• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Klasdf
    tobiq skrev 2020-06-18 20:19:41 följande:

Men hjälp, vilket gnäll! Nu har jag visserligen inga bonusbarn, utan ?bara? fyra barn som är våra gemensamma.

Hade förstått om det handlade om en vild treåring när man är höggravid, men en tioåring?! Hur jobbigt kan det vara att slänga ihop lite mat till lunch och småprata lite? Kanske lämna/hämta hos någon kompis eller sitta och ha lite koll när ungen badar?

Förstår att det finns en irritation gentemot pappan som beslutat detta mot din vilja, men låt inte det gå ut över barnet! Han verkar bo där på heltid och går man in i en sån relation BÖR man väl vara beredd på att ni ska vara en familj nu? Låter otroligt ledsamt alltihop att ni inte har en närmare relation än så.

Väldigt stor skillnad på att vara med sina egna barn och att vara med bonusbarn. Eftersom du inte har bonusbarn kan du knappast leverera trovärdiga pekpinnar i detta. Det tycks alltid vara de utan bonusbarn som gnäller mest om hur de med bonusbarn ska bete sig........,
  • tobiq
    Klasdf skrev 2020-06-18 20:22:16 följande:

Väldigt stor skillnad på att vara med sina egna barn och att vara med bonusbarn. Eftersom du inte har bonusbarn kan du knappast leverera trovärdiga pekpinnar i detta. Det tycks alltid vara de utan bonusbarn som gnäller mest om hur de med bonusbarn ska bete sig........,

Jag håller inte med dig alls. Jag kan givetvis inte veta hur det är att ha ett bonusbarn, men jag tycker att det är sjukt märkligt att ha (enligt TS)ha bott tillsammans med ett barn nästan hela hens tioåriga liv och ändå inte ha skaffat några känslomässiga band, eller att ens vara intresserad av det. Om man så starkt känner att man inte vill ha en relation med ett barn (som man bor med på heltid!!!) så tycker jag att det är oerhört jävla märkligt att välja att vara i förhållandet och dessutom skaffa fler barn.

För mig är det faktiskt helt otroligt hur man inte kan komma nära ett barn efter så lång tid, jag är lärare och knyter otroligt starka relationer till min elever (ja, även de jobbiga som man kan vara helt galen på ibland). Tycker att det låter empatiskt stört. Jag förstår att man inte vill ta över rollen som förälder till någon annans barn, men varför i hela världen söker man sig inte någon annanstans då?!
    Moa-08 Svea-10
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 10:31:32 följande:

Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.

Jag tror inte du fattar hur en del föräldrar lutar sig tillbaka i ungefär samma resonemang som du, att ett barn vill man väl alltid ta hand om och om inte jag ser till att olanera min unges dag så att det funkar för samtliga så lär ju hon inte kunna med att säga nej till ett barn. Och just "hon" lär inte säga nej, för vi har ju undemedvetet i många fall en förväntan att just kvinnor ska känna särskild omvårdnad för barn. I det lutar sig många män, många gånger helt omedvetet sig tillbaka i.

Grattis till dig att din styvpappa aldrig hade de förväntningarma på sig utan fick utveckla en relation med dig i den takt och storlek som passade ee nåda. Din mamma tog nog inte för givet att hon bara kunde ställa in fritids för er ungar när han ändå bara gick hemma. Han hade nog fått säga både ja och nej orecis som han själv ville. Och det är bästa sättet att skapa bra relationer så grattis att du hade en så fin mamma som tog det ansvar hon visste att hon hade för er barn.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-18 22:14:55 följande:

Jag tror inte du fattar hur en del föräldrar lutar sig tillbaka i ungefär samma resonemang som du, att ett barn vill man väl alltid ta hand om och om inte jag ser till att olanera min unges dag så att det funkar för samtliga så lär ju hon inte kunna med att säga nej till ett barn. Och just "hon" lär inte säga nej, för vi har ju undemedvetet i många fall en förväntan att just kvinnor ska känna särskild omvårdnad för barn. I det lutar sig många män, många gånger helt omedvetet sig tillbaka i.

Grattis till dig att din styvpappa aldrig hade de förväntningarma på sig utan fick utveckla en relation med dig i den takt och storlek som passade ee nåda. Din mamma tog nog inte för givet att hon bara kunde ställa in fritids för er ungar när han ändå bara gick hemma. Han hade nog fått säga både ja och nej orecis som han själv ville. Och det är bästa sättet att skapa bra relationer så grattis att du hade en så fin mamma som tog det ansvar hon visste att hon hade för er barn.

Vad vet du om min mamma och hennes förväntningar på bonuspappan?

Du sitter och gissar.
  • Anonym (Extramamma)

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

• Ester69
    eva2killar skrev 2020-06-18 13:52:00 följande:

Mitt råd till dig är att skifta fokus, börja om.

Många i tråden har påpekat att tioåringen är på väg att bli storebror och ert närmaste år kommer ställa krav på en stor anpassning från hans sida. Få honom med på tåget. Ditt tillfälle är nu!

Sätt dig ned med honom och prata om hur han ser på att snart kommer hans lillasyster/bror. Just det hans syskon, inte min eller min och din pappas baby.

Han ska bli storebror. Va kul! men det innebär också lite ansvar. Vad vill han hjälpa till med? Gör honom delaktig.

Nästa steg ( när detta sjunkit in lite) är att du igen sätter dig ner med honom när det är lite lugnt och berättar att det är jobbigt att vara så stor och att ni behöver hjälpas åt nu när det bara är ni två på dagarna.

Återigen fråga honom hur han tycker ni kan organisera dagarna så att han trivs i kombination med att du ska kunna vila. T ex om du har viloskylten uppe så får han ringa pappa och/eller själv ta sig ett mellanmål.

Ni kanske ska göra och äta frukost tillsammans. Sen har han lektid och du vila, regnar det får han göra nånting tyst (be pappan köpa ett par bra hörlurar till honom om han inte redan har) eller gå hem till en kompis. Det viktiga här är att ni tillsammans kommer fram till lösningar.

Be pappan köpa hem bra och enkla mellanmål som tioåringen själv har valt och kan fixa till. Om disken inte stoppas in i diskmaskinen låter du den stå, den får pappan ta hand om. Men introducera långsamt olika hushållsgöromål när du har ork.

Det finns tusen exempel på hur det kan gå till men målet är att du sladdar dig en kompis som blir en glad och hjälpsam storebror.

Men inte ska väl TS behöva göra allt detta. Att det funkar hemma är väl pappans ansvar inte ts
  • Ester69
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Det är väl ganska naturligt att man sätter sitt biologiska barn först..
  • Anonym (!)
    sextiotalist skrev 2020-06-18 13:05:50 följande:
    Och jag gjorde klart för min sambo att han aldrig kunde räkna med mig som extraförälder, där var vi samsynta.

Men detta hindrade inte att min relation med hans barn var och är väldigt bra.
    Givetvis måste man inte bli en extraförälder när man blir sambo med någon som har barn.
    Men man bör ha ett intresse av en relation till barnet. Det minsta man borde kunna förvänta sig av en normalfuntad vuxen utan empatisk funktionsnedsättning som kommer in i barnets familj via förälder är väl iallafall att vara trevlig och försöka bonda med barnet. Och framför allt att inte göra barnets liv eländigt genom att frysa ut det och bidra till att barnet känner sig ovälkommet i sitt eget hem.

Det är något kraftigt fel på moders/fadersinstinkten hos föräldrar som blir sambo med någon som får barnet att må dåligt.
  • Anonym (!)
    Ester69 skrev 2020-06-19 02:39:26 följande:
    Det är väl ganska naturligt att man sätter sitt biologiska barn först..
    Ja, men i en familj kan man inte tydligt favorisera ett barn, ge barnen olika regler (endast efter ålder el om en har någon sjukdom), tydliga skillnader i spenderade pengar på barnen osv.

Sen förstår väl alla att naturen har fixat så att man har modersinstinkter som gör att man älskar sitt eget barn mest. Det hindrar inte att även kunna ge kärlek och att vara rättvis mot det egna barnets syskon.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 22:23:59 följande:
    Vad vet du om min mamma och hennes förväntningar på bonuspappan?

Du sitter och gissar.
    Det är ju bara för dig att gå hem och kolla hur det var för din mamma och din styvfar, om du inte redan har frågat så är det ju mycket som hänt i kulisserna som ofta inte kommer fram till barnen. Det blir bara gissningar för din egen del också. 

Du kan ju gå hem till din mamma och fråga hur många gånger hon bestämde att din styvfar skulle gå med på att göra det som din mamma bestämde. Och om du kan hitta något liknande scenario där din styvfar är gravid och din mamma bestämmer att du och dina syskon ska vara hemma med honom när han vill vila upp sig. Och hur hon svarade honom ifall han sa ifrån, om hon hade svårt att tänka sig in i att han behöver vila och vad det innebär att det är barn hemma. Sen kan du ju fundera på om din relation till din styvfar fortfarande hade varit lika bra.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus