• tobiq

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Men hjälp, vilket gnäll! Nu har jag visserligen inga bonusbarn, utan ?bara? fyra barn som är våra gemensamma.

Hade förstått om det handlade om en vild treåring när man är höggravid, men en tioåring?! Hur jobbigt kan det vara att slänga ihop lite mat till lunch och småprata lite? Kanske lämna/hämta hos någon kompis eller sitta och ha lite koll när ungen badar?

Förstår att det finns en irritation gentemot pappan som beslutat detta mot din vilja, men låt inte det gå ut över barnet! Han verkar bo där på heltid och går man in i en sån relation BÖR man väl vara beredd på att ni ska vara en familj nu? Låter otroligt ledsamt alltihop att ni inte har en närmare relation än så.

Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Klasdf skrev 2020-06-18 20:22:16 följande:

Väldigt stor skillnad på att vara med sina egna barn och att vara med bonusbarn. Eftersom du inte har bonusbarn kan du knappast leverera trovärdiga pekpinnar i detta. Det tycks alltid vara de utan bonusbarn som gnäller mest om hur de med bonusbarn ska bete sig........,

Jag håller inte med dig alls. Jag kan givetvis inte veta hur det är att ha ett bonusbarn, men jag tycker att det är sjukt märkligt att ha (enligt TS)ha bott tillsammans med ett barn nästan hela hens tioåriga liv och ändå inte ha skaffat några känslomässiga band, eller att ens vara intresserad av det. Om man så starkt känner att man inte vill ha en relation med ett barn (som man bor med på heltid!!!) så tycker jag att det är oerhört jävla märkligt att välja att vara i förhållandet och dessutom skaffa fler barn.

För mig är det faktiskt helt otroligt hur man inte kan komma nära ett barn efter så lång tid, jag är lärare och knyter otroligt starka relationer till min elever (ja, även de jobbiga som man kan vara helt galen på ibland). Tycker att det låter empatiskt stört. Jag förstår att man inte vill ta över rollen som förälder till någon annans barn, men varför i hela världen söker man sig inte någon annanstans då?!
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym skrev 2020-06-19 11:59:55 följande:

Du har inte några styvbarn men sätter ändå en stämpel på ts?

"Empatiskt störd" var det visst.

Det går inte att jämföra dina elever med en unge som liskom följde med "på köpet", det borde väl väl ändå begripa.

Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq

Och förresten så har jag faktiskt all förståelse i världen för att man inte vill ta hand om andras barn, för det är ett STORT och TUNGT ansvar. Tveksamt om jag skulle vilja det själv, främst för att jag förstår att det är svårt att balansera sina egna och andras barn på ett rättvist sätt. Dessutom dras med partnerns ex.

Men gå då FÖR FAN INTE IN I SÅN RELATION!

Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-19 19:34:00 följande:

Vad ingår i paketet?

Det som ingår i paketet om man väljer att leva med någon med ett barn är att man är beredd på att vara vuxen. Sjävklart kan man inte tvingas älska någon annans barn som sitt eget, men man måste ju göra sitt bästa för att försöka skapa en relation med någon man väljer att bo ihop med, för då är man ju en familj.

Ett barn väljer aldrig situationen, det gör man som vuxen. Och en vuxen som har VALT att bo ihop med ett barn (som nu är 10 år, men de har ju tydligen hängt ihop i många år) är skyldig att bete sig som en vuxen.

Tycker inte det MINSTA synd om TS. Hon är gravid, inte döende. Förstår att hon blir förbannad över att hennes man tagit för givet att hon ska vara tillgänglig när han själv jobbar, men där har hon ett eget ansvar att säga stopp. Uppenbarligen har de helt olika syn på vad de anser att en ?familj? är, och det borde de verkligen ha rett i betydligt tidigare än såhär. Hon borde ha flyttat för längesen och han borde bett henne dra.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Siden skrev 2020-06-19 20:47:09 följande:

Du har ett väldigt hårt och svartvitt sätt att uttrycka dig vilket är tråkigt. Ts ber bara om hjälp i en knepig situation där hon vill väl som bonusmamma och vill att hela familjen ska må bra. Samtidigt som hon själv vill må bra som höggravid. Ofta krockar behoven i bonusfamiljen. Det är då det gäller att vara just VUXEN och våga ta ansvar, stå upp för sig själv eller sänka garden och vara flexibel. En mycket komplicerad roll som Ts navigerar väl i, tycker jag. Hon låter både mogen och insatt i att det viktigaste i en bonusfamilj är att ALLA i bonusfamiljen mår bra, oavsett hur man sen löser föräldraansvaret, det praktiska, det ekonomiska och traditioner, högtider, hanterandet av exet etc. Det är upp till varje bonusfamilj att sköta och det kan du knappast ha några åsikter om, eller åsikter kan du ha, men ingen verklig kunskap.

Syftar inte på ursprungsinlägget, utan att hon senare i tråden uttryckt att hon inte har något intresse av att skapa en relation med barnet (som hon bott med i många år!!).

Jag tycker att det är vansinne av både pappa och bonusmamma att utsätta ett barn för detta. Han bor där på heltid och TS är ju med tanke på boendet en oerhört viktig figur i barnets liv.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-20 20:10:10 följande:

Verkligen?

Så om man träffar en partner med barn så blir man per automaik lika ansvarig för avkomman som man inte har ett dugg med att göra?

Att kalla dem för "bonus" är rena vansinnet. Jag kallar dem för malus. För det var precis det "mina" malusar var. En belastning.

Nä, man är inte lika ansvarig som föräldern. Men man är skyldig barnet att bete sig som en vuxen och att göra sitt bästa i situationen när man VÄLJER att bo ihop!

Är glad över att du tagit sitt förnuft till fånga och inte lever i en bonusfamilj längre.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:22:23 följande:

Hon hade väl trivts mer med barnet om hennes kille inte var ett sånt jävla arsle som hånar henne när hon klagar och påstår att det är samma sak att ta hand om hans tioåring som att ta hand sin kommande bebis. Eller vad tror du?

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:37:29 följande:

Det är inte HENNES fel att han är en "rövhatt".

Brukar du lämna så fort du märker att ni har olika åsikter? Du försöker inte ens nå fram?

Jag tycker det är klassiskt att killen börjar bete sig märkligt ju närmare förlossningen man kommer. Svårt hantera ex och tidigare barn. Vem vet vilket tryck han upplever sig hamna i? Detcär inte ovanligt att tankar om att barnet riskerar bli utanför eller ex (kanske inte i detta fall dock) som ställer krav på att deras lilla barn absolut inte får märka av någon skillnad baraför att det kommer ett barn

Fast TS har skrivit tydligt att det har ?gnisslat? i fråga om vilket ansvar han förväntar att hon ska ta över bonusen sen start. Så det är knappast en blixt från klar himmel, haha.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Ester69 skrev 2020-06-20 20:55:48 följande:

Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.

För att det är TS tråd som hon har skrivit kanske! Vet inget om den mamman men tycker att folk som inte ansvarar för sina barn generellt är skit, man som kvinna. Det är givetvis ännu mer märkligt än att en bonusförälder inte vill ha något med barnet att göra. Så, nu har hon fått en känga också!

Stackars tioåringen!
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Pia) skrev 2020-06-21 09:21:08 följande:

Det som genomsyrar nästan alla dessa diskussioner om bonusbarn är att det nya föräldraparet inte pratar med varandra och förstår att de lever i en familj. Man kan inte bara säga som bonusförälder att jag har inget ansvar jag behöver inte bry mig och den biologiska föräldern kan inte bara bestämma saker ang barnet. Om ni pratar med varandra som i en kärnfamilj så löser ni mycket problem och sammarbetar med varandra så blir familjelivet enklare. Sen måste jag bara säga att som bonusförälder så måste man förstå att man inte kan få fullt fokus och att vila inte alltid står högst upp på listan så är det att leva i en familj. Förväntar man sig sådant ska man nog överväga att inte gå in i ett förhållande med någon som redan har familj.

Men tack! Oavsett blodsband så är det vuxna och barn som lever ihop och för MIG är det helt naturligt att man då agerar som just vuxna. Hur man kan bo tillsammans med ett barn på heltid och tänka att man inte har något vuxenansvar, så märkligt. Det är väl en sak att inte vilja gå med barnet på läkarbesök och utvecklingssamtal och dyl, men att sparka bakut för att man förväntas att laga lite extra lunch eller samtala med ett barn man BOR MED PÅ HELTID. Jättekonstigt...
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-21 10:02:34 följande:

Undrar om det är jag som är trög eller om du verkligen tycker att det är mer märkligt att en styvförälder inte vill ha med ungen att göra, än ungens egna föräldrar...

Skrev fel! Givetvis menar jag BIOFÖRÄLDER! Bra att du uppmärksammade, blir lite konstigt annars!
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-22 01:11:59 följande:

Jag har absolut inga problem med att ta gemensamt ansvar med min man i vardagen för saker som rör vårt gemensamma hushåll (inkl. barnet) och eftersom jag är kvinna så gör jag redan nu det mesta i hemmet - tvättar (allas kläder), städar, hanterar allt som rör matlagning och inköp osv, håller koll på barnets grejer, tjatar, fixar, pratar, donar. Mycket mer än min man gör. En kvinnas lott alltså....

Det jag däremot i denna tråd motsätter mig är att detta ansvar faller på mig på heltid nu fram till förlossningen/tills barnet är på semester hos sin mamma (vilket som nu kommer först) mot min vilja, över mitt huvud och i en situation där jag hade behövt få mer avlastning och mer egentid. Hade jag fått välja, vilket jag hade fått ifall barnet var mitt biologiska/juridiska, så hade jag valt att ha barnet på fritids helt eller delvis. Detta har nu mannen valt bort, mot min vilja. Min ork i dagsläget är typ att ligga i sängen, gå på toa och äta typ yoghurt. Ibland uträtta ett ärende om jag måste eller får ork. Men knappast att laga lunch till och underhålla ett barn x antal veckor i sträck för att min man inte tycker att barnet ska vara på fritids - då slår jag bakut och blir grining och bitter vilket, som flera påpekat här i tråden, knappast gynnar varken relationen mellan mig och mannen eller mellan mig och barnet, något jag helt och hållet anser är min mans fel även om jag vet, av erfarenhet som bonusmamma och kvinna, att jag ändå kommer få kastat i ansiktet (av honom och av såna som du) att den dåliga stämningen/relationen är för att jag är en elak styvmor/hatar barnet/borde förstått vad jag gett mig in på/borde se till barnets bästa och skita i mina egna behov osv osv osv.

Jag är, helt ärligt, mest förälder till barnet av barnets samtliga vuxna relationer men det duger inte ändå.

Hej Bonusmamma!

Jag har sågat dig i tråden men måste säga att du nu faktiskt har betydligt rimligare tankar än många andra som kommenterar.

Jag läser in (och tror och hoppas) att det kanske egentligen inte finns någon motvilja mot barnet utan massor av frustration mot mannen som får utlopp. Jag tycker faktiskt också att det var svinaktigt att inte kolla med dig innan han bestämmer att barnet ska vara hemma på heltid. Kom ihåg att det är han som är syndabocken!

Jag har fyra barn varav en tioåring som är ganska självgående. Kanske har du som jag höga krav på dig själv, som faktiskt är ganska onödiga och som skapar onödig ångest och kanske frustration gentemot barnet.

När nu läget är som det är så tycker jag att ni ska göra det bästa av situationen. Lagad lunch är ganska överskattat om man ser till att äta en bra middag (som mannen kan laga när han kommer hem!). Ett alternativ är att se till att det blir matlådor över efter middagen som räcker till lunch, ett annat är det faktiskt går utmärkt att äta lite mackor, yoghurt, gröt och/eller frukt till lunch, det kan vilken tioåring som helst lösa själv. Korv med bröd/köttbullar och pasta etc kan hen laga själv bara man är i närheten, de flesta tioåringar brukar älska att få testa på att laga mat. Lite fryspizza eller dyl går också bra till lunch! Då behöver du inte alls känna dig låst.

Sen går det ypperligt att sätta upp regler också. Vill du sova ut på morgonen är det ingen oväsen som gäller innan kl 09 t.ex, ska barnet leka med kompisar kan du bestämma att det är utevistelse som gäller om det inte spöregnar och att de inte springer in och ut hela tiden. Behöver du sova på dagen är det samma där, STÖR INTE om ingen olycka inträffat. Precis lika mycket som man ska respektera barnet i vilken familj som helst så måste de också lära sig att visa respekt.

Och självklart kan du åka iväg ett par timmar om du vill!

Tror att det stora problemet är att din man är en latmask och det är verkligen inte okej, i varken bio- eller bonusfamilj.
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus