• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (vv)

När man fött barn och alla modersinstinkter har slagit på tar man ingen skit längre. Därför kommer detta att explodera efter barnets födsel.

• Anonym (Kari)
    Anonym (håhåjaja) skrev 2020-06-17 22:24:39 följande:

Kära nån. "...ofrivilligt kastats på mig". Det här barnet och hans far var en familj redan innan TS kom in i bilden. Det är barnet som ofrivilligt fått TS kastat på sig, inte tvärtom. TS har frivilligt valt att stiga in i en existerande familj, leva i den och dessutom snart utöka den med ytterligare en person. Då lever man som en familj och hjälps åt. Det finns inga A- och B-barn. Om tio år är pojken vuxen. Då är han kanske behjälplig när båda föräldrarna måste jobba och den nya tioåringen behöver lite hjälp hemma på sommarlovet.

I din värld finns det a och b barn. I din värld finns det bara ett sätt att leva på. I din värld finns det bara ett sätt att leva som familj och hjälpas åt. Lustigt hur du och sin kompis ovan ( Stackars) vill lägga all skuld i knät på kvinnan, gärna med "stackars barn"-motivet.

Aldrig i livet att jag skulle vilja att min mans son hjälpte mig med mina barn. Det där är inget att stå efter. Hon behöver lugn och ro NU. Och aldrig i livet att jag skulle lägga mina egna tillkortakommanden för mina egna barn i knät på min exmans nya fru bara för att hon vill ha egna barn. Jag skulle vis av egen erfarenhet stötta henne att slippa ta hand om mina barn i den mån jag kunde, aldrig att jag skulle vilja att min exman prackade på sin nya att ta hand om barn bara för att hon råkar vara gravid. Vill jag att mina barn ska må bra gör jag bäst i att inte stressa en blivande mamma som bor ihop med mina barn.
  • Anonym (......)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-17 22:56:28 följande:

Samtidigt som ts vänder och vrider på vilka dåliga föräldrar hennes man och hans ex är, så passar hon samtidigt på att i var och varannan mening kasta in ett ord eller tre om hur ointresserad hon är av tioåringen, hur hon minsann inte tänker passa upp på honom och hur dålig deras relation är och att den aldrig kommer att förbättras. Lägger till att den enda konflikthärden i deras förhållande är det här barnet och ansvaret över det. Åh, så hårt jag önskar att tioåringen aldrig någonsin hört ett enda ord om det här.

Det går inte komma ifrån att den som lider på riktigt i den här situationen måste vara tioåringen som inte är välkommen hem till mamma och inte heller till pappa, och den som man kunde hoppats var lite vuxen i det här (ts) väljer att bete sig som en dålig människa istället.

Strunt samma hur många godispåsar du köper till pojken, de tvättar inte bort känslan av att inte vara önskad och varmt omhändertagen. Synd att pappan och mamman inte är bra, och synd att du själv inte är ett dugg bättre. Det du berättar får dig att framstå som kall, barnslig, gnällig och hård. Hoppas att den här pojken som faktiskt aldrig bad om att få komma till jorden får någon som tar hand om honom på ett bra sätt innan er nuvarande situation har satt för djupa spår i honom.

Hoppas att du ändå förmår att växa upp, bli en bra människa och att du inser att bara för att någon annan gör fel så innebär inte det att det är din uppgift att fortsätta göra fel. Hoppas att du får en god relation till ditt ännu ofödda barn.

Å blev lessen av denna tråd och ditt inlägg. Hoppas pojken iaf slipper känna sig oönskad och i vägen och inte hört nåt av detta :( det är ju ändå hans hem. Folk här är fan iskalla
  • Anonym (Förstår dig)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 09:51:18 följande:

Jag är ju inte totalt avskärmad från barnet, såklart. Jag är med på avslutningar, fixar mat/tvätt/städ, köper kläder och godis med och åt barnet, planerar och köper presenter och initierar gemensamma aktiviteter osv osv. Han roddar med allt med skola och fritidsaktiviteter, lämnar, hämtar, tar ansvar för läggning, mat/tvätt/städ osv. Vi hjälps åt med det mesta, men jag gör det jag gör när jag har tid och lust - ibland mer ofta, ibland mer sällan. Han bestämmer tillsammans med barnets mamma när barnet är hos henne och inte. Jag betraktar det dock som att det inte är min skyldighet utan att jag gör det jag vill när jag har lust. Och jag har inte lust att passa upp på hans barn när han bestämt att barnet ska vara hemma hela sommarlovet medan han jobbar då jag inte anser det vara mitt ansvar att sköta det på heltid och själv bli av med värdefull vilotid - därav denna tråd.

Jag är också bonusförälder, till en åttaåring och en tioåring. Har inga egna barn. Jag har samma inställning som du vad gäller rollen som bonusförälder, vi hjälps åt i vardagen och jag tycker det kan vara kul att köpa saker åt dem ibland och så. Men jag ser mig mer som en vuxen kompis än som att jag har en föräldraroll, då barnen har två föräldrar. I mitt fall var vi som tur var överens kring min roll i detta när vi blev tillsammans så det har funkat bra.

Jag vet ju inte hur det är att ha egna barn för har inget att jämföra med, men har full förståelse för att det här tär på dig, särskilt som du är höggravid. Jag skulle aldrig fixa att ha ensamt ansvar på heltid som det är nu, men sedan beror det säkert på vilken relation man har med barnen med. Det är väldigt respektlöst av din man att ta dig för givet så. Flera tips ovan tycker jag verkar bra, som att din man bör lägga upp en plan för hur det ska funka hemma, som att se till att det finns mat att micra, komma överens med dig och sonen ang. hur ofta han kan ta över kompisar osv.

Jag vet att många tycker att man ska älska alla i sin familj lika mycket, men min upplevelse av att vara bonusförälder är att det handlar om personkemin med bonusbarnen, som med alla nya människor man träffar, men att man såklart anstränger sig betydligt mer för att se det bästa i bonusbarnen. Den där genuina kärleken jag förstått att många känner till sitt eget barn infinner sig inte alltid lika självklart med andras barn. Jag har en väldigt fin och nära relation med ena bonusbarnet medans det med andra krävs väldigt mycket ansträngning. Hade även ett bonusbarn i en tidigare relation för flera år sedan och det barnet stod jag väldigt nära och ville nästan ta på mig en föräldraroll fast jag inte tänkt så från början.

Jag blir illa berörd av alla hårda hård kring din inställning här, som du skrev tidigare är responsen på FL ofta väldigt svart eller vit, och det är så skevt hur människor tror att de vet allt om en person baserat på ett inlägg här. Hoppas verkligen ni kan komma fram till en lösning.
  • Anonym (S)
    cosinus skrev 2020-06-17 23:01:21 följande:

Det finns ju två sidor av myntet. Det faktum att barnet kanske varit hemma oavsett. Bor i huset och givetvis har rätt att vistas hemma.

Det andra är att du inte har ansvar för barnet. Vilket naturligtvis är svårt när barnet ifråga är där och gör som barn gör.

En 10-åring är långt ifrån alltid på fritids och jag förstår pappan som inte vill tvinga dit barnet. Faktum kvarstår dock att han är den som är ansvarig.

Kräv att pappan har en matplan för barnet varje dag. Det ska finnas mat att värma på. Om du sen lagar mat och barnet äter av det så sparas bara matlådan till dagen efter.

Se till att pappan styr upp dagen. När ska barnet vakna? Kompisar att cykla till och andra aktiviteter. Det är hans ansvar att lösa, vill hjälpa till med det är det en bonus. Bestäm tillsammans vilka tider kompisar är ok att ha på besök.

Förklara för barnet att du är trött och behöver vila och om möjligt kan du ju vara schysst nog att berätta med viss framförhållning om du vet att du ska bort länge eftersom barnet förmodligen vill veta om någon är hemma.

Ni är ju precis i början på den tiden då barn börjar vara hemma själva och det måste självklart även hans barn få vara. Lika självklart kommer barnet då att fråga/ty sig till den enda vuxna som är hemma. Det är ofrånkomligt. Däremot behöver pappan inse att när barnet är hemma är det hans ansvar att göra planen utifrån att barnet verkligen är själv och det du sen ev tar på dig/är hemma är en bonus.

Precis så här tycker jag.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (......) skrev 2020-06-18 00:15:35 följande:

Å blev lessen av denna tråd och ditt inlägg. Hoppas pojken iaf slipper känna sig oönskad och i vägen och inte hört nåt av detta :( det är ju ändå hans hem. Folk här är fan iskalla

Är du säker på att det inte är dina egna problem och upplevelser du läser in för "den lilla pojken"? För du vet ju egentligen inget mer än att en kvinna känner sig maktlös kring sin mans beslut och att han hånar henne när hon uttrycker vilka problem hon stöter på. Det står egentligen inget om hur pojken reagerar eller har uppträtt.
  • Ess
    Anonym (X) skrev 2020-06-17 19:42:53 följande:
    Men det är svårt när de kommer och frågar vad det blir för mat eller önskar någonting.

De får egentligen inte titta på tv eller spela tv-spel så han vill att jag ska säga åt dem att göra något annat. Känns ju som att jag då måste komma på nåt att göra åt dem också.
    Men det är bara att säga åt dem att det inte blir någon mat för du jobbar. Du kan inte hjälpa dem för att du jobbar. Du vill inte bli störd överhuvudtaget eftersom du jobbar.

Skit i att din man inte vill att de ska göra det eller detta, ska de va hemma när du jobbar så får de spela tills ögonen blöder, annars får han själv stanna hemma och agera lekfarbror.
    Jag tycker du ska ge din man en skarp tillsägelse, vill han ha sina ungar roade så får han fixa det själv eller lämna dem på fritids. Annars kan ju han ta med dem till sitt jobb....
  • Ess
    Anonym (håhåjaja) skrev 2020-06-17 22:24:39 följande:
    Kära nån. "...ofrivilligt kastats på mig". Det här barnet och hans far var en familj redan innan TS kom in i bilden. Det är barnet som ofrivilligt fått TS kastat på sig, inte tvärtom. TS har frivilligt valt att stiga in i en existerande familj, leva i den och dessutom snart utöka den med ytterligare en person. Då lever man som en familj och hjälps åt. Det finns inga A- och B-barn. Om tio år är pojken vuxen. Då är han kanske behjälplig när båda föräldrarna måste jobba och den nya tioåringen behöver lite hjälp hemma på sommarlovet.
    Då får ju mannen fortsätta att sköta sin familj och inte anse att andra ska göra det.
    Man blir inte automatiskt en familj med särkullen bara för att man flyttar ihop.
  • Anonym (B)
    Anonym (Älskade barn) skrev 2020-06-17 01:25:29 följande:

Jag har också fått en bonus över sommaren. En 10- åring. Mamman dumpade henne här pga sin psykiska ohälsa. Hon är bipolär och fick ett maniskt skov pga stress över nytt arbete. Jag jobbar natt och sover ett par timmar på förmiddagen. Vanligen mellan 8-10. Jag förväntas också passa upp i viss mån. Men jag väljer att göra det till något positivt. Jag gör tex sallad till min lunch och den räcker en vecka. Bonus gillar inte det men då får hon laga mat som hon gillar. Det har vi som aktivitet. På söndag handlar vi tillsammans och planerar veckans meny. I måndags lagade hon kyckling, ris och currysås. Vi tar fram recept och hon lagar faktiskt maten helt själv även om jag står vid sidan av och talar om för henne hur hon ska göra. Tisdag gjorde hon köttfärssås och spagetti. Sedan har vi även skaparverkstad. Vi skriver tillsammans eller spelar in egna podcasts där hon väljer ämnen och vi för dialog kring det. Idag ville hon diskutera mobbning från lärare då en elev i hennes klass har blivit utsatt för fruktansvärd behandling från den vikarierande läraren de haft. Då bjuder hon in kompisar på FaceTime. Vi bor i en annan kommun så det är 7 mil enkel resa till kompisar. Då får man hitta alternativ.

Vi syr. Hon älskar syslöjd i skolan och jag råkar ha en symaskin. Vi tar fram mönster som hon gillar på väskor, tröjor och byxor. Pappas gamla jeans blev en häftig väska. En gammal tröja blev örngott osv. Hon gör allt själv. Jag är bara med och stöttar upp med instruktioner. Vi har också varit iväg och badat i veckan. Ibland gör vi spa hemma med fotbad och ansiktsmask.

Det behöver inte vara jobbigt att ha ett bonusbarn hemma. Det blir vad du gör det till. En 10- åring är underbart! Jag har även en treåring med hennes pappa. och då krävs det lite passning men vi har världens bästa storasyster som kan hoppa in och stötta upp. Behöver jag säga att jag älskar min bonusdotter?

Själv är jag uppvuxen som inlägget ovan. Ovälkommen och oönskad. Flyttade hemifrån när jag var 14. Har inte alltid gjort bra val i livet men genom barnen kan jag göra rätt och om. Om ni fattar hur jag menar. Min bonusdotter ska aldrig behöva känna sig som jag gjorde. Det krävs heller inte mycket av mig för att forma vår relation.

Fy fan vad glad jag blev av ditt inlägg i tråden. Du är verkligen en engagerad bonusförälder. Var schysst mot biomamman också, hon har det säkert tufft nu. Har en bekant som är bipolär och jag har sett henne när hon mått dåligt. Det var bra att biomamman i alla fall hade självinsikt nog att lämna barnet hos er istället för att ha henne hemma.
  • LFF
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-17 09:36:37 följande:

Pappan hade självklart kunnat diskutera med dig innan så att ni var överens.

Med det sagt så mår jag så dåligt över alla dessa kvinnor som blir tillsammans med män som har barn sen tidigare och vägrar ta ansvar eller vara delaktig i barnet/barnen. Vad förväntade ni er? Att det redan finns en mamma är inte det väsentliga för ska man bo och leva tillsammans så är man en familj oavsett vad ni tycker och känner, ni ska inte ta över hela mammarollen men ni ska fasiken ändå vara där som en medförälder.

Hur tror ni att barnen mår i dessa "familjer" där ens ena förälders partner inte ställer upp och finns där?

Jag växte upp med en bonuspappa som verkligen inte gjorde någon skillnad på oss, han följde med till fotbollsträningar och skolavslutningar som vilken FÖRÄLDER som helst.

Mitt ex nya har gått på föräldramöten för vårt barn när hen inte kunnat gå själv.

Klarar man inte av bonuslivet så får man leta upp en barnlös parter istället

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus