• Anonym (Äcklad)

Sambo tafsar privat & offentligt

Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

• Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Anonym (Linn)

Jag kan plötsligt inte citera..
    Till Postman:
    Jag är alltid (Anonym) Linn så vet inte vem du blandar ihop mig med.

NU skriver du att hon ska separera. Innan har du bara skrivit "i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar".
    Vad ska TS göra med det? Tillför det henne något? Mer än att insinuera att hon tycker fel? 

Jag tycker inte att lyssna på någon som har ett problem och visa empati är att ryggdunka någon. För mig har ryggdunkningar en helt annan innebörd som inte passar in i sammanhang likt detta. 

Jag lämnar detta nu. 

• Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2022-07-20 17:12:11 följande:
    Då har du läst dåligt, eller så vill du bara förminska det TS skriver. Hon skriver att det gör ont. Alla i tråden verkar har förstått vad det handlar om, utom du och några till. De som inte förstått är män. Vad ska vi dra för slutsats om det, att ni förminskar TS eller inte kan läsa ordentligt?
    Jag ser det nu när jag går igenom hela tråden, TS har skrivit det i trådens 19'e inlägg (det är inte okej beteende av sambon).

Nej, jag läser inte dåligt när jag utgår från att det som beskrivs i trådstarten är vad som är gällande. Att få till en bra beskrivning av läget, som utomstående lätt kan ta till sig är faktiskt trådstartarens ansvar.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-20 17:20:49 följande:

Jag vill nu att du tänker dig att du som
    man har en relation med en man. Han är större och starkare än dig. Han nyper dig i kuken när ni är ute bland folk. Han petar in ett finger i rumpan på dig vid varje tillfälle. Ibland gör det ont. ofta känns det pinsamt. Du kanske är upptagen med något, stressad till jobbet eller oroar dig för något samtidigt som detta sker. Du blir arg och säger åt honom att sluta men han skrattar bara. Återigen: du har inte den fysiska styrkan att skrämma honom utan är tvärtom den som är rädd för hans styrka. Målet med allt detta är att han vill ha sex med dig där du är den som blir penetrerad. Men du vill inte det. Du tycker situationen är obehaglig och kvävande. 

Anser du även i detta fall att det är främst dig det är fel på? Att du ska ha ett finger i röven vid olika tillfällen på dagen och att du borde lära dig att gilla det? 

I en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar. 

:D 
  • Anonym (Stina)
    Tom Araya skrev 2022-07-20 17:25:04 följande:
    Jag ser det nu när jag går igenom hela tråden, TS har skrivit det i trådens 19'e inlägg (det är inte okej beteende av sambon).

Nej, jag läser inte dåligt när jag utgår från att det som beskrivs i trådstarten är vad som är gällande. Att få till en bra beskrivning av läget, som utomstående lätt kan ta till sig är faktiskt trådstartarens ansvar.

Som man får du helt enkelt acceptera att kvinnors samlade erfarenhet av manligt beteende är större än din privata känsla för ögonblicket. I princip alla kvinnor i tråden har direkt reagerat på beteendet som beskrivs i TS och förstår precis vad det handlar om. Det du och andra män gjort i tråden är att om och om igen få det till att det är något fel på TS. Att mannen är hårdhänt gör det hela värre men det krävs faktiskt itne smärta för att man ska se att det är ett oacceptabelt beteende. 

Det är tämligen uppenbart att du och Postman blir personligt sårade av att se ett sånt här beteende bli ifrågasatt. Ni försöker få det till att det är normalt och att problemet är att inte gilla att bli tagen på brösten. 

Men nu handlar detta inte om enskilda mäns känslor. Sluta vara så känsliga. Det är inte viktigt att du blir ledsen för att  kvinnor inte gillar tafsande. Däremot är det viktigt att du inte själv beter dig såhär. Om en kvinna säger nej så ska du respektera det. Så enkelt är det och nej, det är inte en fråga om retorik utan vanlig anständighet. Som sagt. De flesta män beter sig inte såhär. Ni är ovanliga. Ni är inte typiska män. 

• Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 17:24:36 följande:

Jag kan plötsligt inte citera..
    Till Postman:
    Jag är alltid (Anonym) Linn så vet inte vem du blandar ihop mig med.

NU skriver du att hon ska separera. Innan har du bara skrivit "i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar".
    Vad ska TS göra med det? Tillför det henne något? Mer än att insinuera att hon tycker fel? 

Jag tycker inte att lyssna på någon som har ett problem och visa empati är att ryggdunka någon. För mig har ryggdunkningar en helt annan innebörd som inte passar in i sammanhang likt detta. 

Jag lämnar detta nu. 

Du verkar redan glömt vad du skrev.
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 15:33:24 följande:
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Bekräfta hennes tankar är lika med ryggdukningar.

Jag har inte sagt någonstans att det är fel det hon gör, det är du som läser in detta. Som sagt, jag har uppmanat henne till separation eftersom deras relation är väldigt osund.
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-20 17:11:37 följande:
    Fats det är inga män här som har skrivit det, det där är något som vissa här försöker läsa in på de allra mest konstiga sätt att vi män på  något sätt skulle påstå, det är ingen utav oss som har påstått så. 

Som Tom påpekade så kan det vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Det är ju trots allt det normala att ingå i ett kärleksförhållande. Om man nu inte uppskattar det behövs skäl till varför. Det behöver ju inte bara handla om just hårda tag utan beröring i ren allmänhet. TS har ju skäl så det är ju inte så konstigt i just detta fallet.
    Fast det är ju detta fallet vi pratar om. TS som mot sin vilja blir hårt nypt i de privata delarna. Det går att likställa med naglar in i kuken...

Så när ni gång på gång tar upp det som att det är nåt osunt när någon inte uppskattar närhet av sin partner så blir det väldigt märkligt och förminskande av hennes upplevelse...
    Hon blir utsatt för våld.

Och hon är rädd att lämna honom för vad som kan hända då.
  • Anonym (Stina)
    Postman skrev 2022-07-20 17:36:20 följande:
    Du verkar redan glömt vad du skrev.
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 15:33:24 följande:
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Bekräfta hennes tankar är lika med ryggdukningar.

Jag har inte sagt någonstans att det är fel det hon gör, det är du som läser in detta. Som sagt, jag har uppmanat henne till separation eftersom deras relation är väldigt osund.
    Du verkar inte fatta riktigt. Många kvinnor lever i våldsamma relationer där de inte förstår att de utsätts för våld. Det är viktigt att bekräfta upplevelsen eftersom det i den bekräftelsen kan ges styrka att lämna. Det du gör är istället att bekräfta den bild som TS man ger henne - att hon borde gilla det här. 

Och återigen. Du har inte åstadkommit något alls i tråden än att möjligen trycka ner en redan nertryckt kvinna samt slutligen säga att hon borde lämna vilket redan framgått att hon vill. Men lika glad är du, nöjd med dig själv för dina kloka insatser. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 17:36:55 följande:
    Fast det är ju detta fallet vi pratar om. TS som mot sin vilja blir hårt nypt i de privata delarna. Det går att likställa med naglar in i kuken...

Så när ni gång på gång tar upp det som att det är nåt osunt när någon inte uppskattar närhet av sin partner så blir det väldigt märkligt och förminskande av hennes upplevelse...

Grejen är att de pratar på ett hypotetiskt plan. De har ingen erfarenhet av sunda relationer med kvinnor. Eller tror någon att detta är normala familjefäder med 20 års äktenskap i ryggen? :) Som vet hur bra relationer byggs? :) som har tagit sig igenom kriser och problem med en jämställd partner? :) 

haha. 
  • Postman
    Anonym (L) skrev 2022-07-20 17:36:55 följande:

Ja och TS har ju goda skäl, vad är då problemet? Han nyper hårdhänt och vill inte sluta, är det inte en osund relation tycker du? Eller ska man fortsätta att tycka att det är helt sunt av rädsla för att det förminskar den utsatte.

Om hon är rädd att lämna honom, vad ska våra råd vara? Jag känner ett moment 22 här, vad man än säger så är det inte bra, känns inte som ni vill ha konkreta lösningar eller inputs utan mest vill ha medlidande och där ni kan sitta och trycka på gillaknappen åt varandra.
  • Anonym (Stina)
    Postman skrev 2022-07-20 17:51:08 följande:
    Ja och TS har ju goda skäl, vad är då problemet? Han nyper hårdhänt och vill inte sluta, är det inte en osund relation tycker du? Eller ska man fortsätta att tycka att det är helt sunt av rädsla för att det förminskar den utsatte.

Om hon är rädd att lämna honom, vad ska våra råd vara? Jag känner ett moment 22 här, vad man än säger så är det inte bra, känns inte som ni vill ha konkreta lösningar eller inputs utan mest vill ha medlidande och där ni kan sitta och trycka på gillaknappen åt varandra.

Hon ber om råd att hantera situationen tills hon lämnar. Vad är det du inte fattar? 

Dina inlägg här består av att först i ett antal inlägg säga att det är sjukt att anmäla och att har man så svårt för att ens partner tafsa borde man uppsöka psykolog. Sedan har dina inlägg handlat om att tjafsa med folk som inte tycker TS man beter sig på ett bra sätt. Därefter har du anklagat folk för att bara ge ryggdunkar och slutligen har du sagt att TS borde lämna vilket hon ju redan bestämt sig för att göra. Menar du att du har givit någon relevant input här? 

Det ENDA du har gjort i denna tråd är att känna massa saker. Du tycker det känns fel att anmäla. Det känns fel att TS inte vill bli tafsad på. Du känner inte att folk uppskattar dina inlägg. Sluta känn, sluta skriv och snälla läs en trådstart innan du börjar mala. 

Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt