• Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är hemma från jobbet nu på heltid i väntan på förlossning av min förstfödde. Min mans barn, 10 år gammal, bor här mestadels och har umgänge med sin mamma varannan helg.

Min man har valt att inte ha barnet på fritids i sommar men kommer själv jobba heltid.

Jag känner mig frustrerad över att jag nu förväntas passa upp på barnet genom att fixa mat, vara tillgänglig, ta med på aktiviteter och anpassa mitt eget schema för att barnet är hemma. Hade jag fått välja hade barnet varit på fritids, men det är inte jag som bestämmer det.

Min man ser inte problemet som jag upplever och är dels av åsikten att barnet inte kräver så mycket uppassning, samtidigt som han tycker att jag kan ordna lunch till barnet när jag ändå är hemma och ska äta själv, och dels anser att jag får vänja mig vid detta då jag snart har ett eget barn på heltid.

Jag känner mig dum om jag nu åker iväg under en dag och umgås med vänner eller familj, eller om jag inte ser till att barnet exempelvis har mat och sånt. Dessutom känns det inte bra att lämna barnet ensamt längre stunder trots att det egentligen varken är mitt val eller ansvar (enligt mig).

Dessutom är jag som höggravid ju hemma för att vila upp mig, vilket blir svårt när jag förväntas passa upp barnet och vara mitt i leken med barnet och dennas sommarlovslediga kompisar som springer ut och in.

Hur tänker ni kring detta och hur hade ni själva agerat?

• Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus
  • sextiotalist
    LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Misstänker att det många gånger är kravet från föräldern som hindrar en bra relation.

Föräldern vill ha det på sitt sätt och blir defensiv när det inte blir så.

Om jag inte missminner mig så har även ts sambo slängt fram att ts avskyr hans barn när hon sagt ifrån och sådana kommentarer gynnar knappt relationen mellan den nya och barnet
  • Anonym (Ja)

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
  • LFF
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 10:31:32 följande:
    Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
    Mammas sambo har inte "skitit" i mig men för den sakens skull så har han aldrig behövt ta ansvar för mig heller. Varför anser du att det bara finns dessa två ytterligheter? "Ta medföräldraansvar" och "skita i"?

Och varför ska TS, som varit ärlig från start med barnets pappa, ta ansvar för ett barn när hon inte ens fått vara med i planeringen av sagda barns ledighet? Varför har barnets pappa inbillat sig att TS plötsligt ska vilja ta ett föräldraansvar för barnet när hon varit ärlig från start (sen tidigt i barnets ålder vad jag förstår av tidigare inlägg) bara för att "hon är ändå hemma och det tar ju inte så mycket extra energi"?

Man kan utan problem ha en fin relation till sina bonusbarn (och bonusföräldrar) utan att ha ett "medföräldraansvar". Jag har det inte med min mammas sambo men det beror inte för fem öre på hans bristande ansvar för mig när jag var liten utan på helt andra orsaker. 

Och hur kommer det sig att det till 99% alltid handlar om att kvinnor ska ta ansvar för sin partners barn men sällan att samma krav ställs (från samhället i stort) på att männen ska ta det ansvaret för sin partners tidigare barn?
  • Neqbeth

Om hon ska ta ansvar som en ansvarig vuxen måste hon ju också få de befogenheter och rättigheter som en vuxen som är ansvarig för ett barn har. Det har hon ju inte, hon får ju bara skyldigheter, plikter och besvär men inga rättigheter eller möjligheter till att vara med i beslutsfattandet.

En biomamma hade ju aldrig hamnat i den sitsen TS sitter i eftersom en biomamma med vårdnad har rätt att vara med i besluten som tas.
  • Neqbeth

Om hon ska ta ansvar som en ansvarig vuxen måste hon ju också få de befogenheter och rättigheter som en vuxen som är ansvarig för ett barn har. Det har hon ju inte, hon får ju bara skyldigheter, plikter och besvär men inga rättigheter eller möjligheter till att vara med i beslutsfattandet.

En biomamma hade ju aldrig hamnat i den sitsen TS sitter i eftersom en biomamma med vårdnad har rätt att vara med i besluten som tas.
  • Anonym (!)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 08:18:27 följande:
    Nej, inte särskilt intresserad faktiskt.
    Av en relation med bonusen? 

Nej, men du är intresserad av att bilda familj med bonusens farsa och har du valt honom så ingår ju hans ungar i paketet.

Därmed inte sagt att din sambo ska köra över dig.

Men att du inte bryr dig om en nära relation med ett barn i din egen familj?!
    Då borde du lämna karlfan också!
  • Anonym (!)
    Pope Joan II skrev 2020-06-17 09:07:37 följande:
    Så du känner motvilja för umgänge med barnet? Och efter det här kommer motviljan att bli större och relationen mellan barnet och dig aldrig bli bra? Ett barn som du kommer att bo tillsammans med i 10 eller mer år? Vad hemskt för barnet. 

Eftersom du känner så, och mamman av okända anledningar inte vill ha barnet i någon större utsträckning och pappan dessutom inte alls vill inse vad det du beskriver får för konsekvenser för barnet så tycker jag att du bör ta dig själv ur den här ekvationen. Det är nedbrytande för barn att behöva växa upp tillsammans med människor som känner motvilja inför att umgås med dem. Det är destruktivt för dem och inget de själva kan påverka. Det spelar liksom ingen roll vilka skälen för ogillandet är, det är och förblir en oerhört negativ inverkan på ett fortfarande litet barns liv. 
    Eller hur!

För att dra det till sin spets så kan situationen kallas; "hur man skapar en olycklig och/eller missbrukande, kriminell, psykiskt sjuk människa av ett barn".

I värsta fall.. Grunderna för det motsatta är iaf frånvarande.
  • Anonym (!)
    Ess skrev 2020-06-17 10:22:47 följande:
    Det är inget speciellt för partners till föräldern, det finns föräldrar som agerar precis likadant. Vi har en granne som är precis sådan som du beskriver, hon "städade" alltid när ungarna skulle va där.
    Jo men du kan ju knappast påstå att det är vanligt med så hjärtlösa föräldrar el bonusföräldrar.

Att ditt hjärta inte direkt svämmar över av kärlek för dina familjemedlemmar och medmänniskor vet vi nog alla på fl om.
  • Anonym (......)

Men ts skriver ju att barnet fått vara hemma tidigare somrar?

Ska hen plötsligt flytta på sig för att hon är gravid??

Är det så farligt att ha en 10 åring där, behöver hon sköta som om hen vore en bebis? Låter mer som om hon bara vill slippa det sällskapet.

Man väljer själv vilken slags familj man vill skapa......

• Anonym (X)

sextiotalist skrev 2020-06-18 10:21:31 följande:

Misstänker att det många gånger är kravet från föräldern som hindrar en bra relation.

Föräldern vill ha det på sitt sätt och blir defensiv när det inte blir så.

Om jag inte missminner mig så har även ts sambo slängt fram att ts avskyr hans barn när hon sagt ifrån och sådana kommentarer gynnar knappt relationen mellan den nya och barnet

Håller med. Hur mycket ansvar man bonusförälder ska ta tycker jag ska vara frivilligt. Blir det krav och pådyvlat blir det bara fel för alla. Kan relatera till min egen situation där jag blivit pådyvlat ett ansvar jag inte bett om. Det får mig att vilja slå bakut. Hade det istället fått ske frivilligt hade jag varit mer välvilligt inställd och haft lust och ork till bra relationsskapande aktiviteter, vilket ju gynnar alla.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus