• Postman

Sambo tafsar privat & offentligt

Friger skrev 2022-07-18 09:43:31 följande:
    Lät inte som TS blivit våldtagen, misshandlad eller inlagd på sjukhus. Jag ska ge dig en hundring så kan du snacka upp den till en miljard. Givetvis ska man anmäla sådant jag nämner och andra allvarliga saker. Men ska polisen utreda allt ned till minsta förolämpning makar emellan så behöver nog varannan medborgare i landet jobba inom polismyndigheten.

Precis, håller med. Herregud vad anmälningar det lär bli. Tar man så illa vid sig av att ens partner tar på en och kallar det för att man tafsar bör man nog snarare söka parterapi eller diskutera skilsmässa. Att tänka tanken att ens polisanmäla sin partner så ringer alla varningsklockor liksom. Vet folk inte hur man beter sig eller agerar längre liksom?
  • Postman
    SweeneyTodd skrev 2022-07-18 15:54:25 följande:
    Vaddå, varför ska man inte polisanmäla sin partner om ens partner begår brott mot en? Du vet, kvinnor mördas av sin partner, och innan mordet, så föregås mordet av våld, både psykisk, och fysisk. Missade du förresten att TS sagt till sin sambo att sluta UPPREPADE gånger? 

Klart man kan anmäla men jag tänker mig att det har gått riktigt, riktigt långt innan man anmäler sin partner till polisen. Först var detta bara tafsande, sen använder skribenten ord dom hårdare. Huruvida det är brott eller ej kan vi diskutera till tidens ände. Jag anser att skribenten borde ta sig en funderare. Acceptera, säga ifrån, gå i parterapi eller begära skilsmässa. Bara det att skribenten tycker att partnern tafsar så ringer mina varningsklockor att de inte har en sund relation och hon borde agerat för länge sedan.
  • Postman
    Anonym (M) skrev 2022-07-19 08:45:36 följande:
    Hon har sagt att han inte får röra henne men han slutar inte, det är faktiskt ingenting att diskutera om det är ett brott eller ej. Man har all rätt att be om hjälp från polis, om man blir utsatt. Det är han som har gjort fel.

Kan man självklar om man vill dra ner relationen på riktig bottennivå och det kommer knappast att hända något konstruktivt av det. Rent slöseri med tid och kraft. Bättre att ta tag i och jobba med relationen eller avsluta den helt om det nu är så infekterat.
  • Postman
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:08:26 följande:
    Hon vill ju avsluta. Men befinner sig i en svår sits med ett spädbarn. Hon vill inte jobba på relationen utan få tips på hur hon ska hantera sin obehaglige man tills hon kan lämna. Du verkar missa det. Kanske resonerar du som så att är en kvinna ihop med en man så får hon tåla lite övergrepp men det är inte så det funkar. I lagens mening är det precis lika allvarligt om övergrepp sker inom som utom en relation. Vad din personliga åsikt är i frågan är ointressant. Men tafsa inte på kvinnor om de inte vill är en bra utgångspunkt som du kan ta fast på om du blir osäker. 

Ja jag tror att det är rätt meningslöst och slag i luften att anmäla. Det kommer bli än mer bottennivå. Bättre hon i så fall tar sig ur relationen om hon nu vill det. De verkar inte ha en sund relation.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-19 22:09:06 följande:
    Bara av ren nyfikenhet: - Hur jobbar man på en relation där den ene gör något mot en som man verkligen inte gillar, man säger nej gång på gång men partnern fortsätter. Och inte bara fortsätter, utan tar det steget vidare. Hur ska TS "jobba på relationen" då? Kan du ge konkreta förslag? - Är det TS som drar ner relationen på bottennivå genom att, när hon inte får gehör från mannen, till slut anmäla honom? Eller är det mannen som drar ner relationen på bottennivå genom att regelbundet och  med kraft nypa TS i hennes privata delar, även i släktingars närhet, och vägra sluta fast hon ber honom om det gång på gång? 

Det finns hjälp att få både som par och ensam. Om man nu verkligen vill jobba på relationen. I detta fallet så verkar det rätt kört, tycker man att ens partner ?tafsar? så har man problem.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 22:34:17 följande:
    Så om jag nyper hårt en mans privata delar gång på gång och han tycker att det är obehagligt och gör ont och ber mig sluta...så är relationen dömd för att han är lite känslig som inte tål lite "tafs"...inte för det faktum att jag brukar våld.

Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:34:28 följande:
    Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 22:56:24 följande:
    Vi ser problemet väldigt olika. I en relation ska det finnas respekt och möjligheten att få säga nej...om ena parten inte har respekt för den andre så är det ju detta som är problemet i relationen...inte det faktum att den andra vill få bli respekterad och få ha sina gränser. Och bara för att klargöra, anser du på riktigt att oönskade hårdhänta nyp mot de privata delarna (tänk dina egna om det gör det enklare att mentalisera) som gör riktigt ont och känns obehagligt är något som man måste stå ut med i en relation? Om du blir utsatt för detta och tror att det är normalt behöver du kanske också stöd. För det klassas enligt lagen som våld.

Jag vet inte vad det är du fäktar emot, jag säger ju att tycker man att ens partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-19 23:05:38 följande:
    Du tänker att TS bör "lösa problemet" genom att tänka positivt? Han nyper och klämmer hårdhänt. Gärna ute i det offentliga eller precis när släktingar tittar åt andra hållet.  Det gör ont och hon gillar inte det alls.  Men det är hon som gör mest fel enligt dig? För hon reagerar negativt på hans behandling av henne. Hon känner inte tillräckligt starkt för honom för då borde hon bli glad och kuttra förälskat när han snabbt grabbar tag om hennes underliv och trycker till bakom hennes mammas rygg.  Intressant vinkel. En väldigt manlig vinkel. 

Nä nu läser du in väldigt mycket som jag inte ens skrev. Läs om och läs rätt.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 23:13:17 följande:
    Det är vinklingen var du tycker problemet och det osunda verkar ligga som jag har problem med. I en sund relation lyssnar man på varandra när den andre säger nej. I en sund relation har man möjlighet att få säga nej. Det osunda i denna relationen är INTE att TS tycker att hennes sambo tafsar, det är att sambon tar på henne på ett sätt som hon inte vill och fortsätter trots att hon säger nej. Uppfattar du inte skillnaden i var du lägger ansvaret kontra var jag och flera andra lägger ansvaret?

Det är ju det jag skriver också. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar. Det finns de som kan säga det med glimten i ögat förstås men det är ju inte så i detta fallet.
  • Postman
    Tom Araya skrev 2022-07-19 23:15:24 följande:
    Generellt sett skulle jag håla med dig. För mig är det otänkbart med ett förhållande där fysisk närhet och kroppskontakt, som att kramas, kyssas, smekas, masseras o.dyl. inte är välkommet. Nu vet jag inte exakt hur TS och hennes sambo förhållande är och har varit på den biten, så jag kan inte uttala mig där... Men jag får ändå intrycket av att det gått överstyr, inte minst vad det gäller hårdhänthet. Sedan så anser jag också att man respekterar vad ens partner vill och inte vill, om man älskar och respekterar henne.

Visst har det gått överstyr. Hon klagar på att han hårdhänt tafsar på henne. Sen är det som du skriver, vi vet ju inte hela historien men vi vet att hon upplever problem och han inte vill lyssna så har de problem och en separation väntar i farstun. I en normalfungerande relation är detta en ickefråga.
  • Postman
    Miss Skywalker skrev 2022-07-20 00:21:45 följande:
    Varför tjatar du hela tiden om att ts tycker och därför är det ett problem? Är det vanligtvis så att kvinnor tycker om så hårda tag om bröstet att det gör ont? 

Tjatar? TS uppfattar ju detta som ett problem, det gör uppenbarligen inte hennes man eftersom han envist fortsätter. Vad kvinnor generellt tycker om hårda tag om brösten kan jag omöjligt veta.
  • Postman
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-20 10:25:21 följande:

Men snälla. Det är inte direkt ett nytt koncept att en man behandlar sin fru som skit, förnedrar henne, och T o m slår eller våldtar henne. I denna tråd finns flera kvinnor som vittnar om att de upplevt precis samma och att situationen eskalerat. Du får det till att det är något väldigt underligt att en kvinna inte uppskattar den här typen av beröring. Då kan jag upplysa dig om att i samma stund som man säger att man inte gillar det så slutar en normal man. En onormal man tjatar om att det ska ingå, det måste han få göra och vad hon säger spelar ingen roll för han har rätt till detta. 

Det är så sorgligt uppenbart att du är en av dessa onormala män men vet du vad - ta tag i dina problem. Sitt inte här och säg åt TS att det är hon som har problem. 

Du (och några till) läser in väldigt, väldigt mycket som jag inte ens har skrivit. Det jag fokuserar på i TS historia är hur man kan göra rätt i detta.

TS har skrivit om hur hon upplever sin sambos beröringar (sen verkar de ha flera fnurror på gång än detta), eftersom han uppenbarligen inte vill ändra på sig trots att hon tydligt har markerat att hon inte tycker om det så är hon den enda av de två som kan förändra situationen och relationen.

Att polisanmäla eller att fortsätta anklaga honom kommer i skrivande stund inte förändra deras relation till det bättre ett dugg, det kommer bara göra det än mera infekterat och stormigt. Det viktigaste just nu och det enda rätta i detta fallet är att TS lämnar denna person ögonaböj alternativt försöker få denne till någon parterapi men det senare tror jag inte kommer leta till någonting utan är helt bortkastad tid.

• Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 09:15:12 följande:
    Du använder, sannolikt medvetet, ordet "tycker" om vad TS upplever på ett sätt som för oss som läser dina texter får det absoluta intrycket att du vill förminska hennes upplevelser och känslor kring det. 
    Precis som du skriver sen igen att det är ju bara något TS tycker men inte hennes kille. 

Ungefär som att det inte finns något rätt eller fel i denna situation, jo det är isåfall TS som är fel för i en bra relation finns inte detta problem. I en bra relation tycker man inte att ens kille tafsar. 
    Ja i en bra och sund relation tycker man inte att ens kille tafsar, men man vet där liksom vart gränserna går. TS tycker att hennes sambo tafsar men inte han och då har de inte en bra och sund relation och för att lösa detta så är hon då den ende som kan förändra deras situation eller relation på ett eller annat sätt.

Jag är inte besatt av att hela tiden lägga rätt eller fel på någon enskild utan vill ibland se hur man i stort kan göra rätt. Ibland måste man se förbi rätt eller fel för det tenderar många gånger bara till att att man kommer inte framåt i situationen och det riskerar att leda till än mer kaos eller skador för alla inblandade.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 14:01:52 följande:
    Varför skriver du gång på gång: I en sund relation tycker man inte att ens kille tafsar? Då läggs ju "felet" direkt på TS axlar. Hon är hemsk som tycker att det är tafs. Varför inte skriva: I en sund relation är man lyhörd och slutar direkt om man gör något som inte partnern vill eller gillar. 

Som jag har skrivit, det är betydelselöst att fokusera på rätt/fel, det leder inte till någonting, det löser inte deras situation. Den här killen slutar inte tafsa, summan blir att relationen inte är sund och eftersom han envist fortsätter med sitt beteende så är TS den ende som kan förändra detta, genom att då exempelvis separera.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 15:33:24 följande:
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Hon och många andra i liknande situationer behöver få höra av andra att det hon utsätts för är fel. För killen tycker ju inte alls att han gör fel utan framhärdar sannolikt i att det är hon som är överkänslig/tråkig/torr/hade hon älskat honom hade hon gillat att bli nypt i bröstet på mammans födelsedagskalas/han tycker ju så mycket om henne och kan inte hjälpa det osv osv. Till slut vet man knappt vad som är rätt eller fel längre och det är lätt att lägga allt ansvar på sig själv. 

Det är sv stor betydelse för TS samt andra som läser tråden och kanske sitter i en liknande situation att det bekräftas att det hon utsätts för är fel och inte något som hon ska behöva ta.

Därför är inlägg som dina mycket dåliga i sammanhanget. 
    Kan inte se att TS behöver några ryggdukningar, hon är väl medveten om att hon måste göra något, det hon behöver är en puff att ta tag i en separation snarast för hennes sambo har inga avsikter att sluta med det han gör.

Fast visst, jag har kanske missförstått, det är bara ryggdukningar många kvinnor är ute efter istället för direkta konkreta lösningar.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 16:44:50 följande:
    Ryggdunkningar!? Förlåt men nu tror jag att du mest är ute efter att röra runt i grytan lite.

Så om en vän kommer till dig och är ledsen för något som partnern gjort, din vän vill prata av sig, då ser du det dom att vänner är ute efter ryggdunkningar?
    Oj! 

Och om jag ska ta dig på orden då, hur tycker du det är att "ge TS en puff i att ta tag i en separation" att maniskt upprepa att i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar?
    Jag och de andra här uppfattar det som att du anser att det är TS som har fel mindset kring det hela.
    Det du säger får snarare henne att tystna och stanna kvar.
    Ahh nu vet jag vem du är som jag skriver med, förstår att det blir förvirrande för dig då Flört, varför skriver du inte med din vanliga sign? Jag svarade dig på texten nedan, du tyckte jag skulle bekräfta hennes tankar, det kallar jag ryggdunkningar.

Så att när jag skriver att jag tycker hon ska separera för de har ingen sund relation så tystnar hon och stannar. Jaha ok, mycket märkligt.
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 16:59:30 följande:
    Att uppskatta fysisk närhet med den man lever med betyder ju inte att man måste stå ut med ALL fysisk närhet/beröring eller att vi ska normalisera våld.

Tror inte många män skulle uppskatta en tjej som tex medvetet använder tänder vid en avsugning eller sätter naglarna hårt in i kuken...
    Det behöver man väl knappast ha särskilda skäl att få säga nej till?
    Samma med hårda nyp på kvinnors känsliga ställen...
    Fats det är inga män här som har skrivit det, det där är något som vissa här försöker läsa in på de allra mest konstiga sätt att vi män på  något sätt skulle påstå, det är ingen utav oss som har påstått så. 

Som Tom påpekade så kan det vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Det är ju trots allt det normala att ingå i ett kärleksförhållande. Om man nu inte uppskattar det behövs skäl till varför. Det behöver ju inte bara handla om just hårda tag utan beröring i ren allmänhet. TS har ju skäl så det är ju inte så konstigt i just detta fallet.
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 17:24:36 följande:

Jag kan plötsligt inte citera..
    Till Postman:
    Jag är alltid (Anonym) Linn så vet inte vem du blandar ihop mig med.

NU skriver du att hon ska separera. Innan har du bara skrivit "i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar".
    Vad ska TS göra med det? Tillför det henne något? Mer än att insinuera att hon tycker fel? 

Jag tycker inte att lyssna på någon som har ett problem och visa empati är att ryggdunka någon. För mig har ryggdunkningar en helt annan innebörd som inte passar in i sammanhang likt detta. 

Jag lämnar detta nu. 

Du verkar redan glömt vad du skrev.

Bekräfta hennes tankar är lika med ryggdukningar.

Jag har inte sagt någonstans att det är fel det hon gör, det är du som läser in detta. Som sagt, jag har uppmanat henne till separation eftersom deras relation är väldigt osund.
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 17:36:55 följande:
    Fast det är ju detta fallet vi pratar om. TS som mot sin vilja blir hårt nypt i de privata delarna. Det går att likställa med naglar in i kuken...

Så när ni gång på gång tar upp det som att det är nåt osunt när någon inte uppskattar närhet av sin partner så blir det väldigt märkligt och förminskande av hennes upplevelse...
    Hon blir utsatt för våld.

Och hon är rädd att lämna honom för vad som kan hända då.
    Ja och TS har ju goda skäl, vad är då problemet? Han nyper hårdhänt och vill inte sluta, är det inte en osund relation tycker du? Eller ska man fortsätta att tycka att det är helt sunt av rädsla för att det förminskar den utsatte.

Om hon är rädd att lämna honom, vad ska våra råd vara? Jag känner ett moment 22 här, vad man än säger så är det inte bra, känns inte som ni vill ha konkreta lösningar eller inputs utan mest vill ha medlidande och där ni kan sitta och trycka på gillaknappen åt varandra.
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt