• Anonym (Linn)

Sambo tafsar privat & offentligt

Det här är verkligen inte ok. Det är respektlöst så det sjunger om det. 

När han tafsar nästa gång så slår du undan hans hand med kraft. Du tittar honom i ögonen och säger med lugn och bestämd röst: Det där var sista gången du tafsade på mig mot min vilja.
    Han kommer att försöka skratta bort det, vifta undan vad du säger och förminska det med: kan du inte ta ett skämt eller höhö.
    Då upprepar du med lugn och bestämd röst: Det där var sista gången. 

Han kommer säkert även använda argument som att du är ju hans tjej, han känner attraktion till dig och få det till att det är ditt fel som inte gillar att han rör dig. 
    Det handlar inte alls om det. Det handlar om att han är totalt respektlös och kör över dina gränser gång på gång. Det kan döda de starkaste känslor. 

Att han avancerat till att göra det bland folk visar att det inte räcker för honom längre att hålla på hemma, han måste få en större kick och gör det nu där ni kan bli upptäckta. 

• Anonym (Linn)
    Friger skrev 2022-07-18 09:00:10 följande:

Är han inte sexuellt frustrerad av någon anledning då?

Om det är något som kommit nyligen och han inte alltid varit sådan menar jag...

Gå till polisen för att ens äkta hälft tafsar på en? Njä... Jag skulle inte göra det i vart fall. Tror myndigheten skulle bli översållad med: Ärekränkning, ofredande och sexbrott av allehanda sorter då. Personligen har jag en mycket högre tröskel för mina kära än om en okänd hade gjort samma sak. Den närstående ska ha gjort något väldigt påtagligt innan jag skulle göra en sådan sak.

Ditt tankesätt är mycket vanligt. Man kan liksom inte likställa sin partner med någon som kränker. Eller till och med någon som våldtar.
    Man älskar ju denne. Man står ut en tid. Sen börjar man att säga ifrån. Man ursäktar partnern med att denne var trött, ur form, det var man själv som inte var tydlig. 
    Man hoppas, hoppas på förbättring. Att det ska bli bättre. Man bor ju ihop och har kanske barn. Ska man bryta upp en familj för att hen knuffat och skrikit några gånger? För att hen tafsar på en mellan benen framför ens släktingar? För att hen fortsatt ha sex fast man sagt nej?

Det går liksom inte in i huvudet att ens partner kränker, misshandlar eller till och med faktiskt våldtar. Att anmäla till polisen är ett oerhört steg. Det är en enorm tröskel att gå över fast man kanske ligger sönderslagen på sjukhus och de runtomkring skriker Anmäl! 
  • Anonym (Linn)
    gemig skrev 2022-07-18 15:43:38 följande:

Javisst du eller hur sötnos!

Eller också är det hennes bröst som har blivit känsligare efter födseln.. O killen är precis lika kär och tar på henne lika mycket som han gjort enda sedan första dagen?..

Det är ju det där jag menar att i så fall är det ju dags för henne o hoppa in och berätta för honom hur det är hon vill att han ska ta i 'na.. 

Hon har ju gjort det? Hon beskriver att hon bett honom att sluta många gånger. 

Men han slutar inte, han tar det istället steget längre och börjar tafsa/klämma till när de är ute bland folk eller runt släktingar. Passar på precis när någon vänder bort huvudet så det är på gränsen hela tiden att det blir upptäckt vad han gör.

Du säger att TS kanske har ADHD, hon kanske är full med hormoner, hon kanske gillat det förr, hon har inte varit tydlig, hon måste lära honom osv.

Du som har livlig fantasi: vad ska vi isåfall tro om mannen? 
    Jag tycker att han verkar se henne som en ägodel, ett instrument att använda för att få kickar. Han går igång på att hon inte vill. Att det gör lite ont. 
    Sen efter ett tag är det inte lika spännande längre, då går han ett steg till och börjar göra det när de är bland andra. Han får en kick av att göra något förbjudet och sexuellt framför andra, att kunna bli upptäckt när som helst hetsar upp. 
  • Anonym (Linn)
    Friger skrev 2022-07-18 09:43:31 följande:
    Lät inte som TS blivit våldtagen, misshandlad eller inlagd på sjukhus.

Jag ska ge dig en hundring så kan du snacka upp den till en miljard. Givetvis ska man anmäla sådant jag nämner och andra allvarliga saker.

Men ska polisen utreda allt ned till minsta förolämpning makar emellan så behöver nog varannan medborgare i landet jobba inom polismyndigheten.
    Mitt inlägg gick dig totalt förbi ser jag.

Jag pratade allmänt om hur svårt det är att se att ens partner faktiskt inte lyssnar/kränker/tar sig friheter/begår sexuella övergrepp eller vad det nu kan vara.
    Jag menade inte att just TS blir våldtagen eller inlagd på sjukhus...

Blir man överfallen i parken av en okänd som försöker att slita av en kläderna så är det solklart att man blivit utsatt för ett våldtäktsförsök. 
    Men om det är ens sambo som inte lyssnar när man säger nej jag vill inte utan tjatar, försöker upprepade gånger att ta av en kläderna, trycker upp kvinnan mot väggen eller in i ett hörn, tvingar in handen under kläderna så ses det som jobbigt och kränkande - men våldtäktsförsök, nej det går inte att säga. Det är ju ens sambo. Man förmildrar det och ursäktar. 

Vi ser det gång på gång i denna tråd: TS har nog inte varit tydlig. TS har säkert inte sagt ifrån så han förstår. TS måste lära honom hur man gör. TS har säkert gillat det förut men nu plötsligt tycker hon inte om det längre och den stackars mannen hänger inte med i svängarna. TS har en diagnos. TS är säkert hormonell. Män tror att kvinnor gillar det så även om TS ber honom att sluta och visar att det gör ont så kan inte mannen ändra sig för "kvinnor gillar ju sånt". Osv.
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-19 21:41:25 följande:

Kan man självklar om man vill dra ner relationen på riktig bottennivå och det kommer knappast att hända något konstruktivt av det. Rent slöseri med tid och kraft. Bättre att ta tag i och jobba med relationen eller avsluta den helt om det nu är så infekterat.
    Bara av ren nyfikenhet:

- Hur jobbar man på en relation där den ene gör något mot en som man verkligen inte gillar, man säger nej gång på gång men partnern fortsätter. Och inte bara fortsätter, utan tar det steget vidare.
    Hur ska TS "jobba på relationen" då? Kan du ge konkreta förslag?

- Är det TS som drar ner relationen på bottennivå genom att, när hon inte får gehör från mannen, till slut anmäla honom? Eller är det mannen som drar ner relationen på bottennivå genom att regelbundet och  med kraft nypa TS i hennes privata delar, även i släktingars närhet, och vägra sluta fast hon ber honom om det gång på gång? 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-19 22:39:31 följande:

Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:34:28 följande:
    Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
    Du tänker att TS bör "lösa problemet" genom att tänka positivt?

Han nyper och klämmer hårdhänt. Gärna ute i det offentliga eller precis när släktingar tittar åt andra hållet.  Det gör ont och hon gillar inte det alls. 
    Men det är hon som gör mest fel enligt dig? För hon reagerar negativt på hans behandling av henne. Hon känner inte tillräckligt starkt för honom för då borde hon bli glad och kuttra förälskat när han snabbt grabbar tag om hennes underliv och trycker till bakom hennes mammas rygg. 

Intressant vinkel. En väldigt manlig vinkel. 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-19 23:25:10 följande:

Det är ju det jag skriver också. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar. Det finns de som kan säga det med glimten i ögat förstås men det är ju inte så i detta fallet.
    Precis. Synd att hennes kille gjort relationen osund och icke fungerande. 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 08:51:53 följande:

Tjatar? TS uppfattar ju detta som ett problem, det gör uppenbarligen inte hennes man eftersom han envist fortsätter. Vad kvinnor generellt tycker om hårda tag om brösten kan jag omöjligt veta.
    Du använder, sannolikt medvetet, ordet "tycker" om vad TS upplever på ett sätt som för oss som läser dina texter får det absoluta intrycket att du vill förminska hennes upplevelser och känslor kring det. 
    Precis som du skriver sen igen att det är ju bara något TS tycker men inte hennes kille. 

Ungefär som att det inte finns något rätt eller fel i denna situation, jo det är isåfall TS som är fel för i en bra relation finns inte detta problem. I en bra relation tycker man inte att ens kille tafsar. 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 11:59:11 följande:
    Ja i en bra och sund relation tycker man inte att ens kille tafsar, men man vet där liksom vart gränserna går. TS tycker att hennes sambo tafsar men inte han och då har de inte en bra och sund relation och för att lösa detta så är hon då den ende som kan förändra deras situation eller relation på ett eller annat sätt.

Jag är inte besatt av att hela tiden lägga rätt eller fel på någon enskild utan vill ibland se hur man i stort kan göra rätt. Ibland måste man se förbi rätt eller fel för det tenderar många gånger bara till att att man kommer inte framåt i situationen och det riskerar att leda till än mer kaos eller skador för alla inblandade.
    Varför skriver du gång på gång: I en sund relation tycker man inte att ens kille tafsar? Då läggs ju "felet" direkt på TS axlar. Hon är hemsk som tycker att det är tafs.

Varför inte skriva: I en sund relation är man lyhörd och slutar direkt om man gör något som inte partnern vill eller gillar. 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 14:54:22 följande:

Som jag har skrivit, det är betydelselöst att fokusera på rätt/fel, det leder inte till någonting, det löser inte deras situation. Den här killen slutar inte tafsa, summan blir att relationen inte är sund och eftersom han envist fortsätter med sitt beteende så är TS den ende som kan förändra detta, genom att då exempelvis separera.
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Hon och många andra i liknande situationer behöver få höra av andra att det hon utsätts för är fel. För killen tycker ju inte alls att han gör fel utan framhärdar sannolikt i att det är hon som är överkänslig/tråkig/torr/hade hon älskat honom hade hon gillat att bli nypt i bröstet på mammans födelsedagskalas/han tycker ju så mycket om henne och kan inte hjälpa det osv osv. Till slut vet man knappt vad som är rätt eller fel längre och det är lätt att lägga allt ansvar på sig själv. 

Det är sv stor betydelse för TS samt andra som läser tråden och kanske sitter i en liknande situation att det bekräftas att det hon utsätts för är fel och inte något som hon ska behöva ta.

Därför är inlägg som dina mycket dåliga i sammanhanget. 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 16:07:36 följande:
    Kan inte se att TS behöver några ryggdukningar, hon är väl medveten om att hon måste göra något, det hon behöver är en puff att ta tag i en separation snarast för hennes sambo har inga avsikter att sluta med det han gör.

Fast visst, jag har kanske missförstått, det är bara ryggdukningar många kvinnor är ute efter istället för direkta konkreta lösningar.
    Ryggdunkningar!? Förlåt men nu tror jag att du mest är ute efter att röra runt i grytan lite.

Så om en vän kommer till dig och är ledsen för något som partnern gjort, din vän vill prata av sig, då ser du det dom att vänner är ute efter ryggdunkningar?
    Oj! 

Och om jag ska ta dig på orden då, hur tycker du det är att "ge TS en puff i att ta tag i en separation" att maniskt upprepa att i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar?
    Jag och de andra här uppfattar det som att du anser att det är TS som har fel mindset kring det hela.
    Det du säger får snarare henne att tystna och stanna kvar.
  • Anonym (Linn)

Jag kan plötsligt inte citera..
    Till Postman:
    Jag är alltid (Anonym) Linn så vet inte vem du blandar ihop mig med.

NU skriver du att hon ska separera. Innan har du bara skrivit "i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar".
    Vad ska TS göra med det? Tillför det henne något? Mer än att insinuera att hon tycker fel? 

Jag tycker inte att lyssna på någon som har ett problem och visa empati är att ryggdunka någon. För mig har ryggdunkningar en helt annan innebörd som inte passar in i sammanhang likt detta. 

Jag lämnar detta nu. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-20 17:20:49 följande:

Jag vill nu att du tänker dig att du som
    man har en relation med en man. Han är större och starkare än dig. Han nyper dig i kuken när ni är ute bland folk. Han petar in ett finger i rumpan på dig vid varje tillfälle. Ibland gör det ont. ofta känns det pinsamt. Du kanske är upptagen med något, stressad till jobbet eller oroar dig för något samtidigt som detta sker. Du blir arg och säger åt honom att sluta men han skrattar bara. Återigen: du har inte den fysiska styrkan att skrämma honom utan är tvärtom den som är rädd för hans styrka. Målet med allt detta är att han vill ha sex med dig där du är den som blir penetrerad. Men du vill inte det. Du tycker situationen är obehaglig och kvävande. 

