• Anonym (L)

Sambo tafsar privat & offentligt

Låter vansinnigt och väldigt obehagligt

Har han haft svårt med gränser tidigare? Inte bara fysiska gränser utan allmänt. Dvs har han fått lära sig att nej/stopp/sluta betyder just detta och fått lära sig att respektera och lyssna in andras signaler, tankar och åsikter?
    När ni har fattat beslut har ni gjort det tillsammans eller har han "vetat" bäst?

Om han tidigare kunnat respektera dig så är det nog bara en "fas", ett sätt att hantera livsomställningen att bli förälder. Då borde ett samtal i lugn och ro räcka för att han ska "snap out of it"

Men om han även tidigare kört över dig, inte lyssnat på dig och betett sig respektlöst åt så har du ju ett större problem. Helst om han inte ser något problem med det utan tycker att du ska anpassa dig...

• Anonym (L)
    Mia99 skrev 2022-07-18 07:34:54 följande:
    För mig och min min man är det helt naturligt att ta på varandra mest hela tiden, smeka varandra eller kramas lite snabbt. Han kan lägga en hand på mitt lår i bilen, jag kan ge honom en liten puss i förbigående medan han sitter framför datorn och jobbar och han kan klappa mig lite snällt på rumpan eller kyssa mig i nacken när jag står och skalar potatis. Jag älskar det och skulle inte vilja ha det på ett annat sätt. Det är lekfullt, mysigt och kärleksfullt, och rätt erotiskt fast utan att vara sexuellt explicit.

När du säger att din sambo tafsar dig på brösten eller på underlivet, har han alltid varit så där? Eller upplever du att hans beröring har blivit mera sexuellt laddat på senare tid? Ibland kan det vara så att när attraktionen för ens partner har minskat under en period, så vill man inte att han eller hon ska röra en över huvud taget. En oskyldig puss eller en klapp på rumpan kan då uppfattas som direkt sexuellt kränkande. 

Har du försökt att analysera varför det stör dig så mycket? Är det att han alltid tar dig på brösten och underlivet - eller är det att han tar på dig alls? Skulle det kännas mysigt med att han smekte dig över håret eller pussade dig på kinden ibland eller vill du inte bli berörd av honom över huvud taget? 
    Men skulle du fortsätta även om din man bad dig att sluta? 
    För det är den springande punkten så som jag ser det...
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-18 13:48:14 följande:

Precis, håller med. Herregud vad anmälningar det lär bli. Tar man så illa vid sig av att ens partner tar på en och kallar det för att man tafsar bör man nog snarare söka parterapi eller diskutera skilsmässa. Att tänka tanken att ens polisanmäla sin partner så ringer alla varningsklockor liksom. Vet folk inte hur man beter sig eller agerar längre liksom?
    Läs vad TS skriver.
    Hårda nyp på de privata delarna så att det gör ont. Och tydlig tillsägelse att man inte vill.
    Skulle inte heller kalla det tafsande.

Det är våld och inget annat.
  • Anonym (L)
    Anonym (llkl-j.gj) skrev 2022-07-18 15:22:54 följande:

Det spelar ingen roll om det är ens fru/man. Om man har sagt ifrån så är det inte ok att tafs. 

Jag ör kvinna och jag finner min man oerhört sexig och jag har väldigt svårt att låta bli att ta på honom. Även på hans kuk. Oftast är han ok med det, men inte alltid (tex om han vet att vi just då inte kan ha sex av någon anledning) och då får jag helt enkelt låta bli även fast det är jäkligt svårt emellanåt. 

Och jag är ganska säker på att din man inte heller skulle uppskatta att bli nypt hårt i pungen eller att du kör naglarna rakt in i kuken.

Men hur ska du veta det...

Men han kan vända sig hit till familjeliv där vi kan berätta hur kvinnor är och att vi inte förstår hur vassa våra naglar är eller att det gör ont när vi nyper där. Och vi kan lära honom hur han ska berätta hur han faktiskt vill bli rörd så att du som hana kvinna faktiskt kan förstå....
  • Anonym (L)
    gemig skrev 2022-07-18 15:43:38 följande:

Javisst du eller hur sötnos!

Eller också är det hennes bröst som har blivit känsligare efter födseln.. O killen är precis lika kär och tar på henne lika mycket som han gjort enda sedan första dagen?..

Det är ju det där jag menar att i så fall är det ju dags för henne o hoppa in och berätta för honom hur det är hon vill att han ska ta i 'na.. 

Och förmågan att höra orden nej och sluta förändras den hos män efter att de blivit pappor?
    För kvinnan i fråga säger ju nej...och det bör räcka...hur jävla "kär"  mannen ifråga än är.

Sen vill han veta kan HAN ju fråga om, hur och när hon vill att han tar på henne....som en vuxen person som han är....

Ursäkta men dina kommentarer är så korkade.
  • Anonym (L)
    gemig skrev 2022-07-18 16:15:39 följande:
    Beror helt på hur förhållandet såg ut i början.. 
    Innan barnet kanske hon sa "nej sluuuuta!" och fnittra och tyckte han var as charmig när han gjorde det. Nu efter barnet, hormoner och ett par förändrade bröst, kanske hon gått runt och stört sig på exakt samma sätt.. 

Ni är avancerade varelser.. Ibland säger ni nej.. Och vill att man ska fortsätta. Ibland säger ni nej, sen blir ni sura för att man lyssnar. 
    Sen säger ni också åt killar att lyssna på ett nej, men det är ingenting som ni skulle respektera om någon gjorde samma mot er själva.. 

Svaret ligger i om han alltid har varit sådär.. Om det verkligen är han som har förändrats.. 
    Fast ärligt verkar det faktiskt vara du som är en mycket komplicerad varelse som inte förstår att nej betyder nej.
    Oavsett från vem som detta nej kommer.

Och oavsett om hon/hennes kropp har förändrats så har hon rätt att säga nej och han ska lyssna...både innan och efter barn.
  • Anonym (L)
    gemig skrev 2022-07-18 16:33:48 följande:
    Jag förstår när ett nej betyder nej. O tvärt emot det du säger här.. Så är det jag har sagt, att hon ska lära honom hur det är han borde göra för o kunna läsa av 'na..

Skulle säga att jag är bättre på o läsa av ett nej, eller lögner från de flesta.. 

Som TS nu kom o berättade att "nej asså, men han tar lite för hårt liksom bara.."
    Som sagt, du är den komplicerade...
    Men det är ju inte DU som avgör vad ett nej betyder.
    Det gör den som uttalar ordet.
    Och är du osäker eller tror att det kan betyda ja..kör på nej för säkerhets skull.

TS skriver tydligt att hon inte vill. Nej betyder nej här. Hon ska inte behöva förklara för sin antingen korkade eller våldsamma man att Nej betyder Nej.
    gemig skrev 2022-07-18 16:37:27 följande:
    Du borde ärligt talat ta o hålla käften medans dom vuxna pratar.. 

Och jag skriver/pratar hur mycket jag vill.
    Låt bli att läs om det blir för besvärligt
  • Anonym (L)
    Anonym (Äcklad) skrev 2022-07-19 03:03:00 följande:
    Man försöker med allt när man har en bebis tillsammans och jag ORKAR inte med hans vredesutbrott när vi har en liten.Dock har du rätt.
    Har varit avvaktande mot honom hela dagen idag just för jag är så trött på hans beteende och får en lång utskällning av honom hur jag är en sånn prinsessa,ska ha allt på mitt vis,att jag är elak,aldrig säger snälla saker,inte ger han uppmärksamhet,det kan aldrig få handla om bara han osv? enda alternativet för mig verkar vara att lämna.
    Hej TS
    Jag hör att du har det jättetufft och jag vill bara säga att hans beteende verkligen inte låter ok.
    Jag har jobbat med "våld i nära relation" och en hel del i din berättelse gör mig väldigt beklämd. Så ska du inte behöva ha det.
    En klar varningssignal är att du är orolig för vad han ska ställa till med om du lämnar.

Har du någon du kan prata med?  Kanske åka bort några dagar? Få lite perspektiv
    För jag tror att det skulle vara bra att få prata igenom det med någon så du kan hitta din inre kompass. Det är lätt att bli ensam, ta skulden själv och normalisera ett sånt här beteende.

Här på familjeliv blir det lätt svartvitt och en hel del osunda och taskiga kommentarer med en skev relationssyn som faktiskt inte speglas i resten av samhället.

Jag önskar dig verkligen lycka till
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 22:27:25 följande:

Det finns hjälp att få både som par och ensam. Om man nu verkligen vill jobba på relationen. I detta fallet så verkar det rätt kört, tycker man att ens partner ?tafsar? så har man problem.
    Så om jag nyper hårt en mans privata delar gång på gång och han tycker att det är obehagligt och gör ont och ber mig sluta...så är relationen dömd för att han är lite känslig som inte tål lite "tafs"...inte för det faktum att jag brukar våld.
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 22:39:31 följande:

Anonym (Stina) skrev 2022-07-19 22:34:28 följande:
    Men du inser att man inte får tafsa på någon mot dennes vilja? Att det faktiskt är ett brott, och att det inte slutar vara ett brott för att man är i en parrelation? 

Som sagt, tycker man att en partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation.
    Vi ser problemet väldigt olika.

I en relation ska det finnas respekt och möjligheten att få säga nej...om ena parten inte har respekt för den andre så är det ju detta som är problemet i relationen...inte det faktum att den andra vill få bli respekterad och få ha sina gränser.

Och bara för att klargöra, anser du på riktigt att oönskade hårdhänta nyp mot de privata delarna (tänk dina egna om det gör det enklare att mentalisera) som gör riktigt ont och känns obehagligt är något som man måste stå ut med i en relation?

Om du blir utsatt för detta och tror att det är normalt behöver du kanske också stöd.
    För det klassas enligt lagen som våld.
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 23:02:32 följande:

Jag vet inte vad det är du fäktar emot, jag säger ju att tycker man att ens partner tafsar så har man uppenbara problem i sin relation. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar.
    Det är vinklingen var du tycker problemet och det osunda verkar ligga som jag har problem med.

I en sund relation lyssnar man på varandra när den andre säger nej. I en sund relation har man möjlighet att få säga nej.

Det osunda i denna relationen är INTE att TS tycker att hennes sambo tafsar, det är att sambon tar på henne på ett sätt som hon inte vill och fortsätter trots att hon säger nej.

Uppfattar du inte skillnaden i var du lägger ansvaret kontra var jag och flera andra lägger ansvaret?
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-19 23:25:10 följande:

Det är ju det jag skriver också. TS tycker att han tafsar, de har problem, hon vill nu avsluta och hon gör nog klokt i det. I en sund fungerande relation tycker man normalt inte att ens partner tafsar. Det finns de som kan säga det med glimten i ögat förstås men det är ju inte så i detta fallet.
    Jag tycker Tom Arayas inlägg beskrev det väldigt bra.
    Älskar man någon gör man inte något mot den som den inte vill....

TS sambo behandlar henne illa och det är det som är det osunda...inte att TS tycker att behandlingen är obehaglig...

Jag tycker också att ett förhållande ska innehålla beröring men jag tänker inte att all beröring nödvändigtvis är trevlig eller nåt man måste stå ut med...och det är definitivt inget man ska lastas/skuldbeläggas för att man känner...

Men du och jag kommer nog inte längre...vi ser det från olika håll...så kan det vara...
  • Anonym (L)
    Tom Araya skrev 2022-07-20 16:25:46 följande:
    Jag tycker visst det kan vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Jag anser att det är det normala att ingå i ett kärleksförhållande.
    Så jag anser att det behövs särskilda skäl till varför man inte uppskattar det. 
    Att uppskatta fysisk närhet med den man lever med betyder ju inte att man måste stå ut med ALL fysisk närhet/beröring eller att vi ska normalisera våld.

Tror inte många män skulle uppskatta en tjej som tex medvetet använder tänder vid en avsugning eller sätter naglarna hårt in i kuken...
    Det behöver man väl knappast ha särskilda skäl att få säga nej till?
    Samma med hårda nyp på kvinnors känsliga ställen...
  • Anonym (L)
    Postman skrev 2022-07-20 17:11:37 följande:
    Fats det är inga män här som har skrivit det, det där är något som vissa här försöker läsa in på de allra mest konstiga sätt att vi män på  något sätt skulle påstå, det är ingen utav oss som har påstått så. 

Som Tom påpekade så kan det vara fel på en relation om den ena partnern inte uppskattar fysisk närhet med den hon har ett förhållande med. Det är ju trots allt det normala att ingå i ett kärleksförhållande. Om man nu inte uppskattar det behövs skäl till varför. Det behöver ju inte bara handla om just hårda tag utan beröring i ren allmänhet. TS har ju skäl så det är ju inte så konstigt i just detta fallet.
    Fast det är ju detta fallet vi pratar om. TS som mot sin vilja blir hårt nypt i de privata delarna. Det går att likställa med naglar in i kuken...

Så när ni gång på gång tar upp det som att det är nåt osunt när någon inte uppskattar närhet av sin partner så blir det väldigt märkligt och förminskande av hennes upplevelse...
    Hon blir utsatt för våld.

Och hon är rädd att lämna honom för vad som kan hända då.
  • Anonym (L)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-20 17:42:33 följande:
    Grejen är att de pratar på ett hypotetiskt plan. De har ingen erfarenhet av sunda relationer med kvinnor. Eller tror någon att detta är normala familjefäder med 20 års äktenskap i ryggen? :) Som vet hur bra relationer byggs? :) som har tagit sig igenom kriser och problem med en jämställd partner? :) 

haha. 
    Ja och jag misstänker att TS mans beteende ligger lite för nära deras eget...därav behovet att lägga över ansvaret på TS...annars måste de skärskåda sin egen spegelbild...
Svar på tråden Sambo tafsar privat & offentligt