• Anonym (Äcklad)

Sambo tafsar privat & offentligt

Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

• Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Anonym (Enkelt)
    Postman skrev 2022-07-20 11:59:11 följande:
    Ja i en bra och sund relation tycker man inte att ens kille tafsar, men man vet där liksom vart gränserna går. TS tycker att hennes sambo tafsar men inte han och då har de inte en bra och sund relation och för att lösa detta så är hon då den ende som kan förändra deras situation eller relation på ett eller annat sätt.

Jag är inte besatt av att hela tiden lägga rätt eller fel på någon enskild utan vill ibland se hur man i stort kan göra rätt. Ibland måste man se förbi rätt eller fel för det tenderar många gånger bara till att att man kommer inte framåt i situationen och det riskerar att leda till än mer kaos eller skador för alla inblandade.
    Det är just det här som är problemet där du får det att låta som att det är något fel på ts - det är det inte! Felet är att han tar i henne på ett sätt som hon inte tycker om, fast hon sagt ifrån! Vi pratar inte om en frigid kvinna som förnekar sin stackars man att ta i hennes kropp utan om en kvinna som blir utsatt för sexuellt våld av sin partner!
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 11:59:11 följande:
    Ja i en bra och sund relation tycker man inte att ens kille tafsar, men man vet där liksom vart gränserna går. TS tycker att hennes sambo tafsar men inte han och då har de inte en bra och sund relation och för att lösa detta så är hon då den ende som kan förändra deras situation eller relation på ett eller annat sätt.

Jag är inte besatt av att hela tiden lägga rätt eller fel på någon enskild utan vill ibland se hur man i stort kan göra rätt. Ibland måste man se förbi rätt eller fel för det tenderar många gånger bara till att att man kommer inte framåt i situationen och det riskerar att leda till än mer kaos eller skador för alla inblandade.
    Varför skriver du gång på gång: I en sund relation tycker man inte att ens kille tafsar? Då läggs ju "felet" direkt på TS axlar. Hon är hemsk som tycker att det är tafs.

Varför inte skriva: I en sund relation är man lyhörd och slutar direkt om man gör något som inte partnern vill eller gillar. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 13:56:31 följande:
    Det är just det här som är problemet där du får det att låta som att det är något fel på ts - det är det inte! Felet är att han tar i henne på ett sätt som hon inte tycker om, fast hon sagt ifrån! Vi pratar inte om en frigid kvinna som förnekar sin stackars man att ta i hennes kropp utan om en kvinna som blir utsatt för sexuellt våld av sin partner!

Exakt så. Men Postman kommer fortsätta att ihärdigt framhärda i att det är något slags relationsproblem. Och lyfta bort allt ansvar från mannen, som att en man faktiskt inte kan sluta nypa sin fru i brösten. 

Men det är som alltid på familjeliv. Majoriteten av männen här har inga långvariga sunda relationer med kvinnor och har därför gjort sig en bild av hur det nog är. att tusentals kvinnor här lever i relationer med män som aldrig skulle få för sig att bete sig på det viset, viftas bort. Män är såna, är deras mantra. Men nej. Män är inte sådana. Jag har aldrig haft en relation med en man som tvingat till sig fysisk beröring. Jo en när jag var mycket ung. Han var psykiskt sjuk visade det sig. Det förklarade möjligen beteendet. 

Det de här familjelivsmännen inte vill fatta är att den stora majoriteten män är helt vardagliga, trevliga karlar med normala utseenden och vanliga jobb, som arbetar, tar hand om hem och barn, ringer sina gamla föräldrar, pratar med sin fru, planerar semestrar, bråkar utan att använda våld, diskuterar konstruktivt, har sex på lika villkor, är ledsna och frustrerade ibland, föreslår parterapi, köper nya skor till barnen, har tidigare förhållanden med kvinnor som inte lämnat dem för att de varit svin, spelar mobilspel, läser nyheter, oroar sig över ekonomin och surfar på nätet efter saker de skulle vilja köpa. Dvs helt normala välfungerande människor som klarar av normala välfungerande relationer. 

Detta tror jag är svårt att acceptera för de som vill skylla sina havererade relationer på kvinnors omöjliga krav. 

• Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 14:01:52 följande:
    Varför skriver du gång på gång: I en sund relation tycker man inte att ens kille tafsar? Då läggs ju "felet" direkt på TS axlar. Hon är hemsk som tycker att det är tafs. Varför inte skriva: I en sund relation är man lyhörd och slutar direkt om man gör något som inte partnern vill eller gillar. 

Som jag har skrivit, det är betydelselöst att fokusera på rätt/fel, det leder inte till någonting, det löser inte deras situation. Den här killen slutar inte tafsa, summan blir att relationen inte är sund och eftersom han envist fortsätter med sitt beteende så är TS den ende som kan förändra detta, genom att då exempelvis separera.
  • Anonym (Stina)
    Postman skrev 2022-07-20 14:54:22 följande:

Som jag har skrivit, det är betydelselöst att fokusera på rätt/fel, det leder inte till någonting, det löser inte deras situation. Den här killen slutar inte tafsa, summan blir att relationen inte är sund och eftersom han envist fortsätter med sitt beteende så är TS den ende som kan förändra detta, genom att då exempelvis separera.
    Så bra att du äntligen förstått vad trådarbeten handlar om. Du missar bara den lilla poängen att hon inte kan lämna just nu. Tänk dig att du är så rädd för hur partnern ska bete sig vid en separation att man ber om råd för hur man ska hantera att han är våldsam och hårdhänt. Kan du någonstans frambringa lite empati för denna fruktansvärda och inhumana situation istället för att gå i någon slags konstig försvarsställning där du känner dig angripen som man? Om det var din syster som levde såhär, eller din dotter, hade du då bara sagt att ja men stå ut eller lämna och om han gör ditt liv till ett helvete vid en separation så sorry? 

En fråga till dig: vet du när en kvinna löper störst risk att drabbas av våld från en man? 
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 14:54:22 följande:

Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Hon och många andra i liknande situationer behöver få höra av andra att det hon utsätts för är fel. För killen tycker ju inte alls att han gör fel utan framhärdar sannolikt i att det är hon som är överkänslig/tråkig/torr/hade hon älskat honom hade hon gillat att bli nypt i bröstet på mammans födelsedagskalas/han tycker ju så mycket om henne och kan inte hjälpa det osv osv. Till slut vet man knappt vad som är rätt eller fel längre och det är lätt att lägga allt ansvar på sig själv. 

Det är sv stor betydelse för TS samt andra som läser tråden och kanske sitter i en liknande situation att det bekräftas att det hon utsätts för är fel och inte något som hon ska behöva ta.

Därför är inlägg som dina mycket dåliga i sammanhanget. 
  • Postman
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-20 15:33:24 följande:
    Nej det är inte betydelselöst för TS att bekräfta hennes tankar om att hon behandlas illa.

Hon och många andra i liknande situationer behöver få höra av andra att det hon utsätts för är fel. För killen tycker ju inte alls att han gör fel utan framhärdar sannolikt i att det är hon som är överkänslig/tråkig/torr/hade hon älskat honom hade hon gillat att bli nypt i bröstet på mammans födelsedagskalas/han tycker ju så mycket om henne och kan inte hjälpa det osv osv. Till slut vet man knappt vad som är rätt eller fel längre och det är lätt att lägga allt ansvar på sig själv. 

Det är sv stor betydelse för TS samt andra som läser tråden och kanske sitter i en liknande situation att det bekräftas att det hon utsätts för är fel och inte något som hon ska behöva ta.

Därför är inlägg som dina mycket dåliga i sammanhanget. 
    Kan inte se att TS behöver några ryggdukningar, hon är väl medveten om att hon måste göra något, det hon behöver är en puff att ta tag i en separation snarast för hennes sambo har inga avsikter att sluta med det han gör.

Fast visst, jag har kanske missförstått, det är bara ryggdukningar många kvinnor är ute efter istället för direkta konkreta lösningar.
  • Tom Araya
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-20 13:56:31 följande:
    Jag tycker visst det kan vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Jag anser att det är det normala att ingå i ett kärleksförhållande.
    Så jag anser att det behövs särskilda skäl till varför man inte uppskattar det. 
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2022-07-20 16:25:46 följande:
    Jag tycker visst det kan vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Jag anser att det är det normala att ingå i ett kärleksförhållande.
    Så jag anser att det behövs särskilda skäl till varför man inte uppskattar det. 
    Så att nypa och knipa sin sambo på brösten är inte fel fast sambo säger nej?

Annars har ditt inlägg ingen relevans. Detta handlar om en man som använder våld, och som inte respekterar sin sambo. Tycker du det är ok? Tycker du att TS skäl är giltiga?
  • Anonym (Linn)
    Postman skrev 2022-07-20 16:07:36 följande:
    Kan inte se att TS behöver några ryggdukningar, hon är väl medveten om att hon måste göra något, det hon behöver är en puff att ta tag i en separation snarast för hennes sambo har inga avsikter att sluta med det han gör.

Fast visst, jag har kanske missförstått, det är bara ryggdukningar många kvinnor är ute efter istället för direkta konkreta lösningar.
    Ryggdunkningar!? Förlåt men nu tror jag att du mest är ute efter att röra runt i grytan lite.

Så om en vän kommer till dig och är ledsen för något som partnern gjort, din vän vill prata av sig, då ser du det dom att vänner är ute efter ryggdunkningar?
    Oj! 

Och om jag ska ta dig på orden då, hur tycker du det är att "ge TS en puff i att ta tag i en separation" att maniskt upprepa att i en sund relation tycker man inte att ens partner tafsar?
    Jag och de andra här uppfattar det som att du anser att det är TS som har fel mindset kring det hela.
    Det du säger får snarare henne att tystna och stanna kvar.
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt