• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-17 17:57:23 följande:
    Jag har läst igenom de flesta av dina svar och är glad att du verkar ha förstånd nog att inse vad som är ditt ansvar och inte ditt ansvar, du har från början gjort klart hur du vill ha det, du verkar säker i vilken plats du vill ta. Din man däremot verkar förvirrad. Mest troligt vill han att det ska vara lika självklart för dig som det är för honom att ta hand om hans son men han gör ett stort, hans problem är att han inte kan inse att det inte är lika självklart för dig som det är för honom. 

Jag tror att det är lika bra att du redan nu stålsätter dig mot den gaslightning som så vanligt drabbar kvinnor som skaffar barn med män som redan har barn, du ska aldrig ta åt dig av om nån insinuerar att du är den elaka styvmoder, inte heller om någon tycker att du är självisk. Du resonerar helt rätt i att det är pojkens föräldrar som är själviska, det är dom som har skaffat ett barn som de sedan gärna ser att andra månar om men utan att vara beredda att göra vad som krävs för att man verkligen ska känna sig mån. Jag tror precis som du att din mans nuvarande agerande kommer att skapa en större motvillighet hos dig. 

När jag säger gaslightning så menar jag inte att din man vill göra dig illa med mening, men han förstår inte bättre. Det är helt naturligt att han ser till sin sons välbefinnande men det är inte okej att han sätter sina sons behov emot dina. 

Det är ju också som du säger inte möjligt för dig att gå emot din mans beslut att inte sätta pojken på fritids, det låter som att du kan förstå honom men det är så klart inte rätt att han ska köra över dig, förminska hur du känner, få dig att känna dig dålig. Jag förstår precis din maktlöshet. Men i det här beslutet han har tagit så har ju du också talat om var du står och där vägrar han lyssna på dig. Jag tycker att du ska göra det så bra som möjligt för dig själv i det här. Jag tycker att du ska tala om för pojken som det är, du är hemma för att vila upp inför att du ska bli mamma så han får faktiskt låta dig vara ifred. Inte ställa en massa frågor, fråga din pappa när han kommer hem. Inte fixa en massa för honom, ursäkta men jag vilar nu, jag vill inte bli störd. Du får ta det med pappa när han kommer hem. Be att han och hans vänner är hos hans vänner så mycket som möjligt. Be att de håller sig hemifrån om det går. 
    Tack för ditt svar. Jag resonerar som du säger och upplever att jag varit glasklar med var jag står - ändå vill han inte acceptera det. Jag har absolut fått höra från honom att jag borde ta ett större ansvar och antytts vara en elak styvmoder osv, det du säger gällande gaslightning, men då brukar jag påminna honom om vad jag gjort tydligt från början - att jag inte är intresserad av det och att det är han och mammans ansvar att ta hand om sitt barn. Jag når inte fram där dock och vi kommer liksom inte vidare från det - därför återkommer denna konflikt om och om igen i olika skepnader (nu senast: sommarlovet).

Jag ska fortsätta vara tydlig med det du säger i sista stycket och gränsa både pappa och barnet och peka på mitt behov av att få egen vila - det jobbiga i det är bara att det tar så mycket kraft att tjata om det, så ibland blir det bara som lättare att sätta på sig hörlurar och stänga in sig i sovrummet för att slippa. Vilket ju jag tänker inte skapar en förändring i det långa loppet då det återigen bara blir jag som anpassar mig.
  • Anonym (I)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 18:08:46 följande:

Barnet söker sig mycket till mig och vill vara med mig, så visst tror jag att hen vill umgås med mig och säkert önskar få mer uppmärksamhet av mig än vad hen får. 

Men är det hen som inte alls vill vara på fritids och vill endast vara hemma med dig hela sommaren?

Jag menade inte att hen skulle inte alls vilja umgås med dig , bara att det är kanske inte de flesta barns nummer 1 önskemål .
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-16 22:56:20 följande:

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

Vidare har din man urusla argument. Att du snart måste vänja dig för att du snart har ett eget barn: ja, du kommer snart att ha ett eget barn på heltid, då kommer du att vänja dig, sakta men säkert, först en nyfödd, sedan ett spädbarn, sedan kommer du att få springa efter en ettåring, allt det där kommer du sakta men säkert vänja dig vid. Fråga honom hur många tioåringar han tog hand om när han väntade sitt första barn. Är det inte bättre att få passa på att vila upp sig medan man ännu inte har egna barn? Det fick jag han gott om tid att göra själv. 

Han tycker inte att hans barn kräver så mycket uppassning. Nej, men det är ju för att han har tagit hand om sitt barn i hela det barnets liv. Han har gått igenom hela den där processen med förlossning, nyfödd, ettåring och så vidare, sakta men säkert har han fått ge sin son smakportioner, mat utan salt fram till barnet är två år, små barnportioner, en bebis som inte rör sig mycket till en tvååring som man man måste passa hela tiden till den tioåring han är idag då han enligt sin pappa inte kräver mycket uppassning. Allt är relativt. Du som inte har några barn ser ju det naturligtvis inte på samma sätt. Återigen, fråga honom hur många tioåringar han tog hand om när han väntade sitt första barn och fråga honom hur han skulle känna ifall någon kallade honom för självisk för att han inte är särskilt sugen på att ta hand om en tioåring. Han har ju dessutom inte burit ett barn i sin kropp och vet inget om vad det är man går igenom första gången man ska bli mamma. Den erfarenheten har bara du. 

Snällt av din man att han vill att hans son ska få vara hemma med sina kompisar. Men om han försöker ge dig dåligt samvete för att du vill åka iväg och träffa vänner och familj och inte har lust att passa tider och oroa dig för om hans son är ensam hemma för länge, tråkigt för honom, han pratade inte med dig innan han tog beslutet att du skulle ta det ansvaret så han kan knappast förvänta sig att du ska ta det ansvaret för honom heller. 

Om du ska åka iväg någonstans så tycker jag att du nämner det för din man, men utan att nämna hur det påverkar honom och pojken, det kan han fråga själv och räkna ut själv. Vill han veta hur länge du ska vara borta så får han fråga det. Om han undrar hur hans pojk ska klara sig hela dagen, då är det inget du behöver svara på, utan du väntar bara på att han svarar på sin egen fråga. 

Man får ha lite tålamod med såna här män. De menar inte illa men de behöver få upp ögonen för vad som är deras eget ansvar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2020-06-17 17:56:57 följande:

Varför ställer du upp på detta???

Han tycker som i ts mans fall att barnen klarar sig själva. Och att jag lika gärna kan laga mat till dem om jag gör till mig själv. Om inte jag hade varit där hade de fått vara själva hela dagarna. När jag är där spelar de tv-spel eller tittar på tv hela dagarna och förmodligen skulle de göra samma om de var ensamma. Kan ju tycka att det är vettigare med fritids... Men men.
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2020-06-17 19:02:11 följande:

Han tycker som i ts mans fall att barnen klarar sig själva. Och att jag lika gärna kan laga mat till dem om jag gör till mig själv. Om inte jag hade varit där hade de fått vara själva hela dagarna. När jag är där spelar de tv-spel eller tittar på tv hela dagarna och förmodligen skulle de göra samma om de var ensamma. Kan ju tycka att det är vettigare med fritids... Men men.

Men om du inte ska äta så laga inte. Jag äter inte heller lunch, slänger bara i mig yoghurt eller nåt.

Om barnen vill något så får de ringa sina föräldrar, du ska inte behöva ta det.

Och spelar de tv-spel och du behöver jobba får ljudet vara avstängt.
  • Anonym (Stackars)
    Siden skrev 2020-06-17 07:22:44 följande:

Vilket otroligt skuldbeläggande på en kvinna som är höggravid och gör sitt bästa för att ta hand om någon annans barn på dagarna. Usch.

Lite kanske jag la skulden på TS men jag tycker faktiskt att man har ett ansvar även sin partners barn sen tidigare om man går in i ett sånt förhållande. Vill man inte ta hand om andras barn så kanske man inte ska inleda ett förhållande med nån som har barn sen innan. Det är lite det jag känner. Jag försöker dessutom se det från barnets synvinkel. Han har en mamma som inte verkar vilja ha honom och en pappa som tycker att hans nya fru ska ta hand om honom (och det vill hon inte). Jag tänker på hur det stackars barnet mår. Och ett syskon ska han få också och kanske kommer bli mer undanskuffad i det hem han har hos sin pappa, och mamman verkar ju inte vilja ha honom. Men främsta skulden i det hela är ju så klart bonusbarnets föräldrar.
  • Anonym (Stackars)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 07:22:53 följande:

Svårt att säga om jag vill ha fler barn när jag inte ens har ett eget än. Jag tycker det är en principsak att jag inte ska behöva ta hand om hans barn när jag inte gjorts delaktig i planeringen. Jag är "ändå hemma" så då kan jag fixa ditt och datt men jag är ju hemma för att vila upp mig inför förlossning osv, inte ta hand om deras barn som ofrivilligt kastats på mig. Högst troligt hade jag haft barnet på fritids denna period, om det varit mitt eget (beslut). I vardagen fixar jag ju saker för barnet men att vara hemma med barnet på heltid själv utan att ha valt det eller kunnat påverka är en förjävligt jobbig situation skulle jag säga.

Förstår om du tog illa upp av vad jag skrev. Du vet ju inte hur det är att ha egna barn. Men din mans barn tillhör din familj oavsett om du vill eller inte. Han har inte helt plötsligt kastas in i ditt liv. Du visste ju att han fanns i din mans liv. Sedan som jag skrev förstår jag att du är irriterad på att din man inte lägger nån vikt vid din åsikt om fritids. Men jag hoppas att du inser att din bonus är ett barn, ett barn som inte verkar ha nån bra relation till sin mamma ioma han bara bor där varannan helg om jag förstod det rätt och nu på sommaren inte ska vara där på flera veckor. Det är nåt som kan påverka barn negativt, och kanske ännu mer när han dessutom ska ha ett syskon. Din bonus känner förmodligen av att han inte är särskilt välkommen i din vardag just nu och hur tror du det känns?
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2020-06-17 19:08:35 följande:

Men om du inte ska äta så laga inte. Jag äter inte heller lunch, slänger bara i mig yoghurt eller nåt.

Om barnen vill något så får de ringa sina föräldrar, du ska inte behöva ta det.

Och spelar de tv-spel och du behöver jobba får ljudet vara avstängt.

Men det är svårt när de kommer och frågar vad det blir för mat eller önskar någonting.

De får egentligen inte titta på tv eller spela tv-spel så han vill att jag ska säga åt dem att göra något annat. Känns ju som att jag då måste komma på nåt att göra åt dem också.
  • Anonym (C)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 08:33:48 följande:

Förstår vad du menar, men han menar på att felet ligger hos mig och att jag bara borde gilla läget nu när jag dessutom snart kommer ha ett eget barn som är syskon till hans barn. Så han tycker inte att relationen mellan mig och hans barn är hans ansvar även om jag kan se att det är sådana här liknande grejer, som han skapar, som leder till att jag om möjligt blir ännu mer ointresserad av hans barn. Detta har gnisslat mellan mig och min man sedan dag 1 gällande detta, och jag har varit tydlig sedan vi inledde vår relation hur jag ser på rollen som bonusmamma. Att jag inte är intresserad av att ta något  ansvar och att jag tar en mammaroll för mina egna framtida barn men aldrig någon annans - de förväntningar och krav på mammarollen har jag hänvisat honom att ta med hans barns mamma, men det gör han inte och hon ger som mest ett lillfinger i engagemang vilket innebär att 99% av jobbet och ansvaret för hans barn ligger på honom (och indirekt mig då).

Och du valde ändå att fortsätta tillsammans med din man även när ni sett så olika på bonusmammarollen? Det känns som du redan fått ultimatumet att antingen gå med på att ta ansvar för bonusbarnet eller lämna och du har valt att vara kvar. Du får nog tyvärr köpa läget. Du borde ju förstått med tiden att det inte skulle bli någon förändring kring det här med bonusbarnet. Du skulle lämnat från början om du inte var beredd på att behöva ställa upp, tyvärr. Nu är du i den här situationen att din man vill att du tar ansvar och han vill inte lyssna på dig och det är synd så klart men han har verkat gjort klart från början att det var såhär det skulle bli. Så köp läget och gör det bästa av det eller lämna för en förändring kommer du säkert inte få då det inte verkar ha skett under den tiden ni varit tillsammans, tyvärr. Ibland behöver man se relationen för vad den är och välja att antingen ställa upp eller lämna, tyvärr. Han verkar inte vilja ändra på sig i sin ståndpunkt.
  • Anonym (M)
    Anonym (X) skrev 2020-06-17 19:42:53 följande:

Men det är svårt när de kommer och frågar vad det blir för mat eller önskar någonting.

De får egentligen inte titta på tv eller spela tv-spel så han vill att jag ska säga åt dem att göra något annat. Känns ju som att jag då måste komma på nåt att göra åt dem också.

De får ringa pappa och fråga vad det blir för mat. Och de får sitta där vid TV:n. Du jobbar. Sluta mesa.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus