• Anonym (Äcklad)

Sambo tafsar privat & offentligt

Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

• Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 22:39:31 följande:

Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:34:28 följande:
    Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
    Vi ser problemet väldigt olika.

I en relation ska det finnas respekt och möjligheten att få säga nej...om ena parten inte har respekt för den andre så är det ju detta som är problemet i relationen...inte det faktum att den andra vill få bli respekterad och få ha sina gränser.

Och bara för att klargöra, anser du på riktigt att oönskade hårdhänta nyp mot de privata delarna (tänk dina egna om det gör det enklare att mentalisera) som gör riktigt ont och känns obehagligt är något som man måste stå ut med i en relation?

Om du blir utsatt för detta och tror att det är normalt behöver du kanske också stöd.
    För det klassas enligt lagen som våld.
  • Anonym (Narcoffer)

Min man blev också tio gånger värre när vi fick barn. Han var svartsjuk på barnet och svartsjuk på mig. Arg på mig för att babyn hellre ville vara hos mig (jag ammade plus att jag behandlade babyn mjukt och försiktigt medan min man försökte busa - med en pytteliten baby!) och för att jag sade nej till sex efter förlossningen. Arg på babyn för att den "lade beslag" på mig och tog all min uppmärksamhet.
    Min man började smyga sig på mig och köra in handen i BH:n eller mellan benen på mig. Om jag blev arg, så kallade han mig tråkig och överkänslig.

Jag trodde det där var ett normalt manligt beteende, så jag försökte hitta sätt att hantera det. Gör inte som jag! På något sätt vänjer man sig även vid den sortens övergrepp, så han flyttade gränserna lite i taget när åren gick. Jag stannade, för vi hade ju barn tillsammans, och barn behöver sin pappa väl? Nej, inte den pappan. En man som dagligen begår övergrepp på sin fru, är inte en bra människa. När jag till slut förstod hur dåligt barnen mådde av pappans utbrott och respektlösa beteende även mot dem, då lämnade jag honom. Många år för sent!

• Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 22:56:24 följande:
    Vi ser problemet väldigt olika. I en relation ska det finnas respekt och möjligheten att få säga nej...om ena parten inte har respekt för den andre så är det ju detta som är problemet i relationen...inte det faktum att den andra vill få bli respekterad och få ha sina gränser. Och bara för att klargöra, anser du på riktigt att oönskade hårdhänta nyp mot de privata delarna (tänk dina egna om det gör det enklare att mentalisera) som gör riktigt ont och känns obehagligt är något som man måste stå ut med i en relation? Om du blir utsatt för detta och tror att det är normalt behöver du kanske också stöd. För det klassas enligt lagen som våld.

Jag vet inte vad det är du fäktar emot, jag säger ju att tycker man att ens partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar.
  • Anonym (Linn)

Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
    Du tänker att TS bör "lösa problemet" genom att tänka positivt?

Han nyper och klämmer hårdhänt. Gärna ute i det offentliga eller precis när släktingar tittar åt andra hållet.  Det gör ont och hon gillar inte det alls. 
    Men det är hon som gör mest fel enligt dig? För hon reagerar negativt på hans behandling av henne. Hon känner inte tillräckligt starkt för honom för då borde hon bli glad och kuttra förälskat när han snabbt grabbar tag om hennes underliv och trycker till bakom hennes mammas rygg. 

Intressant vinkel. En väldigt manlig vinkel. 
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 23:02:32 följande:

Jag vet inte vad det är du fäktar emot, jag säger ju att tycker man att ens partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar.
    Det är vinklingen var du tycker problemet och det osunda verkar ligga som jag har problem med.

I en sund relation lyssnar man på varandra när den andre säger nej. I en sund relation har man möjlighet att få säga nej.

Det osunda i denna relationen är INTE att TS tycker att hennes sambo tafsar, det är att sambon tar på henne på ett sätt som hon inte vill och fortsätter trots att hon säger nej.

Uppfattar du inte skillnaden i var du lägger ansvaret kontra var jag och flera andra lägger ansvaret?
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-19 23:05:38 följande:
    Du tänker att TS bör "lösa problemet" genom att tänka positivt? Han nyper och klämmer hårdhänt. Gärna ute i det offentliga eller precis när släktingar tittar åt andra hållet.  Det gör ont och hon gillar inte det alls.  Men det är hon som gör mest fel enligt dig? För hon reagerar negativt på hans behandling av henne. Hon känner inte tillräckligt starkt för honom för då borde hon bli glad och kuttra förälskat när han snabbt grabbar tag om hennes underliv och trycker till bakom hennes mammas rygg.  Intressant vinkel. En väldigt manlig vinkel. 

Nä nu läser du in väldigt mycket som jag inte ens skrev. Läs om och läs rätt.
  • Tom Araya

Generellt sett skulle jag håla med dig.
    För mig är det otänkbart med ett förhållande där fysisk närhet och kroppskontakt, som att kramas, kyssas, smekas, masseras o.dyl. inte är välkommet.

Nu vet jag inte exakt hur TS och hennes sambo förhållande är och har varit på den biten, så jag kan inte uttala mig där...
    Men jag får ändå intrycket av att det gått överstyr, inte minst vad det gäller hårdhänthet. Sedan så anser jag också att man respekterar vad ens partner vill och inte vill, om man älskar och respekterar henne.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 23:13:17 följande:
    Det är vinklingen var du tycker problemet och det osunda verkar ligga som jag har problem med. I en sund relation lyssnar man på varandra när den andre säger nej. I en sund relation har man möjlighet att få säga nej. Det osunda i denna relationen är INTE att TS tycker att hennes sambo tafsar, det är att sambon tar på henne på ett sätt som hon inte vill och fortsätter trots att hon säger nej. Uppfattar du inte skillnaden i var du lägger ansvaret kontra var jag och flera andra lägger ansvaret?

Det är ju det jag skriver också. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar. Det finns de som kan säga det med glimten i ögat förstås men det är ju inte så i detta fallet.
  • Anonym (A)

Så sant
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-19 23:25:10 följande:

Det är ju det jag skriver också. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar. Det finns de som kan säga det med glimten i ögat förstås men det är ju inte så i detta fallet.
    Precis. Synd att hennes kille gjort relationen osund och icke fungerande. 
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt