• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Det är faktiskt det helt normala att sätta sina egna barn framför andras.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 11:13:58 följande:
    Kan man inte bete sig normalt ska man ju ha en smäll i skallen.
    Som vuxen väljer du själv att gå in i ett förhållande där det finns barn.
    Barnen har inte så mycket att välja på.

Har en kompis som har gått in i ett förhållande där det finns tonårsbarn.
    De har pratat igenom detta MYCKET innan de gifte sig and so on,
    Smart.
    Min kompis hade heller aldrig gått in i ett förhållande där det fanns småbarn för att hon helt enkelt inte vill ta ett sådant ansvar.
    Hon behandlar barnet med respekt, lagar mat och så.
    Man väljer att gå in i förhållandet och man väljer om och i så fall hur mycket ansvar man vill ta.
    Jag tycker det är föräldern som brister och agerar respektlöst mot sitt barn när hen bara släpper sitt ansvar och trycker över barnet på sin nya partner. Barnet och föräldern bör ju vid det laget ha fungerande rutiner och samarbete som de bara fortsätter med.
  • Ess
    Anonym skrev 2020-06-19 11:59:55 följande:
    Du har inte några styvbarn men sätter ändå en stämpel på ts?
    "Empatiskt störd" var det visst.

Det går inte att jämföra dina elever med en unge som liskom följde med "på köpet", det borde väl väl ändå begripa.
    Håller med, ett jobb är ett jobb och där går man hem och vilar upp sig. Dessutom går det att bolla jobbiga elever med kollegerna och även till stor del hemma. Det funkar inte för tex ts, de flesta föräldrar som glatt dyngar ansvaret på sin partner har noll verklighetsuppfattning om hur barnet uppfattas av andra och kan därför va i stort sett omöjliga att prata med, om det inte gäller hur gullig lille pelle är.
  • Anonym (Kvinna)
    Ess skrev 2020-06-19 12:29:03 följande:
    Man väljer att gå in i förhållandet och man väljer om och i så fall hur mycket ansvar man vill ta.
    Jag tycker det är föräldern som brister och agerar respektlöst mot sitt barn när hen bara släpper sitt ansvar och trycker över barnet på sin nya partner. Barnet och föräldern bör ju vid det laget ha fungerande rutiner och samarbete som de bara fortsätter med.
    Ja men visst ansvar medföljer ju ändå.

Ja det reagerar jag också på såklart,
  • Anonym
    Ess skrev 2020-06-19 12:34:16 följande:
    Håller med, ett jobb är ett jobb och där går man hem och vilar upp sig. Dessutom går det att bolla jobbiga elever med kollegerna och även till stor del hemma. Det funkar inte för tex ts, de flesta föräldrar som glatt dyngar ansvaret på sin partner har noll verklighetsuppfattning om hur barnet uppfattas av andra och kan därför va i stort sett omöjliga att prata med, om det inte gäller hur gullig lille pelle är.
    Och oftast är det bara föräldern själv som ser det där "gulliga"...
    Skulle ALDRIG ta på mig ansvar för någon annans unge.
  • Anonym
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 12:38:49 följande:
    Ja men visst ansvar medföljer ju ändå.

Ja det reagerar jag också på såklart,
    Det medföljer exakt så lite eller mycket, om ens något, ansvar som man själv är beredd att ta på sig.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym skrev 2020-06-19 12:48:30 följande:
    Det medföljer exakt så lite eller mycket, om ens något, ansvar som man själv är beredd att ta på sig.
    Respekt.
    Laga mat till alla i hushållet.
    Såna saker menar jag.
    Om barnet skulle ramla och slå sig och bara bonusförälder är hemma ingår det att ta hand om barnet och dess skador.
  • Anonym
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 12:54:35 följande:
    Respekt.
    Laga mat till alla i hushållet.
    Såna saker menar jag.
    Om barnet skulle ramla och slå sig och bara bonusförälder är hemma ingår det att ta hand om barnet och dess skador.
    Är jag ensam hemma så lagar jag inte mat, så varför skulle jag stå vid spisen för att någon inte ids ta hand om sin egen unge? Inte mitt ansvar.

Att hjälpa ett barn som skadar sig, absolut. Det skulle jag göra med ett okänt barn på gatan också.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym skrev 2020-06-19 13:05:07 följande:
    Är jag ensam hemma så lagar jag inte mat, så varför skulle jag stå vid spisen för att någon inte ids ta hand om sin egen unge? Inte mitt ansvar.

Att hjälpa ett barn som skadar sig, absolut. Det skulle jag göra med ett okänt barn på gatan också.
    Då hade jag i alla fall ordnat några mackor.

Men förhoppningsvis så lever du inte med någon annans barn.
  • Anonym
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 13:12:41 följande:
    Då hade jag i alla fall ordnat några mackor.

Men förhoppningsvis så lever du inte med någon annans barn.
    Nej, det gör jag inte längre. Och kommer aldrig mer att göra.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus