• Anonym (Förståelse)

Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?

Jag ser ofta sådana tendenser här på forumet. Därför tycker jag att frågan är befogad. Mår du bättre när du får nedklassa eller trycka ner en annan skribent som inte delar dina uppfattningar?

Varför finns ofta ett behov hos vissa av att ibland vara direkt elaka, när meningsmotståndaren bemöter dig med respekt?

Är det inte bättre att vi är konstruktiva och försöker hjälpa och stötta varandra? "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" är väl ändå inte så svårt att ta i beaktning?

• Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?
  • Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 06:51:32 följande:

Jag känner att jag behöver länka till tråden vi refererar till för att det ska vara möjligt för utomstående att göra en bedömning av sanningshalten i några påståenden om mig ovan. 

www.familjeliv.se/forum/thread/82335327-okej-jag-fattar-du-hade-inte-kompisar-i-skolan

Om man vill fortsätta att diskutera den tråden eller det jag ville diskutera i tråden gör man det lämpligast i den tråden, och inte här. Här handlar det om ifall man har behov av att trycka ner andra. 

Det finns inga utomstående i den här tråden. Den här tråden handlar inte om dig som person. Det blir konstigt att klippa in en annan tråd som handlar om dig då och försöka få även den här tråden och dess diskussion dit? 

Det är som spam, förutom att du länkar till dig själv istället för porr eller spelreklam. 

Ingen får gå vidare för att du vältrar dig i och ältar det du anser oförrätter. Det är nog ingen som har insikt i alla trådar du deltar i och korshänvisning blir helt vimsig och onödig. Det är ingen som hoppar runt efter dina hänvisningar och läser i andra trådar. Och i grund är det ingen som bryr sig. 

• Freddie K

TS: Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Anonym (Elva) skrev 2023-04-07 12:38:43 följande:
    Det är ju du själv som klagar att du är här, att du borde lämna stänga ner ditt konto, att du ska ta en paus,ta en paus över påsk mm för att få uppmärksamhet. Det växlar ständigt och alla skall följa med i ditt drama.

Var i oktober ett dyl du skrev att du skulle på dejt. Visst man kan dejta och ha sambo men det låter rätt konstigt. Ingenting du skriver stämmer överens. 
    Och som sagt jag har läst mailkonversationer vad du skrivit till män härinne. 
    Har du läst mina mailkonversationer? Hur går det till? Det låter obehagligt att man kan läsa andras mail här, men bra att veta. Jag ska skriva till Familjeliv och fråga om detta för det visste inte jag. Jag brukar skriva till männen att jag inte söker något annat än en vän, men de har sökt sex eller någon att prata separation och skilsmässa med i ett par fall. Ja, det stämmer att jag velat stänga mitt konto när människor har varit elaka. Jag har inte bett någon att följa med i mitt drama. En dejt i oktober, vad kan det ha varit? Jag måste ha menat träffa någon vän. 
  • Fröken Allvar

Det är svårt att ta paus när jag får försöka försvara mig men nu måste jag gå och göra annat. Återkommer ev. 

• Anonym (Förståelse)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 12:33:57 följande:
    Tack. Ja säkert. Jag menar inte att göra det, men jag ska tänka på att inte skriva saker om mig själv. 
    Du kan väl skriva om dig själv om du vill? Du är minst lika viktig som alla andra på forumet.

• Anonym (Nä)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-07 13:17:05 följande:

Det är svårt att ta paus när jag får försöka försvara mig men nu måste jag gå och göra annat. Återkommer ev. 

Är det inte bättre att ägna tiden till att reflektera över varför du känner att du måste "försvara" ditt beteende? 

Är du inte lite för gammal för att hävda att ditt eget beteende beror på hur alla andra bemöter dig? 

• Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 13:55:45 följande:

Är det inte bättre att ägna tiden till att reflektera över varför du känner att du måste "försvara" ditt beteende? 

Är du inte lite för gammal för att hävda att ditt eget beteende beror på hur alla andra bemöter dig? 

Jag har en fråga och jag är varken för eller emot det ni diskuterar, men beror ens beteende inte lite på hur folk bemöter en? Jag menar, man kan ju inte alltid gå runt och vara glad, även om folk är taskiga mot en, så lite beror det väl på hur folk bemöter en? Man vill ju inte vara glad och snäll mot en som är taskig.
  • Anonym (Nä)
    Freddie K skrev 2023-04-07 14:01:43 följande:
    Jag har en fråga och jag är varken för eller emot det ni diskuterar, men beror ens beteende inte lite på hur folk bemöter en? Jag menar, man kan ju inte alltid gå runt och vara glad, även om folk är taskiga mot en, så lite beror det väl på hur folk bemöter en? Man vill ju inte vara glad och snäll mot en som är taskig.

Tycker du att det handlar om att vara glad och snäll i det här?

Personen fördömer ett visst beteende. Men gör likadant själv. Och istället för att fundera över det och ta ansvar för ett beteende skyller denne på hur andra betett sig. Och om man ska vara petig bygger det dessutom på en en känsla av att bli illa bemött i stunden som man anser ger en själv rätten till att eskalera något. 
    I.e. någon ifrågasätter mitt resonemang, då får jag kalla andra skitstövlar och anmäla inlägg, även fast jag tycker att det beteendet är dåligt. 

Det är ju hela iden här. Att man ska fundera över vilket budskap man sänder. Men inte hur man tar emot. Och de motsägelser som uttalas. Till exempel att om man är deprimerad får man vara svinig, men alla andra ska fundera över om de då ska påtala det för den deprimerade eftersom denne kanske tar illa vid sig? Men kom igen, det resonemanget hör hemma hos en navelskådande treåring, på sin höjd. 

Är man inte mogen för något och ändå gör det medvetna valet att göra det är det ens eget ansvar, endast denne som kan ändra sitt eget beteende. Men samma personer kämpar sig trötta genom att försöka få omgivningen att anpassa sig till var de är istället för tvärtom. 
    Enklare val finns knappast än vilket forum man väljer att besöka och vika ut sig i? 

Det är så basalt som att frihet bygger på ansvar och med rättigheter följer skyldigheter. Jag är väl naiv när jag tror att vuxna människor insett detta?

• Fröken Allvar

Jag trodde inte att folk kunde läsa anonyma inlägg och ens mail. Det har förändrat saker. Tur att jag inte berättat mer. Hoppas folk slutar berätta saker för forumet efter att ha fått veta att några användare läser andras privata mail. 

B
  • Freddie K
    Anonym (Nä) skrev 2023-04-07 14:55:25 följande:

Tycker du att det handlar om att vara glad och snäll i det här?

Personen fördömer ett visst beteende. Men gör likadant själv. Och istället för att fundera över det och ta ansvar för ett beteende skyller denne på hur andra betett sig. Och om man ska vara petig bygger det dessutom på en en känsla av att bli illa bemött i stunden som man anser ger en själv rätten till att eskalera något. 
    I.e. någon ifrågasätter mitt resonemang, då får jag kalla andra skitstövlar och anmäla inlägg, även fast jag tycker att det beteendet är dåligt. 

Det är ju hela iden här. Att man ska fundera över vilket budskap man sänder. Men inte hur man tar emot. Och de motsägelser som uttalas. Till exempel att om man är deprimerad får man vara svinig, men alla andra ska fundera över om de då ska påtala det för den deprimerade eftersom denne kanske tar illa vid sig? Men kom igen, det resonemanget hör hemma hos en navelskådande treåring, på sin höjd. 

Är man inte mogen för något och ändå gör det medvetna valet att göra det är det ens eget ansvar, endast denne som kan ändra sitt eget beteende. Men samma personer kämpar sig trötta genom att försöka få omgivningen att anpassa sig till var de är istället för tvärtom. 
    Enklare val finns knappast än vilket forum man väljer att besöka och vika ut sig i? 

Det är så basalt som att frihet bygger på ansvar och med rättigheter följer skyldigheter. Jag är väl naiv när jag tror att vuxna människor insett detta?

Nej, det tycker jag inte. Jag menade bara att om man blir på dåligt humör, vilket man har rätt till att bli så kan det bero på att någon beter sig illa mot en. Jag menar inte att man ska skylla ifrån sig.

Vuxna kan vara mer barnsliga än barn och att tro att bara för att man är vuxen så är man så rättfärdig och så, ja, det kan tolkas som lite naivt. 
Svar på tråden Har du ett behov av att trycka ner andra för att känna dig bättre själv?