• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Tant Gredelin)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 00:32:29 följande:

Problemet med samhället idag är såna som dig som läser in att "man ska strunta i barnet".

Ta det lugnt. Allt folk säger är att det är pappans ansvar. Sen om du tycker att det är ett allvarligt samhällsproblem att pappan inte tar ansvar för sitt barn, då ska du rikta din oro dithän. 

Om såna som du slutade med era bedjande och skuldbeläggande till andra kvinnor om att se till de barn som männen missar att ta sitt fulla ansvar för, då skulle vi ha ett betydlig bättre samhälle. 

Det vill säga, kvinnor som du borde ställa upp bättre för kvinnor omkring dig och sluta att skamma dom för att de inte täcker upp för män som slarvar med sitt ansvar. 

Gudars skymning, vart blandade jag in kön i detta bortsett från att jag nämnde pappan (som vi lika gärna kan kalla biologiska föräldern om det smakar mindre illa)? Helt plötsligt tycker du att det är en fråga om jämställdhet alltså, vem som har mest rätt att strunta i barnet utifrån viket kön man har. Snyggt.

Två människor delar bostad med barnet. Den ena personen som borde ha en viktig vuxenroll för barnet vill helst inte befatta sig med det, den andra personen som ska ha en tydlig föräldraroll är inte hemma. Tredje personen, den som borde inneha den andra ordinarie föräldrapositionen, vill inte heller ha så mycket med barnet att göra. Vad är det som är okej med det? Varför borde inte alla tre skuldbeläggas (skuldbelägga = "skamma")?
  • Ester69
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 00:21:45 följande:

Många som svarar i den här tråden anser att man på ett eller annat sätt ska strunta i barnet. Vad är det för fel på er ? Innebär det här med att barnet är pappans ansvar, att man ska ignorera ungen? Känner från djupet av mitt hjärta att ni är avskyvärda och en del av problemen med samhället idag.

Nån som verkar strunta i barnet är den biologiska mamman men det verkar vara okej. Kanske vore bättre om hon som ändå valt att sätta barnet till världen tog sitt ansvar än att tjafsa på TS
  • Anonym (M)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 00:21:45 följande:

Många som svarar i den här tråden anser att man på ett eller annat sätt ska strunta i barnet. Vad är det för fel på er ? Innebär det här med att barnet är pappans ansvar, att man ska ignorera ungen? Känner från djupet av mitt hjärta att ni är avskyvärda och en del av problemen med samhället idag.

Så TS ska låta pappan komma undan med att vara en kass pappa, och dessutom får barnet lära sig att man kan behandla sina partners hur som helst?

Det är pappan som brister, inte TS. Om jag inte plockar upö hundskit efter andra, är det då mitt fel att det ligger hundskit på gatan?
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Alvia) skrev 2020-06-17 07:30:43 följande:

Jag som är både bio och bonusförälder tycker det är skillnad på vad man kan kräva och hur man skulle vilja ha det. Jag hade aldrig krävt att nån annan tar hand om mina barn. Av flera skäl. Vem vill dumpa sina barn I händerna på nån som inte vill vara med dem....?

Men hade jag varit hemma hade jag inte haft några problem med att ha en tioårig bonus hemma. Treåring hade kanske känts lite tveksamt i längden men tio år nu jättestort.

Men framförallt känns eran situation så sorglig. Ingen av föröldrarna vill vara hemma med barnet. De tvingar det på nån som ser det som en börda. Sen kommer det komma in ytterligare ett barn i sammanhanget och tioåringen riskerar att bli ännu mer av en svarte Petter som ingen vill ha.

Fast jag tycker inte det är konstigt om man som höggravid vill vara själv och mentalt och fysiskt vila utan att känna att man behöver ta ansvar för bonusen. De få veckor man har innan förlossningen är rätt speciella. Ja det låter som att det är synd om pojken vars två bioförärdrar inte vill vara med honom. Det är ta mig f-n DERAS ansvar. Det är dem som sätt honom till världen. Mamman i detta fall kan inte bara avsäga sig ansvaret. Och papoan kan inte tvinga sin nya tjej att ta över som mamma. Detta måste han och pojkens mor lösa. Pojkens tillvaro är inte löst om man skaffar ny sambo liksom.... Sen hade pappan kunnat be TS snällt om hon kunde tänka sig ha pojken hemma under dessa veckor..... inte köra över. Jag ser ett stort problem här... som troligen inte kommer bli mindre.....
  • Anonym (tumme ner)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 04:06:31 följande:

Gudars skymning, vart blandade jag in kön i detta bortsett från att jag nämnde pappan (som vi lika gärna kan kalla biologiska föräldern om det smakar mindre illa)? Helt plötsligt tycker du att det är en fråga om jämställdhet alltså, vem som har mest rätt att strunta i barnet utifrån viket kön man har. Snyggt.

Två människor delar bostad med barnet. Den ena personen som borde ha en viktig vuxenroll för barnet vill helst inte befatta sig med det, den andra personen som ska ha en tydlig föräldraroll är inte hemma. Tredje personen, den som borde inneha den andra ordinarie föräldrapositionen, vill inte heller ha så mycket med barnet att göra. Vad är det som är okej med det? Varför borde inte alla tre skuldbeläggas (skuldbelägga = "skamma")?

Men det är ju här problemet är: bonusmamma borde inte inta föräldrarollen som du skriver. Hon kan göra det om HON vill och känner att det är rätt för henne.. men BORDE..nej. Hon har inte föräldrabefogenheter på nåt sätt.. det har vårdnadshavarna. De är skyldiga att se till barnens behov. Sen kan bonusförälder göra det bästa utifrån vad denne klarar av. Självklart behandla barnet med respekt och självklart vara en del av att få familjen att fungera.
  • Siden
    tobiq skrev 2020-06-19 21:10:21 följande:

Syftar inte på ursprungsinlägget, utan att hon senare i tråden uttryckt att hon inte har något intresse av att skapa en relation med barnet (som hon bott med i många år!!).

Jag tycker att det är vansinne av både pappa och bonusmamma att utsätta ett barn för detta. Han bor där på heltid och TS är ju med tanke på boendet en oerhört viktig figur i barnets liv.

Ok, har inte läst det inlägget men jag har tolkat det som att Ts vill gå in som en vuxen vän/pappas fru i bonusfamiljen och skapa sig en relation med bonusbarnet i lugn och stilla takt, vilket är helt rätt tänkt. Hon är inte bonusbarnets anknytningsperson och kommer aldrig att bli, det är det pappan som är. I lugn och stilla takt menas med att skapa en relation på +10 år, de första tio åren kan vara att mest vara pappas fru. Så går det ofta till i bonusfamiljer, relationer skapas långsamt över åren. Jag tycker att Ts tänker helt rätt och är den vuxna i det här. Du missar att bonusbarn ofta inte ens själva vill ha en tight kontakt med sin bonusförälder! Dom längtar ofta efter sin anknytningsperson, dvs pappan. Att pappan inte tar ansvar som förälder utan väljer att jobba hela sommaren är mycket synd. Och nu har Ts fullt upp med att knyta an till den lilla i magen. Vi får hoppas att hennes anknytning till hennes bebis inte förstörs av oro och stress på hemmaplan.
  • Anonym
    tobiq skrev 2020-06-19 19:26:49 följande:
    Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!
    Jo, de gör ju dessvärre det.
    Något man får försöka att stå ut med för att få sin kärlek till föräldern.
    I vissa fall fungerar det, i andra inte.

Men att få med dem som en mindre uppskattad del "på köpet" får man. -Även om  du inte uppskattar uttrycket.

Mitt ex drog med tre malusar... jag kan än idag inte med dem. Trots att det gått runt tio år sedan jag avslutade förhållandet. Mest pga dem.
  • Magnusw32

Tråkigt att du ser på ditt bonusbarn på det sättet. Stackars barn. Min sambo ser ingen skillnad på vår gemensamma dotter och min dotter från ett tidigare förhållande. Han säger att han har två barn och ett tredje på väg.

Hoppas verkligen inte bonusbarnet känner av dina känslor:(

• Anonym (Mimmi)
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 10:24:29 följande:

Tråkigt att du ser på ditt bonusbarn på det sättet. Stackars barn. Min sambo ser ingen skillnad på vår gemensamma dotter och min dotter från ett tidigare förhållande. Han säger att han har två barn och ett tredje på väg.

Åjo, skulle saker och ting ställas på sin spets så skulle du nog bli varse om att din dotter sedan tidigare inte betyder lika mycket som hennes egen.
  • Ester69
    Magnusw32 skrev 2020-06-20 10:24:29 följande:

Tycker nog det är mer tragiskt att barnets biologiska föräldrar inte verkar bry sig.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus