• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-19 19:26:49 följande:

Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!

Vad ingår i paketet?
  • tobiq

Och förresten så har jag faktiskt all förståelse i världen för att man inte vill ta hand om andras barn, för det är ett STORT och TUNGT ansvar. Tveksamt om jag skulle vilja det själv, främst för att jag förstår att det är svårt att balansera sina egna och andras barn på ett rättvist sätt. Dessutom dras med partnerns ex.

Men gå då FÖR FAN INTE IN I SÅN RELATION!

Moa-08 Svea-10
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-19 17:47:50 följande:

Ja, du kanske tycker jag kaxar för att jag vet att det går att få en fin bonusfamij med kärleksfull relation till bonusbarnen om man vill och engagerar sig.

Han kan ju omöjligt ha varit hemma gravid då han är man, men hemma, arbetslös med fyra bonusbarn. Då hade familjelivs bonusmammor gått under första dagen och spammat forumet i panik.

Män biter ihop, det är sällan bonuspappor utan egna barn ojjar sig på familjeliv.

Nu är det sill och potatis!

Glad midsommar ni bittra och icke bittra!

Det ställs inte alls samma krav på en styvpappa som

det ställs på en styvmamma. Det skiljer ungefär lika mycket i kraven som ställs på en pappa och en mamma. En pappa är ofta good enough, en mamma är sällan good enough, oavsett hur mycket hon än tar i. Samma för styvmammor.
  • Siden
    tobiq skrev 2020-06-19 19:35:54 följande:

Och förresten så har jag faktiskt all förståelse i världen för att man inte vill ta hand om andras barn, för det är ett STORT och TUNGT ansvar. Tveksamt om jag skulle vilja det själv, främst för att jag förstår att det är svårt att balansera sina egna och andras barn på ett rättvist sätt. Dessutom dras med partnerns ex.

Men gå då FÖR FAN INTE IN I SÅN RELATION!

En barnlös styvmamma vet lika lite vad hon ger sig in på som hennes kille gjorde när han inledde en relation med sin förra tjej, numera ex, som han skaffade barn med.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 12:54:35 följande:
    Respekt.
    Laga mat till alla i hushållet.
    Såna saker menar jag.
    Om barnet skulle ramla och slå sig och bara bonusförälder är hemma ingår det att ta hand om barnet och dess skador.
    Respektera att barnet finns där är ju självklart.
    Men att laga mat anser jag inte alls va speciellt självklart, det ligger på föräldern att se till att det finns något ätbart i frysen om hen inte är hemma.
    Har man tagit på sig att va barnvakt en dag så är det självklart att ta hand om barnet om det trillar. Har man däremot inte tagit det på sig, så är man troligen inte ens hemma när det händer utan barnet får ringa sin förälder som ev får komma hem.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 13:12:41 följande:
    Då hade jag i alla fall ordnat några mackor.

Men förhoppningsvis så lever du inte med någon annans barn.
    Är barnet hemma så förutsätter jag att det själv kan fixa sina mackor.
    När jag var ensam med makens barn så fick de fixa allt själva, annars hade jag sagt nej till att de skulle få va där när han jobbade.
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-19 19:26:49 följande:
    Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!
    Det finns inget sk paket. Föräldrarna är ansvariga för sina barn och ingen annan, de får sinsemellan lägga upp ett umgänge som inte hänger på att en utomstående ska leka barnvakt.
  • Anonym (tumme ner)

Har inte läst svaren men nej jag hade inte accepterat det. Som bonusförälder är man inte ansvarig för barnet. Man kan hjälpa till om man vill och orkar... men inte i veckor..och inte när du har förlossning snart. Dåligt motiverat med att "du snart har barn på heltid". Ja det har du men det är DITT barn...som DU har ansvar över (tillsammans med sambon). Min man hade aldrig kört över mig ang en sån här sak....

• Siden
    Anonym (tumme ner) skrev 2020-06-19 19:59:10 följande:

Har inte läst svaren men nej jag hade inte accepterat det. Som bonusförälder är man inte ansvarig för barnet. Man kan hjälpa till om man vill och orkar... men inte i veckor..och inte när du har förlossning snart. Dåligt motiverat med att "du snart har barn på heltid". Ja det har du men det är DITT barn...som DU har ansvar över (tillsammans med sambon). Min man hade aldrig kört över mig ang en sån här sak....

Inte min heller! Då hade jag flyttat!
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 19:34:00 följande:

Vad ingår i paketet?

Det som ingår i paketet om man väljer att leva med någon med ett barn är att man är beredd på att vara vuxen. Sjävklart kan man inte tvingas älska någon annans barn som sitt eget, men man måste ju göra sitt bästa för att försöka skapa en relation med någon man väljer att bo ihop med, för då är man ju en familj.

Ett barn väljer aldrig situationen, det gör man som vuxen. Och en vuxen som har VALT att bo ihop med ett barn (som nu är 10 år, men de har ju tydligen hängt ihop i många år) är skyldig att bete sig som en vuxen.

Tycker inte det MINSTA synd om TS. Hon är gravid, inte döende. Förstår att hon blir förbannad över att hennes man tagit för givet att hon ska vara tillgänglig när han själv jobbar, men där har hon ett eget ansvar att säga stopp. Uppenbarligen har de helt olika syn på vad de anser att en ?familj? är, och det borde de verkligen ha rett i betydligt tidigare än såhär. Hon borde ha flyttat för längesen och han borde bett henne dra.
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus