• Anonym (Äcklad)

Sambo tafsar privat & offentligt

Min sambo tafsar på mig både privat och offentligt och jag hatar det,har blivit mycket värre sedan vi fick barn.Känns så svårt att lämna medans man är mammaledig.
    Han kan när som daska mig på rumpan,nypa i rumpan el ta på brösten/underliv utanpå kläderna när vi är hemma,säger såklart sluta,slutar han? Nope,respektlösa idiot.
    Han har även nu börjat göra det på släktträffar snabbt när folk vänder ryggen till,på stan när folk inte ser men skulle kunna se osv..så jävla obehagligt och blir så ledsen att jag ?accepterat? detta beteende trots jag bett honom sluta 1000 gånger.Vad gör man? Hur får man slut på beteendet tills separation är ett faktum.

• Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt
  • Mia99
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-18 08:12:33 följande:

Nej, det absolut första som måste hända är att mannen slutar tafsa och respekterar henne. Visst kan man analysera sin relation och sina reaktioner men det blir snedvridet om en part fritt ska kunna agera helt på sina impulser (tafsa) medan den andra parten ska analysera sina reaktioner på den andras beteende. Man har inte rätt att tafsa på någon, bara för att man lever i en relation. 

Jag förstår hur du menar och dina råd skulle vara  kloka - i en annan situation. Men när ens man upprepade gånger tar en mellan benen fast man säger att man inte vill är det inte läge att lägga fokus på varför man reagerar. 

Mannen måste istället sluta tafsa och sen kan han analysera och fundera över varför han gör så här. Alldeles för ofta läggs allt ansvar i en relation på kvinnan, och hon tvingas att t o m analysera mannens beteende medan han bara kan flyta med. Detta tycker jag man ska undvika. Har mannen någon issue får han fundera över detta och kommunicera vad som är fel. det är hans ansvar. Inte hennes. 

Att tafsa på någon som inte vill är ganska rejält gränsöverskridande och jag tycker faktiskt det låter obehagligt. 

Jag vet. Det ideala i princip vore såklart om han automatiskt blev självrannsakande och slutade bete sig på ett respektlöst sätt. Men det kommer tyvärr inte att hända av sig själv. TS har sagt till 1000 gånger redan. Antingen vill han inte (vilket vore riktigt illa) eller så förstår han inte, vilket kan lösas. Människor kan sällan förändra hur de är, men de kan alltid förändra sitt beteende om de får en tydlig förklaring till anledningen.

Det är därför jag skrev det jag skrev; absolut inte att belasta kvinnan med ansvaret över hans respektlösa beteende. 
  • Anonym (Enkelt)

Sexuellt ofredande kallas det han håller på med. Oönskad kontakt av sexuell natur där du upprepade gånger har sagt ifrån att du inte vill men han fortsätter. Tyvärr ts, eftersom han inte respekterar dina gränser så har du två val: bli behandlad som hans sexdocka eller lämna honom.

• Friger

Är han inte sexuellt frustrerad av någon anledning då?

Om det är något som kommit nyligen och han inte alltid varit sådan menar jag...

Gå till polisen för att ens äkta hälft tafsar på en? Njä... Jag skulle inte göra det i vart fall. Tror myndigheten skulle bli översållad med: Ärekränkning, ofredande och sexbrott av allehanda sorter då. Personligen har jag en mycket högre tröskel för mina kära än om en okänd hade gjort samma sak. Den närstående ska ha gjort något väldigt påtagligt innan jag skulle göra en sådan sak.

• Anonym (Linn)

Det här är verkligen inte ok. Det är respektlöst så det sjunger om det. 

När han tafsar nästa gång så slår du undan hans hand med kraft. Du tittar honom i ögonen och säger med lugn och bestämd röst: Det där var sista gången du tafsade på mig mot min vilja.
    Han kommer att försöka skratta bort det, vifta undan vad du säger och förminska det med: kan du inte ta ett skämt eller höhö.
    Då upprepar du med lugn och bestämd röst: Det där var sista gången. 

Han kommer säkert även använda argument som att du är ju hans tjej, han känner attraktion till dig och få det till att det är ditt fel som inte gillar att han rör dig. 
    Det handlar inte alls om det. Det handlar om att han är totalt respektlös och kör över dina gränser gång på gång. Det kan döda de starkaste känslor. 

Att han avancerat till att göra det bland folk visar att det inte räcker för honom längre att hålla på hemma, han måste få en större kick och gör det nu där ni kan bli upptäckta. 

• Anonym (Alice)

Verkligen inte okej, enbart på grund av att DU inte vill. Spelar ju ingen roll om andra tycker att det är normalt, du vill inte att han gör det, så därför borde han inte göra det. Punkt.

Eftersom han inte lyssnar tycker jag att du bör ryta ifrån ordentligt. Kanske gråt samtidigt om du kan, för att han ska få se hur mycket det faktiskt påverkar dig och hur ledsen och äcklad du blir. Vissa människor fattar inte förrän man visar exakt hur dåligt man mår av det. Påpeka hur illa du mår av att du säger sluta men att han aldrig lyssnar och att det inte är okej.

• Anonym (Alice)
    Friger skrev 2022-07-18 09:00:10 följande:

Gå till polisen för att ens äkta hälft tafsar på en? Njä... Jag skulle inte göra det i vart fall. Tror myndigheten skulle bli översållad med: Ärekränkning, ofredande och sexbrott av allehanda sorter då. Personligen har jag en mycket högre tröskel för mina kära än om en okänd hade gjort samma sak. Den närstående ska ha gjort något väldigt påtagligt innan jag skulle göra en sådan sak.

Och skulle hans beteende vara okej för att han är sexuellt frustrerad, eller...? Varför ska inte TS "nej" räcka för att han ska lägga av?
  • Anonym (Linn)
    Friger skrev 2022-07-18 09:00:10 följande:

Ditt tankesätt är mycket vanligt. Man kan liksom inte likställa sin partner med någon som kränker. Eller till och med någon som våldtar.
    Man älskar ju denne. Man står ut en tid. Sen börjar man att säga ifrån. Man ursäktar partnern med att denne var trött, ur form, det var man själv som inte var tydlig. 
    Man hoppas, hoppas på förbättring. Att det ska bli bättre. Man bor ju ihop och har kanske barn. Ska man bryta upp en familj för att hen knuffat och skrikit några gånger? För att hen tafsar på en mellan benen framför ens släktingar? För att hen fortsatt ha sex fast man sagt nej?

Det går liksom inte in i huvudet att ens partner kränker, misshandlar eller till och med faktiskt våldtar. Att anmäla till polisen är ett oerhört steg. Det är en enorm tröskel att gå över fast man kanske ligger sönderslagen på sjukhus och de runtomkring skriker Anmäl! 
  • Friger
    Anonym (Linn) skrev 2022-07-18 09:15:51 följande:
    Ditt tankesätt är mycket vanligt. Man kan liksom inte likställa sin partner med någon som kränker. Eller till och med någon som våldtar.
    Man älskar ju denne. Man står ut en tid. Sen börjar man att säga ifrån. Man ursäktar partnern med att denne var trött, ur form, det var man själv som inte var tydlig. 
    Man hoppas, hoppas på förbättring. Att det ska bli bättre. Man bor ju ihop och har kanske barn. Ska man bryta upp en familj för att hen knuffat och skrikit några gånger? För att hen tafsar på en mellan benen framför ens släktingar? För att hen fortsatt ha sex fast man sagt nej?

Det går liksom inte in i huvudet att ens partner kränker, misshandlar eller till och med faktiskt våldtar. Att anmäla till polisen är ett oerhört steg. Det är en enorm tröskel att gå över fast man kanske ligger sönderslagen på sjukhus och de runtomkring skriker Anmäl! 
    Lät inte som TS blivit våldtagen, misshandlad eller inlagd på sjukhus.

Jag ska ge dig en hundring så kan du snacka upp den till en miljard. Givetvis ska man anmäla sådant jag nämner och andra allvarliga saker.

Men ska polisen utreda allt ned till minsta förolämpning makar emellan så behöver nog varannan medborgare i landet jobba inom polismyndigheten.
  • Anonym (Äcklad)
    Mia99 skrev 2022-07-18 07:58:15 följande:
    Jag inser att mitt svar kan misstolkas. Det kan mycket väl röra sig om respektlöshet från hans sida. Att medvetet överskrida gränser som någon form av ägandemarkering, ett sätt att visa sig viril eller att visa upp ett slags macho-man beteende. Jag skulle inte heller acceptera det.

Men jag skulle ändå börja med att analysera varför det stör TS så mycket. Är det att det alltid är sexuellt laddat eller är det att hon helt enkelt vill bli lämnad ifred?

Naturligtvis måste man i en relation alltidnrespektera den andras vilja oavsett anledning. Men att be någon sluta med ett beteende utan att förklara varför, kan skapa oförståelse och sämre utfall.

"Sluta tafsa mig på brösten", är såklart en anledning nog. Men att förklara att man inte vill bli berörd eftersom det då känns som att den andra parten förväntar sig ett sexuellt gensvar, vilket när det inte händer istället skapar en känsla av att inte bli resplekterad som människa utan betraktad som sexobjekt, är mer effektivt.
    Han tar hårt ALLTID , det gör ont . Gör någon det ofta vill man till slut att personen inte tar på en alls för man vet inte när han kan ?nypa till?
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-18 13:30:00 följande:
    Han tar hårt ALLTID , det gör ont . Gör någon det ofta vill man till slut att personen inte tar på en alls för man vet inte när han kan ?nypa till?
    Har du provat att nypa tillbaka? Nästa gång hans hand far fram tar du ett järnhårt grepp om armen, tittar honom stint i ögonen och gör typ "tusen nålar" eller nåt. Ropar han då till att det gör ont morrar du att just det, så känns det på mig VARJE gång du gör så där! 

Eller så är du inte så omogen (jag hade inte hållit mig för god för att göra så), men talar om för honom att det är en form av övergrepp. Fråga om han gör så där för att han vill att det ska bli skilsmässa? 

Att han gör sånt även bland folk visar verkligen att det är en skruv lös. 
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt