• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Lena)
    Anonym (C) skrev 2020-06-17 20:09:37 följande:
    Och du valde ändå att fortsätta tillsammans med din man även när ni sett så olika på bonusmammarollen? Det känns som du redan fått ultimatumet att antingen gå med på att ta ansvar för bonusbarnet eller lämna och du har valt att vara kvar. Du får nog tyvärr köpa läget. Du borde ju förstått med tiden att det inte skulle bli någon förändring kring det här med bonusbarnet. Du skulle lämnat från början om du inte var beredd på att behöva ställa upp, tyvärr. Nu är du i den här situationen att din man vill att du tar ansvar och han vill inte lyssna på dig och det är synd så klart men han har verkat gjort klart från början att det var såhär det skulle bli. Så köp läget och gör det bästa av det eller lämna för en förändring kommer du säkert inte få då det inte verkar ha skett under den tiden ni varit tillsammans, tyvärr. Ibland behöver man se relationen för vad den är och välja att antingen ställa upp eller lämna, tyvärr. Han verkar inte vilja ändra på sig i sin ståndpunkt.
    Instämmer helt.

TS har gått i detta med öppna ögon. Han kommer inte att ändra sig, så TS får antingen leva med det eller lämna. Han respekterar inte TS, och han bryr sig inte om sitt barn. 
  • Neqbeth

Jag tycker du ska manifestera ditt icke-samtycke genom att inte äta bajsmackan, utan rent fysiskt avlägsna dig från bostaden under den period det gäller. Bo hos kompisar eller hyr en stuga någonstans. Jag hade tyckt att det får kosta lite faktiskt. Låter du dig köras över nu kommer det att fortsätta så

• lostandfound
    Anonym (Stackars) skrev 2020-06-17 19:33:21 följande:

Lite kanske jag la skulden på TS men jag tycker faktiskt att man har ett ansvar även sin partners barn sen tidigare om man går in i ett sånt förhållande. Vill man inte ta hand om andras barn så kanske man inte ska inleda ett förhållande med nån som har barn sen innan. Det är lite det jag känner. Jag försöker dessutom se det från barnets synvinkel. Han har en mamma som inte verkar vilja ha honom och en pappa som tycker att hans nya fru ska ta hand om honom (och det vill hon inte). Jag tänker på hur det stackars barnet mår. Och ett syskon ska han få också och kanske kommer bli mer undanskuffad i det hem han har hos sin pappa, och mamman verkar ju inte vilja ha honom. Men främsta skulden i det hela är ju så klart bonusbarnets föräldrar.

Att man ingår ett förhållande med en person som har barn sedan tidigare innebär INTE att man på något vis har en skyldighet att ta hand om sin partners barn. TS har varit tydlig med hennes förväntningar på att hon inte vill ta något föräldraransvar. Att hennes partner fullständigt skiter i hennes önskan, inte minst när hon är höggravid och behöver få vila upp sig och "njuta" av den sista tiden som barnlös, är bara respektlöst. Då kan pappan ta ut semester och vara hemma med sitt eget barn om han nu är så mån om sitt barns välmående. Belasta inte TS för att hon inte vill ta hand om någon annans barn.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 18:07:23 följande:

Så det är ok att som förälder ha sitt barn på fritids för att man behöver vila, men för mig som bonusmamma är det inte ok att "kräva" detsamma eftersom jag, utöver behovet och önskemålet om vila, inte känner för barnet? Betyder det att jag ska ha barnet som "straff" här då för att jag inte vill umgås med barnet, eller vad blir skillnaden enligt dig?

Nejdå, såklart inte!

Jag är på din sida här.

Jag håller med att det är skitjobbigt att vara trött och samtidigt ha koll på en tioåring, även om det är eget barn.

Jag håller med även om att det INTE är ditt ansvar här. Jag tycker absolut att pappan gör fel här.

Skillnaden mellan dig som bonusmamma och biomamman i den situationen (gravid, trött, stora barnet på fritids) är att hade du varit mamman, skulle du vara jätteglad att se barnet efter fritids, och då skulle nog barnet kännt det och glömt bort allt annat.

Men det är småsaker, jag menar främst senare när bebisen är född.

Då finns det risk att det blir mycket värre. Du redan nu känner att tioåringen är åsidosatt av biomamman, och pappan jobbar så mycket och har inte tid för tioåringen trots sina ambitioner.

Pappan räddar sitt dåliga samvete på din bekostnad, eller försöker det.

Du är stark nog att streta emot.

Tyvärr blir du nog förloraren här även om du vinner striden mot din man:

Bonusen kommer skylla på dig.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 18:18:39 följande:
    Tack för ditt svar. Jag resonerar som du säger och upplever att jag varit glasklar med var jag står - ändå vill han inte acceptera det. Jag har absolut fått höra från honom att jag borde ta ett större ansvar och antytts vara en elak styvmoder osv, det du säger gällande gaslightning, men då brukar jag påminna honom om vad jag gjort tydligt från början - att jag inte är intresserad av det och att det är han och mammans ansvar att ta hand om sitt barn. Jag når inte fram där dock och vi kommer liksom inte vidare från det - därför återkommer denna konflikt om och om igen i olika skepnader (nu senast: sommarlovet).

Jag ska fortsätta vara tydlig med det du säger i sista stycket och gränsa både pappa och barnet och peka på mitt behov av att få egen vila - det jobbiga i det är bara att det tar så mycket kraft att tjata om det, så ibland blir det bara som lättare att sätta på sig hörlurar och stänga in sig i sovrummet för att slippa. Vilket ju jag tänker inte skapar en förändring i det långa loppet då det återigen bara blir jag som anpassar mig.
    Jo, jag vet, det tar på krafterna. Du har i alla fall ett plus i att du känner var dina gränser går och är tydlig med det och inte ifrågasätter ifall han har rätt i att du är den elaka styvmodern, du vet att du inte är det. Det är bra. 

Det kan vara bra att omge sig med andra i samma situation eller andra som varit med om samma, som vet vad du pratar om för det kan kännas väldigt ensam. Det här har kanske inte du upplevt men jag kände mig ofta numerärt utmanövrerad, eftersom dom var två, min man och hans barn, eller ännu värre när de var tre, min man, hans barn och exet. 

Det går ju dock att förstå att din man inte vill sätta sin son på fritids om han inte har gjort det förut, om han gjorde det även när ingen var hemma. Det kan vara svårt att argumentera emot det. Men då kan det även nu vara "som om du inte är hemma", att du inte ska förväntas ta hand om hans barn. Ett tips är till exempel att din man planerar vad hans barn ska äta på dagen, en matlåda eller en fryspizza, som hans barn kan äta när det passar. 

Ni behöver nog hitta en nivå att kommunicera där du tillåts få vara hemma utan att automatiskt bli barnvakt och att du nu ska kunna vara hemma och inte bli störd. Kompisar och son kan inte längre springa in och ut som de passar dom, ifall det inte passar dig.
    När jag var föräldraledig, tog nätterna med våra gemensamma barn, och ville passa på att sova på dagen, när hans barn kom hem väcktes jag av det, men när jag berättade det för min man blev jag förminskad. Det kan vara känsligt att tala om att hans barn stör, det tolkas lätt till nåt annat än man menar och jag vet inte hur många gånger jag har fått höra att jag hatar hans barn. Det är också en form av gaslightning, inte för att han vill vara elak men för att han inte kan hantera att han har större ansvar för sitt barn än att helt överlåta till mig att allt funkar hemma medan han är på jobbet. Det minsta han kan göra är att prata med sitt barn om att man behöver lugn och ro hemma med en bebis, att man absolut inte får väcka och störa. Och visa empati för dig när du har blivit väckt och störd, tillåta dig att vara en mindre bra version av dig själv med sömnbrist och omställningen till att alltid finnas till hands för bebisen, men det kan vara svårt att komma dit. Det är det som är så svårt med att skaffa barn med en man som redan har barn. 
  • möjligt

Hur gjorde han förra året?

Var barnet hemma själv hela sommaren då helt utan vuxennärvaro?

För om så är fallet så blir det ju inte riktigt rimligt att pojken ska behöva gå på fritids för att inte störa dig hemma.

Men och andra sidan så vet du ju då att barnet är kapabelt att fixa detta själv och du behöver göra upp grundregler och agera efter det. Så att du inte begränsar dig och struntar i att komma och gå som du vill för att barnet är hemma

• Anonym (I)
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 21:11:13 följande:

Nejdå, såklart inte!

Jag är på din sida här.

Jag håller med att det är skitjobbigt att vara trött och samtidigt ha koll på en tioåring, även om det är eget barn.

Jag håller med även om att det INTE är ditt ansvar här. Jag tycker absolut att pappan gör fel här.

Skillnaden mellan dig som bonusmamma och biomamman i den situationen (gravid, trött, stora barnet på fritids) är att hade du varit mamman, skulle du vara jätteglad att se barnet efter fritids, och då skulle nog barnet kännt det och glömt bort allt annat.

Men det är småsaker, jag menar främst senare när bebisen är född.

Då finns det risk att det blir mycket värre. Du redan nu känner att tioåringen är åsidosatt av biomamman, och pappan jobbar så mycket och har inte tid för tioåringen trots sina ambitioner.

Pappan räddar sitt dåliga samvete på din bekostnad, eller försöker det.

Du är stark nog att streta emot.

Tyvärr blir du nog förloraren här även om du vinner striden mot din man:

Bonusen kommer skylla på dig.

?Bonusen kommer skylla på dig.?

Eller inte. Barn är inte korkade.
  • Anonym (håhåjaja)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 07:22:53 följande:
    Svårt att säga om jag vill ha fler barn när jag inte ens har ett eget än. Jag tycker det är en principsak att jag inte ska behöva ta hand om hans barn när jag inte gjorts delaktig i planeringen. Jag är "ändå hemma" så då kan jag fixa ditt och datt men jag är ju hemma för att vila upp mig inför förlossning osv, inte ta hand om deras barn som ofrivilligt kastats på mig. Högst troligt hade jag haft barnet på fritids denna period, om det varit mitt eget (beslut). I vardagen fixar jag ju saker för barnet men att vara hemma med barnet på heltid själv utan att ha valt det eller kunnat påverka är en förjävligt jobbig situation skulle jag säga.
    Kära nån. "...ofrivilligt kastats på mig". Det här barnet och hans far var en familj redan innan TS kom in i bilden. Det är barnet som ofrivilligt fått TS kastat på sig, inte tvärtom. TS har frivilligt valt att stiga in i en existerande familj, leva i den och dessutom snart utöka den med ytterligare en person. Då lever man som en familj och hjälps åt. Det finns inga A- och B-barn. Om tio år är pojken vuxen. Då är han kanske behjälplig när båda föräldrarna måste jobba och den nya tioåringen behöver lite hjälp hemma på sommarlovet.
  • Anonym (Tant Gredelin)

Samtidigt som ts vänder och vrider på vilka dåliga föräldrar hennes man och hans ex är, så passar hon samtidigt på att i var och varannan mening kasta in ett ord eller tre om hur ointresserad hon är av tioåringen, hur hon minsann inte tänker passa upp på honom och hur dålig deras relation är och att den aldrig kommer att förbättras. Lägger till att den enda konflikthärden i deras förhållande är det här barnet och ansvaret över det. Åh, så hårt jag önskar att tioåringen aldrig någonsin hört ett enda ord om det här.

Det går inte komma ifrån att den som lider på riktigt i den här situationen måste vara tioåringen som inte är välkommen hem till mamma och inte heller till pappa, och den som man kunde hoppats var lite vuxen i det här (ts) väljer att bete sig som en dålig människa istället.

Strunt samma hur många godispåsar du köper till pojken, de tvättar inte bort känslan av att inte vara önskad och varmt omhändertagen. Synd att pappan och mamman inte är bra, och synd att du själv inte är ett dugg bättre. Det du berättar får dig att framstå som kall, barnslig, gnällig och hård. Hoppas att den här pojken som faktiskt aldrig bad om att få komma till jorden får någon som tar hand om honom på ett bra sätt innan er nuvarande situation har satt för djupa spår i honom.

Hoppas att du ändå förmår att växa upp, bli en bra människa och att du inser att bara för att någon annan gör fel så innebär inte det att det är din uppgift att fortsätta göra fel. Hoppas att du får en god relation till ditt ännu ofödda barn.

• cosinus

Det finns ju två sidor av myntet. Det faktum att barnet kanske varit hemma oavsett. Bor i huset och givetvis har rätt att vistas hemma.

Det andra är att du inte har ansvar för barnet. Vilket naturligtvis är svårt när barnet ifråga är där och gör som barn gör.

En 10-åring är långt ifrån alltid på fritids och jag förstår pappan som inte vill tvinga dit barnet. Faktum kvarstår dock att han är den som är ansvarig.

Kräv att pappan har en matplan för barnet varje dag. Det ska finnas mat att värma på. Om du sen lagar mat och barnet äter av det så sparas bara matlådan till dagen efter.

Se till att pappan styr upp dagen. När ska barnet vakna? Kompisar att cykla till och andra aktiviteter. Det är hans ansvar att lösa, vill hjälpa till med det är det en bonus. Bestäm tillsammans vilka tider kompisar är ok att ha på besök.

Förklara för barnet att du är trött och behöver vila och om möjligt kan du ju vara schysst nog att berätta med viss framförhållning om du vet att du ska bort länge eftersom barnet förmodligen vill veta om någon är hemma.

Ni är ju precis i början på den tiden då barn börjar vara hemma själva och det måste självklart även hans barn få vara. Lika självklart kommer barnet då att fråga/ty sig till den enda vuxna som är hemma. Det är ofrånkomligt. Däremot behöver pappan inse att när barnet är hemma är det hans ansvar att göra planen utifrån att barnet verkligen är själv och det du sen ev tar på dig/är hemma är en bonus.

Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus