• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • tobiq
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-20 20:10:10 följande:

Verkligen?

Så om man träffar en partner med barn så blir man per automaik lika ansvarig för avkomman som man inte har ett dugg med att göra?

Att kalla dem för "bonus" är rena vansinnet. Jag kallar dem för malus. För det var precis det "mina" malusar var. En belastning.

Nä, man är inte lika ansvarig som föräldern. Men man är skyldig barnet att bete sig som en vuxen och att göra sitt bästa i situationen när man VÄLJER att bo ihop!

Är glad över att du tagit sitt förnuft till fånga och inte lever i en bonusfamilj längre.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:22:23 följande:

Hon hade väl trivts mer med barnet om hennes kille inte var ett sånt jävla arsle som hånar henne när hon klagar och påstår att det är samma sak att ta hand om hans tioåring som att ta hand sin kommande bebis. Eller vad tror du?

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?
    Moa-08 Svea-10
  • Anonym (Kari)

Jag skulle tippa att killen styrs av sitt ego. Att först anse att sonen inte behöver vara på fritids och för sig själv tänka (och glömma att han borde resonera med sin fru också) att hon är ju ändå hemma. Han kommer inte gå tillbaka till fritids och säga att han tänkt fel, jag tror det handlar om egot, både inför fritids och inför sin son som han redan lovat att få va hemma.

Man kan göra misstag men det viktiga är att han i framtiden inte glömmer att resonera med den det berör. Det är inte bra om han dels styrs av dåligt samvete inför pojken, oro om utanförskap när de skaffar gemensamt barn OCH förminskar hennes åsikter och behov på samma gång. Han kan inte inbilla sig att det skapar bra relationer.

• Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?

Det är inte HENNES fel att han är en "rövhatt".

Brukar du lämna så fort du märker att ni har olika åsikter? Du försöker inte ens nå fram?

Jag tycker det är klassiskt att killen börjar bete sig märkligt ju närmare förlossningen man kommer. Svårt hantera ex och tidigare barn. Vem vet vilket tryck han upplever sig hamna i? Detcär inte ovanligt att tankar om att barnet riskerar bli utanför eller ex (kanske inte i detta fall dock) som ställer krav på att deras lilla barn absolut inte får märka av någon skillnad baraför att det kommer ett barn
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:37:29 följande:

Brukar du lämna så fort du märker att ni har olika åsikter? Du försöker inte ens nå fram?

Jag tycker det är klassiskt att killen börjar bete sig märkligt ju närmare förlossningen man kommer. Svårt hantera ex och tidigare barn. Vem vet vilket tryck han upplever sig hamna i? Detcär inte ovanligt att tankar om att barnet riskerar bli utanför eller ex (kanske inte i detta fall dock) som ställer krav på att deras lilla barn absolut inte får märka av någon skillnad baraför att det kommer ett barn

För vissa män blir detta övermäktigt och de har svårt att motivera sig att stå emot de som han "valt först". Den nya får stå tillbaka, typ sist in-tänket. Oavsett vad hon för tillfället går igenom.

Det här med att det ska komma ett barn påverkar en hel del. Och den nya som är gravid får uppleva att hon ska bete sig och tänka som om hon redan har fött barn och är flergångsmamma.

De förstagångsmammor blir omhuldade som förstagångsmammor. Men om han har barn sen tidigare så glömmer en del av att hon har samma behov som andra.
  • tobiq
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:37:29 följande:

Fast TS har skrivit tydligt att det har ?gnisslat? i fråga om vilket ansvar han förväntar att hon ska ta över bonusen sen start. Så det är knappast en blixt från klar himmel, haha.
    Moa-08 Svea-10
  • Ester69
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.
  • tobiq
    Ester69 skrev 2020-06-20 20:55:48 följande:

Det får su gärna tycka, tror dock inte att alla håller med dig. Men i denna tråd undrar jag fortfarande varför ts får så mycket skit medan den biologiska mamman inte ifrågasätts alls. Fast det är ju ganska vanligt att biomamman kommer undan med allt.

För att det är TS tråd som hon har skrivit kanske! Vet inget om den mamman men tycker att folk som inte ansvarar för sina barn generellt är skit, man som kvinna. Det är givetvis ännu mer märkligt än att en bonusförälder inte vill ha något med barnet att göra. Så, nu har hon fått en känga också!

Stackars tioåringen!
    Moa-08 Svea-10
  • Anonym (......)
    Ester69 skrev 2020-06-20 20:55:48 följande:
    Men vadåå komma undan?? TS har inte skrivit nåt om varför hon är frånvarande, vi vet inget om mamman eller vad som är sant.
    Men jag tycker det är fruktansvärt om du frågar mig. En mamma som endast har sitt barn varannan helg, hur kan det kännas bra i hjärtat?
    Jag vill ha mina barn hos mig varje dag, som de flesta normala föräldrar. Finns inga ursäkter för föräldrar som skiter i sina barn..

Situationen verkar ju dock vara olöslig eftersom det tydligen alltid varit så, enligt TS. Vad hjälper det att hacka på mamman i en anonym tråd?
    Det är barnperspektivet som borde väga tyngre än vuxna som träter.  
    Att en förälder är värdelös är aldrig barnet fel, och själv vill jag tro att jag kunnat ge så pass av mig själv så att barnet ska kunna få en hyfsad uppväxt ändå, att få känna sig hemma och sedd i sitt eget hus (extra viktigt och med kommande syskon också).

Barnet är dessutom 10 år, inget småbarn som inte klarar av basala saker..
    Att då kunna laga en liten större portion så att barnet slipper gå hungrigt, prata med barnet mm hade jag kunnat göra vilket roll barnet än hade, om de andra vuxna väljer att inte ta ansvar.

• Anonym (Lasse)

TS, föreslå din man att han undersöker om han kan ta ledigt från jobbet nu och jobba senare i sommar när hans barn är hos sin mamma.

Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus