andra ensamma olyckliga män som jag reagerat på och en av anledningarna till min trådstart.
    Det är väl klart att man får ett horn i sidan till vissa som behandlar en illa och då inte själv ser någon anledning att visa dem förståelse i längden. Kaffedraken var egentligen mycket mer förlåtande än andra. En gång skrev han i en annan sådan här tråd att han nästan saknade dem som brukade komma in och häckla honom. Jag hoppas verkligen att Kaffedraken har det bättre där han är nu. 
  • Core

Ok ,  ? ta i beaktning ? 

Jag räknar med hårt motstånd om jag har en kontroversiell åsikt, så visst behandlar jag andra som jag själv väntas bli behandlad 

Vissa måste man mentalt sett vingklippa för att få ned dem på jorden

• Linnie

Bara läst ts.

Känner inte själv att jag har ett behov av att trycka ner andra. Men gissar att mina försök att vara rolig inte alltid faller andra i smaken.

Men är egentligen omöjligt att veta själv. Det vet nog ni andra bäst om ni uppfattar mej som någon som försöker trycka ner andra. Isf vill jag gärna veta det så jag kan försöka ändra på det.
    Kommer väl inte att trippa på tå, men vill gärna veta isf för är inte med mening.

• Linnie
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 10:10:29 följande:
    Det är väl klart att man får ett horn i sidan till vissa som behandlar en illa och då inte själv ser någon anledning att visa dem förståelse i längden. Kaffedraken var egentligen mycket mer förlåtande än andra. En gång skrev han i en annan sådan här tråd att han nästan saknade dem som brukade komma in och häckla honom. Jag hoppas verkligen att Kaffedraken har det bättre där han är nu. 
    Är Kaffedraken borta?!

Inte varit superaktiv på sistone, är lite utav en familjelivsperiodare. Skriver ju anonymt ibland också. Annars är det allt för stor risk att jag råkar outa mej själv då jag har svårt att hålla en viss nivå av integritet och att inte avslöja för mycket personligt.
    Ändå får jag ibland själv känslan av att mina anonyma inlägg bara lyser Linnie för dem som är duktiga på skrifttolkning. Kanske bara är i mitt huvud?

Visst kan Kaffedraken vara tröttsam ibland. Men han är ju ändå en stark fl-profil och hade varit tråkigt om han försvunnit helt från forumet.
  • Fröken Allvar
    Linnie skrev 2023-04-06 22:56:42 följande:
    Är Kaffedraken borta?!

Inte varit superaktiv på sistone, är lite utav en familjelivsperiodare. Skriver ju anonymt ibland också. Annars är det allt för stor risk att jag råkar outa mej själv då jag har svårt att hålla en viss nivå av integritet och att inte avslöja för mycket personligt.
    Ändå får jag ibland själv känslan av att mina anonyma inlägg bara lyser Linnie för dem som är duktiga på skrifttolkning. Kanske bara är i mitt huvud?

Visst kan Kaffedraken vara tröttsam ibland. Men han är ju ändå en stark fl-profil och hade varit tråkigt om han försvunnit helt från forumet.
    Även om delvis OT: Jag har inte sett trådar från Kaffedraken på uppskattningsvis ett par veckor. Jag hoppas att han är kär och galen, eller åtminstone i en intensiv mailväxling med en öm och förstående kvinna. 

För mig lyser inte några anonyma inlägg Linnie. Å andra sidan har jag ingen tydlig bild av dig utöver allmänvänlig. Jag passar på att tacka dig för ditt stöd i min husdröm, även om det är OT. 
  • Anonym (Nej)

Hur vet du att det är samma person? Jag har till exempel påpekat för dig någon gång att du inte bara är snäll direkt, så jag är ju skyldig till en av dina punkter. Så har svårt att tro att det är en och samma person.
  • Anonym (Nej)

Menade att citera Fröken Allvar som hade svarat på ditt inlägg, det var inte till dig. Sorry!
  • Fröken Allvar

För mig är det självklart att ingen enbart är snäll. Bevekelsegrunderna för när man tillfälligt upphör i vänlighet eller tillfälligt skjuts ut ur sitt eget rövhål varierar. Att antyda saker utan att kunna ge exempel på var man hämtar sin information är ryktesspridning. 

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-06 23:26:24 följande:

För mig är det självklart att ingen enbart är snäll. Bevekelsegrunderna för när man tillfälligt upphör i vänlighet eller tillfälligt skjuts ut ur sitt eget rövhål varierar. Att antyda saker utan att kunna ge exempel på var man hämtar sin information är ryktesspridning. 

Ingen är enbart snäll, inte jag heller. Mycket beror på dagsform och hur ens dag varit/ är eller hur ens liv tillfälligt ser ut. Själv lackar jag ur när någon jag bemöter vänligt och respektfullt bara fortsätter vada nedlåtande och otrevlig. Då är det svårt att hålla den snälla linjen. Har jag då innan jag skriver även råkat ut för någon otrevlig typ på stan spär det ju på.

Finns flera här på forumet som har uppfattningen om sig själva som goda och snälla människor, men deltar de i en tråd med en medlem de av en eller flera anledningar inte gillar, då är de ofta allt annat än goda och snälla.

Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?