Anser du även i detta fall att det är främst dig det är fel på? Att du ska ha ett finger i röven vid olika tillfällen på dagen och att du borde lära dig att gilla det? 

I en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar. 

:D 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 17:36:20 följande:
    Du verkar redan glömt vad du skrev.
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 15:33:24 följande:
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Bekräfta hennes tankar är lika med ryggdukningar.

Jag har inte sagt någonstans att det är fel det hon gör, det är du som läser in detta. Som sagt, jag har uppmanat henne till separation eftersom deras relation är väldigt osund.
    Att bekräfta hennes tankar är inte lika med att ryggdunka. Herregud. 

Att bekräfta hennes tankar är att visa att man lyssnar, att man vill förstå, att man visar för henne att hon har rätt till sina känslor och upplevelser.
    Att om hon har en partner som hårdhänt kniper i hennes privata delar i tid och otid och inte slutar fast hon säger nej så har hon helt rätt i att det han gör är fel och han kränker henne.

Ofta behöver man dessutom få höra detta från en utomstående eftersom man till slut knappt vet vad som är upp eller ner längre. 
    Han är ju så bestämd med att han gör rätt och hon har fel. Hon säger ifrån. Hon har säkert försökt att prata om det. Han vill inte lyssna utan framhärdar i att han har rätt och hon fel. Och som partner vill man inte se att den man lever med, den man älskar, den som borde älska en och värna om en - faktiskt inte gör det. 
    Så det är lätt att det blir så att han lägger all skuld på henne och hon känner sig skyldig. Många tjejer funkar tyvärr såhär. Vi har sedan barnsben lärt oss att ta ansvar för oss själva och för de runt oss. 
    Se andras behov, sätta andra främst, inte skapa dålig stämning, inte vara krävande. 

Att då i desperation vända sig till ett forum för stöd och få höra att det är hon som tycker fel och att det ska krävas särskilda skäl för att inte vilja ha fysisk beröring kan slå väldigt fel. Istället för stärkt blir hon igen nedtryckt. 
  • Anonym (Linn)
    gemig skrev 2022-07-20 21:05:00 följande:

Postman har rätt. Ni vill inte ens ge en tillstymmelse mot att lösa det här.. 

Så då finns det inte ett skit kvar o diskutera.. Ni förstör tråden med flit bara för att ni är hatiska mot vanliga killar.. Då finns det ingenting o göra mer för TS än o lämna..

Dig känner jag igen så det blir bara ett inlägg:
    Jag håller med om att fokus tyvärr hamnat helt fel i denna tråd. Det är TS tråd och fokus ska ligga på hennes problem och att svara på den fråga hon ställt. 
    Förlåt för det TS.

Jag har svarat på vissa inlägg i tråden främst för att jag inte vill att TS eller andra tjejer som har liknande problem och läser detta ska tro att det är rätt eller korrekt. 
    Problemet är att det ändå inte löser något i själva tråden, ingen kommer att ändra åsikt eller få nya insikter så det bästa är egentligen alltid att bara låta de inläggen vara. 
    Istället för en lösningsorienterad tråd blir det en tjafstråd. Ledsamt och tröttande.

Till TS: Jag tycker absolut att du ska berätta för någon du litar på om hur du har det. Låt inte det hela fortgå i tystnad. 
    Be även att denne hjälper dig med att planera en exit. 
    Ställ dig i alla bostadsköer som finns i din närhet. Boka in ett eget möte med banken och diskutera alternativ. 
    Ring till kvinnojouren och prata av dig. De kommer att känna igen din situation. De kan säkerligen även hjälpa till med tips på vad du kan göra och vilka alternativ som finns. 
    Har du hemförsäkring finns ofta möjligheten till samtal med jurist. Kolla upp det. Eller kolla med facket om den möjligheten finns. Ta med någon som kan stötta dig och fråga kring tex bodelning, hur man kan lägga upp ett bra schema för barnet framöver etc. 
    Behöver du samtalsstöd brukar det finnas via BVC. 

Lycka till och igen: gå inte igenom detta själv utan ta hjälp. 
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt