Anonym (Hahss) skrev 2023-04-05 19:00:23 följande:
Du är inte deprimerad så att gissa hur du tänker i det mentala tillståndet går inte.
Nej, jag är inte deprimerad men har gått igenom en depression tidigare i livet. Jag blev tungsint och ältande och inte så inkännande.
I många trådar här skriver folk också att de inte mår bra, och ger uttryck för depression.
Sen kan jag väl igrågasätta , personligen, vad man på ett dubbelanonymt forum har att vinna på stt skälla tillbaka på nån som beter sig illa? Det känns ju lönlöst, om något.
Finemang. Du talar alltså om för mig vilket mentalt tillstånd jag befinner mig i? Jag vet mycket väl vad en depression kan ställa till med. Men jag anser inte att det ger någon rätten att bete sig som ett själviskt svin på nätet.
Frågan är fortfarande om man då får frikort att bete sig illa? Och om folk ska hålla igen med repressalier för att den anonyme kanske är deprimerad eller funktionsnedsatt eller har svårt med språket?
Ligger det något i uttrycket "om man ger sig in i leken"? Ska man verkligen hoppa på andra på nätet för att man mår dåligt? Vad tror man att konsekvensen då blir? Man förväntar sig trevligt bemötande trots att man inte bjuder på det själv? Hur vet man då att motparten inte är deprimerad i första läget? Etc.
Visst är det fint med lite empati och finkänslighet, men det kommer alltid bli fel om man sätter ribban vid lägsta gemensamma nämnare.
Som policy på vissa skolor: Ingen får ta med sig frukt då det kan finnas föräldrar som inte skickar med frukt. Man kan inte lösa det genom att de föräldrar som kan skickar med extra frukt, för att det blir att peka ut och kränka dem som inte gör det. Konsekvensen blir hungriga elever utan energi att lära, kanske endast på grund av hypotesen att någon förälder inte kan eller vill. Omsorgen och själva syftet med skolan och friska barn sätts sekunda för att någon hypotetiskt inte ska känna sig kränkt eller utanför.