• Anonym (Äcklad)

Sambo tafsar privat & offentligt

Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

• Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Anonym (L)
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-19 03:03:00 följande:
    Man försöker med allt när man har en bebis tillsammans och jag ORKAR inte med hans vredesutbrott när vi har en liten.Dock har du rätt.
    Har varit avvaktande mot honom hela dagen idag just för jag är så trött på hans beteende och får en lång utskällning av honom hur jag är en sånn prinsessa,ska ha allt på mitt vis,att jag är elak,aldrig säger snälla saker,inte ger han uppmärksamhet,det kan aldrig få handla om bara han osv? enda alternativet för mig verkar vara att lämna.
    Hej TS
    Jag hör att du har det jättetufft och jag vill bara säga att hans beteende verkligen inte låter ok.
    Jag har jobbat med "våld i nära relation" och en hel del i din berättelse gör mig väldigt beklämd. Så ska du inte behöva ha det.
    En klar varningssignal är att du är orolig för vad han ska ställa till med om du lämnar.

Har du någon du kan prata med?  Kanske åka bort några dagar? Få lite perspektiv
    För jag tror att det skulle vara bra att få prata igenom det med någon så du kan hitta din inre kompass. Det är lätt att bli ensam, ta skulden själv och normalisera ett sånt här beteende.

Här på familjeliv blir det lätt svartvitt och en hel del osunda och taskiga kommentarer med en skev relationssyn som faktiskt inte speglas i resten av samhället.

Jag önskar dig verkligen lycka till
  • Anonym (Äcklad)
    Anonym (L) skrev 2022-07-19 06:18:21 följande:
    Hej TS
    Jag hör att du har det jättetufft och jag vill bara säga att hans beteende verkligen inte låter ok.
    Jag har jobbat med "våld i nära relation" och en hel del i din berättelse gör mig väldigt beklämd. Så ska du inte behöva ha det.
    En klar varningssignal är att du är orolig för vad han ska ställa till med om du lämnar.

Har du någon du kan prata med?  Kanske åka bort några dagar? Få lite perspektiv
    För jag tror att det skulle vara bra att få prata igenom det med någon så du kan hitta din inre kompass. Det är lätt att bli ensam, ta skulden själv och normalisera ett sånt här beteende.

Här på familjeliv blir det lätt svartvitt och en hel del osunda och taskiga kommentarer med en skev relationssyn som faktiskt inte speglas i resten av samhället.

Jag önskar dig verkligen lycka till
    Jag vill prata med min mamma men vet inte om det är rätt att dela med sig om sådana detaljer om sin relation till en förälder.Jo jag vill åka bort men det är svårt när sonen är så liten,sambon sätter sig gärna på tvären och vill inte att jag tar med honom,min sambo har inte alltid samma tålamod med honom som jag även om han är en bra pappa många gånger.Nu har jag besök som ska komma till mig några dagar(hemsk timing) så jag får stå ut med att vara hemma dessa dagar.Jag hade lämnat för länge sedan om vi inte haft sonen och lägenheten och tyvär tror jag min sambo känner av och vet att jag inte bara kan lämna honom hipp som happ och därför släpper lös sitt beteende.
  • Anonym (J)

Du ligger inte med honom eller?

• Miss Skywalker
    Man försöker med allt när man har en bebis tillsammans och jag ORKAR inte med hans vredesutbrott när vi har en liten.Dock har du rätt.
    Har varit avvaktande mot honom hela dagen idag just för jag är så trött på hans beteende och får en lång utskällning av honom hur jag är en sånn prinsessa,ska ha allt på mitt vis,att jag är elak,aldrig säger snälla saker,inte ger han uppmärksamhet,det kan aldrig få handla om bara han osv? enda alternativet för mig verkar vara att lämna.
    Låter ju ändå mindre jobbigt att dra än att stanna kvar. Kan du inte berätta för vänner och familj hur han beter sig? Då kanske han skäms?
  • Anonym (aaa)
    Så han inte bara tafsar på dig på ett otrevligt vis, han får även vredesutbrott? 
    Ja det är lite tufft med en ny bebis, men vad är alternativet? Man vill inte att barn ska leva i en miljö med vredesutbrott? 

Om du på fullt allvar har känslor för denne individ så är parterapi mitt tips. Det kanske går att rädda om ni är villiga att jobba på det. Om han ser det som at du är en prinsessa osv, och du ser hans närmanden som obehagliga och faktiskt en form av övergrepp så står ni väldigt långt ifrån varann och det behövs någon utifrån som hjälper en då. 

Kan du inte prata med din mamma utan att säga alla detaljer? Bara säg att du och bebisen vill komma ett par dagar. Det har du all rätt att göra även om din partner inte skulle vilja att ni åkte bort. Om du informerar honom om var ni är så är det inte brottsligt att åka och hälsa på mormor ett par dagar. När ni väl är där, kan du ju känna efter hur mycket du vill säga till din mamma. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-19 06:33:45 följande:
    Jag vill prata med min mamma men vet inte om det är rätt att dela med sig om sådana detaljer om sin relation till en förälder.Jo jag vill åka bort men det är svårt när sonen är så liten,sambon sätter sig gärna på tvären och vill inte att jag tar med honom,min sambo har inte alltid samma tålamod med honom som jag även om han är en bra pappa många gånger.Nu har jag besök som ska komma till mig några dagar(hemsk timing) så jag får stå ut med att vara hemma dessa dagar.Jag hade lämnat för länge sedan om vi inte haft sonen och lägenheten och tyvär tror jag min sambo känner av och vet att jag inte bara kan lämna honom hipp som happ och därför släpper lös sitt beteende.
    Jo jag tycker faktiskt du ska berätta för din mamma. Det är ju inte sexuella detaljer utan handlar om att han gör dig illa, hon kan stötta dig i det här.

Din sambo kan inte vägra dig att åka iväg någonstans tillfälligt. Om han försöker hindra dig rent fysiskt ringer du polisen och säger som det är, 112 är det som gäller då.

Du ställer dig i bostadsköer NU och du googlar på vilka hyresvärdar som finns i stan eller nära och ringer runt för att höra om det finns möjligheter, kolla även Blocket. Det kanske duger med ett uthyrningsrum så länge, du kan bo så även om du har ett så litet barn, hen sover väl ändå i samma säng eller spjälsäng bredvid.

När du har flyttat begär du bodelning, sambon får lösa ut dig ur lägenheten eller så blir det tvångsförsäljning. Ska han lösa ut dig är det marknadsvärdet som gäller, inte inköpspriset eller någon personlig uppskattning.

Samtalet om att du lämnar honom tar du i samband med utflytt, så nära som möjligt. Ha någon vän med dig om du är orolig att han ska bli våldsam och se till att barnet inte är i närheten i vilket fall, sambon kanske skriker och har sig. Ta också då upp frågan om lägenheten, inte som diskussion utan för att informera att du vill ha halva värdet och de två alternativ som finns så han kan fundera (lösa ut eller sälja).

Du KAN! Vore jag han skulle jag snarare vara mer orolig för att du hipp som happ skulle lämna honom, en dag kommer han hem och lägenheten är tömd på dina och barnets saker. Om du kan fixa flytten på så sätt är det bäst så (men förvarna att du kommer att flytta "snart" men inte exakt datum).

Farligaste tiden för en kvinna när hon lämnar en man är precis när hon ska/har lämnat så det är därför han inte ska veta exakt datum. Efter flytten behöver du vila så klart så säg till honom att du behöver minst en vecka på dig, helst mer, innan ni ses igen. Han kommer säkert gnälla om umgänge men bebisen överlever kan jag lova. Umgängesrätten är till för barnet, inte pappan.

Du KAN!!
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (aaa) skrev 2022-07-19 07:37:46 följande:
    Så han inte bara tafsar på dig på ett otrevligt vis, han får även vredesutbrott? 
    Ja det är lite tufft med en ny bebis, men vad är alternativet? Man vill inte att barn ska leva i en miljö med vredesutbrott? 

Om du på fullt allvar har känslor för denne individ så är parterapi mitt tips. Det kanske går att rädda om ni är villiga att jobba på det. Om han ser det som at du är en prinsessa osv, och du ser hans närmanden som obehagliga och faktiskt en form av övergrepp så står ni väldigt långt ifrån varann och det behövs någon utifrån som hjälper en då. 
    Nej. Man ska inte "rädda" en destruktiv relation där man blir utsatt för psykisk och fysisk misshandel.
  • Anonym (M)
    Postman skrev 2022-07-18 19:12:06 följande:

Klart man kan anmäla men jag tänker mig att det har gått riktigt, riktigt långt innan man anmäler sin partner till polisen. Först var detta bara tafsande, sen använder skribenten ord dom hårdare. Huruvida det är brott eller ej kan vi diskutera till tidens ände. Jag anser att skribenten borde ta sig en funderare. Acceptera, säga ifrån, gå i parterapi eller begära skilsmässa. Bara det att skribenten tycker att partnern tafsar så ringer mina varningsklockor att de inte har en sund relation och hon borde agerat för länge sedan.
    Hon har sagt att han inte får röra henne men han slutar inte, det är faktiskt ingenting att diskutera om det är ett brott eller ej. Man har all rätt att be om hjälp från polis, om man blir utsatt. Det är han som har gjort fel.
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Enkelt) skrev 2022-07-19 07:59:48 följande:
    Nej. Man ska inte "rädda" en destruktiv relation där man blir utsatt för psykisk och fysisk misshandel.
    Givetvis inte. Jag skrev att om det finns något hopp så är det terapi. Jag ser det inte som omöjligt att han skulle kunna sluta med sitt beteende om han fick höra det från någon annan än TS och förstås vara villig att jobba på sig själv. Men det låter som att TS är färdig med detta oavsett, och då ska man givetvis lämna. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (aaa) skrev 2022-07-19 09:34:56 följande:
    Givetvis inte. Jag skrev att om det finns något hopp så är det terapi. Jag ser det inte som omöjligt att han skulle kunna sluta med sitt beteende om han fick höra det från någon annan än TS och förstås vara villig att jobba på sig själv. Men det låter som att TS är färdig med detta oavsett, och då ska man givetvis lämna. 
    Hopp? När han kort sagt misshandlar ts? Nej, det finns inget hopp då. Man måste lämna en sådan person för det finns ingen garanti att han inte sätter igång igen eller utsätter ts för andra saker.
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt